روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دوشنبه 18 مرداد ماه سال 1389
نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه جمهوری " استقلال، نياز اساسي بانك مركزي "
خانه از پای بست ویرانست . خواجه در فکر نقش ایوانست.
مگر در رژیم ضد بشری عوامفریب اصطلاح استقلال که همراه با آزادی بود که جزو شعار های زمان انقلاب بود که از سوی مردم معترض ایران توی خیابان شهر های ایران فریاد زده می شد که سپس جمهوری اسلامی هم به این شعار ها افزوده شد تا که آن دو شعار استقلال و آزادی تا محو ونامفهوم وبی معنی شود ؟همچنین مگر به استقلال در قتل و جنایت و شکنجه و سنگسار و اعدام وقطع اندام و غارتگری و وعده های دروغ دادن مکان یا جائی می توان یافت که درای مسئول در نهادی باشد که استقلال داشته و در خدمت مردم ایران باشد که قرار باشد بانک مرکزی مستقل باشدتا که مجبور نباشد پیوسته اعداد و ارقام و آمار دروغ و غیر واقعی اعلام نکند؟ آنهم با بودن ولی وقیح همکاره و بدون پاسخ که اتو ما تیکی ادعای استقلال کردن سا یر نهاد ها جوک بیمزه و گزنده است . به خصوص در امور بانکی که رابطه تنگاتنگ با امور اقتصادی دارد که پاسدار گماشته احمدی نژاد اعتراف کردکه باور به تئوری های اقتصادی ندارد . از سوی دیگر پس از رئیس جمهورشدنش سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بودجه بندی را منحل نمود تا دستش باز باشد از خزانه ی دولت بدون حساب و کتاب و رسیدگی هر چقدر و هر زمان که می خواهد کش رود و محور بودجه ی سالیانه بطورکیلوئی و صلواتی نظر بدهد . مهمتر اینکه مگر در همایش بسیجیان چماقدار در سال گذشته نگفت که می خواهد فرهنگ و اقتصاد بسیجی رابه آمریکا و اروپا صادر کند تا که موجب راه حل نهائی رکود اقتصادی و مشکل تورم مالی و پولی و مالی جهانی شود . خوب وقتی اینگونه رئیس جمهور مدعی شده است که از پشتیبانی رهبر لوطی جماران همکاره بر خور دار می باشد . حتی دو سه ماه جلو تر در گفتگوی تلویزیونی خود پیش بینی کرد که تورم 30 % تک نرخی می شود وتأکید نمود که در شهریور نرخ تورم 7% خواهد رسید . سپس چند روز پیش در شرایطی که مطبوعات خبر مخابره کردند که در به مناسبت فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان قیمت کالا های مورد نیاز مردم افزایش یافته است . اما بطور معجزه آسا مدیر کل بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ تورم به 9% کاهش یافته است ودر ماه های آینده باز هم این نرخ تورم کاهش خواهد یافت . آیا با این شرایط می توان به مناسبت پنجامین سالروز ثبت شده تاسيس بانك مركزي که مسئول چاپ اسكناس و ضرب سكه و پشتوانه آن می باشد ادعای استقلال تدوین قانون مالی وپولی از سوی با نک مرکزی در این رژیم بی در و بی پیکر و بی قانون نمود؟
"مروري گذرا بر عملكرد بانك مركزي در نيم قرن گذشته نشان مي‌دهد كه در هر زمان به فراخور مسائل كشور و امور مبتلا به اقتصاد، يك يا چند مورد از وظايف بانك مركزي در كانون توجه و يا احياناً انتقاد كارشناسان قرار داشته و مسئولان اين نهاد هم به نسبت اختيارات و وظايف خود توانسته‌اند عملكردي قابل تقدير و يا انتقادبرانگيز را به نمايش بگذارند؛ در شرايط امروز اقتصاد ايران نيز كه مانند هر زمان ديگري اقتصاد و كشور با مسائل و چالش‌هاي خاص خود مواجه است، بخشي از وظايف و رسالتهاي بانك مركزي پررنگ‌تر از ساير موارد به چشم مي‌آيد و مسئولان اين نهاد هم تمركز بيشتري بر اين موارد دارند، طبيعتاً ميزان موفقيت بانك مركزي هم در اين موارد محل مناقشه كارشناسان و فعالان اقتصادي كشور است. در اين شرايط به نظر مي‌رسد اگر بخواهيم فهرستي از اين موارد فراهم آوريم، مي‌توان به مسائل ذيل اشاره كرد. مروري بر فراز و فرودهاي اقتصاد كشور و نقش بانك مركزي در 50 سال اخير نشان مي‌دهد كه همواره موضوع استقلال بانك مركزي در پس پرده بسياري از جهت گيري‌ها و سياست‌هاي اين نهاد به چشم مي‌خورد و در موارد متعددي كارشناسان ريشه تصميمات نادرست و يا عملكرد ضعيف اين نهاد را در عدم برخورداري از استقلال كافي از ساير نهادها دانسته‌اند ولي متاسفانه با وجود تكرار فراوان اين مسئله، كمتر به مواردي برخورد مي‌كنيم كه چارچوب نظري روشن و كاربردي براي حفظ استقلال مدنظر ارائه شده باشد"
