گزیده ها قسمت دوم 6 تیر -98


گزیده ها قسمت دوم 6 تیر -98
كاهش تردد كشتي ها و نفت كش ها پس از حملات اخير
مدير يك شركت امنيت دريايي كشتي ها اذعان كرد به واسطه تشديد درگيري و تنش در خليج فارس قادر به تامين امنيت كشتي ها در منطقه نيست.
به گزارش دويچه وله، حمله به دو نفت كش در روز پنجشنبه 23 خرداد در درياي عمان و حملاتي مشابه يك ماه قبل از آن در بندر فجيره شركت هاي حمل و نقل دريايي را نگران كرده و به تكاپو براي تضمين بيشتري براي امنيت خود انداخته است.
دويچه وله از ديميتريس مانياتيس، مدير تجاري ارشد شركت «دياپلوس»، يكي از بزرگ ترين شركت هاي خصوصي امنيت حمل و نقل دريايي پرسيده است تنش هاي اخير در تنگه هرمز چه تاثيراتي بر امنيت صنايع كشتيراني در منطقه گذاشته است؟
ديميتري مانياتيس در پاسخ مي گويد: «پس از حملات 12 ماه مه در فجيره، نگراني شركت هاي حمل و نقل افزايش يافت. اين نگراني با حملات روز 13 ژوئن به مراتب بيشتر شد و موجب تقاضاي فزاينده (حدود 12 تا 17 درصدي) صنايع كشتيراني براي حفظ امنيت خدمه، كشتي و محموله كشتي هايي شد كه در آن منطقه رفت و آمد مي كنند
وي تاكيد مي كند: «ما نمي توانيم براي حفظ امنيت كشتي هايي در اين منطقه تردد دارند و ارائه خدمات به آنها از سلاح استفاده كنيم زيرا تنها درصورت وجود يك مجوز براي واكنش مسلحانه، استفاده از سلاح ممكن است
او مي گويد: «آنچه كه ما طراحي كرده ايم، يك سرويس امنيتي غيرمسلح است. گروه هاي سه تا چهار نفره كه به خدمه كشتي ها كمك مي كنند تا خود را براي سفر آماده سازند و اقدامات امنيتي و آموزش هاي لازم را به آنها براي كاهش خطر مي دهد. بنابراين بايد بگويم با توجه به همه حوادثي كه در اين مدت اتفاق افتاده است، اقدامات بسيار موثري وجود دارد كه مي توانيد بدون استفاده از سلاح براي محافظت از اين كشتي ها انجام دهيد
ديميتري مانياتيس در ادامه ارزيابي خود را از حملات 13 ژوئن به دو نفت كش در درياي عمان مي گويد: «ما اعتقاد نداريم كه حملات 13 ژوئن با پرتاب موشك يا اژدر يا هر چيز ديگري شبيه آن انجام شده است. به نظر ما اين حمله در اوايل شب و تحت پوشش تاريكي انجام شده است. فردي در يك قايق كوچك از پشت به نفت كش نزديك شده و توانسته يك دستگاه انفجاري را بر روي بدنه كشتي سوار كند. اگر افسر ديده بان در كشتي متوجه اين امر شده بود، مي توانست خيلي كارها براي جلوگيري از حادثه بكند. اما هدايت كشتي در تنگه هرمز بسيار دشوار است و شما به جز دقت به مشخصات مسير نمي توانيد به چيز ديگري دقت كنيد.
