گزیده ها قسمت دوم


 گزیده ها قسمت دوم  4 شهریور - 98
: مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به کاهش دمای 4 تا 6 درجه‌ای در سواحل دریای خزر از بارش پراکنده باران در برخی نقاط کشور خبر داد.
احد وظیفه در گفتگو‌یی اظهار کرد: با توجه به آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی در ساعات بعد ازظهر امروز و فردا
(4
و 5 شهریور) برای شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بارش پراکنده با احتمال رعد و برق و در سواحل غربی دریای خزر بارش خفیف باران انتظار می‌رود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه از بعد ازظهر چهارشنبه و طی روز پنجشنبه (6 و 7 شهریور) با نفوذ جریانات شمالی برای سواحل دریای خزر بارش باران پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: طی روز پنجشنبه برای شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان شمالی بارش پراکنده باران با احتمال رعد و برق وجود دارد.
به گفته وظیفه تا آخر هفته در برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور به ویژه منطقه زابل و شرق کرمان وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور جوی پایدار حاکم است.
وی در ادامه اظهار کرد: ازامروز (4 شهریور) تا پایان هفته دما در سواحل دریای خزر بین 4 تا 6 درجه کاهش می‌یابد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده تصریح کرد: آسمان تهران امروز (4 شهریور) صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد و در اوایل شب افزایش باد با حداکثر دمای 36 و حداقل دمای 25 درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه (5 شهریور) نیز صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با وزش باد با حداکثر دمای 35 و حداقل دمای 24 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
هوای تهران در بعضی ساعات برای حساس‌ها ناسالم می‌شود
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، افزایش نسبی غلظت برخی آلاینده‌ها در برخی ساعات هوای پایتخت را برای گروه‌های حساس ناسالم می‌کند.
به گزارش ایسنا پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشاندهنده روند افزایشی غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات به دلیل کاهش میزان ناپایداری جوی و ازدیاد تردد خودروها است همچنین با افزایش تابش نور خورشید در طول روز به همراه در دسترس بودن سایر عوامل برای انجام واکنش‌های فتوشیمیایی شرایط برای شکل‌گیری آلاینده ازن مهیا می‌شود و افزایش نسبی در غلظت این آلاینده طی بعد ازظهر بین ساعات 14 تا 18 دور از انتظار نیست.
از این‌رو با توجه به احتمال افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد. هرچند رشد ناپایداری روزانه و وزش باد در بعضی ساعات در بهبود نسبی کیفیت هوا موثر است.
با تداوم این وضعیت جوی تا امروز (4 شهریور) شرایط برای تجمع موقتی آلاینده‌ها دور از انتظار نیست همچنین با کاهش جزیی دما تا روز آینده شرایط برای تولید آلاینده ازن محدود و کاهش نسبی در غلظت این آلاینده نسبت به یکشنبه مشاهده می‌شود.
بر این اساس طی برخی ساعات امروز (4 شهریور) بر غلظت آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق و آلاینده ازن افزوده می‌شود که کاهش موقتی کیفیت هوا در برخی مناطق پایتخت را به دنبال دارد همچنین طی شب با افزایش حجم ترافیک افزایش نسبی در غلظت آلاینده‌ها در مناطق پرتردد مشاهده می‌شود.
میدان شوش به یک مالخر فروخته است، گفت: پرونده تشکیل شده و برای بررسی بیشتر به همراه متهمان به پلیس آگاهی پایتخت ارجاع داده می‌شود.
معاون آگاهی پلیس متروی پایتخت از دستگیری دو جیب‌برزن در ایستگاه مترو دروازه دولت خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پس از به سرقت رفتن تلفن همراه یکی از شهروندان خانم در حوالی میدان خراسان، متهم که زنی جوان بود، به هنگام جیب بری در ایستگاه دروازه دولت توسط ماموران پلیس مترو دستگیر شد.
