عضو اتاق بازرگاني ايران: به SPV نبايد دل ببنديم

عضو اتاق بازرگاني ايران: به SPV نبايد دل ببنديم  12 بهمن - 97
چون باید به فعالیت های اقتصادی قرارگاه خاتم پاسداران و سیاست پولشویی پاسدار دل بسته شود.
در شرايطي كه فرصت طلبان در حال بهره برداري از موضوع كانال مالي اروپا و ايران براي گران فروشي در بازار ارز هستند، عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران تصريح كرد: نبايد به كانال ويژه مالي بين ايران و اروپا دل بست.
 سرويس اقتصادي- به گزارش خبرنگار ما، در حالي كه هنوز مدت زمان زيادي از تجربه تلخ مذاكرات هسته اي و دروغگويي درباره عوايد خيالي برجام نگذشته است و مردم هنوز خاطرات بزك برجام و داستانسرايي دولتمردان و رسانه هاي دولتي براي حياتي جلوه دادن تصويب برجام را فراموش نكرده اند، كانال ويژه مالي بين ايران و اروپا موسوم به SPV بهانه اي براي گران فروشي پيش از تصويب برجام شده است. در آن زمان دولتي ها مدعي بودند هر روز كه در امضاي برجام تاخير شود، كشور صد ميليون دلار خسارت مي بيند و رسانه هاي دولتي هم به اذعان خودشان، وظيفه بزك برجام را بر عهده داشتند. نتيجه آن همه شارلاتان بازي رسانه اي، چيزي نبود جز جلوه دادن كشور در بحران اقتصادي، زمينه سازي براي برجام و در نهايت، امضاي سندي كه تا امروز نه تنها عايدي براي كشور نداشته، كه ظرفيت هاي داخلي بسياري را نابود كرده است.حالا با شكست برجام و رسوا شدن حاميانش، FATF، پالرمو و SPV به بازي جديد رسانه اي دولت و حاميانش تبديل گرديده و اين بار، ترساندن مردم و مسئولان از عواقب تصويب نشدن اين كنوانسيون ها، بهانه جديد دلالان براي گران فروشي ارز شده است.
اميدي به اروپا نيست
در همين رابطه، عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد SPV تصريح كرد: اگرچه معتقدم كه بايد مذاكرات را در زمينه راه اندازي اين كانال مالي ادامه داد، اما اعتقاد دارم كه نبايد به اين موضوع دل بست و بايد راه خودمان را ادامه دهيم.
يحيي آل اسحاق با تاكيد بر اينكه در 40 سال گذشته شرايط سختي مثل جنگ و تحريم را پشت سر گذاشته ايم، افزود: طي اين سال ها براي حل مشكلات مختلف از جمله نقل و انتقالات مالي ناشي از تحريم ها راهكارهايي متناسب ارائه شده و مشكلات را پشت سر گذاشته ايم.
وي اظهار كرد: حتي در زمينه مبادلات تهاتري، نظام بانك مركزي ما فرمت ها را آماده كرده بود و همچنين در زمينه روابط چند جانبه و مذاكرات مربوط به حمل ونقل ظرف 30 سال گذشته راه هايي را براي اين مسائل داشتيم
وزير اسبق بازرگاني گفت: اما متاسفانه با خوش بيني افراطي نسبت به مذاكرات و برجام همه آنچه را كه طي اين سال ها از جمله ستاد تدابير ويژه و ستاد تهاتر دو جانبه و چند جانبه ايجاد كرده بوديم، خراب كرديم
واكنش بانك مركزي
ماجراي بهره برداري دلالان از كنوانسيون هاي مخرب خارجي، موضع ديگري است كه صداي رئيس كل بانك مركزي را هم درآورده، به طوري كه عبدالناصر همتي ديروز در صفحه شخصي خود در اينستاگرام، به دلالي كاسبان پالرمو و SPV واكنش نشان داد.
