اعتراض شديد دادستان كل كشور به وزير ارتباطات

كلاهبرداري در فضاي مجازي3 برابر شده است!
اعتراض شديد دادستان كل كشور به وزير ارتباطات 6 اسفند -97
توطئه قوه فاسد قضاییه برای برکناری وزیر ارتباطات چون بطور 100% موفق به فیلتز کرذن فضای مجازی مورد نظر پاسداران و قوه فاسد قضاییه نشده است.
دادستان كل كشور با اشاره به افزايش قابل توجه جرايم در بستر فضاي مجازي گفت: شخص وزير ارتباطات براي پاكسازي فضاي مجازي همكاري نكرده و نمي كند.
به گزارش فارس، حجت الاسلام محمد جعفر منتظري در همايش ملي «پليس، عدالت ترميمي و پيشگيري از جرم» كه ديروز در دانشگاه علوم انتظامي امين برگزار شد، اظهارداشت: نمي گويم فساد در جامعه ما همه گير و سيستمي است، اما در نظام اسلامي اين مقدار فساد بسيار زياد است، مسئولين ما زمينه از بين رفتن فساد را بايد فراهم كنند
منتظري افزود: يكي از اعتراضات و حرف ها و گله هاي ما به مسئولين فرهنگي و به كساني كه امروز سردمدار مديريت فضاي مجازي هستند همين است كه چرا بايد در جامعه اسلامي ما فضاي مجازي اين قدر رها باشد كه شاهد اين همه جرم و گناه در جامعه باشيم؟
وي گفت: آمار واصله كه امسال در طول اين 10 ماهه داشتيم حكايت از اين دارد كه جرايمي كه بستر آنها فضاي مجازي است و جرايم رايانه اي محسوب مي شوند 140 درصد افزايش داشته است و كلاهبرداري هاي رايانه اي با 300 درصد رشد بيشترين جرم رايانه اي را در كشور رقم مي زند
دادستان كل كشور ادامه داد: چه كسي مسئول اين رشد است؟ چه كسي مسئول اين جرائمي است كه خانواده ها و جامعه و جوانان ما را تهديد مي كند. اين آمار وحشتناكي است و اين هشداري به مسئولين است. خطاب من به كساني است كه مي توانند اين فضا را از آلودگي ها پاك كنند ولو 50 درصد هم كه بتوانند.
منتظري اظهارداشت: به صراحت مي گويم مسئوليني كه مديريت فضاي مجازي را در اختيار دارند و آنهايي كه در اجراي دستور صريح و موكد رهبري مقابله كرده و مي كنند بايد حواسشان باشد. چه زماني و چند سال قبل بود كه مقام معظم رهبري هشدار داده و بحث راه اندازي شبكه ملي اطلاعات را مطرح كردند، شوراي عالي فضاي مجازي را تشكيل دادند، اساسنامه را تصويب و ابلاغ كردند؟ چه كسي مسئول اين فضاي آلوده است كه بايد پاكسازي كند؟ هرگز ما قائل نيستيم و نمي گوييم كه فضاي مجازي را شما ببنديد، امروز استفاده از فضاي مجازي بسيار در زندگي تاثيرگذار است اما اين فضا را بايد از آلودگي ها پاك كرد.
وي افزود: مسئولين انتظامي مي دانند كه چه فضاي ننگ آوري در جامعه ايجاد شده است. سري به دادسراي مبارزه با جرائم رايانه اي بزنيد؛ چه كسي مسئول است؟ خطاب من به «شخص وزير ارتباطات» است كه يك روزي بايد در پيشگاه خداوند متعال جوابگو باشد كه براي پاكسازي فضاي مجازي همكاري نكرده و نمي كند و مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي را زير پا مي گذارد، ما هم مي گوييم وقتي اراده نباشد به نوعي فرار مي كنند.
دادستان تهران تاكيد كرد: فردا در پيشگاه خداوند چه مي كنيد؟ بنده اخطار مي دهم و هشدار مي دهم چون بخشي از مسئوليت در اختيار من است ولي ابزار در اختيار ديگري است، وقتي مي بينم در مقابل دستور و فرمايش موكد رهبري اين گونه مقابله مي كنند بنده ديگر چه بگويم؟ وقتي در مقابل امر خدا، امر پيامبر و شرع مقدس اين طور مقاومت مي كنند من چه كار مي توانم انجام دهم؟
شكايت 2 هزار نفر از مردم اهواز و دادستان كل كشور از وزير ارتباطات
در همين حال ديروز معاون امور فضاي مجازي دادستان كل كشور از شكايت دو هزار نفر از مردم اهواز و دادستان كل كشور از وزير ارتباطات خبر داد.
جواد جاويدنيا به ايسنا گفت: تذكرات متعددي در رابطه با ضرورت اجراي قوانين و مصوبات كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه و اجراي دستورات قضائي به وزير ارتباطات داده شد كه علي رغم اجراي قانون، دستورات قضائي و مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي بر هر مسئولي واجب و لازم است اما متاسفانه وزير ارتباطات به هيچ كدام از اين تذكرات تمكين نكردند.جاويدنيا افزود: طرح شكايتي در اين زمينه عليه وزير ارتباطات دردادستاني تهران مطرح شده است، اين طرح شكايت هم از سوي دادستان كل كشور و هم از سوي دو هزار نفر از مردم اهواز بوده است.
