گزیده ها 5 آذر - 98


گزیده ها 5 آذر - 98

دولت به‌جای تحمیل گرانی به مردم درآمدهای مالیاتی را ساماندهی کند(خبر ویژه)

چگونه تاثیرات منفی طرح افزایش قیمت بنزین بر دیگر کالاها را می‌شود کم کرد! روزنامه وطن امروز ضمن طرح این سوال نوشت: بنزین تک‌نرخی که تا همین چند روز پیش به قیمت 1000 تومان در دسترس بوده حالا دونرخی شده و قرار است در نهایت سهمیه‌های نرخ اول یا همان بنزین سهمیه‌ای با 50 درصد افزایش به میزانی بیشتر در اختیار خودروهای بیشتری قرار گیرد و البته بنزین نرخ دوم یا همان نرخ آزاد با 200 درصد افزایش به 3000 تومان رسیده است. حالا به فرض افزایش سهمیه‌ها و تخصیص سهمیه برای تاکسی‌های اینترنتی یا... چگونه ممکن است قیمت کرایه‌ها افزایش پیدا نکند؟ مگر نرخ اول با افزایش 50 درصدی مواجه نشده که این توقع وجود دارد قیمت کرایه خودروهایی که دارای سهمیه بنزین هستند یا قرار است سهمیه‌های‌شان افزایش پیدا کند، تغییر نکند؟ پس نکته اول این است که حتی به‌رغم اختصاص سهمیه یا افزایش آن نمی‌توان مدعی شد قرار است قیمت‌ها افزایش پیدا نکند! عبارت «تا پایان سال گران نخواهد شد» هم علاوه بر اینکه در صحت و سقم آن- به‌واسطه تجربه دلار 4200 تومانی و ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر عدم تغییر قیمت کالاهای اساسی به‌واسطه تخصیص ارز ترجیحی به واردات این کالاها و عدم تحقق این وعده- دچار تردید جدی است، گزاره‌ای بسیار خطرناک است. خطر این گزاره از این حیث است که چرا تا پایان سال؟ آیا قرار است بخشی از بار تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین با سیاست‌های دستوری و پلیسی دولت به سال آینده منتقل شود؟
شکی نیست که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی در کنار افزایش هزینه‌های جاری، دولت برای اداره امور 2 راهکار کلی تحت عنوان کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها را پیش رو دارد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری شده و به صرف کاهش هزینه‌ها از طریق صرفه‌جویی نمی‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد، لاجرم دولت باید به دنبال افزایش درآمدهای پایدار خود باشد. بررسی سهم ترکیب درآمدهای مالیاتی در کشور طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد بیشتر درآمدهای مالیاتی در این مدت از مالیات بر کالا و خدمات و مالیات بر اشخاص حقوقی ناشی شده و مالیات بر ثروت و درآمد کمترین سهم را در تحقق درآمدهای مالیاتی در کشور داشته است. از این رو در شرایط فعلی بهترین و صحیح‌ترین اقدام درآمدزا برای دولت را می‌توان ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر ثروت دانست؛ پایه‌های مالیاتی‌ای که براحتی می‌تواند چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید نصیب کشور کند.
در دولت روحانی و طی سال‌های 93 تا 96 مالیات بر درآمد حقوق‌بگیران ۶۶ درصد و مالیات بر کالاها حدود 80 درصد افزایش داشته در حالی که این افزایش برای مالیات بر ثروت چیزی کمتر از 15 درصد بوده است. همچنین  مالیات برعایدی سرمایه به‌صورت بسیار ساده مالیات بر تفاوت قیمت فروش با خرید است. این مالیات کارکرد بسیار خوبی در جلوگیری از معاملات مکرر املاک و مستغلات داشته و مانع انباشت ثروت از این طریق می‌شود. در این مالیات جدول ارزش روز املاک تهیه شده و مثلا اگر قیمت روز ملک خریداری شده توسط فردی صد میلیون تومان بوده و سال بعد آن را به قیمت 120 میلیون تومان بفروشد به ما‌به‌التفاوت حاصله درصد قابل توجهی مالیات تعلق می‌گیرد. این کار انگیزه محتکران مسکن را بشدت کاهش می‌دهد.
ضمن اینکه با وضع این پایه مالیاتی می‌توانیم اطلاعات دقیق‌تری از منابع ثروت و املاک در کشور داشته باشیم.
 
