تحلیل سیاسی هفته


روزی نامه جمهوری اسلامی 7 تیر - 98
هفته اول تیرماه، هر سال یادآور فاجعه دلخراش و هولناک انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 تن از یاران انقلاب اسلامی و در راس آنها شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی است.
اهمیت این واقعه در اینست که دشمنان انقلاب ملت ایران در آن مقطع در صدد بودند امام خمینی که رهبر انقلاب و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بود را کنار بزنند و با تصاحب و مصادره انقلاب، قدرت را در دست بگیرند و اجازه ندهند ملت ایران اصول و آرمان‌های اسلامی و انقلابی خود را پیاده نماید. برای رسیدن به این هدف، مجموعه مخالفان امام و انقلاب، برنامه‌ریزی کردند ابتدا یاران نزدیک امام و سران نظام جمهوری اسلامی را حذف کنند و سپس به سراغ آخرین سنگر که رهبری بود، بروند. منافقین که پیشگام اجرای این توطئه بودند، از همراهی توده‌های مردم با امام و انقلاب غافل بودند. به همین دلیل با اینکه در فاجعه هفتم تیر بسیاری از سران نظام را به شهادت رساندند، موفق به دستیابی به هدف شوم خود نشدند و نه‌تنها ناکام ماندند بلکه توسط مردم مطرود شدند.
خون شهدای هفتم تیر، انقلاب اسلامی را بیمه کرد و نظام جمهوری اسلامی توانست با موفقیت‌هائی که در زمینه برطرف ساختن مواضع گوناگون و خنثی ساختن توطئه‌های مختلف داخلی و خارجی به دست آورد، به راه خود ادامه دهد. ترورهای سال 1360 که ادامه خیانت و جنایت منافقین و سایر گروهک‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی بود، نتوانست اهداف شوم آنان را تامین کند و مردم با هوشیاری و بیداری در مقابل آنها ایستادند و از انقلاب و نظام اسلامی که خود پدید آورده بودند، صیانت کردند.
اکنون وظیفه نسل کنونی است که به صیانت از انقلاب و نظام اسلامی با زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و معرفی صحیح افکار و اندیشه‌ها و خدمات آنان به ویژه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی ادامه دهد. ائمه جمعه، صاحبان قلم و سخن و رسانه‌ها نباید از این وظیفه مهم غفلت کنند. بزرگداشت شهدای هفتم تیر، بزرگداشت افکار انقلابی و ارزشی است. با صیانت از خون شهدای هفتم تیر و ترویج افکار و اندیشه‌های بزرگانی همچون شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، به زنده نگهداشتن انقلاب اسلامی و استمرار راه امام خمینی که ملت ایران را از استعمار و استبداد نجات داد کمک کنیم.
همین هفته و به مناسبت هفتم تیر و ایام شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب که به نام هفته قوه قضائیه نامگذاری شده، مسئولان این قوه با رهبر انقلاب دیدار کردند. ایشان در این دیدار با تبریک هفته قوه قضائیه و تجلیل از شخصیت شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی به عنوان بنیانگذار دستگاه قضایی در نظام اسلامی گفتند: «شهید بهشتی، انسانی صاحب فکر و اراده، قوی، منضبط، اهل کار، با نشاط و به معنی واقعی یک نعمت بزرگ بود
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه مهمترین ماموریت قوه قضائیه در دوره جدید، «ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی» است، خاطرنشان کردند: تحول به معنای استفاده از شیوه‌های کارآمدتر و موثرتر و بهینه شدن شیوه‌های قبلی و همچنین رفع نقص‌ها، خلاها و اشکالات گذشته است.
رهبر انقلاب اسلامی ایجاد تحول در قوه قضائیه را نیازمند «طراحی کلان» و «برنامه مدون و زمان‌بندی شده» دانستند و گفتند: «برای ایجاد تحول، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، پنجاه درصد کار است و پنجاه درصد بقیه مربوط به تحرک و اقدام و عمل است.» ایشان با ابراز امیدواری به تحقق تحول در قوه قضائیه در دوره جدید، تاکید کردند: «باید اجرای سند آماده شده تحول، بدون تاخیر شروع شود
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها را ضربه به اقتدار قوه قضائیه دانسته و خاطرنشان کردند: «وقتی پرونده‌ای ده سال در محاکم به نتیجه نمی‌رسد، از نظر مردم نشان‌دهنده ناتوانی و سردرگمی دستگاه قضایی در این پرونده است، بنابراین باید پرونده‌ها با سرعت لازم به نتیجه برسند و احکام صادر شده اجرا شوند.» ایشان برخورداری از گوش شنوا در همه مراحل قضایی و صبر و حوصله شنیدن از همه شاکیان و متهمان، و نیز برخورداری از قاطعیت و اقتدار را برای تصویر دستگاه قضا در افکار عمومی، کاملاً ضروری خواندند.
