توليدكنندگان: تجهيزات نفتي استاندارد مي سازيم دولت از خارج وارد مي كند

اوین نامه   9 اردیبهشت - 98
توليدكنندگان: تجهيزات نفتي استاندارد مي سازيم دولت از خارج وارد مي كند
پاي دردل سازندگان صنعت نفت
تعدادي از اعضاي هيئت مديره انجمن سازندگان صنعت نفت كشور در يك نشست خبري با اشاره به توانمندي هاي توليدكنندگان داخلي از بي مهري هاي دولت گلايه كردند.
در بخشي از اين نشست عبدالرضا حميدي نايب رئيس انجمن سازندگان مذكور با بيان اينكه رهبر انقلاب، سال جاري را سال رونق توليد معرفي كردند كه جاي بسي خوشحالي است افزود: البته مي بينيم دولت براي بهبود رونق برنامه خاصي ندارد و وزارت صنعت با اينكه بيش از يك ماه از سال جديد گذشته تازه جلساتي را برپاكرده كه مشخص است اين جلسات نيز همراه با شعار است.
وي ادامه داد: اگر وزارت صنعت مي خواست اين شعار محقق شود بايد يك هفته اي برنامه هايش را اعلام مي كرد و گمرك ، بانك ها و بيمه و ديگر شركت ها نيز به كمك توليدكنندگان مي آمدند نه اينكه بعد از گذشت يك ماه تازه بخواهيم ببينيم كه چكار خواهيم كرد.
اقدام عجيب وزارت صنعت در ثبت سفارش ها
حميدي با اشاره به اينكه يكي از مشكلات ما موضوع ثبت سفارشات است، گفت: وزارت صنعت سال گذشته بيش از 6 ماه تقاضاهاي ثبت سفارش براي مواد اوليه را بلوكه كرد و اين تاخير موجب شد تا كارفرماها پيمانكاران صنعت نفت را جريمه و وارد بلك ليست كنند.
وي با بيان اينكه در سازمان هايي مثل سازمان برنامه و بودجه كه براي توليد تصميم گيري مي كنند حتي يك نفر نيست كه سابقه توليد داشته باشد ادامه داد: اين در حالي است كه اين سازمان ها بايد به كمك توليد بيايند و حتي شركت هاي دانش بنيان نيز بايد براي شان تسهيلات ويژه اي در نظر گرفته شود. من به طور مثال و با سند اعلام مي كنم كه كره به 10 هزار شركت دانش بنيان خود تسهيلات داد و به آنها كمك كرد كه از اين 10 هزار شركت 12 شركت بزرگ مانند سامسونگ، ال جي، هيونداي و ديگر شركت ها شكل گرفت و مابقي شركت هاي دانش بنيان نيز به اين شركت ها كمك مي كنند.
حميدي با اشاره به اينكه اشتغال در ايران در معرض خطر است گفت: اگر به شهرك هاي صنعتي مراجعه كنيد مي بينيد كه از هر 10 كارخانه 8 كارخانه تعطيل است و دو كارخانه نيز به صورت نيمه فعال اداره مي شود.
وي با بيان اينكه توليدات داخلي صنعت نفت اغلب از كيفيت بالايي برخوردار است ولي متاسفانه يكي از اصلي ترين مشكلات ما بحث خريد وزارت نفت از تجهيزات داخلي است افزود: خوشبختانه با اعمال تحريم ها قدري به سمت خريدهاي داخلي آمده اند ولي بازهم به نوعي چشم اميد با بازگشت شركتهاي خارجي دارند.
حميدي با اشاره به اينكه توليدات داخلي تجهيزات نفتي با استانداردهاي بالا ساخته مي شود گفت: با اين وجود ما مي بينيم بازهم در مناقصه ها دلالان وابسته به شركتهاي خارجي حضور دارند و يكي از معضلاتي كه امروز گريبانگير ما است حضور همين دلالان خارجي است كه اين موضوع مي تواند صنعت نفت ايران را به خطر بيندازد. ما معتقديم قراردادهاي تيپ كه شايد مربوط به دوران دارسي باشد و يك بند آن نيز به نفع توليدكننده نيست بايد تغيير پيدا كند و ما نياز داريم كه دولت به بخشي خصوصي داخلي اعتماد كند.
