سئول از اصابت بی‌سابقه موشک‌های کره شمالی به نزدیکی آب‌های سرزمینی خود خبر

 سئول از اصابت بی‌سابقه موشک‌های کره شمالی به نزدیکی آب‌های سرزمینی خود خبر داد۱۱-ابان-۱۴۰۱

دوکشور چین وروسیه عمل تحریک وتشویق کره شمالی به ادامه آزمایش وپرتاب موشک های تهدیدآمیز کره شمالی اند .برای اینکه نوعی مقابله جویی غیرمستقیم دوکشور چین درگیربحران با تایپه وروسیه درگیر با بحران اکرائین مقابل آمریکا می باشد.

پس از آن که کره شمالی بیش از ده موشک پرتاب کرد که یکی از آنها در نزدیکی آب‌های سرزمینی کره جنوبی سقوط کرد، سئول از عبور این موشک‌ها از خط محدوده شمالی خود خبر داد و با سه موشک هوا به زمین اقدام تلافی‌جویانه انجام داد.

یک موشک بالیستیک کوتاه‌برد منتسب به کره شمالی ابتدا از خط مرزی شمالی، که مرز دریایی بین دو کشور به شمار می‌رود، عبور کرد و هشدار کم‌سابقه‌ای در زمینه حمله هوایی به مردم منطقه داده شد.

به دنبال شلیک این موشک، از ساکنان جزیره اولونونگدو در کره جنوبی خواسته شد به پناهگاه‌های زیرزمینی پناه ببرند.

ارتش سئول اعلام کرد این اولین بار از زمان تقسیم شبه‌جزیره کره پس از جنگ سال ۱۹۵۳ است که یک موشک کره شمالی بسیار نزدیک به آب‌های سرزمینی کره جنوبی فرود می‌آید.

یون سوک یول، رئیس‌ جمهور کره جنوبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که «اقدام تحریک‌آمیز کره شمالی یک تهاجم واقعی سرزمینی توسط موشکی است که برای اولین بار از زمان تقسیم» شبه‌جزیره از محدوده شمالی عبور کرد.

به گزارش ارتش کره جنوبی، موشکی که به نزدیک‌ترین فاصله با کره جنوبی سقوط کرد در آب‌هایی در ۵۷ کیلومتری شرق کره جنوبی فرود آمد. این ارتش همچنین تیراندازی از سوی پیونگ‌یانگ را «بسیار نادر و غیرقابل تحمل» خواند.

در بیانیه ارتش کره جنوبی آمده است: «اعلام می‌کنیم که ارتش ما قاطعانه به این موضوع پاسخ خواهد داد.»

بلافاصله پس از آن، ارتش کره جنوبی از شلیک سه موشک هوا به زمین در نزدیکی نقطه‌ای در مرز دریایی که موشک کره شمالی در آن سقوط کرد، خبر داد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در ابتدا اعلام کرده بود که پرتاب سه موشک بالیستیک کوتاه‌برد را شناسایی کرده است، اما او بعدا اعلام کرد که کره شمالی «بیش از ده موشک از انواع مختلف به سمت شرق و غرب پرتاب کرده است».

رئیس‌ جمهور کره جنوبی پس از پرتاب این موشک‌ها، جلسه شورای امنیت ملی تشکیل داد و همچنین دستور «اقدامات سریع و شدید را صادر کرد تا کره شمالی بهای سنگینی را بپردازد.»

ژاپن نیز پرتاب موشک‌های کره شمالی را تأیید کرده و فومیو کیشیدا، نخست‌ وزیر ژاپن، به خبرنگاران گفت که می‌خواهد «یک جلسه امنیت ملی را در اسرع وقت برگزار کند».

سئول و واشینگتن در حال حاضر بزرگ‌ترین رزمایش هوایی مشترک در تاریخ خود را با نام «طوفان هوشیار» با حضور صدها هواپیمای جنگی از هر دو ارتش برگزار می‌کنند.

روز جمعه گذشته نیز ارتش کره جنوبی اعلام کرده بود کره شمالی دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد دیگر از سمت ساحل شرقی خود به دریای ژاپن پرتاب کرده است.

همچنین چند روز قبل از آن، کره جنوبی و کره شمالی با تبادل شلیک هشداردهنده در مرز دریایی مشترک خود، یکدیگر را متهم کردند که با یکی از کشتی‌هایشان این مرز مورد مناقشه را زیر پا گذاشته‌اند.

«منطقه حائل» دریایی میان کره شمالی و کره جنوبی بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۸ و با هدف جلوگیری از تنش بین دو کره ایجاد شد.

قطعنامه‌های سازمان ملل، کره شمالی را از آزمایش موشک‌های بالیستیک که برخی از آنها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند منع می‌کند.

با این حال، تنش در شبه جزیره کره به ویژه در منطقه مرز دریایی دو کشور از ابتدای سال جاری میلادی به طور پیوسته تشدید شده است.

سئول و واشنگتن پیش‌بینی کرده‌اند پیونگ‌یانگ به زودی آزمایش‌های هسته‌ای خود را با هفتمین آزمایش، از سر بگیرد.