«گوش شنوا»، «صبر» و «قاطعيت و اقتدار» توصيه رهبر انقلاب به دستگاه قضا

اوین نامه کیهان 6 تیر -  98
«گوش شنوا»، «صبر» و «قاطعيت و اقتدار» توصيه رهبر انقلاب به دستگاه قضا
در ديدار رئيس و كاركنان قوه قضائيه مطرح شد
نمایش خیمه شب بازی یا نشان دادن جای دوست ودشمن از سوی لوطی و عنترش.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز گذشته در ديدار رئيس، مسئولان و جمعي از قضات و كاركنان قوه قضائيه، «عدالت» را محور اساسي دستگاه قضا خواندند و با ابراز خرسندي از اقدام رئيس قوه در تهيه برنامه اي خوب براي ايجاد تحول در اين دستگاه، «اجراي زمان بندي شده، شجاعانه و متكي بر روش هاي مبتكرانه اين برنامه» را كاملا ضروري برشمردند و با تجليل از ايستادگي تحسين برانگيز چهل ساله مردم در مقابل زورگويان جهاني، افزودند: ملت مظلوم و مقتدر ايران، در مقابل فشارها، تهمت ها و اهانت هاي شريرترين حكومت جهان يعني آمريكا از اهداف خود كوتاه نمي آيد و مسير انقلاب و امام را براي دستيابي به عزت، رفاه و پيشرفت و سرافرازي ادامه خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامي با تبريك هفته قوه قضائيه و تجليل از شخصيت شهيد مظلوم آيت الله بهشتي به عنوان بنيانگذار دستگاه قضايي در نظام اسلامي، گفتند: شهيد بهشتي، انساني صاحب فكر و اراده، قوي، منضبط، اهل كار، بانشاط و به معني واقعي يك نعمت بزرگ بود.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي اهميت قوه قضائيه را مبتني بر وظيفه اصلي آن يعني «اقامه عدل» دانستند و افزودند: قوه قضائيه در نظام جمهوري اسلامي همچون نهالي جديد روز به روز رشد كرده و در دوره هاي مختلف پيشرفت هايي داشته است كه در دوره جديد نيز بايد نسبت به دوره هاي قبل، پيشرفت و آورده جديدي داشته باشد.
ايشان با تاكيد بر اينكه مهم ترين ماموريت قوه قضائيه در دوره جديد، «ايجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسي» است، خاطرنشان كردند: تحول به معناي استفاده از شيوه هاي كارآمدتر و موثرتر و بهينه شدن شيوه هاي قبلي و همچنين رفع نقص ها، خلاها و اشكالات گذشته است.
رهبر انقلاب اسلامي ايجاد تحول در قوه قضائيه را نيازمند «طراحي كلان» و «برنامه مدون و زمان بندي شده» دانستند و گفتند: براي ايجاد تحول، برنامه ريزي و زمان بندي، پنجاه درصد كار است و پنجاه درصد بقيه مربوط به تحرك و اقدام و عمل است.
اجراي سند آماده شده تحول بدون تاخير شروع شود
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با ابراز اميدواري به تحقق تحول در قوه قضائيه در دوره جديد، تاكيد كردند: بايد اجراي سند آماده شده تحول، بدون تاخير شروع شود.
ايشان در ادامه با اشاره به وظايف گسترده قوه قضائيه در قانون اساسي و جايگاه بسيار مهم اين قوه، افزودند: «احياي حقوق عامه كه گستره وسيعي از اقتصاد و امنيت تا عرصه بين المللي را در بر مي گيرد»، «گسترش عدل و آزادي هاي مشروع»، «پيشگيري از وقوع جرم» و «نظارت بر حسن اجراي قانون» از جمله اين وظايف مهم است كه اجراي آنها نيازمند شيوه هاي نو و ابتكاري و انسان هاي توانا است.
در برخورد با عناصر ناباب درون دستگاه قضا سختگيري شود
رهبر انقلاب اسلامي يكي ديگر از وظايف مهم قوه قضائيه را «مبارزه سختگيرانه با فساد» در درون قوه و در خارج از قوه برشمردند و تاكيد كردند: مبارزه با فساد در درون قوه قضائيه در اولويت است زيرا حتي يك عنصر ناباب در دستگاه قضايي مي تواند زحمات قضات شريف و پاكدامن و كاركنان امين اين قوه در سراسر كشور را مخدوش كند و تاثيرات مخربي بر جاي بگذارد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي گفتند: گناه فردي كه مسئول مبارزه با فساد است و دچار فساد مي شود، چند برابر و نابخشودني است، بنابراين در اين موضوع سختگيري شود.
فضاسازي و تهمت نبايد در اراده و فعاليت ها تاثير منفي بگذارد
ايشان با اشاره به تهمت و بدگويي و تعرض به قوه قضائيه به ويژه، خاطرنشان كردند: در طول تاريخ، اميرمومنان(عليه السلام) يعني مظهر كامل عدالت را هم به بي عدالتي متهم مي كردند، بنابراين فضاسازي و تهمت نبايد در عزم و اراده و فعاليت ها تاثير منفي بگذارد.
