آمریکا دو شرکت اسرائیلی سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی را تحریم کرد

 آمریکا دو شرکت اسرائیلی سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی را تحریم کرد۱۳-آبان-۱۴۰۰

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که گروه تولیدی نرم‌افزار «ان‌اس‌او» و شرکت «کاندیرو» به دلیل «ضربه زدن به امنیت ملی آمریکا» تحریم می‌شوند.

دولت آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ آبان در اقدامی بی‌سابقه و ناگهانی دو شرکت عمده اسرائیلی سازنده بدافزارهای جاسوسی را در فهرست تحریم خود قرار داد. اسرائیل اعلام کرد که از این تصمیم آمریکا پیشاپیش مطلع نشده بود.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که گروه تولیدی نرم‌افزار «ان‌اس‌او» و شرکت «کاندیرو» به دلیل «ضربه زدن به امنیت ملی آمریکا» تحریم می‌شوند.

بیانیه دولت آمریکا افزوده است که تولیدات این دو شرکت اسرائیلی «ابزاری برای ساکت کردن مخالفان از راه‌های توطئه آمیز» بوده است.

وزارت بازرگانی دولت جو بایدن تاکید کرده که بدافزار شرکت ان‌اس‌او، تامین‌کننده اهداف «دولت‌های خودکامه در رویارویی با مخالفان سیاسی و روزنامه‌نگاران در خارج از مرزهای کشورها و نقض حقوق انسانی افراد هدف بوده است».

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، نیز گفته است واشینگتن با تولیدات بر اساس فن‌آوری‌هایی که حاصل آن پایمال کردن حقوق انسانی و قوانین امنیت سایبری است، مقابله خواهد کرد.

به‌دنبال بیانیه وزارت بازرگانی این کشور، وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که گام‌های اتخاذ شده علیه شرکت‌هاست و نه کشور آن‌ها و آمریکا اقدامی علیه «کشوری که شرکت‌ها در آن مستقر هستند، نخواهد کرد».

در طول مناسبات اسرائیل و آمریکا سابقه نداشته که یک شرکت اسرائیلی به «ضربه زدن به امنیت ملی آمریکا» متهم شود و در فهرست تحریم ایالات متحده قرار بگیرد.

بیشتر در این باره:

خطرناک‌ترین جاسوس نامرئی هوشمند

 

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت جو بایدن تنها دقایقی قبل از اعلام تصمیم خود در مورد تحریم ان‌اس‌او و کاندیرو، اسرائیل را از این امر مطلع کرد.

به نوشته وای.نت، یک مقام ارشد اسرائیلی شامگاه چهارشنبه گفت که دولت و نهادهای امنیتی اسرائیل باید عواقب و جزییات تصمیم آمریکایی را بررسی کند.

گروه ان‌اس‌او در واکنش اعلام کرده که از تصمیم دولت آمریکا «متاسف» است زیرا اتفاقا فن‌آوری ان‌اس‌او در «راستای منافع ملی و سیاست آمریکا است». بیانیه این گروه مدعی است که تولیدات آن «به مقابله با ترور و بزهکاری کمک کرده است».

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، تصمیم دولت آمریکا صادرات محصولات دو شرکت اسرائیلی را با محدودیت روبرو خواهد کرد و در وهله نخست، نهادهای وابسته به دولت آمریکا از هر گونه تعامل با این شرکت‌ها و استفاده از تولیدات آن‌ها منع می‌شوند.

تخصص دو شرکت مشهور اسرائیلی یادشده تهاجم سایبری پیشرفته از راه بدافزارهای تولیدی آن‌هاست که از جمله به حکومت‌های دیکتاتوری فروخته شده است.

بدافزار «پگاسوس»، تولیدی گروه ان‌اس‌او، که با مجوز رسمی وزارت دفاع اسرائیل به مشتریان دولتی و حکومت‌های مختلف فروخته شده است، در تعقیب و تجسس از روزنامه‌نگاران، اساتید دانشگاه‌ها، رقیبان بازرگانی، فعالان مدنی و سیاسی، مخالفان حکومت‌ها و کارمندان سفارتخانه‌ها به کار گرفته شده است.

نام «پگاسوس» از پاییز سه سال پیش و به‌دنبال قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، که در کنسولگری عربستان در استانبول سلاخی و ذوب شد، بر سر زبان‌ها افتاد.

تحقیق گسترده ده‌ها روزنامه عمده جهانی در تابستان اخیر نیز نشان داد که دستکم ۵۰ هزار فعال مدنی و سیاسی و روزنامه‌نگاران در ده‌ها کشور با بدافزار «پگاسوس» مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند. نام شمار زیادی از مقام جهانی نیز که تلفن همراه آن‌ها شنود شده است، برملا شد.

در این رابطه اسامی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ذکر شد. آقای مکرون گوشی‌های تلفن و شماره خود را عوض کرد.

رسانه‌های اسرائیل این هفته گزارش دادند که در جریان دیدار نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با امانوئل ماکرون در کنفرانس تغییرات اقلیمی در گلاسکوی بریتانیا، موضوع جاسوسی با بدافزار «پگاسوس» نیز مطرح شد اما جزئیات بیشتری در مورد مذاکرات دو رهبر در این باره فاش نشد.