مالباخته درباره جزئیات ماجرا گفت: پس از به سرقت رفتن تلفن همراهم از مترو با خواهر شوهرم تماس گرفتند و اعلام کردند که سیم کارت شما را پیدا کردیم و من هم برای تکمیل مدارک به همراه همسرم به ایستگاه مترو دروازه دولت آمدم.
او گفت: زمانی که به مترو آمدم، ماموران پلیس مترو اعلام کردند که متهم در اظهاراتش عنوان کرده که تلفن همراه سرقتی را در میدان شوش به مالخر فروخته است.
او درباره چگونگی سرقت تلفن همراهش گفت: زمانی که به خانه بازگشتم، خواستم با یکی از اقوام خود تماس بگیرم، زمانی که به سمت کیفم رفتم متوجه شدم تلفن همراهم داخل کیفم نیست و متوجه به سرقت رفتن آن شدم و حدس زدم که در میدان خراسان و در شلوغی خیابان تلفن همراهم مورد سرقت قرار گرفته است.
مالباخته درباره میزان ارزش مالی تلفن همراهش، گفت: ارزش تلفن همراهی که از من به سرقت رفته است در بازار 55 میلیون ریال است.
او گفت: از همان لحظه‌ای که متوجه به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه خود شدم، بار‌ها با تلفن همراه خود تماس گرفتم، اما خاموش بود و حتی پیامک‌هایی با این مضمون که تلفن من را به من برگردانید و بابت مژدگانی مبلغ 20 میلیون ریال به شما خواهم داد را نیز برای خط خود ارسال کردم؛ اما جوابی عایدم نشد تا اینکه امروز صبح ماموران پلیس مترو با من تماس گرفتند و جزئیات را برایم شرح دادند و متوجه به سرقت رفتن آن شدم.
متهم اصلی پرونده که فاطمه نام دارد، از سابقه اعتیاد خود به ماده مخدر شیشه گفت و اعلام کرد: به دلیل جیب زنی در یک کلینینک درمانی به زندان رفته و سابقه زندان نیز در پرونده او وجود دارد.
او درباره اینکه چگونه به کیف قاپی گرایش پیدا کرده است، گفت: زمانی که در زندان بودم با افرادی آشنا شدم و پس از آزادی از زندان، با آن‌ها معاشرت کردم و کیف قاپی را از آن‌ها یاد گرفتم.
سرهنگ غلامرضا غلامی معاون آگاهی پلیس مترو تهران بزرگ درباره جزئیات این پرونده، گفت: هر دو متهم دارای سوابق سرقت و اعتیاد هستند که در ایستگاه مترو دروازه دولت هنگام جیب بری آن هم با پوشش چادر از یک شهروند خانم توسط ماموران پلیس مترو دستگیر شدند.
او افزود: یکی از شهروندان داخل ایستگاه متوجه شد که یکی از متهمان چادر خود را بر روی کیف شهروند دیگری انداخته و قصد جیب بری از او را دارد، در همین هنگام فردی که درحال مشاهده صحنه بود، موضوع را به ماموران مترو اطلاع داده و بلافاصله متهم دستگیر شد.
سرهنگ غلامی تصریح کرد: در زمان دستگیری متهم، برای او پیامکی با این مضمون که «تو را به خدا گوشی من را پس دهید، هر چی بخواهید به شما می‌دهم» ارسال شد، که پس از بررسی‌های پلیس مشخص شد که سیم کارت همراه متهم سرقتی است.
او افزود: پس از مدتی کوتاه، زنی به پلیس مترو مراجعه کرد و خود را مالک کیفی معرفی کرد که متهم دقایقی پیش قصد جیب بری از او را داشت و بابت این موضوع اعلام رضایت کرد تا متهم آزاد شود.
معاون آگاهی پلیس مترو پایتخت ادامه داد: با توجه به وضعیت ظاهری و بررسی تلفن همراه او توسط ماموران زن مترو مشخص شد که شماره تلفن فرد مراجعه‌کننده در تلفن متهم ذخیره شده است و در نهایت متوجه شدیم که این زن همدست متهم است و او نیز دستگیر شد.
