گزیده ها قسمت دوم


گزیده ها قسمت دوم 5 تیر -98
مومني: دولت روحاني 6 سال بي برنامه و با ريخت و پاش عمل كرد
يك كارشناس اقتصادي حامي دولت مي گويد دولت روحاني هشدار كارشناسان درباره اميد نبستن به برجام و تلف نكردن منابع را گوش نكرد.
فرشاد مومني به روزنامه آرمان گفت: شكنندگي توافق برجام از همان روز اول معلوم بود. من به طور متوسط در آن سال هاي اوليه پسابرجام در هر ماه بيش از پنج بار به دولت و مجلس اين نكته را گوشزد كردم كه در چارچوب برنامه شكست خورده و انحطاط آور تعديل ساختاري نه تنها ايران ارتقاي بنيه ملي پيدا نكرده، بلكه به اعتبار سياست هاي شوك درماني، تورم زا و بي ثبات كننده اقتصاد كلان انگيزه هاي توليدي به طرز فاجعه آميزي كاهش پيدا كرده و توليد به يك محمل براي رانت تبديل شده است.
 بنابراين به آنها اين خطر را گوشزد كردم و گفتم در دوره اجراي برجام ممكن است تحت عنوان توليد، يك اتلاف منابع ارزي وسيع را تجربه كنيم و چون برجام يك توافق شكننده است شما بايد تك تك دلارهاي نفتي كشور را به عنوان ذخاير استراتژيك ملي در نظر بگيريد و حتي تحت عنوان توليد هم نبايد هيچ ارزي تخصيص داده شود، مگر اينكه يك ستاد حاكميتي صاحب صلاحيت و مستقل از گروه هاي فشار و منافع گروه هاي پرنفوذ رانتي تخصيص دلار نفتي به آن حيطه ها را به عنوان يك امر ضروري راهبردي براي كشور در نظر بگيرند.
وي مي افزايد: با كمال تاسف نه تنها هيچ اعتنايي به آن نشد، بلكه ما با يك روند كم سابقه شاهد جهش در اتلاف منابع ارزي بوديم كه دولت از طريق پرداخت ارزهاي قابل اعتنا تحت عنوان توريسم خارجي، واردات غيرمتعارف كالاهاي لوكس، تجملي و همين طور واردات كالاهايي كه در داخل كشور قابل توليد بود را در دستور كار قرار داد و بر اين اساس واردات آنها يك رويكرد اشتغال زدايانه خطرناك را به روالي طبيعي تبديل كرد.
 از نظر شدت تكان دهنده بودن اين روند مي توان اين نكته را در نظر گرفت كه در سال 1393، يعني حتي زماني كه ما به توافق برجام نرسيده بوديم، واردات خودروهاي خارجي حتي نسبت به سال 1392 حدود 60 درصد افزايش پيدا كرد. اين در حالي بود كه در بعضي از ماه ها در سال 1393 قيمت نفت به ازاي هر بشكه بيش از 70 دلار كاهش قيمت را نشان مي داد.  مومني تصريح كرد: در همان سال 1393 كه نخستين بسته سياستي دولت آقاي روحاني انتشار پيدا كرد، شخصا از موضع ارزيابي انتقادي آن برنامه و اعلام هشدار نسبت به اينكه آن بسته سياستي تا چه حد مي تواند براي اقتصاد شكنندگي هايي را افزايش دهد.
