نگاه بازجویانه اوین نامه کیهائ سربازجو شریعت نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب .


نگاه بازجویانه اوین نامه کیهائ سربازجو شریعت نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب . 11 دی -97
مشكل جدي اصلاح طلبان در دوره آينده تفاهم با مردم است
تا چند سال دستاورد دولت برجام معرفي مي شد و پس از عمل نكردن اوباما به تعهدات برجامي و سپس زير ميز زدن ترامپ حاميان دولت براي دستاوردسازي، سراغ مسايل ديگري از قبيل تك نرخي شدن تورم رفتند و با آغاز سال 97 و موج گراني ها حالا موسوي لاري مي گويد دستاورد دولت خارج كردن جامعه از فضاي امنيتي است! او همچنين گفته است كه مشكل جدي اصلاح طلبان در دوره آينده تفاهم با مردم است.
سرويس سياسي- روزنامه سازندگي ديروز گفت وگويي را با سيد عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات با عنوان «حجاريان در اكثريت نيست با صندوق راي قهر نمي كنيم» منتشر كرد.
خبرنگار از وي پرسيده؛ «برخي معتقدند جامعه مخاطب اصلاح طلبان به سمتي كه آقاي سعيد حجاريان و طرفداران عقيده ايشان هستند، گرايش دارند. يعني گذر از انتخابات و گذر از شكل اصلاح طلبي انتخاباتي» موسوي لاري مي گويد: «من اين را قبول ندارم. آنها نگاه اكثريت نيستند
وي در پاسخ به اين سوال كه «فكر مي كنيد نگاه جامعه به اصلاح طلب ها همان نگاه قبلي است؟» گفته: «دولت آقاي روحاني را با دولت احمدي نژاد مقايسه كنيد! مجلس دهم را با مجلس نهم مقايسه كنيد! فضاي امنيتي آن روز ها را با فضاي امروز مقايسه كنيد! حتما تغييراتي به وجود آمده است. ولي در مورد اينكه آقاي روحاني توانسته است به مطالبات مردم جواب بدهد يا نه و اينكه فراكسيون اميد توانسته است در مسير خواست مردم قدم هاي بلندي بر دارد يا نه، بايد گفت ما در اين مرحله با ضعف هايي روبه رو هستيم
به گفته موسوي لاري دستاورد دولت آقاي روحاني و مجلس دهم شده تغيير فضاي امنيتي! كه البته با شكايات دولت از رسانه هاي منتقد صحت آن مبرهن است. ضمن اينكه همين فراكسيون اميد طرحي را به عنوان تامين امنيت مراسمات رسمي و غيررسمي پيگيري مي كرد كه در آن براي سوال كنندگان مجازات در نظر گرفته شده بود.
وزير كشور دولت اصلاحات مي گويد: «..وضعيت اقتصاد اين است البته آقاي روحاني مقصر اصلي نيست موانع بيروني و داخلي و وضعيت بعضي از همكاران دولت در اين مشكلات نقش دارند جناح رقيب آقاي روحاني اصلا از زمان و فضاي انتخابات خارج نشده است و همچنان به دنبال مچ گيري و جو سازي و وارد كردن فشار بر دولت است. بايد بحق گفت كه آقاي روحاني در جاهايي كمي ها و كاستي هايي دارد و به نصايح كارشناسانه توجه نكرده است. ولي در جايي بايد گفت كه او از بيرون و از داخل در فشار است. آقاي روحاني در اين بستر كار مي كند گرچه مي توانست بهتر كار كند
البته آقاي لاري براي توجيه ناكارآمدي دولت احتمالا بهانه دولت قبل، دولت سايه و دولت پنهان را فراموش كرده اند بيان كنند!
فراكسيون اميد ضعف هايي دارد
در بخش ديگري از مصاحبه، موسوي لاري سوال «يكي از نقد هايي كه طي دو سال گذشته به اصلاح طلبان وارد شده عدم رعايت ساختار هاي دموكراتيك است. تا چه حد اين انتقاد را موجه مي دانيد؟» را اينطور جواب داده: «در كليه كارهايي كه شوراي عالي تصميم گيرنده است دقيقا همان روند و روش هاي دموكراتيك رعايت مي شود
اما اين در حالي است كه طيف هايي از جريان اصلاحات، نقدهاي جدي به رويه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان دارند. چندي پيش 100 جوان اصلاح طلب در نامه اي به خاتمي با اشاره به اين عملكرد شورا، از فردمحوري، سهم خواهي و خويشاوند سالاري در اين جريان انتقاد كردند و خواستار راه اندازي نهادي بيش از پيش دموكراتيك و برآمده از روندهاي انتخابي، شفاف و منطقي شدند.
