گزیده ها قسمت چهارم 7


گزیده ها قسمت چهارم 7 مرداد -98
فعالان اصلاح‌طلب می‌گویند امکان تحریم انتخابات وجود ندارد و مدعیان تحریم انتخابات، همان‌هایی هستند که باعث زمین‌گیری اصلاح‌طلبان در دهه 80 شدند.
حسن رسولی (عضو شورای شهر تهران و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) با رد ادعای برخی مدعیان اصلاح‌طلبی درباره تحریم انتخابات، به روزنامه فرهیختگان گفت: تحریم انتخابات با قاموس اصلاح‌طلبی منافات دارد.
وی افزود: «هنوز در مرحله تعیین استراتژی نهایی اصلاح‌طلبان قرار نداریم، لذا نقطه‌نظراتی که گفته می‌شود نقطه نظرات فردی است.
رسولی درباره اصرار برخی چهره‌های صاحب‌نفوذ در این جریان برای تحریم انتخابات تصریح کرد: «ماهیت انتخابات مجلس به‌گونه‌ای است که هیچ جریان سیاسی‌ای قدرت و توان تحریم مطلق انتخابات را ندارد، چون انتخابات در ایران حزبی نیست.
همین موضوع مشارکت را تا حد زیادی تضمین می‌کند. بنابراین می‌بینیم که ضریب مشارکت عمومی در انتخابات مجلس همواره بالای 50 درصد بوده و این چیزی است که در دوره‌های نهم، هشتم و هفتم مجلس نیز مشاهده شد.
از سوی دیگر حسین کمالی دبیرکل حزب کار (از مجموعه احزاب اصلاح‌طلب) می‌گوید: شرط و شروط‌گذاشتن برای شرکت در انتخابات، غیرمنطقی است.
وی می‌افزاید: «مردم نسبت به شرایط فعلی و اقداماتی که رأی‌دهندگان قبلی داشتند، چندان رضایت‌مندی‌ای از خودشان نشان نمی‌دهند. در حقیقت از عملکرد مجلس رضایت‌مندی به‌طور کلی به‌چشم نمی‌خورد. نمایندگان مجلس خواسته‌ها، مشکلات و نیازهای مردم را نتوانستند پاسخ بدهند. به نظرم این نارضایتی در میان مردم وجود دارد
نماینده سابق مجلس تأکید کرد: «وقتی می‌گوییم یک عده‌ای بیایند انتخاب شوند، آن عده‌ای که می‌خواهند انتخاب شوند باید بتوانند کار کنند. انتخاب نمی‌شوند که بروند و صندلی را پر کنند.
گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی هم گفته است: همان‌هایی که در دهه 80، طرح خروج از حاکمیت را مطرح کردند؛ باعث زمین‌گیری اصلاح‌طلبان شدند.
وی تأکید کرد: تحلیل کسانی که پشت ایده تحریم انتخابات هستند، نسبت به انتخابات بسیار اشکال دارد. متأسفانه از گذشته هم درس نگرفته‌اند، یعنی همان زمان که عده‌ای از اصلاح‌طلبان طرح خروج از حاکمیت را مطرح کردند، کل اصلاح‌طلبان را زمین‌گیر کردند و باعث آن شکست‌ها در دهه 80 شدند. بنابراین آنچه آزموده‌ایم نباید بیازماییم.
خبرگزاری فرانسه می‌گوید برخلاف قرارهای برجامی، هیچ مزیت اقتصادی متوجه ایران نشده است.
به گزارش دویچه وله همزمان با تشدید بحران نفتکش‌ها، شرکای باقیمانده ایران در مذاکرات هسته‌ای گرد هم می‌آیند، دستور نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر خارجه، «شرایط جدید» و انتظارات تهران برای پایبندی به برجام خواهد بود.
پایتخت اتریش روز یکشنبه آینده میزبان اعضای کمیسیون مشترک برجام خواهد بود. نشست با حضور معاونان وزیر خارجه کشورهای چهار بعلاوه یک تشکیل می‌شود و هدف آن، آماده‌سازی نشست وزیران خارجه برای نجات برجام عنوان شده است.
نشست اضطراری وین به درخواست شرکای اروپایی ایران در برجام برای بحث پیرامون «وضعیت جدید» برگزار می‌شود؛ وضعیتی که ناشی از اعلام عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی است. ایران انتظار دارد که اروپا پیشنهادهای معقولی برای ادامه پایبندی به برجام ارائه دهد.
دویچه وله همچنین به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: قرار بود در برجام، ایران به ازای محدود شدن طرح‌های اتمی‌اش از شر تحریم‌ها نجات یابد؛ اما با خروج آمریکا از این توافق، هیچ مزیت اقتصادی متوجه ایران نشده است.
ایران در ماه مه اعلام کرد که بخشی از تعهدات برجامی خود را در پاسخ به فشارهای آمریکا زیرپا می‌گذارد. تهران از سایر شرکای برجام، به ویژه از آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز گله‌مند است که از بیم واشنگتن، به وظایف خود در این توافق عمل نمی‌کنند. در نخستین هفته ماه ژوئن، تهران خبر داد که غلظت مجاز 3/67 درصدی در غنی‌سازی اورانیوم را زیرپا گذاشته است.
