ایران در دوران کرونا در عرصه واکسن‌سازی ۲۰ سال جلوتر رفت

 رییس انستیتو پاستور ایران:

ایران در دوران کرونا در عرصه واکسن‌سازی ۲۰ سال جلوتر رفت6-اردیبهشت-1400

ادعای معکوس شده است که واکسن سازی در رژیم ولایت فقیه در دوران کرونا 20 سال جلورفته است . برای اینکه بیش ازیک سال است که کرونادرایران  روزانه مرگ تولید کرده است به خصوص این روزهاروندآمارفوتی های کرونا سیرصعودی داردبااین وجودهنوز واکسن کرونا وجود ندارد تاموجب واکسیناسیون شدن مردم ایران مقابل تهدیدکروناشود.
ایران در دوران کرونا در عرصه واکسن‌سازی ۲۰ سال جلوتر رفت

اصفهان - ایرنا - رییس انستیتو پاستور ایران گفت: کشورمان در دوران شیوع ویروس کرونا در عرصه واکسن‌سازی ۲۰ سال جلوتر رفت و به موفقیت‌های بزرگی در این زمینه دست یافت.

به گزارش ایرنا، علیرضا بیگلری روز دوشنبه در مراسم آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ما ۲۵ سال از عرصه واکسن سازی غافل بودیم اما در یک سال دوران همه گیری بیماری کووید ۱۹ در این زمینه به خوبی عمل کردیم.

وی با تاکید بر اینکه واکسن، چهارراه تعامل علوم مختلف است و همه رشته ها در آن پیشرفت می کند، اظهار داشت: تجربه دوران کرونا نشان داد که واکسن، مقوله حاکمیتی است و در مواردی ممکن است امکان خرید آن وجود نداشته باشد بهمین دلیل باید به داخل مرزها نگاه کنیم.

بیگلری با تاکید بر اینکه امروز در زمینه تولید کیت های تشخیص کرونا نیز خیلی خوب عمل کردیم و در دورترین نقاط کشور بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه داریم، تصریح کرد: انستیتو پاستور از سال گذشته با حرکت جهادی و ورود به کار تولید واکسن علیه کرونا ۶ طرح را معرفی کرد.

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت تابستان سال گذشته به موضوع همکاری های مشترک با شرکت های صاحب نام تاکید کرد، افزود: با توجه به شناختی که از تولیدکنندگان مختلف داشتیم واکسن کرونای نوترکیب "کنژوگه" به چند دلیل برای همکاری مشترک ایران و کوبا انتخاب شد.

بیگلری، یکی از این دلایل را طراحی ویژه و متمایز واکسن اعلام و اضافه کرد: در این واکسن بخش های مختلف ویروس بر روی پروتئین حامل متصل می شود که باعث می شود کار ایمن سازی بهتر انجام شود و با چندین ویروس جهش یافته می تواند مقابله کند.

وی ادامه داد: این واکسن، یادآور را همراه خود دارد که باعث می شود سیستم ایمنی چند برابر تحریک شود و از طرف دیگر شرکتی که روی این واکسن کار می کرد، نزدیک ترین موسسه ای است که با انستیتو پاستور ایران همکاری می کند و واکسن هپاتیت محصول این همکاری مشترک است.

بیگلری با بیان اینکه واکسن های تولیدی انستیتو پاستور امروز با پیشینه یکصد سال در بدن بیشتر مردم ایران و حتی صدها میلیون نفر ورای مرزهای کشورمان وجود دارد، خاطرنشان کرد: مراحل یک و ۲ کارآزمایی واکسن نو ترکیب کنژوگه در کوبا نشان داد که این واکسن عوارض کم و کارایی خوبی دارد و امروز مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن در کشورمان و از جمله شهر اصفهان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه این واکسن در مرحله سوم به ۲۴ هزار داوطلب تزریق می شود، تصریح کرد: پس از تایید نهایی این واکسن، تولید آن را برای خرداد امسال آماده می کنیم و هرگاه وزارت بهداشت تصمیم گرفت وارد بازار خواهد شد.

کرونا به فرصتی برای توسعه علم واکسیناسیون در کشور تبدیل شد

همچنین استاندار اصفهان در این مراسم گفت: همه گیری بیماری کووید ۱۹ در کنار همه سختی هایی که داشت به فرصت بی بدیلی برای کشورمان در جهت توسعه علم واکسیناسیون تبدیل شد.
عباس رضایی با اظهار قدردانی از وزیر بهداشت و کادر درمان و بهداشت، افزود: به مردم اصفهان برای آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا پاستور تبریک می گویم و مردم این خطه با فهم و دانش بالای خود همراهی خوبی در این زمینه دارند.
وی با بیان اینکه همه مردم منتظر واکسیناسیون هستند از مسوولان وزارت بهداشت خواست تا تعداد واکسن های بیشتری تخصیص یابد و تاکید کرد که اصفهان بدلایل مختلفی از جمله قرار داشتن در چهارراه ارتباطی کشور دارای شرایط خاصی در همه گیری کووید ۱۹ است و در شرایط اوج کرونا بیمارانی از خوزستان و چهارمحال و بختیاری را پذیرش کرد.
رضایی تصریح کرد: در اصفهان میزان مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به جمعیت آن و در مقایسه با سایر استان ها کمتر است با وجودیکه جمعیت سالمندان بیشتری نیز داریم.

وی با اشاره به اینکه برخی از پیشنهادهای اصفهان در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نرسیده است، افزود: اگر اختیارات بیشتری به استان ها داده شود می توانیم آنچه مد نظرمان است را بهتر انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز که از طریق فضای مجازی در این مراسم سخن گفت، اظهار داشت: خوشحالم که امروز یک کار بزرگ علمی انجام می شود و کشور اسلامی همراه با کشورهای پیشرفته در عرصه سلامت و واکسن حرکت می کند.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد همچنین با قدردانی از تلاش های وزیر بهداشت و کادر درمان و بهداشت و گرامیداشت شهدای مدافع سلامت، تاکید کرد: آقای نمکی مانند پدری مهربان در عرصه سلامت دلسوزی می کند.

کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا روز دوشنبه با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد.

در این مراسم نخستین واکسن مرحله سوم کارآزمایی بالینی کرونا پاستور به محمد مهدی گویا رییس اداره مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و سپس علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور تزریق شد.

از اسفند سال ۹۸ تا کنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به بیش از ۲ میلیون و ۳۹۶ هزار نفر رسید و بیش از ۶۹ هزار نفر بر اثر این بیماری جان باختند.