وي درباره علت شكايت مردم اهواز از وزير ارتباطات اظهارداشت: مردم اهواز از وزير ارتباطات بابت عدم ايجاد بستر امن و لازم براي فضاي مجازي در كشور شكايت كردند و اين شكايت هم به دليل اين است كه تعدادي از جوانان جذب گروه هاي تكفيري شده و درنهايت حادثه تروريستي رژه نيروهاي مسلح رخ داده و عزيزانشان شهيد شدند؛ البته مردم اهواز هم از وزير ارتباطات و هم مديران اينستاگرام و تلگرام طرح شكايت كردند.
معاون امور فضاي مجازي دادستان كل كشور ادامه داد: پرونده وزير ارتباطات در دادستاني تهران مطرح است و منتظر هستيم تا روند قضائي طي شود.
جاويدنيا يادآور شد: عناوين شكايت از وزير ارتباطات عبارت است از عدم اجراي قوانين و مقررات و عدم اجراي دستورات قضائي و بسترسازي براي جاسوسي رايانه اي دشمنان از اطلاعات كلان مردم (big data). طبق قانون جرايم رايانه اي در دسترس قرار دادن اين گونه داده هاي سري براي بيگانگان جاسوسي رايانه اي محسوب مي شود و بيگانگان مي توانند با تحليل ديتا و جاسوسي و همچنين اطلاعاتي كه براي به كارگيري در اغتشاشات از اين اطلاعات به دست مي آوردند، نظم و امنيت كشور را به هم بزنند و اين موارد مصداق دقيق جاسوسي رايانه اي است.
فضاي رها شده اي كه جامعه را تهديد مي كند
اظهارات دادستان كل كشور تاييد كننده هشدارهاي چندين و چند باره دلسوزان و كارشناسان است كه بارها در مورد خطرات بي توجهي مسئولان متولي فضاي مجازي كشور و رها بودن اين فضا مطرح شده است.
اين روزها تقريبا هر رزو در لابه لاي صفحات روزنامه ها يا خبرگزاري ها خبرهاي متعددي از جرايم متنوع رخ داده در بستر فضاي مجازي و قرباني شدن عده اي از هموطنان و خانواده ها در دام مجرمان اين فضا به چشم مي خورد.
در اين بين مسئولان مستقيم نظارت و ساماندهي فضاي مجازي گويا نمي خواهند تهديدات موجود در اين فضا را باور كنند و زماني كه دلسوزان خواستار نظارت و كنترل صحيح فضاي مجازي مي شوند اين مسئولان با هماهنگي جريان رسانه اي خاص فرصت را غنيمت شمرده و با پز مردم دوستي و روشنفكري شروع به تصوير سازي از منتقدان در قالب افراد كج انديش، متحجر، محدوديت ساز، سلب كننده آزادي و حق انتخاب مردم و... بهره برداري سياسي و جناحي خود از اين فضاي گل آلود را دنبال مي كنند. آيا اگر منتقدان خواستار نظارت بر اين فضا شوند اين به معني سلب آزادي مردم است؟ آيا نظارت سازمان نظام پزشكي با وزارت بهداشت بر پزشكان سلب كننده اختيار انتخاب مردم است يا آرامش دهنده به آنها؟
واقعيت آن است كه منتقدان وضع موجود فضاي مجازي نه تنها معتقد به وجود زمينه هاي درست بهره برداري از اين فضا با رعايت الزامات هستند كه بسياري از آنها نيز خود از فعالان اين عرصه هستند اما چه كسي است كه امروزه با نگاه منصفانه به فضاي مجازي موجود، منكر آسيب ها و تهديدات بسيار خطرناك آن باشد؟ چرا متوليان فضاي مجازي نمي خواهند باور كنند كه حق ندارند جوانان و مردم اين كشور را قرباني بهره برداري سياسي و انتخاباتي و... از فضاي مجازي كنند؟ چرا وقتي وجود تهديدات اين فضا از سوي منتقدان مطرح مي شود آنها متهم به مخالفت با فضاي مجازي مي شوند؟ يكي از تصميمات مهم كه پس از تعلل فراوان و وادادگي وزارت ارتباطات در برابر پيام رسان مشكوك و پر تهديد تلگرام اخذ شد، حكم قضائي فيلتر شدن تلگرام بود اما اكنون با گذشت ماه ها از اين تصميم دولت و در راس آن وزارت ارتباطات خود بيش از هركسي در برابر اجراي كامل اين حكم كه مستلزم بستن تمام نسخه هاي تلگرام و پر و بال دادن و حمايت از نمونه هاي ايراني و بومي پيامرسان ها است مقاومت مي كند. نمونه بارز اين اقدامات دولت، دادن فضاي كامل فعاليت به دو نسخه تلگرام طلايي و هات گرام است كه در عمل دو فيلتر شكن هستند و هماهنگ با عمليات تخريبي و شايعه سازي عليه پيام رسان هاي بومي و بي خطر داخلي درواقع حكم فيلتر شدن تلگرام كه با هدف كنترل تهديدات مختلف اقتصادي، امنيتي، اخلاقي و... اين پيام رسان پر خطر صادر شده بود كم اثر شده است.
دادن تنفس مصنوعي وزارت ارتباطات و دولت به تلگرام و باز گذاشتن نسخه هاي آن از موارد پر ابهام و مشكوكي است كه هوشياري دستگاه هاي ذي ربط امنيتي و قضائي را مي طلبد

نتيجه اين اقدامات اين است كه طي ده ماه امسال جرائم رايانه اي و مجازي 140 درصد و كلاهبرداري مجازي و رايانه اي 300 درصد رشد داشته است كه بايد به وزير ارتباطات و دولت خسته نباشيد گفت!