رهبر انقلاب «تصويرسازي از قوه قضائيه در افكار عمومي» را بسيار مهم خواندند و افزودند: بايد در اين زمينه كاملا مراقب و هوشيار بود چرا كه برخي حوادث ممكن است خصوصيات يك قوه قضائيه خوب يعني شرافت، صداقت و عدالت را در چشم مردم، بر عكس جلوه دهد.
ايشان در تبيين خصوصيات ضروري دستگاه قضا در افكار عمومي، تاكيد كردند: دستگاه قضا در چشم مردم بايد در «انتصابات، احكام، گفتار و رفتار» داراي «حكمت» باشد و مردم كارهاي اين قوه را متكي بر كار «علمي و كارشناسي» ببينند.
«برخورداري از گوش شنوا در همه مراحل قضايي و صبر و حوصله شنيدن از همه شاكيان و متهمان» و نيز «برخورداري از قاطعيت و اقتدار» دو خصوصيت ديگري بود كه رهبر انقلاب آنها را براي تصوير دستگاه قضا در افكار عمومي، كاملا ضروري خواندند.
طولاني شدن رسيدگي به پرونده ها ضربه به اقتدار قوه قضائيه است
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي «طولاني شدن رسيدگي به پرونده ها» را ضربه به اقتدار قوه قضائيه دانستند و خاطرنشان كردند: وقتي پرونده اي ده سال در محاكم به نتيجه نمي رسد، از نظر مردم نشان دهنده ناتواني و سردرگمي دستگاه قضايي در اين پرونده است، بنابراين بايد پرونده ها با سرعت لازم به نتيجه برسند و احكام صادر شده اجرا شوند.
رهبر انقلاب «رفتار، گفتار، عملكرد و تبليغات صحيح» را زمينه ساز ترسيم تصوير مناسب از قوه قضائيه در اذهان عمومي خواندند و افزودند: همه دستگاه ها از جمله صداوسيما بايد به دستگاه قضا كمك كنند.
رهبر انقلاب دقت در انتصابات قضايي را مهم برشمردند و با استناد به فرمان اميرمومنان(عليه السلام) به مالك اشتر درباره انتخاب برترين مردم براي قضاوت، افزودند: مسئولان و مديران قضايي اين فرمان تاريخي را حتما مطالعه كنند و در انتصابات و گزينش ها خصوصياتي را كه اميرمومنان(عليه السلام) مورد تاكيد قرار داده، ملاك عمل قرار دهند.
«توجه به اخلاق و روش هايي كه در روند ظاهرا خشك كارهاي دستگاه قضا باعث تلطيف مي شود»، توصيه ديگر رهبري به مسئولان قضا بود.
با همه مراجعان در همه مراحل قضايي خوش رفتار باشيد
ايشان افزودند: با همه مراجعان و در همه مراحل قضايي خوش رفتار، با حوصله و صبور رفتار كنيد و با توصيه به عفو و گذشت، به روشهايي نظير احياي حكميت و استفاده صحيح از شوراهاي حل اختلاف اهميت دهيد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي همچنين با اشاره به مسائل روز، افزودند: اين روزها خبرگزاري هاي خارجي به نقل از كارشناسان، مكرر اذعان مي كنند كه ملت ايران را نمي توان با فشار و تهديد و تحريم به زانو درآورد. البته اين واقعيت ناشي از حوادث ماه هاي اخير نيست، بلكه نتيجه چهل سال ايستادگي، عزت، عظمت و اقتداري است كه ملت ايران از خود نشان داده است.
ايشان، پيروزي انقلاب را نقطه بيرون آمدن ملت از «لاك ذلت و توسري خوري» برشمردند و خاطرنشان كردند: در چهار دهه اخير، تلفيق هويت ايراني با خصوصيات اسلامي، موجب شده فشارهاي زورگويان جهاني، تاثيري در روند حركت ملت نداشته باشد.
با وجود ترديدافكني ها مردم در انتخابات مجلس با شور و شوق شركت مي كنند
رهبر انقلاب حضور هميشگي در راهپيمايي هاي 22 بهمن و روز جهاني قدس و همچنين شركت در انتخابات متعدد را نشانه عزم و اراده تحسين برانگيز ملت دانستند و افزودند: در اواخر امسال نيز انتخابات داريم كه معتقدم با وجود ترديدافكني برخي ها، مردم در آن انتخابات نيز با شور و شوق شركت مي كنند و عظمت خود را نشان مي دهند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي اتهامات، اهانت ها و دشنام هاي شريرترين حكومت جهان يعني آمريكا به ملت ايران را يادآور شدند و افزودند: منفورترين و خبيث ترين دولت جهان كه عامل جنگ، تفرقه، چپاول و غارت كشورها و ملت ها است، ملت شريف ايران را هر روز مورد ناسزا و اتهام قرار مي دهد اما مردم ايران از اين اعمال زشت آمريكا جا نمي خورند و عقب نمي نشينند.