در دوره شش ساله اخير كه آقاي روحاني مشغول به كار بوده اند يك خطاي فاحش نابخشودني راهبردي انجام شد و آن هم اين بود، در حالي كه تعداد بحران ها در حيطه اقتصاد از حدود متعارف فراتر رفته و در حالي كه هر كدام از اين بحران ها با يكديگر داد و ستدهاي گسترده دارند، اصرار عجيب و مشكوكي بر اين موضوع ديده مي شود كه مشكلات به صورت غيربرنامه اي، جزئي و موردي حل و فصل شوند! تمام كوشش هايي كه در دولت آقاي روحاني از اين زاويه صورت گرفته بدون استثنا شكست خورده اند. در همين زمينه، دولت سعي كرد تا ماجراي نرخ ارز را به تنهايي حل و فصل كند، اما بعد اعلام شد كه در نتيجه اين رفتار تا چه اندازه اسراف، سوءتخصيص منابع و بعد هم شدت بخشي به بحران ارز پديد آمد. در مورد نرخ بهره نيز همين گونه رفتار شد و در آخر ديديم كه چقدر منابع و زمان هدر داده شد، درحالي كه هيچ گره اي از توليدكننده از اين زاويه باز نشد. اين برخورد جزيره اي و موضعي براي حل منفرد و غيربرنامه اي گرفتاري هاي اقتصادي محكوم به شكست است.
عبدي: اصلاح طلبان پيشاپيش انتخابات را باخته اند
عضو حزب منحله مشاركت مي گويد: اصلاح طلبان بايد به راهبرد اصلاح طلبي كه مدام كم رنگ شد و تغيير هويت داد، برگردند.
عباس عبدي به روزنامه شرق گفت: اصلاح طلبان بايد به راهبرد اصلاح طلبي برگردند، راهبردي كه از سال 80-79 كم كم كم رنگ شد، 84 باز هم كم رنگ شد، به 88 كه رسيد كلا تغيير ماهيت داد. اين راهبرد از اصلاح طلبي عبور كرد فارغ از اينكه خوب يا بد باشد در ادامه و در سال 92 سعي كردند برگردند كه به نظرم هنوز برگشت كاملي به راهبرد اصلاح طلبي نداشته اند.
وي مي افزايد: ما آمال و آرزوها و خواسته هاي خودمان را پشت مردم مي ريزيم. بله اگر مردم جامعه اي تغيير نكنند، جامعه تغيير نمي كند. اما نقش مردم اين نيست كه به خيابان بريزند و چهار تا شعار بدهند و كيف كنند و فردا هم عليه تمام گذشته شان فحش دهند و حرف بزنند. در سال 88 چه كسي به خيابان آمد به جز مردم؟ اكنون كجا هستند؟ چه كسي از آن اوضاع دفاع مي كند؟ و چه عوارض وحشتناكي براي جامعه ايجاد كرده؟ به نظرم بايد جلوي اين حرف ها را گرفت و نقد راديكال به اينها انجام داد. جامعه اي كه نخبه هايش نتوانند چهار تا حرف درست بزنند و حتي نمي توانند با هم حرف بزنند، مردمش كجا مي توانند يك اقدام درست و حسابي و قابل قبول انجام دهند؟ مردم مي خواهند چه كنند جز اينكه توي سروكله هم بزنند؟ بنابراين پوپوليستي را كه در پس اين پرسش ها است و با كلماتي ديگر آرايش يافته بايد كنار گذاشت و با بازنگري جدي درخصوص تحولات اجتماعي، اصلاحات و مسيري كه بايد برويم را به وجود بياوريم. تنها چيزي كه مي توانم برايتان تكرار كنم اين است كه اين همه نقش مردم نقش مردم نكنيد.
عبدي تصريح مي كند: سياست مدار نمي تواند با اين بهانه كه مردم اين را مي خواهند از خودش رفع مسئوليت كند. مردم اين را مي خواهند، تو چرا دنبال شان بروي؟ اگر چنين است تو ديگر چه رهبري سياسي داري؟ هركس بايد مسئوليت رفتارش را خودش بپذيرد نه اينكه بگوييم مردم مي خواهند، تا به حال از اين اشتباهات زياد داشته ايم و نبايد تكرارشان كنيم.