اين توليدكننده در ادامه با اشاره به اينكه شركتهاي توليدي خارجي از سوي كشورهايشان از انواع حمايت ها برخوردارند وسرويس مي گيرند افزود: ولي دولت ما متاسفانه از توليدكننده همه نوع سرويس مي گيرد.وي همچنين با اشاره به ضمانتنامه هايي كه براي شركت هاي دانش بنيان صادر مي شد گفت: متاسفانه به دليل ناهماهنگي هاي موجود شركت هاي دولتي نفتي اين ضمانتنامه ها را قبول ندارند.
حميدي در پايان صحبتهايش با بيان اينكه از دولت تقاضا داريم حداقل از اعضاي خبره انجمن سازندگان صنعت نفت كمك بگيرد ادامه داد: آفت خود تحريمي از تحريمهاي آمريكا و اروپا بدتر است اگر دولت به سمت دلالان خارجي برود و شركتهاي داخلي را مورد حمايت قرار ندهد نتيجه اين موضوع برابر است با بيكاري بيشتر جوانان .
تجهيزات داخلي استانداردهاي شركت نفت را تامين كرده
در ادامه بهرام باراني عضو انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت نيز با اشاره به اينكه كيفيت محصولات توليدي داخلي به خاطر فيلترهاي متعدد كه براي توليدكنندگان در نظر گرفته اند بسيار بالا است افزود : وقتي از تجهيزات داخلي در صنعت نفت استفاده مي شود هيچ گونه حادثه اي گريبان گير صنعت نفت نشده اما وقتي از تجهيزات خارجي استفاده كرده ايم حداقل در ساليان اخير چند نمونه آتش سوزي در پالايشگاههايي مثل پالايشگاه آبادان داشته ايم.
به گزارش خبرنگار كيهان، وي با تاكيد براينكه تجهيزات داخلي استانداردهاي شركت نفت را تامين كرده ادامه داد:اگرتوليدات داخلي صنعت نفت استانداردها را تامين نكرده باشد اصلا در تشخيص صلاحيت رد مي شود و جزو «وندورليست» (فهرست عرضه كنندگان مجاز)قرار نمي گيرد بنابراين وقتي در «وندورليست» است يعني اينكه سازنده داخلي واجد شرايط است و كالاليي كه توليد مي كند مورد تاييد مراجع ذيصلاح است.اين توليد كننده در پاسخ به اين سوال كه وزارت نفت چه تفاوتي ميان توليدكننده داخلي و خارجي قائل است گفت: بايد شرايط يكسان براي سازندگان داخلي و خارجي ايجاد شود نه اينكه براي توليد كننده خارجي به سادگي ال سي باز كنند ولي براي توليدكننده داخلي نه تنها ال سي باز نمي كنند بلكه حتي شرايط يكسان براي رقابت با خارجي ها هم برايش فراهم نمي كنند مثلا اطلاعات پروژه را از مدتها قبل از مناقصه در اختيار خارجي ها مي گذارند ولي به شركت ايراني فقط يك ماه قبل از مناقصه اطلاعات را مي دهند كه ديگر وقت زيادي براي كار ندارد .
كدام شركت خارجي لايسنس اختصاصي خودش را به ما مي دهد
وي با اشاره به 10 گروه كالايي گفت: يكي از مشكلاتي كه در خصوص 10 گروه كالايي كه 6 سال پيش با وزارت نفت قراردادش منعقد شد اين بود كه ما براي ساخت اين كالاها بايد به سمت بومي سازي حركت مي كرديم اما در قراردادهايي كه منعقد مي شد به ما تاكيد مي كردند كه بايد جوينت خارجي داشته باشيد كه من سوالم اينجاست كه كدام شركت خارجي لايسنس و گواهينامه خود را در اختيار ما قرار مي دهد؟ اما اگر ما از طريق بومي سازي اين 10 گروه كالايي را توليد مي كرديم هم گواهينامه و هم لايسنسش در اختيار خودمان بود. وي ادامه داد: ما مشكلات بسياري با بخش دولتي داريم اما موضوع بر اين است كه حل اين مشكلات نيازمند تعامل دوجانبه است.