همچنین سرمقاله نویس در ادامه ی سر مقاله ی خود ا افزایش تورم اعتراف به بیش از 20% در سال های اخیر کرده است که درست بر خلاف ادعای بهمنی مدیر کل بانک مرکزی است که چند روزی پیش ادعای نرخ تورم 9% کرد. همینطور سر مقاله نویس از عدم استقلال آن و اوضاع آشفته ی حاکم بر آن و کندی عمل در آغاز تدوین اجرای قوانین پولی و بانکی کشور انتقاد نموده است بعلاوه در نهایت چنین کمدی ادعای تنها بانک بی ربای جهان را نیز چاشنی و ضمیمه کرده است :
"در سالهاي اخير نيز در موارد متعددي مانند افزايش تورم به بالاي 20درصد، تعيين سياست‌هاي دستوري در حوزه نرخ‌هاي سود و سپرده، عدم اعلام به موقع برخي آمارهاي رشد اقتصادي و صنعتي و... بحث استقلال بانك مركزي و نوع ارتباط آن با قوه مجريه در كانون مباحثات كارشناسي قرار داشت ولي متاسفانه باز هم به جز چند اظهارنظر پراكنده، پيشنهاد مدوني ارائه نشد. ? بازنگري در قوانين - از تدوين و آغاز اجراي قوانين پولي و بانكي كشور مدت زمان زيادي مي‌گذرد و شرايط اقتصاد كشور و جهان در طول اين سال‌ها بسيار تغيير كرده است. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران كه افتخار تدوين و اجراي تنها نظام بانكداري بدون ربا را در جهان دارد با درك اين تحولات از چندي پيش بازنگري در قوانين پايه پولي و بانكي كشور را آغاز كرده است اما به نظر مي‌رسد هم سرعت بانك مركزي در تدوين و اجراي قوانين متناسب با نيازهاي روز فعاليت‌هاي بانكي كم است و هم سرعت تحولات و پيدايش نيازها بسيار بالا. از اين رو بانك مركزي بايد با سرعت و جديت بيشتري به روز رساني قوانين را پيگيري و اجرا كند. بررسي عملكرد نهادهاي ديگري در كشور مانند بورس اوراق بهادار كه با همين قبيل نيازهاي جديد روبرو بوده اند، نشان مي‌دهد كه درصورت تشكيل نهادهاي تخصصي و كارگروه‌هاي علمي مي‌توان به موفقيت‌هاي بيشتر و سريعتري دست يافت"
در خاتمه اینکه تدوین کردن قوانین پولی و مالی مدرن بانکی همانقدر می تواند غیر واقعی باشد که ادعای استقلال عمل برای نهاد ها و مسئولان رژیم ضد بشری داشتن است. به خصوص اینکه سر مقاله نویس مشخص نکرده است که فرق ربا با بهره ی دریافتی و پرداختی بانکی چیست ؟ مگر غیر از این این است که با کلاه شرعی ساختن موجب شده است که بانک ها با نرخ چند برابر وشاید بد تر از نزول بانک ها تسمه از گرده ی مردم بکشند ؟ همچنین عجیب است بدلیل اوضاع خرت وخر و آشفته و دزد بازار حاکم بر سیستم بانکی سبب شده است که هم با نک ها ور شکسته شوند . هم اینکه میزان بدهی دولت و شرکت های دولتی و حامیان وام گیرندگان کلان و نجومی حامیان دولت به بانک ها آنگونه وحشتناک اعداد و ارقامش بالا است که گفته شده است برای وصول بدهی ها قرار است از شیوه و تجربه ی شر خر ها که همان بر گردان مال خران بازار مکاره مال فروشان بر توی سر مال زنان هستند استفاده شود . با این حساب جائیکه واردات کشور بیش از 3 برابر واردات است و هرروز ضریب حجم نقدینگی بازار افزوده می گردد که موجب رشد لجام گسیخته ی نرخ تورم و گرانی همراه با فقر و بیکاری در جامعه می شود . به ویژه اینکه اقتصاد کشور دلالی و واسطه گری و در انحصار مشتی انگلان مفتخور و غارتگر حامی دولت می باشند که همچون باند ما فیائی غارتگر انگلیسی مؤتلفه ی عسگر اولادی هستند . آیا در این شرایط بحث استقلال بانک مرکزی نمودن نه غیر واقعی که یک شوخی بی ربط نمی باشد؟! چونکه بقول معروف خانه از پای بست ویرانست . خواجه در فک نقش ایوانست.
هوشنگ بهداد
http://www.jomhourieslami.com/1389/13890518/13890518_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html
روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دوشنبه 18 مرداد ماه سال 1389
استقلال، نياز اساسي بانك مركزي