تهديد معيشت مردم با تفنگ بي فشنگ FATF


تهديد معيشت مردم با تفنگ بي فشنگ FATF .    5 اسفند - 97
گزارش خبري تحليلي  اوین نامه  كيهان از بيانيه كار گروه اقدام مالي
 سربازجوشریعت نداری چون مأمور معذور پیگیر وارونه گویی و آدرس غلط دادن ودر جاده یکطرفه حرکت کردن می باشد  مدام  بادهان کجی  و با خاک پاشیدن برتوی چشمان  مردم محروم ولی باتجربه خط وخطوط اهداف جریان غالب رادنبال کند تا با نیابت دولت با تفنگ ورسانه پاسداران همه مشکلات جاری کشور در همه سطوح را برگردن روحانی ودولت و برجام و... بی اندازد .درحالی که هر روز مهر تأییدیه بر بی اعتباری و دروغگویی خود ورهبرش خامنه ای  وپاسداران و اوین نامه اش حک می کند.


كارچاق كن هاي داخلي FATF در كشور در حالي مردم و تصميم گيران را از عدم پذيرش دستورات اين كارگروه مي ترسانند كه بيانيه اخير آن به روشني نشان مي دهد، دست FATF از اعمال فشار واقعي بر ايران خالي است.
سرويس سياسي روز جمعه همزمان با اتمام نشست اول FATF در سال 2019، بيانيه اين نهاد منتشر شد. بر خلاف آنچه كه حاميان داخلي FATF ادعا مي كردند، با وجود اينكه ايران به دو كنوانسيون پالرمو و CFT ملحق نشده است، اما تعليق ايران از ليست سياه اين نهاد (ليست كشورهاي پرريسك و غيرهمكاري كه بايد عليه آنها اقدامات مقابله اي صورت پذيرد) تمديد شد و ايران به ليست سياه بازنگشت.
از سوي ديگر FATF در بيانيه خود، ايران را تهديد به اجراي بخش بسيار ضعيفي از اقدامات مقابله اي كرده است. اين نهاد در بيانيه خود اعلام مي كند كه اگر تا ژوئن 2019 (4ماه ديگر) قوانين باقيمانده مطابق با استانداردهاي اين نهاد تصويب نشود، «درخواست افزايش بازرسي هاي نظارتي بر شعبات موسسات مالي» ايراني مستقر در خارج از كشور را خواهد داد
در متن اين اعلاميه آمده است: « اگر ايران تا ژوئن 2019 قوانين باقيمانده را در چارچوب استانداردهاي اف اي تي اف تصويب نكند، اف اي تي اف خواستار افزايش بازرسي هاي نظارتي از نهادهاي مالي مستقر در ايران و زيرشاخه هاي آنها خواهد شد. اف اي تي اف همچنين انتظار دارد ايران به پيشرفت هايش در زمينه تصويب مقررات و اصلاحات ديگر ادامه دهد
«افزايش بازرسي هاي نظارتي بر شعبات موسسات مالي» در خارج از كشور، هشتمين اقدام مقابله اي از اقدامات 9گانه مقابله اي است كه در يادداشت تفسيري توصيه شماره 19 ذكر شده است. به چند دليل، اين تهديد نشان دهنده ضعف شديد FATF در برخورد با ايران است:
1. در شرايطي FATF ايران را به «افزايش نظارت» بر موسسات مالي ايراني مستقر در خارج از كشور تهديد مي كند كه در ماه هاي اخير، بسياري از موافقين اين نهاد در داخل كشور ادعا كرده بودند كه در صورت عدم اجراي دستورات آن، روابط بانكي كشور با خارج قطع خواهد شد. اگر زيرساخت قطع همكاري در استانداردها و روندهاي FATF وجود داشت، چرا اين نهاد، ايران را به قطع همكاري بانكي تهديد نكرده است؟ يا چرا حداقل به قطع بخشي از اين همكاري ها تهديد نكرده است؟ حقيقت اين است كه FATF هيچ زيرساختي براي قطع همكاري هاي بانكي و يا تحريم بانكي ندارد و نهايتا مي تواند از كشورهاي ديگر درخواست مراقبت و نظارت بيشتر كند.
2. FATF در شرايطي ايران را به اجراي افزايش نظارت بر موسسات مالي ايراني مستقر در خارج از كشور تهديد مي كند كه اين نظارت عملا در سطح بسيار بالايي در حال حاضر انجام مي گيرد. به دليل اعمال تحريم هاي ثانويه بانكي آمريكا عليه نظام مالي ايران و تهديدهايي كه اين تحريمها بر بازيگران اقتصادي تحميل مي كند (از جمله جرائم سنگيني كه بانك ها و شركت هاي مختلف خارجي به دليل نقض تحريمهاي آمريكا پرداخت كرده اند)، بالاترين نظارت ها و مراقبت ها نسبت به شعبه هاي موسسات مالي ايراني مستقر در كشورهاي مختلف اعمال مي گردد كه حتي سطح اين نظارت ها و مراقبت ها بيشتر از سطح اقدامات مقابله اي FATF است. بنابراين آنچه كه FATF آن را از ايران مي ترساند، هم اكنون نيز بر شعب ايراني اعمال مي شود!
3. شديدترين و مهم ترين بخش از اقدامات مقابله اي كه موافقين FATF، مردم و مسئولين كشور را از آن مي ترسانند، مربوط به «شناخت تقويت شده مشتري» (EDD) مي شود كه هم در متن توصيه شماره 19 وجود دارد و هم در اولين بند از اقدامات 9گانه در يادداشت تفسيري توصيه شماره 19 به آن پرداخته شده است.
