هفته سختی پیش رو است؛ سرد و بارانی!+فیلم

گزارش فارس از وضعیت بارندگی هفته آینده سامانه بارشی هفته آینده خطرناک است/ هفته سختی پیش رو است؛ سرد و بارانی! 8 فروردین - 98
مسأله بسیار مهم و خیلی نگران کننده پیش‌رو، بارش‌های شدید هفته آینده است که از اواخر روز شنبه شروع و تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.
سامانه بارشی هفته آینده خطرناک است/ هفته سختی پیش رو است؛ سرد و بارانی!
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، بارش کم سابقه باران چند روز اخیر در کشور سبب بروز سیل و آبگرفتگی‌های فراوان و به تبع آن ایجاد خساراتی در زیرساخت‌هایی همچون راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های انتقال آب و بخش کشاورزی همچون باغات، مزارع و نیز شیلات شده است.
اما به نظر می‌رسد نکته بسیار مهم و حیاتی در حال حاضر در استان کرمانشاه وجود یک خطر بالقوه و جدی است که در چند روز آینده همه استان را تهدید می‌کند. خطری که در کمین همگان نشسته است و باید به صورت فوق‌العاد به آن پرداخت و تا دیر نشده کاری کرد.براساس این گزارش، در استان کرمانشاه طی 2 روز بارندگی گذشته شاهد به بار آمدن خسارت 376 میلیارد تومانی بودیم، این پدیده یک زنگ هشدار جدی بود برای مسؤولان و مردم که از این به بعد با دقت نظر بسیار بیشتری نکات ایمنی در رابطه با در امان ماندن از سیل و پدیده‌های این‌چنینی را در نظر بگیرند و در تمامی ساخت و سازها و اقدامات توسعه‌ای توجه ویژه به این مقوله داشته باشند.
مسأله بسیار مهم و خیلی نگران کننده پیش‌رو، بارش‌های شدید هفته آینده است که از اواخر روز شنبه شروع و تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و به گفته کارشناسان اداره‌کل هواشناسی استان کرمانشاه این سامانه حتی از سامانه قبلی قدرتمندتر خواهد بود.


با توجه به بارش‌های سنگین چند روز اخیر، تقریبا ظرفیت‌ تمامی سدهای استان پر شده است و دیگر جای چندانی برای ذخیره آب باران نمانده است.
زمین‌ کاملا خیس است و دیگر نباید انتظار داشت بتواند مقداری از بارش‌ها را جذب خود کند، بارش‌های اخیر مسیل‌ها را کاملا شسته‌ است و اکثر رودخانه‌ها  هنوز  به شرایط قبلی خود بازنگشته‌اند، حتی بعضا در برخی نقاط رودهای کوچک و مسیرهای عبور آبی را می‌بینیم که به تازگی و در اثر شدت بار‌ش‌ها ایجاد شده‌اند.
این یعنی دیگر نباید توقع چندانی از طبیعت زخم‌خورده برای دفع شدت این بار‌ش‌ها داشته باشیم و این یعنی هر چه زودتر باید به‌فکر بود و تا اتفاق ناگواری نیفتاده اقدامات لازم را در خصوص پیشگیری از حوادث موردانتظار، در چنین شرایطی انجام داد.
لذا تا دیر نشده باید مسؤولان ذی‌ربط و تمامی نهاد‌های ثأثیر‌گذار با هماهنگی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، همزمان هم در صدد پیشگیری از حوادث مختلف برآیند و هم با آمادگی کامل بتوانند در صورت بروز هرگونه مشکلی سریعا اقدام به رفع آن کنند.
در این‌گونه مواقع دستگاه‌های اطلاع‌رسانی همچون صداو سیما، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مجازی و نیز دستگاه‌های متولی همچون مدیریت بحران استانداری، راهداری، هلال‌احمر و... می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند و از بروز اکثر مشکلات و حوادث جلوگیری کنند.
امیدواریم در پایان بارش‌ها شاهد هیچ‌‌گونه خسارت و زیان جانی و مالی ناشی از سهل‌انگاری و و بی‌تفاوتی به هشدار‌ها، چه از ناحیه مسؤولان و چه از ناحیه مردم نباشیم.
=================
گزارش از بهنام بسامی