رئيس قوه قضائيه: عبرت ها و پيام هاي حماسه 9 دي بايد زنده نگه داشته شود


رئيس قوه قضائيه: عبرت ها و پيام هاي حماسه 9 دي بايد زنده نگه داشته شود  11دی-97
رئيس قوه قضائيه گفت: ما بيش از هر زمان ديگري نيازمند هستيم تا با درك صحيح بزنگاه ها، چشم فتنه را به موقع درآوريم كه اين يكي از مهم ترين عبرتهاي فتنه 88 و حماسه 9 دي است.
به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي گفت: قبل از هر چيز از مقام معظم رهبري به دليل اعتمادي كه به اينجانب براي رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضويت در شوراي نگهبان داشتند، تشكر مي كنم و از خدا مي خواهيم كه توفيق انجام مسئوليت ها به نحو احسن، اخلاص در عمل و توفيق طاعت حق را در همه امور عطا فرمايد. اميدوارم بتوانم مسئوليتي را كه به اين ترتيب بر عهده اينجانب گذاشته شده به نحوي به انجام برسانم كه هم اهداف قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي و هم منويات رهبر معظم انقلاب محقق شود.
آملي لاريجاني، ارتحال مرحوم آيت الله هاشمي شاهرودي را ضايعه اي براي حوزه هاي علميه و نظام جمهوري اسلامي دانست و خاطرنشان كرد: اين عالم فرزانه، آثار گرانبهايي داشتند كه مورد رجوع طلاب و فضلا است و در نظام جمهوري اسلامي نيز همواره مسئوليت هاي مهمي را بر عهده داشتند.
وي با اشاره به دوران تصدي آيت الله هاشمي شاهرودي در دستگاه قضايي ادامه داد: ايشان در قوه قضائيه نيز منشا آثار مهمي بودند كه از جمله آنها مي توان به احياي دادسراها و تلاش براي نهادينه سازي شوراهاي حل اختلاف اشاره كرد كه بار سنگيني را از دوش دادگستري ها برداشت. همچنين كمك به وضعيت معيشت قضات و كاركنان دستگاه قضايي از ديگر اقدامات مرحوم آيت الله هاشمي شاهرودي بود.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اعطاي درجه اجتهاد از سوي شهيد صدر به آيت الله هاشمي شاهرودي در سنين پايين، اين امر را گواه بر استعداد، هوش و تلاش رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام دانست و ابراز اميدواري كرد كه حوزه هاي علميه از آثار آن مرحوم به خوبي استفاده كنند و مشي و روش استنباطي آيت الله هاشمي شاهرودي را به كار گيرند.
جريان فتنه 88 قابل تكرار است
آملي لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با گراميداشت سالروز حماسه 9 دي، جريان فتنه سال 88 و حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري آن سال به ويژه نهم دي را متضمن پيام ها و عبرت هاي فراوان دانست و تصريح كرد: اين حوادث، صرفا جنبه تاريخي ندارد بلكه بايد آن را در يك بستر مستمر و دائمي تحليل كرد. جريان فتنه 88 قابل تكرار است زيرا امروز هم دشمن به ميدان آمده، ابزار دروني كشور را به كار مي گيرد، عده اي فريب مي خورند يا تعمدا با دشمن همراهي مي كنند و به اين ترتيب ظرفيت تكرار چنين حوادثي همچنان وجود دارد.
آمريكا در سال 88 فقط آشوبگران را «مردم» مي دانست
وي با اشاره به ابراز تمايل اوباما به نزديك شدن به ايران و سپس، تغيير رويكردش پس از مشاهده حوادث سال 88، گفت: به محض اينكه اوضاع را آشفته ديدند، ورق برگشت و به همراه وزير خارجه خود، رئيس جمهوري فرانسه و برخي ديگر از سران كشورهاي غربي، مدعي «حمايت از مردم ايران» شدند. آنها آشوبگران را مردم مي دانستند اما از نظرشان ميليون ها ايراني بصير كه در دفاع از نظام و انقلاب خود قد علم كردند، جزء مردم نبودند!
رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه عده اي نيز آب به آسياب دشمن ريختند، يادآور شد: امروز نسبت به گذشته، دشمن ابزارهاي متنوع تر و بيشتري دارد و هزينه هاي كلان تري مي كند. براين اساس ما بيش از هر زمان ديگري نيازمند دشمن شناسي، فتنه شناسي و موقعيت شناسي هستيم تا با درك صحيح بزنگاه ها، چشم فتنه را به موقع درآوريم، اين يكي از مهم ترين عبرتهاي فتنه 88 و حماسه 9 دي است.