موسوي لاري همچنين اظهار داشته: «وقتي از اصلاح اصلاحات حرف مي زنيم يعني اصل حركت اصلاح طلبانه را تاييد مي كنيم. بايد در ساختار تصميم گيري اصلاحي صورت بگيرد. در سال 92 آقاي هاشمي و بسياري از چهره هاي ما ردصلاحيت شدند. آقاي روحاني و آقاي عارف ماندند و جمع بندي اين بود كه اگر هر دو بمانند قطعا شكست مي خورند و بايد يكي بماند. ريش سفيدي كردند و رفت وآمدهايي صورت گرفت و آقاي عارف ايثارگري كردند و كنار رفتند. اين كار در زمان خود يكي از كارهاي بسيار بزرگ بود چون جريان تعامل خواه جامعه را از شكستي قطعي نجات داد. ولي آيا مي توان هميشه از اين روش استفاده كرد؟ شايد هميشه نتوان از اين روش استفاده كرد
وي گفته: «اصلاح طلبان در دوره آينده با مشكل جدي تفاهم با مردم روبه رو هستند، جاي ترديد ندارد. ولي اينكه تفاهم با مردم شدني است يا نه قطعا ممكن است ولي به اين شرط كه مسير را به گونه اي اصلاح كنيم كه با مردم همراه باشيم
كدامتان استعفا كرديد؟!
روزنامه زنجيره اي آرمان طي يادداشتي به بهانه اتفاق تلخ دانشگاه آزاد كه منجر به فوت و مجروحيت تعدادي از دانشجويان شد نوشت: در همه جاي دنيا حتي بي سوادان و كم سوادان هم براي دانشجو احترام خاصي قائل هستند. حالا چه شده كه مديران دانشگاهي كه از بزرگترين دانشگاه هاي كشور است چنين رويه اي را با دانشجويان در پيش گرفته اند؟ مسئولان اين دانشگاه به جاي پاسخگويي، عذرخواهي و حتي استعفا به فرافكني روي مي آورند. لااقل رئيس واحد علوم وتحقيقات بايد بركنار مي شد.
گفتني است رئيس دانشگاه آزاد پس از اين رويداد تلخ روز شنبه در بخش خبر شبكه يك، ضمن عذرخواهي گفت
« با شجاعت عذرخواهي مي كنيم،كوتاهي هاي 30 ساله در علوم و تحقيقات سبب بروز مشكل شد
مدعيان اصلاحات همواره از فرصت ها براي تخريب و حذف رقيب نهايت استفاده را مي برند ولي به اين نكته هيچ اشاره اي نمي كنند كه سالانه صدها اتفاق در حوزه هاي مديريتي آنان از وزارت علوم و آموزش و پرورش گرفته تا وزارت كار و...رخ مي دهد و كدامشان استعفا داده اند و يا عذرخواهي كرده اند؟!
خطاي صدا و سيماي كيش بهانه توجيه خيانت هاي برخي!
روزنامه زنجيره اي آفتاب يزد نيز اتفاق تاسف بار روي داده در صدا و سيماي كيش را بهانه قرار داده و نوشته است
« چگونه است كه اگر يك رسانه مكتوب (روزنامه يا مجله) اشتباهي مرتكب شود حمل بر توطئه مي شود و به كمتر از توقيف و بازداشت رضايت نمي دهند و خواستار عزل و استيضاح وزير ارشاد هم مي شوند ولي در اين فقره بر دامان مديركل هم گردي نمي نشيند؟» نويسنده افزوده است: « توضيح مديركل صدا و سيماي كيش به نظر ما قانع كننده است و معلوم است كه مديران آگاهي نداشته اند و به خاطر خطاي ديگري نمي توان درخواست عزل او را داشت. اما مي توان انتظار داشت كه صدا و سيما همين رفتار را با ديگران نيز داشته باشد
گفتني است مديركل صدا و سيماي كيش از سمت خود به دنبال اين خطاي بزرگ بركنار شده است ولي روزنامه هاي زنجيره اي كه در اين قبيل خطاها و بزرگتر از آن خيانت ها از دوره اصلاحات تاكنون در بازكردن مسير تهاجم فرهنگي دشمنان سابقه دارند همواره از خطاهاي ديگران يا بهانه اي براي حذف رقيب مي سازند يا خطاها و خيانت هاي خود را به واسطه آن توجيه مي كنند و مي گويند اين به آن در!
رنگ كردن عبرت و جاي الگو ارائه دادن!
حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران در مصاحبه با روزنامه همشهري گفت:«روحاني از الگوي موفق برجام بهره بگيرد»
برخلاف ادعاي اين فعال اصلاح طلب، برجام نه تنها الگو نيست، بلكه يك درس عبرت است كه بايد با توجه به خسارت محض و هزينه هاي سنگيني كه به كشور و مردم تحميل كرد، از تكرار آن در ساير امور پرهيز كنيم.
روحاني-آبان 96- گفته بود:«به بعضي از كشورهاي شرق آسيا پيغام مي دهند كه با ما مذاكره كن، اين كشورها مگر ديوانه شده اند كه با شما مذاكره كنند. شما علنا مذاكره ديروز را زيرپا مي گذاريد
ظريف-آذر 95- با حضور در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفته بود:«من اعتراف مي كنم كه اشتباه كردم و به حرف جان كري اعتماد كردم، اگر استراتژي خودم را دنبال مي كردم، اكنون با مشكل مواجه نمي شدم، مي پذيرم كه اشتباه كردم و مسئوليت آن را قبول مي كنم، ما با صحبت و قول آقاي كري اظهارنظر كرديم».