رهبر انقلاب اتهامات، اهانت‌ها و دشنام‌های شریرترین حکومت جهان یعنی آمریکا به ملت ایران را یادآور شده و افزودند: منفورترین و خبیث‌ترین دولت جهان که عامل جنگ، تفرقه، چپاول و غارت کشورها و ملت‌ها است، ملت شریف ایران را هر روز مورد ناسزا و اتهام قرار می‌دهد اما مردم ایران از این اعمال زشت آمریکا جا نمی‌خورند و عقب نمی‌نشینند. ایشان تحریم‌های آمریکا را ظلمی بارز به ملت ایران خواندند و تاکید کردند: ملت مظلوم اما در عین حال مقتدر ایران، به فضل الهی، همچنان مثل کوه می‌ایستد و با قوت به حرکت خود ادامه می‌دهد و به همه مقاصد مورد نظرش دست می‌یابد.
شمارش معکوس برای پایان یافتن مهلت 60 روزه ایران به طرف‌های اروپایی برجام در جریان است و 3 کشور انگلیس، فرانسه و آلمان فرصت چندانی برای انجام وظایف و عمل به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران ندارند. این مهلت 16 تیرماه به پایان می‌رسد و البته در صورت تاخیر آنان در اجرای اینستکس، گام دوم کاهش تعهدات ایران در قالب بندهای 26 و 36 برجام با جدیت آغاز خواهد شد ولی آنچه از اوضاع و شرایط برمی‌آید و آقای محمدجواد ظریف نیز به آن اشاره داشت، بی‌عملی اروپایی‌ها در اجرای اینستکس نشان می‌دهد آنان از اراده لازم برای انجام تعهدات خود برخوردار نیستند.
در این زمینه آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت کشورمان نیز تصریح کرد «با نزدیک شدن به 16 تیرماه و آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، فشار کشورهای اروپایی برای وادارسازی کشورمان به تداوم اجرای تعهدات پذیرفته شده در برجام، بدون انجام تعهدات متقابل سایر طرف‌ها افزایش یافته است که بیانیه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی، آخرین اقدام از این نوع است.» وی تاکید نمود اگر تاکنون سهم بیشتری برای ناتوانی اروپا در برابر آمریکا قائل بودیم، اکنون قائل به عدم وجود اراده در اروپا برای اجرای تعهداتش هستیم.
به گفته وی با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و صبر ایران برای فرصت دادن به دیپلماسی، کشورهای اروپایی نشان دادند که اگرچه در کلام، مواضع متفاوتی نسبت به آمریکا اتخاذ می‌کنند اما در عمل به تقویت بُردارهای فشار واشنگتن علیه ایران یاری رساندند. اروپا تاکنون حاضر نشده هیچ هزینه‌ای برای نجات برجام که دستاوردی تاریخی برای این اتحادیه است پرداخت نماید و به نظر می‌رسد از تداوم شرایط موجود که ثمره آن، فشار آمریکا به ایران و بهره‌برداری سیاسی و امنیتی اروپا از آن است، احساس رضایت می‌کند. بدون شک، بیانیه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی و بازی تحریمی ترامپ، دو روی یک سکه است.
براساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی از 16 تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام با جدیت آغاز خواهد شد تا کشورهایی که از «صبر» جمهوری اسلامی برداشت ضعف و بی‌عملی داشته‌اند، متوجه شوند که پاسخ ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی به مرزهای هوایی با واکنش نسبت به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدودسازی حقوق مسلم مردم ایران تفاوتی نخواهد داشت.