كارگران و دانشجويان بايد هوشيار باشند كه غافلانه نردبان دشمن نشوند
آملي لاريجاني با بيان اينكه متاسفانه امروز هم برخي در داخل همان اشتباهات گذشته را تكرار مي كنند و دشمن را به تحقق روياهايش اميدوار مي سازند، افزود: اقشار مختلف مردم از جمله كارگران محترم، دانشجويان عزيز و... مطالبات بر حقي دارند كه قطعا مسئولان بايد صداي آنان را بشنوند و در جهت حل مشكلاتشان گام بردارند اما اين عزيزان نيز بايد هوشيار باشند كه خداي ناكرده غافلانه نردبان دشمن نشوند و دشمن حس نكند كه با استفاده از بستر مطالبات آنان مي تواند به ساحت نظام ورود كند.
وي با بيان اينكه نبايد اجازه داد جريان فتنه 88 در لباس ديگري عرض اندام كند، اظهار داشت: امروز نيازمند بصيرت بيشتر هستيم و بايد به ترسيم نقشه راه از سوي رهبر معظم انقلاب درخصوص آينده، توجه بيشتري داشته باشيم. بر اين اساس، رويدادهايي همانند حماسه 9 دي بايد همواره زنده نگه داشته شود و عبرت ها و پيام هاي آن مورد توجه قرار گيرد.
حادثه تلخ دانشگاه آزاد بايد با جديت پيگيري شود
رئيس قوه قضائيه در ادامه با اشاره به حادثه غمبار واژگوني اتوبوس حامل دانشجويان در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي گفت: حسب برخي گزارش ها دانشجويان اعلام كرده اند كه مكررا مشكلات به مسئولان دانشگاه تذكر داده شده بود. اگر اين موضوع واقعيت داشته باشد، حتما نياز به پيگرد دارد. من از دادستان محترم كل و دادستان محترم تهران كه وقت گذاشتند و در جمع دانشجويان دانشگاه حضور يافتند تشكر مي كنم زيرا بسيار كار درست و پسنديده اي بود اما مهم تر از همه آن است كه مطالبات را به صورت جدي پيگيري كنند و اگر كسي تعمدي در اين حوادث داشته بررسي شود.
آملي لاريجاني، برخي كوتاهي ها را كه مقدماتش در اختيار خود مسئولان است، به نحوي عمد دانست و گفت: درست است كه ممكن است كسي در خود واژگون شدن اتوبوس و جان باختن اين عزيزان عمدي نداشته اما كوتاهي در برخي مسائل قابل پذيرش نيست؛ خصوصا اگر قبلا تذكر داده شده باشد. من همين جا از دادستان محترم تهران و دادستان محترم كل مي خواهم كه اين قضيه را پيگيري جدي، سريع و متقن كنند.
نبايد حادثه دانشگاه آزاد اسباب تسويه حساب با برخي افراد شود
وي در عين حال اظهارداشت: بايد از سر و صداهاي رسانه اي هم احتراز كرد زيرا عده اي دنبال اهداف سياسي هستند و حالا چنين حادثه اي را عرصه تسويه حساب با برخي اشخاص مي بينند كه اين واقعا ناشايست و ناپسند است. اينها ربطي به كار دستگاه قضايي ندارد. آنچه به ما مربوط مي شود، رسيدگي عادلانه و تعقيب كساني است كه در اين زمينه قصور يا تقصير داشته اند. علاوه بر اين، تلاش ما در جهت پيشگيري از چنين حوادثي در آينده است و دادستان محترم نيز از باب مدعي العموم بايد به اين موضوع ورود كند. واقعا بحث كوچكي نيست زيرا يكباره 10 خانواده به دليل امري كه به احتمال زياد قابل اجتناب بوده، داغدار شده اند. چه نيازي است كه نحوه رفت و آمدها در يك دانشگاه اينگونه باشد؟ رئيس قوه قضائيه ابراز اميدواري كرد كه با تعقيب دادستان تهران، نظارت دادستان محترم كل كشور و پيگيري خود مسئولان دانشگاه، كساني كه كوتاهي كرده اند و مقصرند به مجازات برسند و از تكرار حوادث مشابه در اين دانشگاه يا هر جاي ديگري پيشگيري شود.
براساس اين گزارش، ادامه بحث و بررسي پيرامون «دستور العمل نظارت و پيگيري احياي حقوق عامه» در دستور كار ديروز مسئولان عالي قضايي قرار داشت و مواد ديگري از آن به تصويب رئيس قوه قضائيه رسيد.