گزیده ها قسمت چهارم


گزیده ها قسمت  چهارم 11 دی - 97
نتيجه مديريت ليبرالي: هنوز نيمي از پيش بيني سند چشم انداز براي ساخت راه آهن محقق نشده است
به گفته قائم مقام مديرعامل راه آهن، دستيابي به اهداف سند چشم انداز در ساخت راه آهن بسيار مشكل شده است.
سرويس اقتصادي- حسين عاشوري ديروز در نشست با رسانه ها گفت: در همه برنامه هاي بالادستي توسعه، به توسعه حمل ونقل ريلي به عنوان حمل ونقل ايمن و سبز اشاره مي شود اما زماني كه صحبت از تخصيص منابع مي شود توجه جدي به اين بخش صورت نمي گيرد.
به گزارش فارس، قائم مقام مديرعامل راه آهن ادامه داد: «در سند چشم انداز 20 ساله بايد تا سال 1404 شمسي 25 هزار كيلومتر خط آهن در كشور داشته باشيم در حالي كه امروز 12 هزار كيلومتر خط ريلي داريم و دستيابي به اين هدف تا پايان سال 1404 بسيار مشكل است
گفتني است عليرغم همه مزاياي توسعه حمل ونقل ريلي، از برنامه هاي توسعه دور افتاده ايم تا جايي كه قائم مقام راه آهن كشور، دستيابي به اهداف سند چشم انداز را بسيار مشكل مي خواند. علت اين موضوع را مي توان در كم كاري ها، تغيير اولويت ها و ضعف هاي مديريتي سال هاي اخير جست وجو كرد.
عباس آخوندي پنج سال وزير راه و شهرسازي دولت روحاني بود ولي عملكرد قابل دفاعي از خود بر جاي نگذاشت و بيشتر از عمل، به ارائه برنامه و طرح ادعا پرداخت. او سرانجام دو ماه قبل (28 مهر) استعفاي خود را اعلام كرد و از وزارت كنار رفت، اما هنوز آثار عملكرد او در حوزه راه و شهرسازي باقي است.آخوندي در فروردين 96 براي پاسخ به سوال نمايندگان به مجلس رفت و با بيان اينكه بزرگترين نهضت ريلي را در كشور به اجرا گذاشته ايم، مدعي شد: وزارت راه و شهرسازي اين آمادگي را دارد تا كل توليدات ريل كارخانجات داخلي را يكجا خريداري كند.
وي در آن جلسه با رد اتهام بي برنامگي خود در بخش حمل ونقل ريلي، به تشريح سياست جايگزين كردن ريل محوري به جاي خودرو محوري پرداخت. با اين حال برخي كارشناسان علكرد او را در حوزه حمل ونقل ريلي مثبت ارزيابي نمي كنند.بهنام جمشيدي درباره اين موضوع به مهر گفت: «توجه به توسعه ترانزيت ريلي تنها در صحبت هاي آقاي آخوندي ديده مي شد و در عمل اتفاقات مثبت چشمگيري را شاهد نبوديم. براي مثال در ابتداي دولت يازدهم، وي اعلام كرد در حال برنامه ريزي براي افزايش ميزان ترانزيت كالا تا 50 ميليون تن در سال است اين در حالي است كه در سال 91 مجموع ترانزيت جاده اي و ريلي حدود 12 ميليون تن بود. اما اين آمار در پايان سال 96 حتي به رقم 13 ميليون تن هم نرسيد
عباس آخوندي در زمان وزارت خود، وقت قابل توجهي را به سخنراني درباره موضوعاتي غير مرتبط با وظايف اجرايي خود اختصاص مي كرد. در شرايطي كه كشور نيازمند مسائل ضروري مانند ساخت مسكن، توسعه حمل ونقل ريلي و... بود، وزير سابق راه و شهرسازي به ارائه سخنراني درباره موضوعات نظري اقتصاد مشغول بود. نتيجه كنار گذاشته شدن مديريت جهادي در اين دولت كار را به جايي رسانده است كه امروز، دستيابي به سند چشم انداز، به هدفي دشوار بدل شده است.