وي همچنين درباره انتخابات آتي گفته است: ريزش عمده اي در انتخابات از طرف اصلاح طلبان خواهد بود البته از اصولگرايان هم ريزش خواهد بود اما اصلاح طلبان به دليل تشتت و اينكه بخشي از حاميانشان حاضر به حمايت نيستند و بيشتر طالب اين هستند كه مستقل در كنش سياسي و انتخاباتي شركت كنند، به نظرم اصلاح طلبان پيشاپيش اين بازي را باخته اند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برغم کاهش چشمگیر قیمت دام زنده، واسطه‌ها اجازه کاهش واقعی قیمت گوشت را در بازار نمی‌دهند.
مرتضی رضایی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، گفت: درحال حاضر قیمت دام زنده کاهش چشمگیری داشته است، ولی قیمت گوشت در بازار به این میزان کاهش نیافته که علت این امر وجود واسطه‌ها است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برآورد تولید 860 هزار تن گوشت قرمز برای امسال شده است و با توجه به شرایط مطلوب مراتع، پیش‌بینی افزایش تولید و ادامه روند کاهشی قیمت گوشت قرمز مطمئنا می‌شود.
وی ادامه داد: در چند ماهه اخیر حدود 10 هزار تومان قیمت گوشت قرمز به ازای هر کیلو کاهش یافته، ولی این کاهش کمتر از کاهش قیمت دام زنده است در واقع واسطه‌ها اجازه کاهش واقعی را به قیمت گوشت قرمز نمی‌دهند، بطوریکه قیمت گوشت قرمز در بازار باید حدود ده هزار تومان کمتر از قیمت فعلی باشد.
رضایی گفت: باید امکاناتی فراهم شود تا دامداران از طریق تشکل هایشان امکان عرضه مستقیم گوشت را پیدا کنند و واسطه‌ها حذف شوند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: فروردین 120 میلیون قطعه، اردیبهشت 127 میلیون قطعه و خرداد ماه نیز 115 میلیون قطعه جوجه پرورش داده شده است و تولید فعلی، مازاد نیاز داخلی است.وی گفت: میانگین مصرف داخلی گوشت مرغ 200 هزار تن در ماه است درحالی که تولید به بیش از 220 هزار تن رسیده است و همین امر موجب افزایش ذخایر پشتیبانی شده است.
رضایی افزود: با توجه به افزایش حجم تولید مرغ، قیمت این محصول بعضا به کمتر از 11 هزار تومان هم رسیده که برای جلوگیری از متضرر نشدن تولید کنندگان تصمیمی در این زمینه اتخاذ شده که میزان مازاد تولید را از مرغداران توسط شرکت‌های پشتیبانی امور دام خریداری و به عنوان ذخیره استراتژیک، در زمان نیاز وارد بازار شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سبوس یکی از نهاده‌های مورد نیاز در تولید گوشت قرمز است که افزایش قیمتش موجب افزایش قیمت گوشت و شیر می‌شود، گفت: قیمت این محصول تا اواخر سال گذشته به ازای هر کیلو 860 تومان بود، ولی اکنون 1250 تومان رسیده و وزارت جهاد کشاورزی هم مخالفت خود را با این افزایش قیمت اظهار کرده است و امیدواریم برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید گوشت قرمز، این خواسته وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و این محصول با قیمت قبلی به دست دامداران برسد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ماندگاری توده هوای گرم در بیشتر مناطق کشور خبر داد و گفت: اهواز در گرمترین زمان به 49 درجه سانتیگراد می‌رسد و گرمترین‌ مرکز استان در کل کشور است ازسوی دیگر اردیبل با بیشینه دمای 30 درجه سانتیگراد خنک‌ترین مرکز استان محسوب می‌شود.
احد وظیفه در گفت‌وگویی، شرایط جوی کشور را پیش‌بینی و اظهارکرد: با تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، امروز 5 تیرماه در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار همراه با ماندگاری توده هوای گرم پیش‌بینی می‌شود.
