مدیران ۹۱ شرکت جهانی خواستار قطع یارانه سوخت‌های فسیلی شدند

 مدیران ۹۱ شرکت جهانی خواستار قطع یارانه سوخت‌های فسیلی شدند۷-آبان-۱۴۰۰ 

فعالان زیست محیطی در آستانه کنفرانس تغییرات اقلیمی در گلاسکو اسکاتلند به طور نمادین میدان سنت جرج را به آتش کشیده‌اند.

مدیران ۹۱ شرکت جهانی روز پنجشنبه ششم آبان از کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در گلاسکو اسکاتلند خواستند یارانه‌های سوخت‌های فسیلی را قطع و برای کاهش گازهای آلاینده در حد صفر با بخش اقتصادی همکاری کنند.

این عده از مدیران که تحت عنوان «ائتلاف مدیران طرفدار محیط زیست» خود را معرفی کرده‌اند و در چارچوب فعالیت‌های مجمع جهانی اقتصاد تشکیل شده است، از دولت‌های جهان خواستند میزان انتشار گازهای آلاینده را تا سال ۲۰۳۰ به نصف میزان کنونی و تا نیمه قرن حاضر به صفر کاهش دهند.

آن‌ها در عین حال در زمینه کاهش سریع‌تر آلایندگی توسط شرکت‌های خصوصی و تقویت نوآوری‌های علمی در این عرصه پیشنهاداتی مطرح کرده‌اند.

این گروه از مدیران شرکت‌های بین‌المللی در نامه سرگشاده خود خواستار قطع یارانه‌ها برای سوخت‌های فسیلی، لغو عوارض و تعرفه‌های گمرکی برای محصولات منطبق با اولویت‌های زیست‌محیطی و حمایت از اختراعات و فناوری‌هایی شده‌اند که به انطباق با اولویت‌های زیست محیطی کمک می‌کنند.

مدیران شرکت‌های بزرگی نظیر مایکروسافت، زیمنس، دل، بایر، اریکسون، تاتا استیل، دویچه بانک، بانک اچ‌اس‌بی‌سی و پپسی کولا از جمله امضاء‌کنندگان این نامه هستند.

فقط نیمی از گازهای گلخانه‌ای تولیدی جهان توسط عوامل طبیعی جذب شده و بقیه راهی جو می‌شود.

بیشتر در این باره:

غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین رکورد تازه‌ای برجای گذاشت

 مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید این شرکت‌ها تعهد داده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ هر سال حداقل یک گیگاتن از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بکاهند. بسیاری از این شرکت‌ها از سوی طرفداران محیط زیست به دلیل بی‌توجهی به تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی که جلسات آن از روز ۹ آبان در شهر گلاسگو اسکاتلند افتتاح می‌شود تا ۲۱ آبان ادامه خواهد یافت.

آنتونیا گاول، رئیس بخش اقدامات زیست محیطی مجمع جهانی اقتصاد، گفت: «امضاء‌کنندگان این نامه به اقدامات بلندپروازانه و مبتنی بر یافته‌های علمی برای مقابله با تغییرات اقلیمی متعهد شده و از سیاست‌های جسورانه برای کاهش گازهای آلاینده در چرخه تولید و مصرف استقبال می‌کنند».

مدیران ۹۱ شرکت بین‌المللی در بخش دیگری از نامه سرگشاده خود از کشورهای پیشرفته و ثروتمند خواستند که تعهد خود به پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی به کشورهای در حال توسعه جهت مهار تغییرات اقلیمی در آن کشورها را هر چه سریع‌تر اجرا کنند.

آن‌ها در عین حال خواستار ایجاد یک بازار رقابتی برای فناوری‌هایی شدند که میزان آلایندگی آن‌ها بسیار کمتر است.

«لحظه حقیقت»

همزمان، رئیس کمیسیون اروپا در آستانه شروع کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی، این مناسبت را «لحظه حقیقت» توصیف کرد و از تمامی کشورهای جهان خواست درایت و رهبری خود را به نمایش بگذارند.

اورسلا فن در لاین افزود: «قبل از هر چیز به رهبری نیاز داریم. دادن تعهد معتبر و قابل اعتماد برای کاهش گازهای آلاینده در حد صفر تا نیمه قرن حاضر مستلزم رهبری است. به علاوه، تمامی کشورها باید تعهد دهند که تا سال ۲۰۳۰ حجم قابل توجهی از گازهای آلاینده را کاهش خواهند داد».

فعالان محیط‌زیست در حال اعتراض به تولید سوخت‌های فسیلی در حاشیه یک نشست اروپایی در بلژیک

بیشتر در این باره:

سازمان ملل: استخراج سوخت‌های فسیلی طی یک دهه آینده دو برابر می‌شود

 خانم فن درلاین هشدار داد که جهان هنوز در مسیر خطرناکی حرکت می‌کند و برای تحقق اهداف معاهده اقلیمی پاریس و مهار گرمایش زمین کمتر از دو درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی، همه کشورهای جهان باید اقدامات سریع و موثری انجام دهند.

رئیس کمیسیون اروپا افزود: «نگرانی‌ها مربوط به ۳۰ یا ۴۰ سال آینده نیست و ما هم اکنون با یک معضل جدی روبرو هستیم. در دهه جاری باید اقدامات بهتر و موثرتری انجام دهیم و در غیر این صورت به نقطه بسیار خطرناک و غیرقابل بازگشتی خواهیم رسید».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز سه‌شنبه هشدار داده بود که گرمایش زمین ممکن است به یک خطر جدی برای موجودیت بشر تبدیل شود.

او گفت که از حضور در اجلاس سران گروه ۲۰ برای تحت فشار قرار دادن رهبران تمامی کشورها و به خصوص اقتصادهای بزرگ نوظهور مانند چین و هند استفاده خواهد کرد تا در زمینه مقابله با گرمایش زمین اقدامات بیشتری انجام دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر