بلاروس پنج نفر را به اتهام «برنامه‌ریزی برای کودتا» محاکمه کرد

 بلاروس پنج نفر را به اتهام «برنامه‌ریزی برای کودتا» محاکمه کرد۱۵-شهریور-۱۴۰۱

مقر دادگاه مینسک

یک دادگاه در پایتخت بلاروس، پنج فعال بلاروسی، از جمله یک شهروند آمریکایی را متهم به برنامه‌ریزی برای «کودتا» علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور این کشور کرد.

بنابر گزارش‌ها، دادگاه منطقه‌ای مینسک، یوراس زیانکوویچ، وکیل بلاروسی‌تبار دارای تابعیت آمریکایی را به همراه چهار فرد دیگر به اتهام «برنامه‌ریزی برای ترور الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس و خانواده‌اش و به دست گرفتن قدرت در کشور»، مجرم شناخته است.

یوراس زیانکوویچ و یک متهم دیگر در آوریل ۲۰۲۱ توسط ماموران بلاروسی از خیابانی در مسکو ربوده شده و به‌صورت زمینی به مینسک آورده شدند.

یوراس زیانکوویچ و یک متهم دیگر از خیابانی در مسکو ربوده شده و به‌صورت زمینی به مینسک آورده شدند
یوراس زیانکوویچ و یک متهم دیگر از خیابانی در مسکو ربوده شده و به‌صورت زمینی به مینسک آورده شدند

الکساندر لوکاشنکو در آن زمان بدون ارائه مدرکی ادعا کرد که ایالات متحده برای سوءقصد علیه او «طرحی» دارد و یوراس زیانکوویچ با «تشکیل گروهی» قصد اجرای این «طرح» را داشته است. متهمان این پرونده چنین ادعایی را نپذیرفته و واشینگتن این اتهام را رد کرده است.

دادگاه منطقه‌ای مینسک روز دوشنبه ۱۴ شهریور یوراس زیانکوویچ را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد.

این دادگاه همچنین الیاکساندر فیادوتا، تحلیلگر سیاسی و کارشناس ادبیات و ریهور کاستوسیو، رهبر اپوزیسیون جبهه مردمی بلاروس را هریک به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. این سه نفر به اتهام «توطئه برای به دست گرفتن قدرت» محکوم شده‌اند.

دو متهم دیگر به نام‌های جیانیس کراوچوک و وُلها هالوبوویچ، متهم به «مشارکت در فعالیت‌های برهم‌زننده نظم عمومی» شده و هریک به ۲ سال و نیم زندان محکوم شده‌اند.

لوکاشنکو که سه دهه است بر بلاروس حکومت می‌کند، پس از ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اوت ۲۰۲۰، مکرراً کشورهای غربی را به تلاش برای سرنگونی دولت خود متهم کرده است.