با وجود اينكه FATF در دو و نيم سال گذشته (از تير95) در همه بيانيه هاي خود ادعا كرده كه اقدامات مقابله اي عليه ايران تعليق شده (يا ايران از ليست سياه تعليق شده)، اما در عمل، در همه بيانيه هاي خود، از كشورها مي خواهد كه «شناخت تقويت شده مشتري» (EDD) را عليه ايران اعمال كنند. يعني ايران در دو و نيم سال گذشته، عملا از ليست اقدامات مقابله اي موسوم به ليست سياه تعليق نشده و فقط در حرف تعليق شده است! بنابراين با اعمال بخش هشتم از اقدامات مقابله اي (يعني «افزايش نظارت» بر موسسات مالي ايران مستقر در خارج از كشور) نيز اتفاقي نخواهد افتاد، چرا كه اين بخش، از ضعيف ترين بخش هاي اقدام مقابله اي است و بخش مهم تر از آن (يعني EDD) عليه ايران در حال اجرا است.
طرح چنين موضوعي از سوي FATF به دليل خالي بودن دست اين نهاد در برابر ايران است و براي اثرگذاري رواني و سياسي بر تصميمات مسئولان كشور است. مجمع تشخيص مصلحت نظام در نظر داشته باشد هر تهديدي كه FATF، عليه ايران مطرح مي كند، پيش از اين به دليل تحريم هاي ثانويه آمريكا اعمال شده است و اثر جديدي بر تعاملات بانكي ايران نخواهد گذاشت. مواضع اخير FATF به دليل ايستادگي مجمع تشخيص مصلحت نظام در برابر اراده آمريكا بوده و نشان دهنده استيصال اين نهاد استعماري است. بنابراين بيش از اين نبايد اقتصاد كشور را معطل فضاي بلاتكليفي و منتظر اخم يا لبخند نظام سلطه گذاشت و مسئولان به جاي پيگيري نسخه هاي بيگانگان، بايد به تقويت بنيه هاي داخلي اقتصاد بپردازند.
پيام مجمع به FATF
سيدمصطفي ميرسليم عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ادامه بررسي لايحه الحاق جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مبارزه با جرائم سازمان يافته فراملي (پالرمو) در نشست هفته آينده مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: هم اكنون نحوه بررسي دقيق و عاقبت انديشانه و بدون شتابزدگي اين لايحه مربوط به گروه ويژه اقدام مالي (FATF) در مجمع تشخيص مصلحت نظام، براي اعضاي اين گروه اين پيام مهم را دارد كه جمهوري اسلامي ايران نسبت به سرنوشت خود و ارزش هاي انقلاب و تسليم نشدن در مقابل استكبار و فشارهاي ظالمانه اي كه با تحريمهاي آمريكا بر او تحميل مي شود با ساده لوحي برخورد نمي كند.
ميرسليم افزود: اعضاي FATF متوجه شده اند كه ايران در مقابل تهديد و تطميع تسليم نمي شود و ترفندهايي كه در قالب معاهدات بين المللي مي خواهند بر او تحميل كنند، او را به تسليم نمي كشاند، بنابراين بايد راهي را انتخاب كنند كه استقلال سياسي ايران را مخدوش نكند و عزت او را زير سوال نبرد.
بستن راه دورزدن تحريم ها!
وي در ادامه گفت: با تاكيد بر اينكه الحاق به كنوانسيون هاي مرتبط با FATF خطر بستن دست دولت را در مقابله و دور زدن تحريم هاي آمريكا دارد، خاطرنشان كرد: اين خطر قطعي است زيرا ما ننشسته ايم تا آمريكا به خيال باطل خودش بيايد با اعمال تحريمهاي مستقيم يا ثانوي، يا با فتنه گري در جهان براي منزوي نشان دادن ما به بهانه نپيوستن به معاهداتي كه نتيجه پذيرش آنها قطعا افزايش محدوديت عمل براي ما محسوب مي شود، گامهاي موفقي بردارد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: بنا به تجربه مكرر تاريخي مردم فهميده اند كه در شرايط تحريم، پذيرش چنان معاهداتي هيچ گشايشي براي ما نيست بلكه كمك مي كند به تكميل زنجيره محاصره ما.
ابهامات زياد
همچنين سردار احمد وحيدي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: از همان ابتداي بررسي پالرمو در صحن مجمع، ابهامات زيادي به اين لايحه وارد مي شد و به همين ترتيب هرچه روند بررسي آن در مجمع پيش رفت، اشكالاتي كه به مفاد اين لايحه گرفته مي شد، افزايش پيدا كرد.
به گزارش مهر، پرويز سروري عضو شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي گفت: امروز آمريكايي ها با قدرت و فشار تحريم ها را توسعه مي دهند. امروز اروپايي ها نيز همان حرف هاي آمريكا را ولي با لبخند تكرار مي كنند. اروپايي ها حدود 8 ماه ايران را فريز كردند تا موضوع SPV حل شود ولي بعد از مشكلات بسياري كه در آن دوره به اقتصاد كشور وارد شد SPV را به اينستكس تغيير دادند.
سروري افزود: در شرايط فعلي، خود رئيس جمهور در جلسات مجمع تشخيص شركت نمي كند تا به عنوان يك عضو حاضر باشد بعد انتظار دارد كه موضوع FATF مورد توجه اعضاي مجمع باشد.
حجت الاسلام حميد رسايي، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: تحريم هاي مالي مربوط به محدوديت هاي ادعاهاي FATF نمي شود، بلكه مربوط به تحريم هاي ثانويه است كه آن تحريم هاي ثانويه سرجاي خودش است و اگر ما الزامات FATF را بپذيريم و واردش شويم، حتي مسئله تبادل مالي با ديگر كشورها سرجاي خود باقي مي ماند چراكه تحريم هاي مالي سرجايش است. درواقع تحريم هاي مالي با FATF تمام نمي شود.