ذره‌بین نگاهی به مطالبات شما از قوه‌قضائیه/ عدلیه در گلوگاه تحول\

ذره‌بین «فارس من» | نگاهی به مطالبات شما از قوه‌قضائیه/ عدلیه در گلوگاه تحول9-تیر-99
بایدخبرگزاری دروغ پرداز پاسداران جنایتکار فارس از دژخیم منفور وبدنام رئیسی تعریف وتمجید وخط وخطوط ترسیم کند که چه بایدبکند چون وی بطور دربست درراستای پیگیری اهداف پاسدارانجنایتکارانجام وظیفه می کند.
روزهای اول تیرماه در تقویم به نام «قوه قضائیه» سند خورده و «ذره‌بین» به همین بهانه دست روی این قوه گذاشته تا در روزهایی که همه دارند از عملکرد مجموعه‌ی تحت امر سیدابراهیم رئیسی تعریف می‌کنند، از نگاه سوژه‌های شما این قوه را واکاوی کند.
ذره‌بین «فارس من» | نگاهی به مطالبات شما از قوه‌قضائیه/ عدلیه در گلوگاه تحول
به گزارش خبرگزاری فارس؛ روزهای اول تیرماه در تقویم به نام «قوه قضائیه» سند خورده و «ذره‌بین» به همین بهانه دست روی این قوه گذاشته تا در روزهایی که همه دارند از عملکرد مجموعه‌ی تحت امر سیدابراهیم رئیسی تعریف می‌کنند، از نگاه سوژه‌های شما این قوه را واکاوی کند. گزارش این هفته، روایت ما از مهم‌ترین سوژه‌های شما با محوریت قوه قضائیه است.

اول | تخلف فوتبالی
قرارداد ویلموتس، رفت‌وآمد مربیان خارجی به تیم‌های لیگ برتری و چندین قرارداد عجیب با بازیکنان خارجی. فوتبال ایران در این سال‌ها پر بوده از پرونده‌های مشکوک و پول‌های مرموز. مردم هم نسبت به این اتفاقات حساس شده‌اند و یکی از مخاطبین «فارس من» برایمان نوشت: «از قوه قضائیه خواستاریم با تحقیقات وسیع و برخورد با مفسدان جلوی هدر رفتن بیت المال در این رشته ورزشی را بگیرند.» فدراسیون فوتبال این روزها، حال آشفته‌ای دارد و شاید ورود قوه قضائیه به پرونده‌های مشکوک این فدراسیون، کمی اوضاع را در ساختمان خیابان سئول بهترکند.

دوم | ارومیه منتظر رئیسی
رئیس قوه قضائیه از همان روزهای اول نشان داد چندان اهل پشت میز نشینی نیست و برنامه مفصلی برای بازدید میدانی از دادگستری‌ها و دفاتر استانی قوه‌ی تحت مدیریتش دارد. تعداد سفرهای استانی رئیسی در این یک سال و چند ماه، قابل توجه بوده و این پرکاری رئیسی، در برابر رخوت و پیگیری‌های تلفنی همتایش در قوه مجریه، به چشم مردم آمده. مردم آذربایجان غربی با ثبت کمپین «دعوت از رئیس قوه قضائیه برای سفر به ارومیه» از آقای رئیسی خواسته‌اند تا سفری هم به این منطقه داشته باشد و مشکلات قضایی آن‌ها را از نزدیک پیگیری کند. کمپین اهالی آذربایجان غربی مرز ۱۱هزار امضا را هم رد کرده و یکی از کمپین‌های پرامضای فارس من است.

سوم | تراژدی خصوصی‌سازی
داستان «هپکو» از آن ماجراهای چندوجهی و البته ناراحت‌کننده‌ی خصوصی‌سازی است. کارخانه‌ی بزرگی که مدت‌هاست گرفتار مشکلات ناشی از یک خصوصی‌سازی غلط است. اوایل امسال، سهامداران هپکو کمپین بزرگی در «فارس من» ثبت کردند. آن‌ها به اختلافات میان سهامداران حقیقی و حقوقی هپکو اشاره کرده و از قوه قضائیه خواسته بودند «با حسابرسی از شرکت و برخورد و مجازات قاطعانه با عوامل نابودی هپکو، از حقوق سهامداران خرد دفاع نماید». کمپین سهامداران هیکو بیش از ۵۰۰۰ امضا گرفت و توسط خبرنگاران ما پیگیری شد. قوه قضائیه با ورود جدی به پرونده‌های متعدد خصوصی‌سازی، نشان‎داده برای واکاوی ابعاد مختلف این ماجرا، با کسی تعارف ندارد.