ملت ايران به همه مقاصد مورد نظرش دست مي يابد
ايشان تحريم هاي آمريكا را ظلمي بارز به ملت ايران خواندند و تاكيد كردند: ملت مظلوم اما در عين حال مقتدر ايران، به فضل الهي، همچنان مثل كوه مي ايستد و با قوت به حركت خود ادامه مي دهد و به همه مقاصد مورد نظرش دست مي يابد.
پيروزي نظام اسلامي بر همه توطئه ها
رهبر انقلاب، پيروزي نظام اسلامي بر همه توطئه ها از جمله جنگ، فتنه، نفوذ، تحريكات تروريستي و ديگر اقدامات خباثت آميز آمريكا را نشانه آشكار حمايت پروردگار از اين ملت خواندند و افزودند: بخش اصلي اقتدار ملت مرهون اعتقاد عميق به حمايت هاي الهي است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي پيشنهاد مذاكره آمريكا را يك «فريب» خواندند و خاطرنشان كردند: دشمن وقتي نتوانسته با فشار به هدفش برسد، با تصور سادگي ملت ايران، پيشنهاد مذاكره مي دهد و مي گويد ملت ايران بايد پيشرفت كند، البته اين ملت حتما پيشرفت خواهد كرد اما بدون شما و به شرطي كه شما نزديك نشويد.
ايشان با يادآوري همه كاره بودن آمريكا و انگليس در دوران رژيم پهلوي، گفتند: شما عامل عقب ماندگي ملت ايران در آن دوره منحوس هستيد و الان هم حضور شما جز عقب ماندگي و توقف پيشرفت ايران هيچ نتيجه اي نخواهد داشت.
رهبر انقلاب هدف اصلي پيشنهاد آمريكا براي مذاكره را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ايران» خواندند و خاطرنشان كردند: آمريكايي ها اكنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ايران، مي ترسند جلو بيايند بنابراين مي خواهند با مذاكره، اين اسلحه و عامل اقتدار را از دست ايران بگيرند تا هر بلايي مي خواهند سر ملت بياورند.
اگر در مذاكرات حرف او را قبول كردي پدر ملت در مي آيد
ايشان افزودند: اگر در مذاكرات حرف او را قبول كردي پدر ملت در مي آيد و اگر قبول نكردي همين فضاسازي هاي سياسي، تبليغات و فشارها ادامه خواهد يافت.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به سوءاستفاده آمريكايي ها از ابزار حقوق بشر، گفتند: شما حدود 300 مسافر بي گناه را در آسمان مي كشيد، با كمك به سعودي ها در يمن جنايات مكرر مي كنيد، آن وقت از حقوق بشر دم مي زنيد.
رهبر انقلاب در پايان سخنانشان تاكيد كردند: ملت ايران با ادامه راهي كه اسلام، انقلاب و امام ترسيم كرده اند، اهداف باارزش و جذاب خود يعني دستيابي به عزت، رفاه مادي، پيشتازي در علم و آرامش و امنيت اجتماعي را محقق خواهد كرد. پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در گزارشي با گراميداشت ياد و خاطره شهيد آيت الله بهشتي، ضمن ارج نهادن به تلاش هاي صورت گرفته در قوه قضائيه در ادوار گذشته، خاطرنشان كرد: تحول در دستگاه قضايي كه خواست رهبري، همه مردم و كاركنان دستگاه قضايي است، ضرورت دارد.
رئيس دستگاه قضايي با اشاره به آمادگي قضات و كاركنان قوه قضائيه براي تحول زمان بندي شده در اين دستگاه، افزود: ما در دستگاه قضايي به دنبال كاهش جمعيت كيفري، كاهش ورودي پرونده، اصلاح نظام دادرسي و برطرف شدن موانع فرايند دادرسي هستيم.
رئيس قوه قضائيه «اميدآفريني در همه لايه هاي اجتماعي» را لازمه تحول دانست و افزود: تلاش مي كنيم دستگاه قضايي ملجا و پناهگاه مردم شود.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي گفت: قوه قضائيه وظيفه نظارت بر اجراي صحيح قانون و نظارت بر حسن اجراي امور را بر عهده دارد و اين قوه در موضوع حقوق عامه به عنوان مطالبه گري جدي اقدام خواهد كرد.

رئيس قوه قضائيه از فعال شدن بخش هاي مبارزه با فساد به ويژه فساد اقتصادي در چارچوب بيانيه گام دوم خبر داد و خاطرنشان كرد: خود را موظف مي دانيم كه با همه قوا و بخش هاي حاكميتي همكاري و همياري كنيم و با صدور حكم عادلانه، متجاوزان به قانون و حقوق مردم و بيت المال را سر جاي خود بنشانيم