چاووش اوغلو:ترکیه الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسد

 چاووش اوغلو:ترکیه الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسد  13بهمن-97
تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه گفت: بارها اعلام کرده ایم که الحاق غیر رسمی شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسیم و بار دیگر تاکید می کنیم هیچ زمانی آن را نخواهیم شناخت.
به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی در روز شنبه، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پاولو کلیمکین، همتای اوکراینی خود در شهر ' اودسا ' در اوکراین مطرح کرد.
وی همچنین افزود: بار دیگر می خواهم بر تمامیت ارضی اوکراین و حمایت قاطع مان از امنیت مرزی تاکید کنم.
چاووش‌اوغلو با تاکید بر امنیت دریای سیاه نیز گفت: ما یک کشور عضو ناتو هستیم و از تصمیمات این سازمان حمایت می کنیم و نمی خواهیم که این دریا به نقطه تنش تبدیل شود و خواهان صلح و ثبات در آن هستیم.
وی همچنین از تداوم تماس های دیپلماتیک ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور با روسیه برای آزادی کشتی ها و خدمه آنها پس از بحران تنگه کرچ میان اوکراین و روسیه تاکید کرد.
نیروی دریایی روسیه اواخر پاییز سال جاری دو‌ فروند کشتی جنگی و یک یدک‌کش نیروی دریایی اوکراین را در نزدیکی ساحل جزیره کریمه با تیراندازی متوقف کرد.
در پی این درگیری ۲۳ ملوان نیروی‌دریایی اوکراین که در این سه کشتی حضور داشتند از سوی نظامیان روس بازداشت شدند.
روس‌ها اعلام کردند این سه ‌کشتی از مرز‌های دریایی روسیه گذشته‌ بودند و سه‌ تن از ملوان‌ها که زخمی شده‌ بودند نیز تحت درمان قرار گرفتند.
اوکراینی‌ها نیز گفتند که کشتی‌هایشان می‌خواستند از راه تنگه کرچ در دریای سیاه به دریای آزوف بروند و روسیه با این اقدامش، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. اوکراینی‌ها تعداد زخمی شدگان را شش نفر اعلام کرده اند .
وزیر امور خارجه ترکیه با بیان این که روابط ترکیه با اوکراین و نیز با روسیه در سطح خوبی قرار دارد، تصریح کرد: همه دنیا در این موضوع از ترکیه انتظار دارند و تلاش های ما برای آزادی دیگر بازداشت شدگان نیز ادامه دارد.
وی تاکید کرد: ما پس از بحران تنگه کرچ بر حل این مساله براساس پایبندی به قوانین بین المللی و احترام به تمامیت ارضی اوکراین بودیم.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با اشاره به روابط دو جانبه با اوکراین نیز گفت: در خصوص نشست شورای عالی روابط راهبردی دو کشور که به میزبانی اوکراین برگزار خواهد شد، گفت‌وگو و بر لزوم امضای توافقنامه های تجارت آزاد و امنیت اجتماعی میان دو کشور در این نشست توافق کردیم.
امنیت دریای سیاه، سوریه و خاورمیانه نیز از دیگر موضعاتی بود که به تبادل نظر پرداختیم.'
چاووش‌اوغلو همچنین با تاکید بر ظرفیت های اقتصادی دو کشور بر لزوم افزایش مبادلات تجاری دوجانبه و دستیابی به حجم اقتصادی ده میلیارد دلاری تاکید کرد.
چاووش‌اوغلو در پایان از ادامه تلاش های دیپلماتیک ترکیه بر انتقال زندانیان تاتارهای کریمه از روسیه به اوکراین خبر داد.
بر اساس این گزارش، پاولو کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در نشست خبری مشترک پس از هفتمین نشست گروه برنامه‌ریزی راهبردی مشترک ترکیه-اوکراین با تاکید بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه با ترکیه گفت: ما می‌خواهیم ترکیه حضور بیشتری در اوکراین داشته باشد و اوکراین نیز بیش از پیش در ترکیه حضور یابد.
وی اعلام کرد که دو کشور به موضع مشترکی در خصوص تامین امنیت در دریای سیاه رسیده‌اند و دیدارهای دوجانبه موفقیت‌آمیز بوده است.
وزیر امور خارجه اوکراین با تاکید بر اهمیت همکاری‌های راهبردی اوکراین و ترکیه گفت: تفاهم‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت و جلسه کارشناسی در این زمینه ادامه دارد.
وزیر امور خارجه اوکراین همچنین از طرح سفرهای مستقیم خطوط هوایی ترکیش از کی‌یف به آنتالیا ابراز خرسندی کرد.
خاورم**1144