وی در ادامه گفت: بعدازظهر روزهای پنجشنبه و جمعه (6 و 7 تیرماه) در شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های مازندران، گلستان، شرق تهران و سمنان بارش پراکنده گاهی همراه با وزش باد و رعد و برق رخ می‌دهد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه طی امروز و فردا(5 و 6 تیرماه)، وزش باد شدید در شرق و جنوب شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل در برخی ساعات سبب خیزش گرد و خاک می‌شود، تاکید کرد: در همین مدت از اوایل شب تا صبح روز بعد وزش باد و احتمال گرد و خاک در جنوب سمنان، شمال و شرق اصفهان، شمال یزد، قم و جنوب استان تهران وجود دارد.
به گفته وظیفه، با افزایش سرعت وزش باد روی کشور عراق وقوع گرد و خاک در جنوب استان‌های خوزستان و بوشهر دور از انتظار نیست.
وی در پایان درباره وضعیت جوی پایتخت طی دو روز آینده گفت: امروز (5 تیرماه) آسمان تهران صاف، گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای این روز 40 و 27 درجه سانتیگراد خواهد بود. آسمان پایتخت در روز پنجشنبه (6 تیرماه) صاف تا کمی ابری، گاهی همراه با وزش باد با بیشترین و کمترین دمای 37 و 25 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
افزایش غلظت برخی آلاینده‌ها در هوای تهران
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با وجود اینکه کیفیت هوای تهران با شاخص میانگین 69 در شرایط سالم قرار دارد اما در ساعات 14 تا 18 غلظت آلاینده ازن افزایش می‌یابد.
حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان‌دهنده کاهش میزان ناپایداری جوی در ساعات اولیه است که باعث می‌شود طی برخی ساعات افزایش موقتی در غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق مشاهده شود.
وی ادامه داد: به‌تدریج همراه با افزایش تابش نور خورشید و فراهم بودن سایر عوامل لازم برای انجام واکنش‌های فتوشیمیایی بر غلظت آلاینده ازن افزوده می‌شود و در طول روز بین ساعات 14 الی 18 افزایش نسبی در غلظت این آلاینده مشاهده خواهد شد.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: با افزایش میزان ناپایداری جوی برای برخی ساعات وزش باد انتظار می‌رود که به‌طور کلی در بهبود وضعیت کیفیت هوا موثر خواهد بود. طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، با وجود افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق و آلاینده ازن در برخی ساعات، وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط سالم قرار خواهد داشت.
امروز هوای تهران بر اثر افزایش ازن برای گروه‌های حساس ناسالم می‌شود
این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: انتظار می‌رود امروز (5 تیرماه) افزایش نسبی در غلظت آلاینده ازن و ذرات معلق مشاهده شود و وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق پایتخت طی برخی ساعات در آستانه شرایط نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس قرار گیرد. هرچند این شرایط موقتی است و همراه با ناپایداری‌های جوی در بعدازظهر وضعیت کیفیت هوای پایتخت در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.
وی در پایان گفت: دمای تهران روند کاهشی خواهد داشت.
آلاینده ازن حدود دو سال است که در ماه‌های گرم سال در شهر تهران هوا را آلوده می‌کند البته ازن پیش از این نیز در هوای تهران وجود داشت اما طی چند سال اخیر به دلیل دقیق‌تر شدن سیستم‌های سنجش کیفیت هوا و بهبود کیفیت هوا در تهران، از غلظت ذرات معلق کاسته شده است و در نتیجه آلاینده‌ای در هوا وجود ندارد که با ازن واکنش نشان دهد و آن را از بین ببرد. گفتنی است که خودروها به‌طور مستقیم آلاینده ازن تولید نمی‌کنند اما آلاینده «ناکس» که از طریق احتراق خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها متصاعد می‌شود، در مجاورت نور شدید خورشید افزایش غلظت ازن در هوا را در پی دارد.
آلاینده ازن برای دستگاه تنفسی خطرناک است و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، کودکان و زنان باردار بهتر است هنگام افزایش این آلاینده در هوا تردد خود در سطح شهر را کاهش دهند.