وي گفت: موضوع مهم ديگر كه بايد به آن پرداخته شود تاخير در پرداخت ها است به طوري كه معمولا پرداختي ها از سوي كارفرما 6 ماه زمان مي برد ولي ما قراردادهاي ديگري داريم كه بايد پول آن را نقدا بپردازيم به همين دليل انتظار داريم دولت با ما همكاري بيشتري داشته باشد.
در اين نشست ،رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت هم با بيان اينكه متاسفانه مجموعه فضاي كسب و كار در ايران دچار تنشهايي شده است، گفت: مامعتقديم عليرغم همه مشكلاتي كه در كشورداريم ظرفيتهاي ملي ما هم براي رفع اين مشكلات بي نهايت است.
به گزارش فارس،سيروس تالاري با اشاره به انجمن سازندگان صنعت نفت گفت: اين انجمن بيش از 700 عضو دارد كه چنين ظرفيتي مي تواند موجب شكوفايي صنعت نفت ايران شود. به طوري كه چه در بخش توليد و چه در حوزه دانش توليد انجمن سازندگان به يك نماد ملي تبديل شده است.تالاري با بيان اينكه با تجربه اي كه دارم شرايط امروز را پيش بيني نمي كردم گفت: در دوران تحريم ها ما شاهد يك انقلاب صنعتي در اين حوزه هستيم كه از نعمت تحريم است.
وي گفت: اگر ما انتقادي هم داريم به معني عدم همكاري دولت با ما نيست بلكه آنچه كه امروز به آن دست پيدا كرد ايم حاصل يك تعامل دوجانبه است.
ظرفيت بي نهايتي براي مقابله با تحريم داريم
تالاري ادامه داد: اگر ايران تحريم شده است و ما نيز از تحريم دفاع نمي كنيم تنها به دليل اين است كه آمريكا به دنبال منافع خودش است و سعي مي كند تا اين منافع را در بالاترين حد تامين كند اما در مقابل ما نيز ظرفيت بي نهايتي براي مقابله با آن داريم به شرط آنكه دولتي داشته باشيم تا قاعده بازي را در شرايط مختلف بلد باشد. وي ادامه داد: دولت متاسفانه تاكنون فقط به دنبال ايجاد سروصدا در فضاي بين المللي بوده كه اگر اين توان خود را براي حمايت از بخش خصوصي به كار مي برد و فشارهايي كه من به آن خودتحريمي مي گويم به ما اعمال نمي شد امروز قطعا شرايط ما در فضاي بين الملل اينگونه نبود و بسيار شكوفاتر از شرايط فعلي بوديم.
صنعت نفت گرفتار خودتحريمي است
به گفته رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت اگر فقط 20 درصد از ريخت و پاشهاي بودجه اي كه در اختيار دولت ها در طول ساليان مختلف بود به حمايت از بخش خصوصي تخصيص داده مي شد امروز اين ارزش افزوده داخلي مي توانست درآمدهاي سرشاري را براي دولت ايجاد كند كه متاسفانه دولت سعي كرده است در طول ساليان مختلف فقط به درآمدهاي نفتي اتكا كند .تالاري تاكيد كرد: متاسفانه دولت ها در خصوص جذب نخبگان بخش خصوصي هيچگونه فعاليتي را انجام نمي دهند و اين شرايط موجب شده است كه در به روي نخبگان بخشي خصوصي بسته باشد.

وي با اشاره به نقدينگي موجود در بازار گفت: تحليلگران انجمن بررسي هاي متعددي كردند و راهكارهاي متعددي را پيدا كرده اند كه همين نقدينگي كه در كشور وجود دارد و دولت از آن مي نالد مي تواند موجب رشد و توسعه بخشي خصوصي شود كه اگر دولت براي آن برنامه اي ندارد اين ضعف دولت است كه مي بينيم متاسفانه اين نقدينگي در طول سال هاي مختلف يكبار به حوزه مسكن وارد شد و به آن ضربه زد، يكبار به حوزه ارز و يكبار به حوزه سكه و طلا و هيچ كدام هم هيچ نفعي براي كشور نداشت.