کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا صلاحیت "ویلیام برنز" برای ریاست سیا را تائید کرد

 کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا صلاحیت "ویلیام برنز" برای ریاست سیا را تائید کرد  13-اسفند-99

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا صلاحیت "ویلیام برنز" برای ریاست سیا را تائید کرد
ویلیام برنز

رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا اعلام کرد، این کمیته با یک رای قاطع و یکصدا از "ویلیام برنز"، کاندیدای پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ریاست آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) حمایت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مارک وارنر، سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در بیانیه‌ای گفت: این رای اکثریت دوحزبی در حمایت از ویلیام برنز، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی گواهی تائید صلاحیت بی‌چون و چرا این کاندیداتور برای تصدی ریاست سازمان سیا، تجربه دیرینه‌اش در موضوعات مربوط به امنیت ملی و تعهد قابل ستایشش به خدمات عمومی است.

وارنر افزود: امیدوارم کل سنا بدون هیچ‌گونه تعلل غیرضروری صلاحیت ویلیام برنز را تائید کند.

برنز، سفیر سابق آمریکا در روسیه و معاون وزیر امور خارجه سابق این کشور ماه گذشته در جلسه تائید صلاحیتش گفته بود، رقابت با چین و مقابله با رهبری "خصمانه و تهاجمی‌اش" را به عنوان یکی از موضوعات کلیدی در امنیت ملی آمریکا می‌داند.

وی تاکید کرده بود که اگر رئیس یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های آمریکا بود حتما بسته شدن موسسات کنفوسیوس چین را که مسئول اصلی توسعه و ترویج زبان چینی در جهان هستند و بسیاری از اعضای کنگره آمریکا آنها را ابزار پروپاگاندا می‌بینند، پیشنهاد می‌داد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ارشد این کمیته در بیانیه‌ای گفت: من پس از دیدار با ویلیام برنز باور کردم که او ماهیت تهدید چین و دیگر تهدیداتی که کشورمان با آن مواجه است را درک می‌کند.

برنز در جلسه تائید صلاحیتش همچنین گفته بود که دیگر تهدیدات مداوم آشنا شامل تهدیدات به وجود آمده از سوی روسیه، کره شمالی و ایران است. وی همچنین به تغییر آب و هوا، موضوعات مربوط به بهداشت جهانی و تهدیدات سایبری به عنوان خطرات جدی اشاره کرده بود.

انتظار می‌رود برنز و دیگر روسای اطلاعاتی در بین موضوعات مربوط به روسیه ابتدا به تحقیقاتی درباره حملات هکری اخیر به شبکه‌های داده‌های دولتی آمریکا رسیدگی کنند.