مالیات بر جمع درآمد هم به این معناست که تمام اشکال درآمدی مانند حقوق مشاغل، درآمدهای اتفاقی، املاک، سود سهام و سایر اشکال آن علاوه بر اینکه مشمول مالیات قانونی می‌شود، اگر جمع آنها از رقم مشخصی بیشتر شد مشمول مالیات بر جمع درآمد نیز می‌شود. اولین گام در راه تحقق این پایه مالیاتی اصلاح سخنانی مبنی بر این است که دولت حق سرک کشیدن به حساب‌های مردم را ندارد. چرا که برای تحقق این پایه مالیاتی تمام مراودات و مبادلات سیستم بانکی باید کنترل شود. لزوم وضع این پایه مالیاتی از این جهت است که در حال حاضر سهم مالیات بر اشخاص حقیقی در ایران رقمی کمتر از 40 درصد است اما این سهم در کشورهای پیشرفته 80 درصد است.  

افزایش انتقادات مردمی از عملکرد دولت در واریز یارانه معیشتی

با گذشت دوروز از اتمام نخستین نوبت واریز یارانه معیشتی به حساب 60میلیون ایرانی‌،انتقادات مردمی از عملکرد دولت در پرداخت تبعض‌آمیز این یارانه همچنان ادامه دارد.
پس از اتمام واریز نخستین یارانه معیشتی به مردم‌، موجی از اعتراضات به دلیل حذف برخی اقشار کم درآمد رخ داد. با وجود ایجاد سامانه‌ای برای پیگیری این اعتراضات، خود سامانه از روز اول با اختلال رو به رو شد؛ تا سرنوشت کسانی که خود را مستحق یارانه جدید می‌دانند، نامعلوم بماند!
بر اساس اعلام دولت مبلغ پرداختی برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان تعیین شد. جدا از اینکه دولت با این کار خود خانواده‌های بالای پنج نفر را محروم کرده، اما در تخصیص همین ارقام هم مشکلاتی به وجود آمده است.
به عنوان نمونه، یکی از شهروندان در تماس با روزنامه کیهان اعلام کرد در خانواده‌ای چهار نفره زندگی می‌کند و بر اساس اعلام دولت باید 172 هزار تومان بگیرند، با این حال، میزان دریافتی آنها 150 هزار تومان بوده که 20 هزار تومان کمتر از میزانی که دولت آن را متعهد شده است، می‌باشد.
در این باره، خبرگزاری ایسنا هم اعلام کرد: در بین دریافت‌کنندگان، واریزی بر اساس مبالغ اعلامی نیست. به عنوان نمونه خانوار سه نفره می‌گوید ۱۰۳ هزار تومان دریافتی داشته در حالی که باید این رقم ۱۳۸ هزار تومان باشد یا در مورد خانوارهای با تعداد بالاتر نیز این اتفاق افتاده و کمتر از حد تعریف شده واریز شده است.
این تناقض در پرداخت در حالی وجود دارد که باید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول شناسایی گروه ‌هدف و اعلام آن برای دریافت در این رابطه پاسخگو باشد‌، ولی تاکنون توضیحی دراین رابطه ارائه نشده و معلوم نیست مبنای پرداخت و تعیین رقم آن در خانوارها بر چه اساسی بوده است.
نیازمندانی که یارانه نگرفتند و ثروتمندانی که گرفتند!
 