او ادامه مي دهد: «ما با استانداردهاي امنيتي كه داريم مي توانيم رسيدن هر كشتي به مقصد را 100 درصد تضمين كنيم. اما در مواردي مانند حملات بندر فجيره يا درياي عمان سروكار ما با بازيگراني است كه مي توانند به حملات نظامي ناگهاني و تمام عيار دست بزنند. ما با بازيگراني روبه رو هستيم كه مي خواهند تنگه هرمز را به دلايل ژئوپوليتيك ببندند و اين كار ما را براي حفاظت از كشتي ها در تنگه هرمز بسيار دشوار مي كند. ما ارتش نيستيم، يك دولت نيستيم، يك شركت امنيتي خصوصي دريايي هستيم. بنابراين يك تيم چهار نفره نمي تواند به عنوان مثال با يك نيروي سازمان يافته مقابله كنند. بنابراين تقريبا هيچ اقدامي نيست كه بتوانيم انجام دهيم
او مي گويد: «يك مسئله پيچيده، مربوط به بازار بيمه است. شما انواع مختلف صاحبان كشتي، مديران، اپراتورها و نفت كش ها را داريد. برخي از آنها ريسك پذيري بيشتري نسبت به ديگران دارند. به عنوان مثال پس از رويداد 13 ژوئن، شركت هايدمار (heidmar) كه يكي از معتبرترين شركت هاي نفت كش در جهان است، اساسا هرگونه كشتي متعلق به خود را از رفتن به خليج فارس تا زمان تحليل كامل ريسك متوقف كرد و اين يك رويكرد بسيار حرفه اي به موضوع است. برخي شركت ها به طور كامل حركت در خليج فارس را به حالت تعليق درآورده اند. فجيره در كنار سنگاپور يكي از مهم ترين مخازن سوخت گيري براي كشتي ها است. بسياري از شركت هاي مستقر در سنگاپور به طور كامل عمليات در فجيره را متوقف كردند. درياي عمان و كل خليج فارس به دليل اقدامات تهاجمي دولت ها به عنوان منطقه اي پرخطر شناخته شده اند و براي هر كشتي كه به خليج فارس مي رود حق بيمه بسيار بالايي اعمال مي شود.
سي ان ان: آمريكا عبرت گرفت ايران بسيار پيشرفت كرده است
«آمريكايي ها هفته گذشته يكي از مهم ترين درس عبرت هاي خود را در ارتفاع 22 هزار پايي گرفتند و آن اينكه سامانه پدافندي ايران را جدي بگيرند
اين جملات، بخشي از گزارش شبكه سي ان ان است. پايگاه اينترنتي CNN در گزارشي به قلم نيك والش با عنوان «سرنگوني پهپاد 110 ميليون دلاري آمريكا چه اطلاعاتي درباره ايران به ما مي دهد؟» نوشت: به محض اينكه گردوغبارها خوابيد و آبها از آسياب افتاد، معلوم شد آمريكايي ها يكي از مهم ترين درس هاي عبرت خود را در هفته گذشته در ارتفاع 22 هزار پايي گرفتند. تصور مي رود پهپاد آركيو-4 اي گلوبال هاوك نخستين پهپاد شناسايي پنتاگون از اين نوع باشد كه توسط ايران هدف قرار گرفته است. اين حادثه نشانه اي بارز از تقويت توانمندي هاي نظامي ايران به شمار مي رود.
جرمي بيني از كارشناسان خاورميانه در هفته نامه دفاعي جينز با اشاره به قدرت پدافند هوايي ايران مي گويد: اين سامانه كار مي كند. اين واقعه به خوبي نشان مي دهد وقتي ايراني ها واقعا روي چيزي سرمايه گذاري مي كنند، مي توان به واقع روي آن حساب كرد. ما اين موضوع را درباره موشك هاي بالستيك آنها مي دانستيم ولي ظاهرا در خصوص سامانه پدافند هوايي ايراني ها نيز وضعيت به همين گونه است.
براي هدايت از راه دور آركيو-4 گلوبال هاوك و تنظيم حسگرهايش كه هر كدامش 110 ميليون دلار ارزش دارد، سه تن نياز است. اين پهپاد براي ارسال علائم و تصاوير از راه دور و براي در امان ماندن از موشك هاي سطح به هوا در ارتفاع 65 هزار پايي پرواز مي كند. حتي در صورت نزديك شدن موشك، اين پهپاد به يك دريافت كننده هشدار راداري و نيز سامانه پارازيت افكني مجهز است. ولي سرنگوني و انهدام چنين پهپادي نيز نشانه تمركز آرام ايران است. تا همين چند سال پيش چنين رويدادي تعجب برانگيز محسوب مي شد ولي حالا مشخص شده سامانه پدافند هوايي جديد ايراني ها بسيار پيشرفت كرده است.
