نهم دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استان ها +تصویر

 نهم دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استان ها۹-دی-۱۴۰۰

نهم دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

استانها- ایرنا - جدیدترین سویه کرونا یعنی اُمیکرون این روزها در شهرهای مختلف در حال چرخش است و بیم آن می رود که با عادی انگاری و بی توجهی برخی به شیوه نامه های بهداشتی و همچنین درنگ در تزریق واکسن تعداد مبتلایان یکبار دیگر روند صعودی بخود بگیرد .

به گزارش ایرنا ،در حالیکه نگرانی‌ها نسبت به شروع پیک جدید سویه جدید کرونا، افزایش یافته است که کارشناسان حوزه سلامت همچنان بر لزوم رعایت توصیه های بهداشتی و واکسیناسیون بویژه تزریق دز سوم تاکید دارند.

افزایش ابتلا به سویه جهش یافته اُمیکرون در استان‌های کشور یک زنگ خطر است چرا که قدرت سرایت این ویروس پنج تا ۱۰ برابر دلتاست و می تواند به سرعت عده زیادی را درگیر کند.

سازمان جهانی بهداشت هم روز گذشته در پی افزایش ۱۱ درصدی شمار جهانی مبتلایان به کووید-۱۹ نسبت به هفته گذشته، خطر ناشی از سویه اومیکرون را همچنان بالا توصیف کرد.

دانشمندان نیز بر این باور هستند که گسترش سریع این سویه به دلیل توانایی اُمیکرون در فرار از سیستم ایمنی بدن و افزایش ذاتی سرایت پذیری آن است.

اُمیکرون سرعت ابتلای انفجاری دارد و تزریق واکسن و رعایت نکات بهداشتی راهکارهای  مقابله با آن است و بر اساس آمار منتشره اکنون بیش از ۱۱۰ کشور آلوده به سویه جدید کرونا است.

 علایم امیکرون مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا شامل تب و سرفه است که استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی و همچنین تزریق و تکمیل دزهای واکسن از مهمترین راهکارهای پیشگیری و ابتلا به ویروس کرونا و اُمیکرون است.

وضعیت کرونایی کشور

 بر  اساس گزارش های رسیده چهار بیمار مبتلا به کرونا هم طی شبانه روز گذشته در استان قزوین جان خود را از دست دادند و  به این ترتیب تعداد فوتی های کرونا در استان قزوین به ۲ هزار و ۶۷۷ نفر افزایش یافت.

در شبانه روز گذشته ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان قزوین شناسایی و همچنین ۳۹ تن نیز در بیمارستان ها بستری شدند.

 یک فوق تخصص ریه در یزد از افزایش مبتلایان سرپایی کرونا در این استان طی ۲ هفته اخیر خبر داد و هشدار داد: شهروندان، امیکرون را جدی بگیرند چون قدرت سرایت آن بالاست.

دکتر فاطمه سادات آقایی گفت: علائم مراجعه کنندگان ما سر درد، گلو درد، ضعف و بی حالی و در برخی هم تب است.

در ایلام و  به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ، طی چهار روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در ایلام ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه هزار و ۱۷۴ نفر است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: هشت مبتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی ایلام بستری شدند و مجموع بستری استان با احتساب موارد جدید ۴۶ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز اعلام کرد: با بستری شدن ۱۴ نفر از مبتلایان جدید در مراکز درمانی طی ۲۴ ساعت گذشته، پایین‌ترین آمار مبتلایان روزانه به کووید.۱۹ در این استان پس از ۶ ماه به ثبت رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  این تعداد بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل را ۱۷۵ نفر از کمتر بالاترین رکورد ثبت شده در این استان ذکر کرد.

وی ادامه افزود: با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان کرونا طی شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۶۱۱ نفر رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس گفت: آمار مراجعه کودکان با علائم مشکوک به کرونا مانند مشکلات تنفسی و گوارشی در مراکز درمانی و مطب‌های این شهرستان در ۲ هفته اخیر روبه افزایش است.

فرهاد بدیعی اظهارداشت: تعداد مراجعه کودکان بیمار که بیشتر آنان علائم سرماخوردگی، مشکلات تنفسی و گوارشی دارند در مراکز درمانی و مطب‌ها در ۲ هفته اخیر بیشتر شده و هم اینک در بیمارستان طالقانی ۱۲ کودک با علائم مشکوک به کرونا بستری هستند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹ بیمار در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۴۹ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

«مهدی محمدی»  با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان فوتی نداشتیم، افزود: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همان ۲ هزار و ۹۲۵ نفر روز قبل (چهارشنبه) است.

