سیل یک هزار و 500 میلیارد ریال به اراک خسارت زد

 سیل یک هزار و 500 میلیارد ریال به اراک خسارت زد14 فروردین-98
اراک - ایرنا - فرماندار اراک گفت: خسارت ناشی از سیلاب و بارش های شدید چند روز گذشته این شهرستان بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده است.
«حسین بختیاری» روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: با توجه به اینکه هنوز بخش هایی از شهرستان با مشکل آبگرفتگی شدید مواجه است آمار اعلام شده از خسارت به بخش های کشاورزی، میراث فرهنگی، تاسیسات راه و شهرسازی و مسکن شهری و روستایی در حد گمانه زنی اولیه بوده و کارشناسان در حال ارزیابی دقیق زیان ها هستند.
وی اظهار کرد: با گذشت بیش از 72 ساعت از بارش های شدید، بخشی از جاده شهر داود آباد از توابع این شهرستان درگیر آبگرفتگی شدید است و تردد در آن با کندی صورت می گیرد.
فرماندار اراک توضیح داد: تردد در 200 متر سطح آب گرفته جاده داود آباد در طول روز با رعایت مراتب ایمنی به دشواری امکان دارد اما در شب خطرناک است و شامگاه سه شنبه عوامل راهداری، پلیس و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان با چراغ های راهنما به رانندگان در راه مانده کمک کردند.
بختیاری اظهار کرد: آبگرفتگی در منطقه داود آباد به راحتی فروکش نمی کند و ممکن است مشکلات آن تا روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.
وی توضیح داد: در روستای مالک آباد اراک نیز با بروز سیلاب روز یکشنبه اهالی این روستا اقدام به ایجاد سیل بند و تغییر مسیر آب کردند که این مساله موجب شده آب به صورت تجمعی به بخشی از روستا هدایت شود و چهار خانواده و منزل آنان را در محاصره بگیرد که با حضور عوامل امدادی و اعضای ستاد مدیریت بحران آبگرفتگی در این بلوک در حال تخلیه است.
فرماندار شهرستان اراک گفت: در اثر سرریز آب از بند خاکی روستای جمالکه اراک جاده دسترسی این روستا دچار آب کندگی شده و تردد از آن امکان ندارد که در هماهنگی با نیروهای امدادی کار نصب پل متحرک برای برقراری تردد ساکنان آن تا ظهر چهارشنبه انجام می شود.
بختیاری بیان کرد: سیلاب حوزه مشهد میقان و روستای اطراف آن با هدایتگری صحیح آب به تالاب میقان در حال فروکش کردن است و پیش بینی می شود تا اواخر وقت امروز مشکلات روستاهای مرادآباد و آزاد مزآباد کاسته شود.
وی توضیح داد: با طغیان ناگهانی رودخانه قره کهریز در عصر دوشنبه بخشی از حواشی کردهرود، سنجان، ضامنجان، عقیل آباد و گوار دچار آبگرفتگی شد که اکنون مشکلات این بخش مدیریت شده است اما پنج سازه ساختمانی این منطقه آسیب جزیی دیده و 2 منزل فرسوده قدیمی نیز تخریب شده است.
فرماندار اراک عنوان کرد: در سفر روز گذشته وزیر راه و شهرسازی و رئیس مجلس شورای اسلامی به اراک تمامی مراتب آسیب های سیلاب مطرح شده و سیاست دولت تسریع در حل مشکلات و کمک به بخش های خسارت دیده دولتی و خصوصی است.
باران های سیل آسای روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در نقاط مختلف استان مرکزی موجب جاری شدن سیلاب، رانش زمین و خسارت به تاسیسات زیربنایی و منازل مسکونی شد