سرنگوني اين پهپاد نشان مي دهد تهران مي تواند گاهي با تلاشي متمركز تاثيري بي نظير داشته باشد و به عبارت ديگر دشمني است كه قطعا قادر است رقبايش را به حفظ موازنه و تعادل ناچار سازد. آمريكا بايد در برابر نبوغ و خلاقيت ايراني ها مراقب باشد و تصور نكند به راحتي مي تواند به هر درگيري با ايران پايان دهد.
سپاه اعلام كرده است براي سرنگوني اين پهپاد از سامانه موشكي سطح به هواي «سوم خرداد» استفاده كرده است. تصاوير مربوط به پرتاب اين موشك در شبكه هاي اجتماعي هم اكنون به عنوان نمادي از سلحشوري ايراني ها در برابر فناوري پهپادي پيشرفته آمريكا دست به دست مي شود. سامانه موشكي سوم خرداد كه نخستين بار از آن در سال 2014 رونمايي شد، بيش از 75 كيلومتر برد دارد.
كارشناسان جينز مي گويند اين موشك احتمالا از يك سكوي سيار پرتاب شده است. اگرچه گفته مي شود پهپاد هاي ام كيو-4 سي تريتون كه قرار است به زودي به زرادخانه آمريكا در منطقه اضافه شود از پهپادهاي قبلي پيشرفته تر است ولي بايد گفت ايران نيز موشك هاي به مراتب پيشرفته تر از موشك سوم خرداد در اختيار دارد. ايران 10 روز قبل از اين حادثه از يك سامانه موشكي جديد با بردي حدود دو برابر رونمايي كرد.
جرمي بيني مي گويد ما واقعا نمي دانيم سيستم هدايت اين موشك ها واقعا چگونه كار مي كند. اين كارشناس تصريح كرد: زاويه حمله موشك ظاهرا نشان مي دهد اين موشك به جاي تعقيب از پشت سر، از سمت غرب به پهپاد نزديك شده است و اين به نوبه خود بر كارآيي و تاثير سيستم هدايت موشك به سمت پهپاد توسط پرتابگر آن دلالت دارد.
اين نخستين بار نيست كه ايراني ها به فناوري آمريكا لطمه مي زنند. ايران در سال 2011 نيز يك فروند پهپاد رادارگريز آمريكايي از نوع آركيو-170 را سرنگون كرد و گفته مي شود موفق شد با مهندسي معكوس نوع بومي آن را با بررسي لاشه پهپاد بسازد. رهگيري و هدف قراردادن پهپاد جديد در ارتفاع 22 هزار پايي، مايه افتخار براي ملتي است كه ترامپ خطاب به آنها مي گويد: برويد به جهنم.
دادستان كشور نفوذ يك زن در وزارت نفت را تاييد كرد
دادستان كل كشور درباره انتشار خبر فيش هاي نجومي و نفوذ يك زن در وزارت نفت توضيحاتي ارائه كرد.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، حجت الاسلام محمدجعفر منتظري در گفت وگوي ويژه خبري سه شنبه شب با اشاره به انتشار فيش هاي نجومي گفت: قبل از هر چيز بايد مطلع شويم كه چه كسي چنين حقوقي مي گيرد، دستگاه قضا به صرف اينكه در جايي كسي اطلاعات دست اولي را منتشر مي كند نمي تواند ورود پيدا كند. همچنين مجلس شوراي اسلامي در موضوع حقوق نجومي ورود و قوانيني مصوب كرد و دستگاه هاي اجرايي هم مجبورند در چارچوب قانون گام بردارند و اگر تخلفي شود در گام اول بايد دستگاه هاي اجرايي ورود كنند و مسئولين دولتي نيز بايد خودشان همت كنند و جلوي مسائل اين چنيني را بگيرند.
