تازه ترین اخبار از وضعیت استان‌ها در پی فعالیت سامانه بارشی

 تازه ترین اخبار از وضعیت استان‌ها در پی فعالیت سامانه بارشی۱۳-دی-۱۴۰۰

تازه ترین اخبار از وضعیت استان‌ها در پی فعالیت سامانه بارشی

استان ها- ایرنا - تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور از روز شنبه ۱۱ دی تا امروز دوشنبه، موجب کاهش فراگیر دما در شمال و جنوب کشور، ریزش تگرگ، رعد و برق، وزش باد شدید، وقوع سیلاب‌ در جنوب کشور، لغزندگی جاده‌ها، مه‌گرفتگی و مسدود شدن جاده‌های کوهستانی در بسیاری از استان ها شده است.

سازمان هواشناسی از شدت گرفتن بارش‌ها در جنوب کشور در پی ورود سامانه بارشی جدید از روز  (شنبه ۱۱دی ماه ) خبر داده و اعلام کرده بود که وقوع سیلاب‌های ناگهانی برای جنوب کشور انتظار می‌رود و در جزایر تنگه هرمز و خلیج‌فارس، سواحل دریای عمان، نیمه جنوبی فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان بارش‌ها در بعد از+ ظهر خواهد بود.

بارش در روز یکشنبه ۱۲ دی ماه در فارس، بوشهر، شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب هرمزگان، جنوب کرمان و جزایر خلیج فارس شدت بیشتری داشت.

شدت بارش‌ها در این مناطق سبب جاری شدن روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها شد. در مناطق کوهستانی و سردسیر نیز به دلیل بارش برف، لغزندگی جاده‌ها  و مه‌گرفتگی سبب کاهش دید شد.

مرکز مدیریت راه‌های کشور هم دیروز(یکشنبه)  از تداوم بارش برف و باران در جاده‌های ۹ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، یزد، کرمان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خبر داد.

براساس پیش بینی روز یکشنبه هواشناسی، بیشترین بارش برف مربوط به استان‌های فارس با ۴۰ سانتی‌متر، کهگیلویه و بویر احمد با ۱۳ سانتی‌متر، کرمان با ۱۰ سانتی‌متر و چهارمحال و بختیاری با  ۹ سانتی‌متر بود. استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس،  بوشهر، کرمان و هرمزگان نیز بیشترین بارش باران را هر کدام به ترتیب با ۳۰ میلی‌متر، ۸۰ میلی‌متر، ۱۰۰ میلی‌متر، ۱۰۰ میلی‌متر و ۱۲۰ میلی‌متر تجربه کردند. 

براساس اعلام سخنگوی اورژانس کشور، وقوع سیلاب در مناطق جنوبی کشور طی چند روز گذشته سه کشته و هفت مصدوم برجا گذاشته است.

به گفته مجتبی خالدی؛ شهرها و مناطقی از جمله در جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان و غرب سیستان و بلوچستان درگیر بارش های شدید بودند و اورژانس با همه توان در خدمت هموطنان است.

تازه ترین اخبار از وضعیت استان‌ها در پی فعالیت سامانه بارشی

هشدار سطح قرمز برای چهار استان

سازمان هواشناسی امروز برای چهار استان کشور هشدار سطح قرمز صادر کرد و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی برای برف روبی در مناطق سردسیر توصیه شده است. براساس پیش بینی ها، فعالیت سامانه بارشی  تا فردا (۱۴ دی ماه) ادامه خواهد داشت.

براساس اعلام کارشناسان هواشناسی، منطقه اثر اعلامی این سامانه بارشی برای روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در نیمه شرقی هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و روز سه شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان خواهدبود.

سازمان هواشناسی همنین از کاهش فراگیر دما در شمال و جنوب کشور خبر داده و اعلام کرده که در نوار شمالی کاهش دما بین پنج تا هفت درجه و در نوار جنوبی هم‌زمان با کاهش دما، ادامه بارش‌های سیلابی پیش بینی می‌شود.

از امروز (دوشنبه) وضعیت آب و هوای کشور ،تمرکز بارش‌ها در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان پیش بینی شده است. فردا عمده بارش‌ها در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد و مجدد تا روز چهارشنبه در اغلب نقاط کشور شاهد بارندگی هستیم.