در خبری دیگر از  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، موردی از مرگ و میر بر اثر کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت نشد و شمار جانباختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همچنان ۲ هزار و ۶۸۲ نفر است.

دکتر مریم کوشکی علام کرد: ۳۰ ابتلای جدید به کووید ۱۹طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۱۱۹نفر رسید.

اکنون تنها شهرستان پلدختر در وضعیت زرد است و شهرستان های خرم آباد، رومشکان، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

 رئیس سازمان اورژانس کشور هم در سفری به آبادان و د سی و پنجمین همایش روسای مراکز اورژانس کشور گفت: ۱۰ هزار نفر از کارکنان فوریت‌های پزشکی (اورژانس) از ابتدای اپیدمی بیماری کووید ۱۹ تا کنون به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

جعفر میعادفر اظهار داشت: در ایام فراگیری کرونا اروژانس کشور ۱۹ شهید را تقدیم کرده است که یکی از همین شهدا از دانشگاه علوم پزشکی آبادان است.پرسنل اورژانس کشور بیش از ۲۰ هزار نفر هستند که نیمی از آنها دچار بیماری کووید۱۹ شدند و علی رغم اینکه می دانیم که این بیماری زجر آور و ناتوان کننده است اما همکارانمان همچنان به خدمات رسانی ادامه می دهند. 

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور هم در این همایش گفت که  ۸۰۰ گروه جهادی در قالب خادمان راهیان نور، در دوران فراگیری کرونا و در ۲ سال اخیر، با حضور در مراکز درمانی و خدماتی به کمک مدافعان سلامت شتافتند.

سردار نادر ادیبی  افزود: ستاد راهیان نور در ۲ سال گذشته با شیوع کرونا، سفرهای کاروانی خود را لغو کرد و با حضور در کنار مدافعان سلامت، برای قطع زنجیره انتقال کرونا در کشور تلاش زیادی داشت. مجموعه راهیان نور تمامی امکانات خود را در اختیار ستاد ملی مدیریت کرونا قرار داد و در این مدت بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز به صورت جهادی در کنار مدافعان جبهه سلامت بودند.

نهم دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

تداوم واکسیناسیون  

به مدد واکسیناسیون و رعایت عمومی پروتکل های بهداشتی، موفقیت زیادی در زمینه کنترل شیوع سویه های قدیمی تر کرونا در کشور  به دست آمده است، اما سویه اومیکرون تهدید جدی و تازه ای است که مقابله با آن و جلوگیری از تکرار تجربه‌های مرگبار و تلخ کرونایی، حساسیت بیشتر مردم و مسوولان را می طلبد.

کاهش آمار جانباختگان و مبتلایان در هفته های اخیر و پس از عبور از خیز پنجم کرونا  بدون تردید به دلیل افزایش واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری جامعه است که ادامه این روند تزریق دز سوم در کاهش ابتلا به سویه جدید به طور قطع موثر خواهد بود.

تاکنون ۵۹ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۷۹۵ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۱۶۰ نفر دُز دوم و ۷ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۹ میلیون و ۵۴ هزار و ۲۷۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۱۹ هزار و ۲۱۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با حذف محدودیت زمانی تزریق واکسن کرونا بعد از هفته ۱۲ بارداری، در حال حاضر مادران باردار در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی از ابتدای بارداری نیز می توانند، واکسن کرونا دریافت کنند.

دکتر محمد احمدیان  افزود: تاکنون ۸۱ درصد از مادران باردار در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی دز اول و ۶۱ درصد آنان نیز دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در قالب سیزدهمین سفر استانی دولت به استان قم  به صورت سرزده از مرکز واکسیناسیون مصلای قدس قم بازدید کرد  و  درجریان روند واکسینه کردن همشهریان قمی قرار گرفت.

بهرام عین اللهی  همچنین از تلاش‌های واکسیناتورهای استان قدردانی کرد.

نهم دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

گزارشی با محوریت کرونا

عبور از اومیکرون با کمترین هزینه و تلفات

آمارهای جدید وزارت بهداشت / کرونا جان ۴۵ نفر دیگر را گرفت

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۴۵ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۵۷۲ نفر رسید.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت در اطلاعیه ای با اشاره به شناسایی یک هزار ۹۳۶ بیمار جدید کووید۱۹ در شبانه روز گذشته اعلام کرد: مجموع واکسن های تزریق شده در کشور از مرز ۱۱۹ میلیون دُز گذشت.

از دیروز تا امروز ۹ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۶۹۸ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون ۳۴ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین دو هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اُمیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.