منتظري درخصوص نفوذ يك زن به وزارت نفت هم اظهار داشت: فقط مي توانيم بگوييم كه چنين جرمي صورت گرفته است اما جزئيات قابل انتشار نيست، وقتي چنين مشكلي پيش مي آيد و روند تحقيق آغاز مي شود دستگاه قضا از نظر قانوني مجاز به افشاي اطلاعات نيست البته افشاي اطلاعات به مصلحت كشور و عامه مردم نيست، زيرا اطلاعات ناقص و بي اساس به درد كسي نمي خورد پس بايد تا پايان تحقيقات و كامل شدن اطلاعات صبر كرد.
عرضه غذا با روكش طلا در رشت!
عرضه غذا با روكش طلا در رشت آن هم از نوع تقلبي، باعث اعتراض مردم از رشد پديده تجمل گرايي در اين شهر شد.
به گزارش خبرگزاري تسنيم از رشت، در روزهاي اخير خبري مبني بر عرضه نوعي غذا در رستوراني واقع در شهرك گلسار رشت منتشر و بازتاب داده شد. رئيس اتاق اصناف گيلان و نايب رئيس اتاق اصناف كشور گفت: هنوز اطلاعات دقيق و موثقي در مورد محل اين رستوران در دسترس نيست اما دستورات لازم به رئيس اتحاديه مربوطه براي پيگيري سريع اين موضوع داده شده است.
جلال الدين محمد شكريه با بيان اين مطلب كه سرو غذا با روكش طلا در رستوراني در رشت توسط مسئولان ذي ربط در حال بررسي است.وي در ادامه با اشاره به اين نكته كه بروز چنين مواردي در سطح كشور به ويژه در شهرهاي بزرگ تازگي ندارد گفت: البته در اين شرايط اقتصادي كه مردم براي گذران زندگي خود با مشكلات بسيار زيادي مواجه هستند بروز چنين مواردي آن هم در شهري نظير رشت قابل قبول نيست. با گذشت چند روز از اين ماجرا و با اتمام مراحل بررسي جهت شناسايي محلي كه در رشت اقدام به عرضه غذا با اين نوع منوي خاص مي كرد رئيس اتاق اصناف گيلان از شناسايي محل عرضه و تقلبي بودن جنس سلفون هاي زرد رنگ كه صاحب رستوران آن را روكش طلا اعلام مي كرد خبر داد.
شكريه با بيان اينكه صاحب اين مكان عرضه غذا سلفون هاي زرد رنگ را تحت عنوان روكش طلا به مشتريان خود قالب مي كرده است از تشكيل پرونده اين واحد صنفي در تعزيرات حكومتي سخن گفت و افزود: اين واحد صنفي به علت تخلف هاي انجام شده پلمب خواهد شد و موضوع آن توسط تعزيرات حكومتي گيلان پيگيري مي شود. رئيس اتاق اصناف گيلان از غيربهداشتي بودن سلفون هاي زردرنگ خبر داد و گفت: صاحب اين مركز عرضه غذا علاوه بر طلا بودن جنس آن، موضوع خوراكي بودنش را نيز به مشتريان خاص خود القاء مي كرد.
متعاقب اين مسئله نايب رئيس اتاق اصناف كشور از ارسال نمونه هايي از اين نوع غذاي به اصطلاح لاكچري با روكش تقلبي طلا به اداره بهداشت جهت بررسي دقيق مواد تشكيل دهنده آن نيز سخن گفت و عنوان كرد: در صورت تاييد موضوع غيربهداشتي بودن روكش هاي تقلبي طلا توسط مراكز ذي ربط مدت پلمب اين واحد عرضه غذا تمديد مي شود.