همتي در پست اينستاگرامي خود نوشت: «اين روزها متاسفانه برخي افراد و صاحب منصبان و بعضا ذينفعان، به تريبوني كه دسترسي پيدا مي كنند، با بي توجهي به جنگ تبليغاتي و رواني دشمنان عليه كشورمان و در حد خود، آينده منفي را به غلط براي كشورمان به تصوير مي كشند. دلالان و نوسان گيران هم سوار بر اينگونه القائات و بزرگ نمايي ها، بحث هايي مانند تاثير رد يا قبول پالرمو و SPV و ساير بهانه ها، كسب و كار خود را، با فروش ارزهاي بالاخريده خود، رونق مي دهند».
وي ادامه داد: «عوامل اقتصادي و توانايي مداخله بانك مركزي، نرخ هايي كه امروز توسط فرصت جويان و در فضاهاي مجازي مطرح مي شود را ماندگار نمي داند. به مردم عزيز توصيه مي كنم دارايي خود را در معرض ريسك بازار ارز قرار ندهند». 
تكرار سناريوي برجام
بر اساس گزارش هاي موجود، در حالي قيمت دلار در بازار به حوالي نرخ 12 هزار تومان بازگشته است كه دو سناريوي تكراري، مانند ماجراي برجام و FATF در مورد شكل گيري قيمت هاي كنوني در بازار ارز ميان فعالان اين بازار رواج دارد.
برخي بر اين باورند كه دلالان و سفته بازان با طرح موضوعات سياسي و چانه زني ميان دولت، مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام، نوسان گيري را آغاز كرده و به همين دليل با اقدامات سفته بازانه، تلاش دارند تا ضرر ماه هاي گذشته خود را جبران نمايند، اما برخي ديگر نيز در يك سناريوي متفاوت، اين نكته را مطرح مي كنند كه برخي طرفداران تصويب لوايح مذكور، تلاش دارند تا با ايجاد نوسان در بازار ارز، نهادهاي تصميم گير را تحت فشار قرار دهند تا از ترس جهش قيمت ارز هم كه شده، اين لوايح را مصوب نمايند؛ چرا كه خاطره تلخ ماه هاي اخير در بازار ارز ايران، علاوه بر دولت و مردم، نهادهاي تصميم ساز و تصميم گير را هم تحت الشعاع خود قرار داده است. گزارش هاي ميداني از روزهاي گذشته بازار ارز حكايت از آن دارد كه برخي بدشان نمي آيد كه اين نوسانات اوج گيرد تا بتوانند سود بيشتري را تجربه كنند.
پيش تر نيز برخي مسئولان سعي داشتند تا با گره زدن FATF به نرخ ارز براي تصويب اين لايحه زمينه سازي كنند. برخي از مقامات دولتي نيز حتي پا را از اين فراتر گذاشتند و مدعي شدند با تصويب لوايح مرتبط با FATF، قيمت ارز در سطح كنوني تثبيت خواهد شد!
حميد بعيدي نژاد، سفير ايران در انگلستان در توئيتي در تاريخ 9 مهرماه نوشته بود: «با شروع ريزش قيمت ارز و سكه در بازار امروز عصر ايران، حالا نوبت نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي است كه با تكميل فرآيند FATF و تصويب استانداردهاي بين المللي نظام بانكي در جلسه فردا، روند تثبيت واقعي نرخ ارز و از ميان رفتن حباب ساختگي در بازار را تداوم بخشند
مشابه همين فشارها را در بازار بورس هم شاهد هستيم. برخي كارشناسان بازار سرمايه معتقدند در هفته هاي اخير عدهاي كوشيدند كه قيمت سهم هاي خوب سقوط كند و شاخص بازار كاهش يابد تا به سهامداران فشار آمده و به مرور جامعه تصور كند به مرحله اضطرار رسيده و بنابراين براي پذيرش اس پي وي و پالرمو آماده شوند.
بنابراين سناريوي تكراري كاسبان مذاكره با غرب و امضاكنندگان لوايح استعماري، يعني بزرگ جلوه دادن قراردادهاي بين المللي و القاي اضطراب به جامعه براي پذيرش آن، خطري جدي است كه بايد مورد توجه مسئولان دلسوز كشور قرار بگيرد.