دویچه وله در ادامه می‌افزاید: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پیش‌تر در تماسی تلفنی با مکرون گفته بود بسته پیشنهادی اروپا نقش جبران‌کننده‌ای ندارد و انتظار تهران از یک برنامه عملیاتی روشن و واجد زمان‌بندی را برآورده نمی‌کند. آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که 28 ژوئن برگزار شد، یک روز پیش از این نشست، رویترز به نقل از یک مقام دولتی ایران نوشت: «ما از اروپایی‌ها نمی‌خواهیم بیایند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، ما فقط می‌خواهیم نفت‌مان را بفروشیم
فیلم رهگیری هوایی ناو جنگي انگلیس که نفتکش توقیف‌شده اخیر را اسکورت می‌کرد و بخشي از مکالمه نیروهای سپاه با آن منتشر شد. نيروهای سپاه در اين مكالمه به ناو انگليسی هشدار مي‌دهند كه در فرايند توقيف نفتكش دخالت نكنند.

در پی انتشار فیلم کنترل یک نفتکش کشور انگلیس از سوی شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ در حضور یک رزم‌ناو انگلیسی، فیلم رصد هوایی و مکالمه شناور نیروی دریایی سپاه با این ناو انگلیسی نیز منتشر شد.
بنابر این گزارش، زمانی که رزم‌ناو انگلیسی تصمیم‌ می‌گیرد در مأموریت نیروهای سپاه دخالت کند، شناور این نیرو به ناو انگلیسی دستور می‌دهد که در کار این شناورها دخالت نکند.
لازم به ذکر است رزم‌ناو انگلیسی همان ناوی است که کشتی «استنا ایمپرو» را اسکورت می‌کرد؛ همان کشتی‌ای که در تاریخ 28 تیر از سوی نیروی دریایی سپاه توقیف شد و البته در آن مأموریت نیز قصد دخالت داشت، اما باز هم در پی هشدار نیروی دریایی سپاه نتوانست مانع مأموریت این نیرو شود.
بر اساس فیلم منتشر شده از مکالمه شناور سپاه با رزم‌ناو انگلیسی، ابتدا شناور ایرانی به رزم‌ناو مذکور اعلام می‌کند: «ناو انگلیسی اف236! من شناور نیروی دریایی سپاه هستم. روی کانال 08 دریایی با شما صحبت می‌کنم. آیا صدای من را می‌شنوید‌؟» ناو انگلیسی در پاسخ می‌گوید:‌ «شناور نیروی دریایی سپاه! من ناو اف236 هستم
به گزارش فارس شناور نیروی دریایی سپاه خطاب به رزم‌ناو انگلیسی تصریح می‌کند:‌ «ناو جنگی اف236! من شناور جنگی نیروی دریایی سپاه هستم. نفتکش «بریتیش هریتیج» تحت کنترل من قرار دارد. به تو دستور می‌دهم در مأموریت من دخالت نکن».
عقب‌نشینی فرانسه از طرح تشکیل ناوگان حفاظتی مشترک با انگلیس در خلیج فارس
فرانسه، انگلیس را در زمینه پیشنهاد تشکیل ناوگان حفاظت دریایی در خلیج‌فارس تنها گذاشت.
روزنامه فیگارو گزارش داد که فرانسه مشارکت در طرح مذکور را به «تبادل اطلاعات» محدود کرده است(!)
این روزنامه نوشت: به نظر می‌آید تامین امنیت تنگه هرمز که در دو ماه گذشته هسته مرکزی کشمکش میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بوده، به مسأله بی‌نهایت پیچیده‌ای مبدل شود. آمریکا و اروپا هر یک طرحی دارند برای حفظ امنیت تنگه هرمز که تنها مکان رودررویی پاسداران و دریانوردان آمریکایی است، اما اروپائیان حاضر نیستند به آمریکائیان بپیوندند.
جرمی هانت، وزیر مستعفی امور خارجه بریتانیا، دوشنبه هفته گذشته پس از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» از تشکیل هرچه سریع‌تر ناوگان حفاظت دریایی اتحادیه اروپا با هدف حفاظت از آزادی کشتیرانی در خلیج فارس صحبت کرد.
فرانسه که دارای یک ناو محافظ در خلیج فارس است و دقیقا پیش ار توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» اطمینان داده بود قصد ندارد نیروها و تجهیزات نظامی خود را در این منطقه افزایش دهد، در وهله اول حمایت خود را از طرح بریتانیا برای حفظ امنیت تنگه هرمز اعلام داشت اما سه روز بعد از موضع خود عقب‌نشینی و پیشنهاد کرد که تنها در تبادل اطلاعات با متحدینش همکاری کند.
ژان مارک ریکلی از مرکز سیاست و امنیت ژنو می‌گوید: اروپائیان دارای ناو کافی برای اسکورت نفتکش‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نیستند.
هشدارهای ایرانیان، اروپائیان را از تصمیم خود برای ایجاد ائتلاف در جهت تامین امنیت تنگه هرمز منصرف کرد.