سرپوش دولت بر گراني كالاهاي اساسي با سانسور آمار تورم
در شرايطي كه قيمت كالاهاي اساسي و پر مصرف روز به روز در حال افزايش است، بانك مركزي در پي اختلافات آماري با مركز آمار اعلام كرده فعلا از اعلام آمار تورم خودداري خواهد كرد.
  سرويس اقتصادي افزايش قيمت ها در ماه هاي اخير كه همچنان هم ادامه دارد، باعث شده بانك مركزي در پي اختلافات آماري با مركز آمار تصميم گرفته آمار جديد تورم را فعلا منتشر نكند
در اين زمينه، محمود چلويان، مدير اداره آمار اقتصادي بانك مركزي گفت: «اخيرا? بين نتايج شاخص تورم اعلامي بانك مركزي و مركز آمار تفاوت هايي رخ داده كه ممكن است براي عموم باعث سردرگمي و سوء تفاهم شود، به همين دليل و باتوجه به اينكه مركز آمار ايران نرخ تورم را قبل از بانك مركزي منتشر مي كند، تصميم گرفته شده تا نتايج شاخص تورم بانك مركزي فعلا منتشر نشود تا با انجام بررسي هاي تخصصي و كارشناسي دوجانبه درخصوص اختلافات آمارها، اين اختلافات به حداقل ممكن كاهش يابد.» 
بانك مركزي در حالي تصميم گرفته فعلا از ارائه آمار تورم خودداري كند كه با توجه به ملموس بودن گراني كالاها، حذف يا سانسور آمار مشكلي را حل نمي كند، اي كاش دولتمردان به جاي پاك كردن صورت مسئله، فكري به حال اصل مشكل مي كردند كه فشار روي مردم را كاهش دهند.  
فاصله گذاري رندانه مدعيان اصلاحات با دولت روحاني
با عيان شدن ناكارآمدي دولت، دعواي ميان مدعيان اصلاحات و اعتدال بالا گرفته است.
روزنامه فرهيختگان در اين باره نوشت: «به نمك نشناسي كاري ندارم، ولي قربان دهنت آقاي واعظي. اصلا همه راي مال خود آقاي روحاني بوده، همه افتخارات دولت و رئيسش هم مال خودتان، قبول؟» اين توئيت رئيس دفتر رئيس دولت اصلاحات خطاب به رئيس دفتر رئيس جمهور است.
اصلاح طلبان نيك مي دانند كه دولت دوم براي هر رئيس جمهوري، دولت حساب محسوب مي شود؛ ازاين رو بعد از انتخابات 96 و پيروزي دوباره حسن روحاني در رقابت انتخاباتي، هر يك سعي كردند به عناوين مختلف فاصله خود را با دولت حفظ كنند. از اين رو گاهي خود را ميراث خوار بي موهبت عملكرد دولت روحاني خواندند و گاهي ديگر با اظهار پشيماني و نگاه منتقدانه به دولت، سعي كردند خود را جدا از دولت نشان دهند. چند ماه بعد و با شروع سال 97 پايان ماه عسل دولت و اصلاح طلبان اظهر من الشمس شد و سرعت عبور حاميان تكراري از دولت نيز بيشتر؛ چراكه هم ايده مركزي پرطمطراق دولت يعني برجام، ترامپيزه شده بود، هم دستان تدبير دولت در مديريت امور، خالي بودن شان عيان. از طرفي ديگر هم روزها به سرعت به انتخابات بعدي يعني انتخابات مجلس يازدهم نزديك مي شد. از اين رو ضرورت نگاه به سبد راي، فرافكني و عبور را بار ديگر به نسخه پيچي هاي تئوريسين هاي اصلاحات كشاند؛ سبد رايي كه روزي با تكرار و جوسازي هايي چون «مردم يادتان هست» و ديواركشي خياباني پر شده بود و امروز به آنجا رسيده كه هيچ چيز براي مردم موهوم تر از درد جيب ها و سفره هايشان نيست.