همچنین سامانه بارشی امروز در گیلان، مازندران، گلستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، سمنان، قم، تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان و اردبیل فعال خواهد بود، اما شدت بارش‌ها مربوط به جنوب کشور است.

روز سه‌شنبه بارش‌ها در خراسان جنوبی، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری ادامه خواهد داشت.

سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها در استان‌های جنوبی

افزایش بارش‌ها در اثر ورود سامانه پر نفوذ به کشور موجب سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان و جنوب کرمان شده است  و بارش‌ها از روز یکشنبه در بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب اصفهان شدت زیادی داشت .

در بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و جنوب اصفهان بارش‌های سنگین همراه با رعد و برق و احتمالا ریزش تگرگ روی خواهد داد.

همچنین امروز دوشنبه به‌ جز نوار شمالی کشور که دارای بارش‌های پراکنده است در سایر مناطق کشور بارش‌های شدیدی خواهیم داشت. بارش‌ها در روز دوشنبه همه مناطق به‌جز شمال غرب را در بر می‌گیرد اما شدت بارش‌ها برای نیمه جنوبی کشور پیش‌بینی‌ می‌شود.

تازه ترین اخبار از وضعیت استان‌ها در پی فعالیت سامانه بارشی

تغییرات جوی و خسارت های ناشی از بارش ها در استان ها

در استان گیلان در حال حاضر بارش برف در تمامی محورهای کوهستانی استان گزارش می شود که در برخی مناطق در حد سفید پوش کردن سطح جاده است و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به بارش برف در محورهای کوهستانی استان گفت: رانندگان برای تردد از محورهای کوهستانی استان حتما تجهیزات ایمنی همچون زنجیرچرخ و زمستانه به همراه داشتند.

فریبرز مرادی به بارانی بودن محورهای داخلی استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در چنین شرایط جوی از ترددهای غیرضروری در جاده‌ها پرهیز کنند، اما در صورت ضرورت قبل از حرکت بویژه برای تردد در محورهای کوهستانی از سالم بودن خودروی خود و داشتن سوخت کافی مطمئن شوند.

هم اینک تمامی محورهای استان به غیر از پونل- خلخال که بدلیل نبود ایمنی کافی برای تردد کنندگان مسدود است، باز و تردد در آنها در جریان است.

خبر دیگر اینکه احمد دلاور معاون عمرانی فرمانداری ویژه لارستان گفته که بارش‌های سیل آسای در لارستان فارس علاوه بر ویرانی‌ها و خسارت های مالی تاکنون یک کشته و ده ها مصدوم و یک نفر نیز مفقودی بر جای گذاشته است. بر اثر وقوع سیل و آبگرفتگی شدید معابر و خیابان ها در شهر بیرم لارستان و بالا آمدن آب رودخانه فصلی این شهر یک نفر که زنی میان سال بود عصر دیروز طعمه سیل شده و کشته شد.

 در همین حال فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان از قطع برق تعدادی از روستاهای سطح شهر گلمورتی خبر داد و گفت: بارندگی‌های شدید برق ۶ روستای این شهرستان را قطع کرد.

محمد بامری با اشاره به اینکه در پی بارش‌های شب گذشته و جاری شدن سیل محور ارتباطی دلگان به زهکلوت مسدود شد اظهارداشت: رانندگان تا اطلاع بعدی از این محور تردد نکنند.

در آذربایجان غربی برفروبی ۸۶۰ کیلومتر از جاده های شمال این استان در حال انجام است و ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان  اعلام کرد : از عصر روز گذشته، یکشنبه تاکنون ۸۶۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان های شمالی استان شامل ماکو، شوط، پلدشت و خوی برفروبی و نمک پاشی شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی اظهار داشت : با وجود بارش ها با تلاش شبانه روزی راهداران این اداره تمامی محورهای اصلی،  فرعی و روستایی منطقه آزاد ماکو شامل شهرستانهای ماکو ، پلدشت و شوط باز بوده و تردد روان در آنها جریان دارد.

در مهاباد بر اثر بارش برف و کولاک و کاهش دمای هوا تردد در گردنه‌های "زمزیران" در محور مهاباد - سردشت و "قره بلاغ " در محور مهاباد - بوکان در جاده برهان این شهرستان بدون زنجیرچرخ امکان‌پذیر نیست. هم‌اکنون بارش برف در تمامی محورهای مواصلاتی این شهرستان در جریان بوده و موجب شده تردد در گردنه های برفگیر این شهرستان به کندی صورت بگیرد.