در همین حال بعد از اتمام نخستین نوبت واریز یارانه معیشتی مشخص شد که برخی خانوارهایی که گفته شده بود جزو گروه‌های هدف هستند دریافتی نداشتند، از جمله زنان سرپرست خانوار، معلمان و بازنشستگان.
یکی از شهروندان در تماس با کیهان اعلام کرد: «من بیکارم و حتی بیمه بیکاری هم دریافت می‌کنم، اما این کمک معیشتی برای من واریز نشده است.» در عین حال، فرد دیگری با اشاره به اینکه سه تا ماشین دارد و یارانه اش هم حذف شده، از پرداخت این یارانه به حسابش خبر داده است!!
خبرگزاری مهر نیز از قول یکی از رانندگان تاکسی که نسبت به شیوه پرداختی دولت معترض بود، نوشت: «من در خط فاطمی- گلوبندک مشغول به کار هستم که ۷۰ راننده دارد، اما فقط پنج نفر این کمک معیشت دولت را دریافت کردند. با چه شیوه‌ای افراد را شناسایی می‌کنند؟»
یکی از دیگر مخاطبان اخبار حمایت معیشتی، با بیان نظر خود اعلام کرد: «معلوم نیست ملاک پرداخت را چه چیزی گذاشتند؛ من نه خانه دارم، نه ماشین، حقوق هم که الحمدلله به سه میلیون تومان نمی‌رسد، آن هم با دو تا بچه و اجاره‌نشینی در تهران؛ در حالی که مدیر شرکتمان همان روز اول گرفت
محمد طاهر نیز نوشته است: «با سلام. شصت میلیون قشر کم درآمد؟ بنده با سی سال سن و دوتا پسر و خانمم با شغل کافی نتی آن‌هم در سراوان از شهرهای کوچک استان سیستان و بلوچستان که کل درآمد ماهیانه‌ام یک میلیون و پانصد هزار تومان هست، به من تعلق نگرفت
نماینده‌های استانی هم ناراضی هستند
در همین زمینه، ناصر چمنی، رئیس‌کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: در تبریز تعداد کسانی که به ما مراجعه و پرس و جو می‌کنند از تعداد کسانی که اعلام می‌کنند کمک معیشتی به حسابشان واریز شده بیشتر است.
همچنین، علی اصلانی، دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز نیز گفت: بیش از ۶۰ درصد در استان البرز کمک معیشتی گرفتند که شامل عموم مردم، کارمندان و بازنشستگان بوده ولی درخصوص جامعه کارگری طبق بررسی‌هایی که صورت دادیم بخش اعظمی از جامعه کارگری از کمک معیشتی جامانده‌اند به نحوی که ۱۰ تا ۱۵ درصد هم این مبلغ را نگرفته‌اند.
اصلانی گفت: متاسفانه کارگران در سبد حمایتی سال ۹۷ هم که طی دو مرحله داده شد جایی نداشتند و از دریافت بسته حمایتی دولت محروم ماندند. درست است که ۱۳ میلیون نفر بیمه اجباری تامین اجتماعی هستند ولی کارگران بسیاری از صنوف و کارگاه‌های زیر ده نفر هستند که فاقد بیمه‌اند و شناسایی آنها سخت است.
در این باره، ابوی، رئیس‌کانون انجمن‌های صنفی رانندگان قزوین بیان کرد: با بررسی‌هایی که در چند روز گذشته داشتیم در بخش رانندگان و کارگران بخش حمل‌ونقل و خدمات برای یک عده این واریزی انجام شده است ولی عده دیگری هنوز موفق به دریافت کمک معیشتی نشده‌اند و امیدوارند بتوانند از طریق کد دستوری اعلام شده اعتراض خود را ثبت‌نام کنند.
وی ادامه داد: از دیروز با پیگیری‌ها و تماسهایی که صورت گرفته متوجه شدیم برای خیلی از کارگران این مبلغ واریز نشده و عده کمی از بازنشستگان حداقل بگیر و کارگران خدماتی شاغل در ادارات این مبلغ را دریافت کرده‌اند. می‌توان به جرات گفت از جامعه آماری ۸۰ درصدی ما ۲۰ درصد اعلام کردند که به حسابشان واریز نشده است.
حناچی در اجتماع بزرگ گردان‌های بسیج شهرداری تهران:

