چراغ سبز آمریکا به تل‌آویو برای گسترش حاشیه امن


زرگر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا درباره حملات اسرائیل باید پاسخ بدهد اما نباید فراموش کرد که پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی در آذربایجان می‌تواند بخشی از این پازل باشد.
«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و پیامدهای حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه و اهداف حشدالشعبی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: خوی تجاوزگری اسرائیل از دهه‌ها پیش تا به امروز بر هیچکس پوشیده نیست و در این مدت انواع و اقسام جنایت و قانون شکنی‌ها از سوی این رژیم را خواه یا ناخواه دیده‌ایم. اینکه چرا اسرائیل در این بازه زمانی و آنهم به کشورهای همسایه ایران تجاوز نظامی به وسیله جنگنده‌های خود را کلید زده دلایل گوناگونی دارد که البته پس از شروع این عملیات‌ها باید سوال شود که چرا «شدت» آن در حال افزایش است. مساله نخست که تلویحاً از سوی محافل غربی مورد نظر قرار گرفته نمی‌شود و تنها در راهبردهای پنهانشان آن را برجسته می‌کنند، جبهه مقاومت است. قدیم‌الایام می‌گفتند که این جبهه تنها در ایران و لبنان وجود دارد اما ما امروزه می‌بینیم که مقاومت در عراق، سوریه، یمن و حتی نیجریه هم حیات دارد.
وی ادامه داد: معتقدم پیروزی‌هایی که مقاومت در طول این سال‌ها داشته یکی از دلایلی است که اسرائیل و شرکای غربی و عربی آن را به شدت حساس و عصبانی کرده است. به عنوان مثال پس از بهار عربی، آمریکا و اسرائیل به همراه سایر شرکای خودشان فکر می‌کردند که حداقل در سوریه و عراق می‌توانند منافع حداکثری خود را تامین کنند اما ما شاهد بودیم که ورق برگشت و اوضاع به سمت و سوی دیگر هدایت شد. آنها حتی فکر نمی‌کردند که روسیه برای مقابله با تروریسم وارد سوریه شود بلکه فکر و ذکر آنها این بود که حداقل ۵۰ درصد از نفوذشان در سوریه و سپس در عراق تثبیت می‌شود. تمام برآوردهای آنها این بود که پس از سقوط دولت‌های حاکم در این کشورها، یک «دولت عروسکی» به روی کار می‌آید و منافع آنها به هر صورت تامین می‌شود اما این مولفه‌ها با تقویت مقاومت و مقابله با تهدید‌های اسرائیل و آمریکا و سایر شرکای منطقه‌ای و اروپایی آنها از درون متلاشی شد.
این استاد دانشگاه با اشاره به حمله‌های هوایی اسرائیل به مواضع حشدالشعبی در عراق گفت: باید متوجه باشید که حمله‌های اسرائیل به عراق و سوریه کمی با هم تفاوت دارد. واقعیت این است که اوضاع در عراق به دلیل حضور آمریکا در این کشور تا حد زیادی با سوریه فرق می‌کند. ایالات متحده در آنجا دارای منافع نفتی و سیاسی است و به این جهت است که پس از حملات رژیم صهیونیستی به عراق، آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که کار آنها نبوده است. به نظرم آمریکا با آمدن ترامپ در تلاش است تا سهم بیشتری از معادلات در این کشور کسب کند. بحث اصلی در مورد عراق این است که به دلیل وجود توافق امنیتی بغداد – واشنگتن، دولت عراق و حشدالشعبی باید ایالات متحده را زیر سوال ببرد؛ چراکه پدافند هوایی عراق بر اساس توافق مذکور به عهده آمریکا است ولی حتی یک کُدِ اخطار از سوی این کشور به بغداد اعلام نشده و خروجی آن هم کشته شدن ده‌ها نفر است.
زرگر افزود: عامل سوم که باعث می‌شود اسرائیل تا به این حد از خط قرمزها عبور کند، سکوت کشورهای عربی منطقه است. تردید نکنید که ساکت ماندن کشورهای عربی منطقه باعث شده تا رژیم صهیونیستی احساس قدرت کند. این کشورها یا در داخل خود دچار درگیری و چالش هستند یا اینکه در محیط خارجی خود اسیر سناریوهای ماجراجویانه‌ای شده‌اند که هیچ خروجی خاصی در بر ندارد. همین سکوت باعث می‌شود که اسرائیل بگوید «حاشیه امن من باید افزایش پیدا کند» و یک‌باره می‌بینیم که تجاوز این رژیم به عراق و سوریه کشیده می‌شود. مولفه دیگر در این محور که باید مد نظر باشد، بسترسازی توسط ایالات متحده است. اینکه اسرائیل به راحتی می‌گوید که به ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس می‌پیوندد از همین بسترسازی نشأت می‌گیرد. زمانی که اسرائیل به آمریکا می‌گوید در قضیه خلیج‌فارس کمک اطلاعاتی می‌کنم منظورش این است که حاشیه امن من باید از لبنان به خلیج‌فارس و حتی عراق، سوریه و باب‌المندب گسترش پیدا کند. به عبارتی دیگر آنها به دنبال تثبیت و فعال کردن پروژه از نیل تا فرات هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل بی‌شک یکی از دلایلی است که این رژیم دست به چنین اقدامی می‌زند. این حمایت تا جایی افزایش پیدا کرده که مردم آمریکا هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. طبیعی است که بسیاری از نمایندکان حاضر در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا هم به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و در اینجاست که می‌بینیم برخی از نمایندگان آمریکا ممنوع الورود می‌شوند. این روند به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل از حمایت تمام قد آمریکا برخوردار است و به راحتی در هر جغرافیا دست به عملیات می‌زند. اگر از این موارد بگذریم باید به این موضوع توجه کنیم که پایگاه هوایی و پهپادی اسرائیل در جمهوری آذربایجان هم یکی از کُدهایی است که باید بیشتر به آن توجه شود؛ چراکه این پایگاه می‌تواند تکه‌ای از پازل تجاوز هوایی اسرائیل به عراق و سوریه باشد.