همچنین بارش شدید برف و کولاک جاده سقز - مریوان را در استان کردستان فرا گرفت و رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سقز گفت: با توجه به جریان کولاک و بارش شدید برف در گردنه‌ "کانی کنوتو سوران" ، تردد در مسیر سقز - مریوان تنها با همراه داشتن زنجیر چرخ امکانپذیر است.

محمود روحانی زاده افزود: در حال حاضر کولاک شدید در جاده سقز - مریوان (گردنه‌ "کانی کنوتو سوران") جریان دارد و از اول صبح تا کنون تیم های راهداری مستقر در این مناطق، جاده را برفروبی و برای سهولت تردد ، نمک پاشی کرده اند.

در کرمان هم بارش شدید باران طی شب گذشته در مناطق مختلف بویژه جنوب استان کرمان سبب آبگرفتگی در برخی مناطق شهری و روستایی شده است.

فرماندار قلعه گنج در جنوب استان کرمان اعلام کرد که به علت آبگرفتگی شدید مراحل تخلیه ساکنان و اسکان اضطراری شماری از روستاییان سیل زده این شهرستان شروع شده و در دست انجام است.

مهدی شهسواری اظهارداشت که اسکان اضطراری در روستاها از جمله شهید چاه نصیری زر، حاجی آباد، چراغ آباد، جنگل آباد و رستم آباد به علت آبگرفتگی شدید به دنبال طغیان رودخانه های فصلی در حال انجام است.

طبق گزارش‌های اولیه بارندگی‌های سیل آسا بویژه در جنوب استان کرمان ۳۲ خانوار در این حوادث دچار حادثه شدند و تاکنون به ۱۳۳ نفر نیز از طریق این جمعیت امدادرسانی شده است.

در استان فارس سیلاب، جاده دسترسی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد را بست و مسئول روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد فارس گفته که در پی بارش شدید باران یکشنبه شب در شهرستان‌های لامرد و مُهر،جاده دسترسی شهر لامرد به سایت منطقه ویژه اقتصادی لامرد بسته شد.

سید محمد عباسی افزود:با سرازیر شدن آب‌های رودخانه مهران که منشاء آن از شهرستان مُهر آغاز و به دشت مرکزی شهرستان لامرد سرازیر می شود، صبح امروز سبب بسته شدن  مسیر تردد به منطقه ویژه لامرد شده است.

در استان بوشهر پاکسازی ۱۰ نقطه از راه‌های استان بوشهر انجام شد و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: ۱۰ نقطه از راه‌های این استان که در پی بارندگی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ریزش کوه یا گل و لای مسدود شده بودند با تلاش عوامل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان پاکسازی و بازگشایی شد.

سید حمیدرضا افزود: در پی بارندگی شدید ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ نقطه از راه‌های استان بیشتر در جنوب شامل محورهای کوهستانی جم - سیراف، کنگان - عسلویه و کمربندی کنگان دچار ریزش یا سرازیر شدن گل ولای بر سطح محورهای ارتباطی شده بود که در زمان حاضر سطح این محورها با پاکسازی کامل آماده تردد هستند.

با وجود بارش‌های سنگین دیروز و دیشب در زمان حاضر همه محورهای ارتباطی استان بوشهر باز و  رفت و آمد در آنها انجام می‌شود.

همچنین یک نفر تبعه کشور افغانستان بر اثر برخورد صاعقه در روستای صعب العبور سرچشمه شهرستان جم از توابع این استان جان باخت.

در بابلسر بارندگی شدید مدارس را تعطیل کرد و در این خصوص مدیر آموزش و ‌پرورش بابلسر گفت که به علت شدت بارندگی و بارش تگرگ تمامی مدارس شهرستان تعطیل و امتحانات غیرنهایی نیز لغو شده است.

رضا شفیع زاده سماکوش افزود: بارندگی هایی که از صبح امروز آغاز شده و هم اکنون ادامه دارد باعث آبگرفتگی معابر شده ضمن این که همزمان شاهد بارش تگرگ هستیم که تردد دانش آموزان را با مشکل رو به رو کرده است.