در این هفته دولت آمریکا که از یکسو مدعی مذاکره با ایران است و ازسوی دیگر از همه امکانات و اهرم‌های پیدا و پنهان برای فشار به ملت ایران استفاده می‌کند، چند نهاد و شخصیت ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. ترامپ با اعلام دور جدید تحریم‌های اقتصادی و بانکی علیه ایران و مشخصا هدف قرار دادن رهبری، تلاش کرد واکنشی در قبال سرافکندگی و تحقیر خود و همدستانش نشان دهد که این روزها در پی سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی با سیستم دفاع موشکی ایران به شدت غافلگیر و سردرگم شده‌اند. این نکته را، حتی رسانه‌های غربی هم به وضوح انعکاس داده‌اند که تحریم‌های اخیر واشنگتن صرفاً مصرف داخلی داشته و با این هدف صورت گرفته که وانمود سازد ترامپ هنوز هم ابتکار عمل را در دست دارد.
در صدر تحولات خارجی هفته، برگزاری اجلاس بحرین درباره فلسطین قرار دارد. آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب به‌عنوان سه ضلع یک مثلث فتنه که اخیراً در صحنه سیاسی منطقه فعالیت خود را تشدید کرده‌اند اجلاس بحرین را سازماندهی کردند. این مثلث شوم از برگزاری اجلاس بحرین چند هدف را دنبال می‌کردند. نخستین هدف این بوده است که به گمان خود، آرمان ملت فلسطین را پایمال کنند و آنها را با تهدید و تطمیع به پذیرش شرایط خفت‌بار و چشم‌پوشی از حقوق حقه خود وادار سازند.
دومین هدف این بوده است که با کنار هم نشاندن مسئولانی از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به ارتباط و برقراری مناسبات اعراب و این رژیم رسمیت بخشند و سوم اینکه علیه جبهه مقاومت در منطقه و در راس آن، جمهوری اسلامی سمپاشی کرده و جبهه مقاومت را تضعیف کرده و ایران‌هراسی را تشدید کنند.
با اینحال، هم به تاکید رسانه‌های بین‌المللی و هم محافل وابسته به بانیان اجلاس منامه، این اجلاس به‌دلیل مخالفت گسترده فلسطینی‌ها و سایر ملت‌های منطقه بسیار بی‌رمق برگزار گردیده و شکست خورده است. آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی نقشه کشیده بودند که با پولی که از جیب کشورهای عرب ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس برمی‌دارند فلسطینی‌ها را تطمیع می‌کنند. آنها چنین ارزیابی کرده‌اند که ملت فلسطین به‌دلیل محاصره ظالمانه در شرایط اقتصادی طاقت‌فرسا قرار دارد و نمیتواند رشوه مالی بانیان طرح «معامله قرن» را رد کند. با اینحال مخالفت فلسطینی‌ها و بسیاری از کشورهای منطقه با این طرح به‌حدی بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی انتظار آنرا نداشتند و عملاً اجلاس بحرین در تامین اهداف صهیونیستها ناکام ماند و مقدمه‌ای برای شکست کامل طرح صهیونیستی «معامله قرن» شد.
در تحولی دیگر، این هفته ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور تاسیسات نظامی سعودی‌ها در دو فرودگاه «جیزان» و «ابها» را به‌طور گسترده هدف حمله قرار دادند. شدت حمله‌ها اکنون به‌حدی رسیده است که این دو فرودگاه عملاً تعطیل شده است.
به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن در حملات تازه، آشیانه جنگنده‌های سعودی نیز هدف قرار گرفته است.
افزایش حملات دقیق و موثر یمنی‌ها به مراکز نظامی و فرودگاه‌های عربستان به کابوسی برای ریاض تبدیل شده است. این درحالی است که به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، ارتش یمن به‌زودی از سلاح‌هایی جدید رونمایی خواهد کرد که تحولی مهم در جنگ یمن به شمار می‌رود.
ائتلاف سعودی – اماراتی هفته جاری اذعان کرد که نیروهای ارتش یمن و انصارالله تاکنون 226 موشک به سمت عربستان شلیک کرده‌اند.
در همین حال منابع نظامی بین‌المللی عنوان کردند حملات موفق یمنی‌ها به اهداف سعودی به یک رسوایی برای ریاض تبدیل شده است. این حملات، بر توانمندی رزمندگان یمنی از یکسو و آسیب‌پذیر بودن شهرها و مکان‌های نظامی و سوق الجیشی عربستان تاکید می‌کند. واقعیتی که برای ائتلاف متجاوز سعودی بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند در آینده مسیر تحولات جنگ یمن را تغییر دهد.