سرهنگ غلامی با بیان اینکه یکی از متهمان عنوان کرده که تلفن همراه سرقتی را در میدان شوش به یک مالخر فروخته است، گفت: پرونده تشکیل شده و برای بررسی بیشتر به همراه متهمان به پلیس آگاهی پایتخت ارجاع داده می‌شود.
مصرف غذاهای سرشار از فلاونوئیدها می‌تواند روشی ساده برای پرهیز از ابتلا به بیماری‌های مرگباری مانند سرطان و بیماری قلبی باشد.
اگر از مردم بخواهید دو بیماری که احتمال بیشتری دارد موجب مرگ آنها شود را نام ببرند، افراد بسیاری به سرطان و بیماری قلبی اشاره خواهند داشت.
سرطان و بیماری قلبی هر ساله جان میلیون‌ها نفر را در جهان می‌گیرند و از این رو، مواجهه با چنین پاسخی چندان غیر منتظره نیست.
متاسفانه، به‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته برای ارائه داروهای جدید و مبارزه با این دو بیماری، شاهد روند افزایشی آمار مرگ و میر آنها هستیم.
اما برخی خبرهای خوب می‌توانند همچنان ما را نسبت به آینده امیدوار نگه دارند. پژوهشی جدید که در دانشگاه ادیث کاوان در استرالیا انجام شد، نشان داده است که ترکیبی قدرتمند که به واسطه مصرف برخی خوراکی‌ها، مانند سیب و چای، دریافت می‌کنیم، توانایی محافظت از ما در برابر سرطان و بیماری قلبی را دارد، به ویژه، اگر به واسطه برخی عادات سبک زندگی نه چندان سالم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری‌ها قرار داشته باشیم.
سیب و چای چه نقطه مشترکی با هم دارند؟
شاید نام آنها را نشنیده باشید، اما فلاونوئیدها از ترکیبات قدرتمند موجود در گیاهان هستند. مطالعه دانشگاه ادیث کاوان که شرایط 53 هزار نفر را برای بیش از 23 سال دنبال کرد، نشان داد، افرادی که مقادیر متوسط تا زیاد مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها را مصرف می‌کنند، احتمال کمتری دارد مرگ ناشی از سرطان یا بیماری قلبی را تجربه کنند.
همچنین، پژوهشگران دریافتند که اثر محافظتی فلاونوئیدها چنان قوی است که حتی می‌تواند برای افرادی که به واسطه عادات سبک زندگی ناسالم، مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به این بیماری‌های مزمن قرار دارند، سطحی از محافظت را فراهم کند.
به بیان ساده، مصرف غذاهای سرشار از فلاونوئیدها می‌تواند روشی ساده برای پرهیز از ابتلا به بیماری‌های مرگباری مانند سرطان و بیماری قلبی باشد که این روش بسیار ساده‌تر از دیگر تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، ورزش منظم و ترک عادات مضر، مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل، هستند که تاثیر مثبت آنها در کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها ثابت شده است.
اما نتایج مطالعه دانشگاه ادیث کاوان به معنای نادیده گرفتن روش‌های مفید دیگر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی نیست. به گفته پژوهشگران این دانشگاه، این یافته‌ها از آن نظر اهمیت دارند که پتانسیل پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی با افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها را به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند، نشان می‌دهند.
همچنین، توجه به این نکته اهمیت دارد که مصرف فلاونوئیدها خطر افزایش یافته مرگ ناشی از سیگار کشیدن و مصرف الکل را خنثی نمی‌کند و همچنان بهترین اقدام برای تقویت سلامت ترک سیگار و محدود کردن یا قطع مصرف نوشیدنی‌های الکلی است.
به چه میزان از فلاونوئیدها نیاز دارید؟
شاید این پرسش مطرح شود که چه میزان از فلاونوئیدها را باید از رژیم غذایی خود دریافت کنید تا از فواید ضد بیماری این مواد مغذی بهره‌مند شوید.