خبر دیگر اینکه در هرمزگان ازجاری شدن سیل ۹۶۵ خانوار آسیب دیدند و دراین زمینه مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: این جمعیت به ۹۶۵ خانوار آسیب از بارندگی‌های اخیر امدادرسانی کرد. این تعداد خانوار چهار هزار و ۹۵۴ نفر را شامل می‌شود که توسط نجاتگران امدادرسانی شدند و از این تعداد ۹۰ خانوار اسکان اضطراری داده شدند.

وی ادامه داد: :همچنین ۵۴ دستگاه چادر امدادی،۱۵۴ تخته موکت، ۲۲۲تخته پتو، هفت هزار و ۱۶۵ کیلوگرم نایلون،۱۱۷ بسته غذایی ۷۲ ساعت و ۵۲ شعله والور میان آسیب دیدگان توزیع شد.

هم اینک راه ارتباطی ۶۵ روستا در استان هرمزگان به علت بارندگی های شدید و طغیان رودخانه های فصلی قطع است. هم اکنون برق ۳۷ روستا و آب آشامیدنی ۲۵ روستا در هرمزگان نیز به علت بارندگی های اخیر قطع شده است. براثر بارندگی و آبگرفتگی شدید معابر عمومی در شهرستان‌های میناب، بندرعباس، قشم و پارسیان باعث مشکلاتی برای شده است.

در همدان هم وجود مه صبحگاهی تردد در بیشتر جاده‌های این استان را کُند کرده است، مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان همدان گفته که  صبح امروز(دوشنبه) حاکم شدن مه غلیظ، میزان دید افقی در بیشتر محورهای ارتباطی استان را به طرز محسوسی کاهش داده است.

صفر صادقی راد افزود: براساس پیش بینی هواشناسی، بارش پراکنده باران و ریزش برف مناطق کوهستانی و ارتفاعات استان همدان را فرا می گیرد که با توجه به کاهش دید افقی در گردنه ها، رانندگان هنگام تردد باید با رعایت سرعت مطمئنه و حفظ فاصله طولی مناسب در جاده ها حرکت کنند.

در خراسان رضوی هم ۱۶ شهرستان آن بارانی شد و دراین خصوص مرتضی اثمری کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: باران ۱۶ شهرستان خراسان رضوی را فرا گرفت که بیشترین آن در کاشمر با ۱۹ میلیمتر بارش بوده است. پس از کاشمر بیشترین بارش در شهرستانهای بردسکن و تربت‌حیدریه به ترتیب با ۱۷ و ۱۵ درجه سلسیوس گزارش شده است.
وی میزان بارش رخ داده طی این مدت در مشهد را پنج میلیمتر عنوان کرد. بارشهای رگباری به صورت شدید و در مناطق سردسیر و شمالی استان به صورت باران و برف تا صبح فردا سه‌شنبه ادامه دارد و پس از آن به صورت متناوب تا پایان هفته در خراسان رضوی ادامه خواهد داشت.

در استان مرکزی سه هزار کیلومتر باند از جاده‌های این استان در پی بارش برف، برفروبی و پاکسازی شد. ۱۱۰ نفر راهدار با ۷۰ دستگاه ماشین آلات راهداری وظیفه برفروبی و پاکسازی جاده‌های استان مرکزی را برعهده داشتند.

همچنین بارش برف و استقرار هوای سرد موجب تعطیلی مدارس در شهرهای اردبیل و هیر شد و کلاس‌های درس به صورت غیرحضوری از طریق شبکه شاد انجام می‌شود.

در شهر خلخال بارش برف همراه با کولاک و محدودیت دید ناشی از مه غلیط در سطح جاده موجب کندی تردد خودروها در جاده‌های کوهستانی این شهرستان شده است.

تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از تداوم فعالیت سامانه بارشی سرد و ضعیف عصر امروز و روز چهارشنبه هفته جاری  در منطقه البرز مرکزی است که موجب رخداد بارش‌های پراکنده و خفیف برف و باران و مه آلودگی و یخبندان صبحگاهی به ویژه در ارتفاعات استان خواهد بود.

از رانندگان خواسته شده است که با توجه به کاهش دید افقی و کاهش دما در محورهای ارتباطی به ‌ویژه در گردنه‌ها، از تردد غیر ضروری خودداری کرده و نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و ترمز خودرو خود اطمینان حاصل و سپس اقدام به مسافرت کنند.