چهارم| یک درخواست مجازات فرهنگی
اواخر سال گذشته بود که افشای برخی مکالمات خصوصی یک مجری آن‌ور آبی با برخی سلبریتی‌ها، خوراک چند روز حاشیه و جنجال را در فضای مجازی فراهم کرد. لکه‌های سیاه روی دامن آن مجری رذل آن‌قدر بود که گپ‌وگفت صمیمانه با او، هیچ‌جوره توسط مردم هضم نشود و قابل پذیرش نباشد. صدای خشم و اعتراض مخاطبان به «فارس من» هم رسید و در کمپینی با عنوان «پاسخ مناسب قوه قضائیه به همکاری سلبریتی‌ها با شبکه معاند من و تو» از قوه قضائیه خواستند در برابر این اتفاق، واکنش قاطعی داشته باشد. مساله‌ی آن چت‌ها البته با عذرخواهی و توضیحات یکی دو نفر از سلبریتی‌ها، عملا ختم شد اما پرونده رفتارهای ضد فرهنگی و ضد امنیتی برخی سلبریتی‌ها، هنوز باز است و توجه قوه قضائیه را می‌طلبد.

پنجم | رئیسی متشکریم
خیلی‌ها در رسانه‌های رسمی و شخصی، این روزها از تحول‌گرایی رئیسی در قوه قضائیه می‌نویسند و معتقدند رئیس قوه قضائیه، منشا تحولات مثبت فراوانی شده. اینجا و در «فارس من»، نشانه‌های این گزاره به خوبی دیده می‌شوند.کمپین‌های پرطرفدار شما در تقدیر از آقای رئیسی نشان می‌دهد واقعا در قوه قضائیه اتفاقات مثبت زیادی افتاده  و تشکرهای مکرر شما از رئیس قوه، بی‌دلیل نیست. مثلا این کمپین و این کمپین، از جمله تقدیرهای شما از رئیس قوه قضائیه بودند. تقدیرهایی که حتما کار رئیسی را در آینده سخت‌تر خواهد کرد. جلب رضایت مردمی که انتظاراتشان از قوه قضائیه بالا رفته، سخت‌تر است و سال‌های باقی‌مانده از ریاست رئیسی باید به جلب رضایت چنین مردمی بگذرد.
ششم | نظارت برخط
کرونا و تبعاتش، بسیاری از مردم را ناگزیر به استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی کرد. فروشگاه‌هایی که ادعاهای مشتری‌مداری‌شان گوش فلک را کر کرده اما پای عمل که وسط می‌آید، ماجرا کمی فرق می‌کند. انتشار نمونه‌هایی از برخورد نامناسب برخی فروشگاه‌های اینترنتی با مشتریان در فضای مجازی، این بحث را بین کاربران شبکه‌های اجتماعی هم داغ کرده. مثلا شما در یک کمپین نوشته‌اید «در خریدهای اینترنتی بعضا مشاهده می‌شود کالایی که سفارش داده شده با چیزی که به دست خریدار می‌رسد متفاوت است و در زمان تعیین شده، کالا به دست مشتری نمی‌رسد» و از قوه قضائیه خواسته‌اید به این ماجرا هم ورود کند و جلوی برخی اتفاقات عجیب و ناراحت‌کننده در فروشگاه‌های اینترنتی را بگیرد.

هفتم | پای درددل های کارکنان
کار کردن در قوه قضائیه، سختی‌های خاص خودش را دارد. محیط کاری پرفشار و رویارویی با مردمی که عمدتا وقتی گذرشان به این قوه می‌افتد حال خوشی ندارند، فشار زیادی به کارکنان قوه می‌آورد. کمپین ۴۲۰۰ نفری کارکنان قوه قضائیه، توضیحات مفصلی درباره این مشکلات را در خود جای داده و نهایتاً مطالبات نیروهای اداری قوه قضائیه را در ۹ بند توضیح داده است. عمر این کمپین حدود۲ ماه شده و هنوز خبری از پیگیری و پاسخگویی به این مطالبه‌ی پرامضا، به دست ما نرسیده.

هشتم | نه به ربا
قرآن کریم درباره «رباخواری» هشدارهای صریحی به مسلمانان داده اما نشانه‌های جدی گرفتن این هشدارها، در زندگی ما چندان مشهود نیست و شاید ربا را به اندازه‌ای که جدی است، جدی نگرفته‌ایم. گذشته از برخی شبهات درباره اوضاع و احوال بانکداری در کشور، رباخواری علنی در میان برخی از مردم رواج پیدا کرده و این مساله، باعث نگرانی شده. کمپین «قوه قضاییه شعب ویژه رسیدگی به جرایم ربا‌خواری را ایجاد کند» از قوه قضائیه می‌خواهد نگاه ویژه‌ای به ماجرای ربا داشته‌باشد و برای مبارزه با این حرام قطعی، تمهیدات ویژه‌ای بیندیشد.

آخر | هم کار، هم کرامت
سال ۹۶ با شعار «کار و کرامت» وارد رقابت‌های انتخاباتی شد. رئیسی در آن انتخابات پیروز نشد اما حالا در روزهایی که نارضایتی از عملکرد حسن روحانی به اوج رسیده، کاروکرامت را در قوه قضائیه تا حد زیادی محقق کرده. هم پرکار است و هم کرامت را برای مردم و خود قوه به ارمغان آورده. هفته قوه قضائیه، یک بهانه‌ی تقویمی بود برای مرور سوژه‌های با محوریت قوه قضائیه. کار ما و مجموعه‌ی تحت امر آقای رئیسی البته هنوز تمام نشده. ما و شما با این قوه، حالاحالاها کار داریم.

گزارش از مهدی ملکی‌نسب