به گفته پژوهشگران استرالیایی، شرکت کنندگان در مطالعه که کمترین میزان خطر مرگ مرتبط با سرطان یا بیماری قلبی را داشتند روزانه حدود 500 میلی گرم از فلاونوئیدها را از منابع مختلف دریافت می‌کردند.
دستیابی به این هدف از طریق رژیم غذایی ساده است و به عنوان مثال، مصرف یک فنجان چای، یک سیب، یک پرتقال، 100 گرم بلوبری، و 100 گرم بروکلی می‌تواند طیف گسترده‌ای از ترکیبات فلاونوئیدی و بیش از 500 میلی گرم از فلاونوئیدها را در اختیار بدن شما قرار دهد.
توانایی فلاونوئیدها در کاهش سطوح التهاب و بهبود عملکرد رگ‌های خونی، دو عاملی که به طور فزاینده در خط مقدم پیشگیری از بیماری قرار می‌گیرند، می‌تواند دلیل کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در نتیجه مصرف این ترکیبات گیاهی قدرتمند را توضیح دهد..
برجام با 28 شرط تصمیم نظام است نه بدون آن
یک نماینده مقصر در تصویب برجام در مجلس مدعی شد نکوهش امضای برجام توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی، موضع شخصی است!
اخیراً علی شمخانی در مصاحبه‌ای تصریح کرد امضای برجام اشتباه بود و نباید آن را امضا می‌کردیم.
علی مطهری در واکنش به این اظهارات- آن هم از سوی چهره‌ای که در گذشته جزو مدافعان برجام بوده- به انصاف‌نیوز گفت: به‌نظر من این اظهارنظر آقای شمخانی مصرف خارجی داشته و برای به انفعال‌کشاندن طرف آمریکایی این سخن را گفته‌اند و خواسته‌اند آنها را تهدید کنند که خروج ما از برجام محتمل است.
وی می‌افزاید: به هرحال موضع ایشان یک موضع شخصی است و با موضع نظام فاصله دارد. برجام تصمیم کل نظام از جمله مقام رهبری بود و به نفع نظام بود و با وضع فعلی هم به نفع نظام است و اساساً آمریکا به‌خاطر اینکه برجام به نفع ایران بود از آن خارج شد. اگر برجام ادامه پیدا کند بسیاری از محدودیت‌های ایران مثل غنی‌سازی اورانیوم و خرید و فروش سلاح برداشته می‌شود.
اظهارات مطهری در حالی است که اولاً برجام با 28 شرط و به شکل مشروط، اجازه اجرا پیدا کرد اما متأسفانه بدون رعایت آن ضوابط تعیین شده از سوی رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی اجرا شده است.
ثانیاً کسی که زمانی مدعی شده بود 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود، منطقاً فاقد صلاحیت اظهارنظر درباره مسائل مهم و کارشناسی است.
ثالثاً آقای شمخانی از موضع دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهارنظر کرده است، ضمن اینکه معلوم است برجام به‌خاطر فقدان ضمانت اجرای تعهدات طرف مقابل، درواقع از حالت یک توافق دوجانبه خارج شده و نقش حکم محکومیت علیه ایران را پیدا کرده است. کدام عقل سلیمی می‌تواند بگوید چنین و چنان توافقی اشتباه نیست و درست است؟!
رابعاً، معنای بخش اول سخنان علی مطهری توهین به نوع مسئولان است، چرا که القاء می‌کند مدیران ایرانی، کمترین ناراحتی از نقض کامل برجام توسط غرب (در قول و فعل) ندارند و تنها نمایش بازی می‌کنند!!
و بالاخره این که خروج آمریکا از برجام پس از آن صورت گرفت که کسانی چون آقای روحانی و آقای ظریف در اظهارات خود، این اطمینان را داده‌اند که حتی در صورت خروج آمریکا، در برجام می‌مانند و همه تعهدات را اجرا می‌کنند. 
خب! آمریکا دیوانه بود که با این تضمین، از برجام خارج نشود؟!