منفعت طلبي جرياني باعث شده آنها كه روزي خود را تضمين دولت روحاني و حتي دندانه هاي كليدش مي خواندند، امروز راي به حسن روحاني را تكدي گري سياسي مي دانند و فرمان تند كردن فضاي سياسي را صادر مي كنند.
از آن طرف دولتي ها هم بدشان نمي آيد به روي اصلاح طلبان بياورند كه بي آنكه نامه فدايت شومي برايشان فرستاده باشند، به واسطه روحاني توانستند از انسداد سياسي ناشي از تندروي هاي گذشته شان خارج شوند.
چندي پيش شكوري راد زبان به تحقير اعتدال و توسعه گشود و گفت كه حتي تا پيش از انتخابات نمي دانسته حزبي با اين عنوان وجود دارد. حالا هم جوادي حصار، عضو شوراي مركزي اعتماد ملي خطاب به واعظي پرسيده اگر شما با سرمايه اجتماعي حزب اعتدال وتوسعه وارد عرصه رقابت هاي انتخاباتي مي شديد، درصد پيروزي تان چقدر بود؟ كارگزاران و اعتدال و توسعه هم كه چندي پيش با بيانيه، حسابي از خجالت هم درآمدند؛ كارگزاراني ها به نوبخت اعتدال و توسعه اي ها تاختند و اعتدالي ها هم كه اختيارات بي شمار جهانگيري كارگزاران را به رخ شان كشيدند.
از كشمكش هاي با رنگ و بوي قدرت خواهي كه بگذريم، دولت روحاني آش كشكي است كه اصلاح طلبان مي دانند كه بخورند يا نخورند، به پايشان نوشته شده و مردم كارنامه دولت را نمره اصلاحات مي دانند.
جانشين فرمانده انتظامي: سپاه و ارتش به موضوع مبارزه با قاچاق كالا و مواد مخدر ورود مي كنند
جانشين فرمانده انتظامي گفت: نيروي دريايي ارتش و سپاه پاسداران در موضوع مبارزه با قاچاق كالا و مواد مخدر با نيروي انتظامي همكاري خواهند كرد.
به گزارش ايرنا، سرتيپ ايوب سليماني در جمع خبرنگاران افزود: درباره اين موضوع در نشستي با رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح در بندرعباس مذاكره شد و موافقت ايشان در اين زمينه جلب شد و در آينده نزديك اين همكاري درعمق دريا و ساحل عملياتي مي شود.
وي تصريح كرد: براي ارتقاي سطح امنيت و مقابله جدي با قاچاق كالا و سوخت و مواد مخدر با سازمان هاي مختلف نشست هايي برگزار شده تا اقدام ضربتي و موثر در اين حوزه ها داشته باشيم.
جانشين فرمانده انتظامي خاطرنشان كرد: پرچمدار و مسئول مستقيم و قانوني مبارزه با قاچاق، نيروي انتظامي است و ساير قواي مسلح نيز به ناجا كمك خواهند كرد.
سليماني ادامه داد: در قاچاق سوخت سه نقطه گلوگاهي وجود دارد كه يكي از آنها مبادي بارگيري و ديگري مسير تردد سوخت قاچاق و در نهايت مقصد تحويل سوخت در درياست كه در تمام اين حوزه ها نيروي انتظامي اشراف دارد و تاكنون نيز دستاوردهاي خوبي داشته ايم و در سالجاري كشف سوخت قاچاق 200 برابر افزايش يافته است.
وي ياد آور شد: در بحث قاچاق كالا دو محور وجود دارد كه يكي از آنها حمايت، پشتيباني و زمينه سازي هاي دشمنان است و از سوي ديگر افرادي با وجود مشكلات اقتصادي هموطنان فقط به دنبال مطامع اقتصادي خود هستند كه نيروي انتظامي با تمام توان با آنها مقابله مي كند.