شرایط سخت را با هدایت رهبری پشت سر می‌گذاریم

شهردار تهران با بیان اینکه شرایط سخت را با هدایت رهبری پشت سر می‌گذاریم،‌ گفت: بسیج در میان تمام اقشار جامعه جایگاه ویژه‌ای دارد.
به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی صبح دیروز در مراسم اجتماع بزرگ گردان‌های بسیج شهرداری تهران که با حضور سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) برگزار شد، گفت: امروز این‌جا جمع شده‌ایم تا پایه‌گذاری سازمان بسیج را به عنوان مهم‌ترین یادگار امام راحل و تدبیر ایشان در مبارزه با بزرگ‌ترین تهدید انقلاب، گرامی بداریم.
حناچی ادامه داد: به یاد داریم آغاز جنگ زمانی که شیرازه‌های کشور در حال از هم پاشیدن بود، در همان ۴۵ روز نخست خرمشهر را از دست داده بودیم و داغ از دست دادن این شهر بر دل کشور مانده بود، اما تدبیر با برکت حضرت امام(ره) باعث شد شجره طیبه بسیج کاشته شود، رشد کند و به شرایط امروز برسد تا بتوانیم به آن ببالیم.
وی با‌ اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) که بسیج را لشکر مخلص خدا خواند، گفت: خصیصه بسیج این بوده و هست که بیشتر از آن‌که چیزی را برای خود بخواهد، آن را برای مردم می‌خواهد و همواره مردم برای این سازمان در هر جبهه‌ای مقدم بوده‌اند. این رویکرد و نگاه نقشه راه ما خواهد بود تا ان‌شاءالله با هدایت مقام معظم رهبری به موفقیت‌های بیشتر دست پیدا کنیم.
شهردار تهران افزود: از خصایص دیگر بسیج این بوده و هست که در میان تمام اقشار جایگاه ویژه خود را دارد؛ در سازمان بسیج از پزشک، دانشجو، کارمند و کشاورز حضور دارند و همواره همه گروه‌ها در این جریان عظیم مردمی نقش داشته و دارند.
حناچی با بیان اینکه امیدوارم در شرایطی که ولی امر ما در غیبت است و در شرایطی که دسیسه‌های دشمنان به حداکثر خود رسیده، تنها و تنها به حضرت صاحب‌الزمان(عج) پناه ببریم، گفت: به امید خداوند، با رهبری رهبرمان و با انسجام، این دوران سخت را پشت سر خواهیم گذاشت.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور تا روز چهارشنبه (6 آذر) گفت: از بعد از ظهر این روز سامانه بارشی جدید به کشور وارد می‌شود.
صادق ضیائیان با بیان این که تا چهارشنبه (6 آذرماه) جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور حاکم خواهد بود اظهار کرد: از این رو با توجه به پایداری و سکون نسبی هوا انتظار می‌رود تا اواسط پنج شنبه به تدریج بر غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور به ویژه تهران، اصفهان، کرج و اراک افزوده شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: در برخی از نقاط غرب، جنوب غرب و دامنه‌های زاگرس و مرکزی رگبار باران و گاهی با رعد و برق و وزش باد و در ارتفاعات این استان‌ها بارش پراکنده برف و در شمال خلیج فارس، رگبار پراکنده باران و گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
به گفته ضیائیان از بعد از ظهر چهارشنبه (6آذر) با توجه به ورود سامانه جدید بارشی در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور بارش باران و برف خواهیم داشت. همچنین طی روز پنج شنبه و جمعه (7 و 8 آذر) بارش در نیمه غرب کشور ادامه خواهد داشت.
وی در پایان درباره‌ وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت:‌ آسمان تهران امروز 5 آذر کمی ابری همراه با غبار صبحگاهی با حداقل دمای یک و حداکثر دمای 9 درجه سانتی‌گراد و طی روز چهارشنبه (6 آذر) صاف همراه با غبار محلی و در بعد از ظهر قسمتی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای 1 و حداکثر دمای 10 درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.
تداوم هوای نامطلوب در تهران
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزایش غلظت ذرات معلق در هوای پایتخت باعث برقراری شرایط نامطلوب کیفیت هوا در بیشتر مناطق می‌شود.
بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در نخستین ساعات با حاکمیت جو نسبتاً پایدار و آسمان ابری همراه با ازدیاد تردد خودروها، شاهد افزایش غلظت ذرات معلق، غبار صبحگاهی و برقراری شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق خواهیم بود.
با تداوم این وضعیت جوی در طی روز و عدم وزش باد موثر، پراکندگی آلاینده‌ها محدود می‌شود و در برخی مناطق پرتردد کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب باقی خواهد ماند. در ساعات پایانی نیز افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری شرایط نامطلوب کیفیت هوا در بیشتر مناطق دور از انتظار نخواهد بود.
شرایط جوی آرام و انباشت آلاینده‌ها تا امروز (5 آذرماه) ادامه دارد و همزمان با آغاز تردد خودروها بر غلظت ذرات معلق افزوده می‌شود و درنتیجه احتمال می‌رود کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم به‌ویژه برای گروه‌های حساس قرار بگیرد. در طی روز نیز جو آرام و آسمان صاف باعث تجمع آلاینده‌ها و به‌تبع آن پیش‌بینی می‌شود که در ساعات اوج ترافیک شبانگاهی در اکثر مناطق پایتخت، وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس برقرار شود.
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای تهران در 24 ساعت گذشته 108 و هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود.
مه گرفتگی و کاهش دید در جاده‌های 5 استان
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از مه گرفتگی و کاهش دید در راه‌های مواصلاتی 5 استان کشور خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی ضمن تشریح آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های مواصلاتی کشور افزود: برابر آخرین گزارش دریافتی، در اکثر محورهای استان‌های اردبیل، همدان و کردستان، استان خراسان رضوی محور خواف-تایباد، استان اصفهان محور نجف آباد-داران، مه گرفتگی همراه با کاهش دید گزارش شده است.
وی درادامه به ترافیک نیمه سنگین در آزادراه قزوین-کرج محدوده پل استاندارد تا پل فردیس، اشاره کرد و گفت: در آزاد راه کرج به تهران محدوده پل فردیس تا پل کلاک نیز ترافیک نیمه سنگین گزارش شده و بقیه راه‌های مواصلاتی کشور از جوی آرام برخوردار هستند.