در روزهاي گذشته، ظريف گفته بود: «دستاوردهاي برجام روي هواست». در هفته هاي گذشته نيز عراقچي گفته بود:«مزاياي برجام براي ايران نزديك به صفر شده است
توليد، قرباني اقتصاد برجام زده!
روزنامه همدلي در گزارشي نوشت: «توليد كننده ها با وجود اينكه مبلغ زيادي را براي تهيه مواد اوليه هزينه كرده اند، نمي توانند كالاي خود را به فروش برسانند و به دليل مشكلات مالي، نمي توانند چك هايي را كه براي خريد مواد اوليه داده بودند پاس كنند».
اين روزنامه زنجيره اي در ادامه نوشت:«بانك مركزي هر ساله در حالي از روند رو به رشد چك هاي برگشتي گزارش مي دهد كه به گفته آگاهان اقتصادي، يكي از سيگنال هاي مهم اين مسئله، مشكلات اقتصاد و نبود رونق در بخش هاي مختلف و وضعيت نامطلوب توليد است».
همدلي در ادامه نوشت:«به عبارتي مي توان گفت كه به دليل كاهش قدرت خريد مردم، تقاضا از سوي مصرف كننده افت كرده و كالاهاي توليد شده هنوز به فروش نرفته اند تا توليد كننده با اين پول بتواند مواد اوليه خريداري كرده و كالا توليد كند تا با افزايش عرضه قيمت كالاها كاهش يابد. اين باعث مي شود تا توليد كننده پولي براي پاس كردن چك هاي داده شده بابت خريد كالاي اوليه نداشته باشد و اقتصاد هر ساله با انبوهي از برگه چك هاي برگشت خورده مواجه باشد».
روزنامه هاي زنجيره اي اذعان دارند كه هم قدرت خريد مردم كاهش يافته و هم وضعيت توليد در ركود به سر مي برد، اما شهامت ندارند تا علت اصلي آن را بيان كنند.
علت اصلي، اقتصاد برجام زده است. متاسفانه دولت همچنان به وزارت خارجه خلاصه شده و وزارت خارجه نيز به برجام خلاصه شده است. دولت همچنان معيشت مردم را معطل برجام اروپايي و FATF و...نگه داشته و هيچ علائمي مبني بر اجراي اقتصاد مقاومتي و بهره مندي از ظرفيت هاي عظيم داخلي در عملكرد دولت مشاهده نمي شود.
آشنايي با «حرمت افكار عمومي» هميشه و در همه جا
روزنامه شرق در شماره ديروز گزارشي در مورد روايت هاي مطرح شده پيرامون عمليات كربلاي4 منتشر كرده است. اين گزارش البته بطور خاص تنها به مصاحبه مشاور رئيس جمهور پرداخته است. البته اينجا بحث ما پيرامون اين عمليات و روايت هاي ارائه شده نيست. در بخشي از اين گزارش از قول آشنا نوشته شده: «اجمال حرف من اين است كه ما در اين سال ها نياز داريم كه همه هم احترام فرماندهان نظامي و قهرمانان دفاع مقدس را حفظ كنيم و هم لازم است كه فرماندهان عزيز ما حرمت افكار عمومي را رعايت كنند...»
حفظ احترام فرماندهاني كه زماني به دفاع از ميهن پرداختند و نيز حفظ حرمت افكار عمومي نكاتي بديهي هستند و از جمله امور اخلاقي. تنها ذكر اين سوال از مشاورمحترم رئيس جمهور لازم به نظر مي رسد كه آيا حفظ حرمت افكار عمومي هميشه و در همه جا لازم نيست؟! با توجه به جايگاه آقاي آشنا (مشاور رئيس جمهور) و همچنين تخصص او (جنگ رواني) اين سوال مطرح مي شود كه عنوان كردن مسايلي از قبيل «اگر رقيب راي بياورد در پياده روها ديوار خواهد كشيد» توهيني آشكار به افكار عمومي و زير پا گذاشتن حرمت آن نيست؟
همچنين بايد پرسيد براي جذب چند راي بيشتر عنوان كردن درجه اي نظامي در يك مناظره تلويزيوني كه ماحصل حضور و ايثار در جبهه ها بوده و تلويحا آن برتري دادن حقوقدان بودن نوعي بي احترامي به كساني كه در جنگ تحميلي كنج عافيت را رها كردند و به دفاع از ميهن شتافتند نمي تواند به شمار آيد؟ كدام يك از آشنايان رئيس جمهور به او چنين مشاوره هايي داده بودند تا به تخريب و ترورشخصيت رقيب در بستر عدم حفظ حرمت افكار عمومي روي آورد؟