سرمقاله جمهوری " واقعه خونين سيركان و نكاتي با دولت يازدهم "

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی  یکشنبه 5 آبان ماه سال 1392
نقد و بررسی : سرمقاله  ی حکومتی  جمهوری " واقعه خونين سيركان و نكاتي با دولت يازدهم "
 "روزی نبوده است که ازبدو  تأسیس رژیم ضدبشری  و بقدرت رسیدن خمینی شیاد و جانشین شیاد تر از وی خبر مرگ واعدام وفقر وکشف مواد مخدر ودر گیری و خشک سالی وتوفان شن وماسه وزلزله وتخریب خانه ها  از این استان محروم  گزارش نشده باشد. ولی اکنون بدلیل کشته شدن 14 مرزبان ومجروح شدن 6 نفر دیگر بر اساس فتوای حکم گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری تعداد 17 زندان اسیر در بند بعنوان تلافی وانتقام گرفتن اعدام شدند .ولی  مقاله نویس قلم بر دست  آنگونه که خواسته معلول گرایی کرده ومانور وتحلیل داده وتفسیر کرده است . عجیب اینکه بر خلاف ادعای قدرت بر منطقه داشتن که از سوی رهبر ولی فقیه و مسئولان دیگر  مطرح می گردد ولی  اکنون اعتراف شده است که مرزبانان مرزی ایران در استان محروم بلوچستان  با پاکستان هم با کمبود نیرو وهم  با عدم امکانات مرزبانی ودید بانی مواجه هستند"
صورت مسأله پاک کردن و علت فراموش کردن و آدرس غلط دادن یعنی همین که خط بطلان بر عملکرد بیش از 34 ساله ی بی عدالتی وتبعیض و اعدام وتحمیل فقر و بیکاری  حاکمان ایران  کشیده شده است که به  مردم استان محروم بلوچستان تحمیل شده است. در صورتی که روزی نبوده است که ازبدو  تأسیس رژیم ضدبشری  و بقدرت رسیدن خمینی شیاد و جانشین شیاد تر از وی خبر مرگ واعدام وفقر وکشف مواد مخدر ودر گیری و خشک سالی وتوفان شن وماسه وزلزله وتخریب خانه ها  از این استان محروم  گزارش نشده باشد. ولی اکنون بدلیل کشته شدن 14 مرزبان ومجروح شدن 6 نفر دیگر بر اساس فتوای حکم گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری تعداد 17 زندان اسیر در بند بعنوان تلافی وانتقام گرفتن اعدام شدند .ولی  مقاله نویس قلم بر دست  آنگونه که خواسته معلول گرایی کرده ومانور وتحلیل داده وتفسیر کرده است . عجیب اینکه بر خلاف ادعای قدرت بر منطقه داشتن که از سوی رهبر ولی فقیه و مسئولان دیگر  مطرح می گردد ولی  اکنون اعتراف شده است که مرزبانان مرزی ایران در استان محروم بلوچستان  با پاکستان هم با کمبود نیرو وهم  با عدم امکانات مرزبانی ودید بانی مواجه هستند. بالاخره سرمقاله نویس معضل  استان  محروم بلوچستان و پیرامون واقعه اخیر استان بلوچستان را   به 4 نکات تقسیم کرده است  در نکته چهارم یاپایانی خود  محور  عدم استاندار برای این استان تأکید کرده  و گفته است دولت يازدهم در تعيين استانداران استان‌هاي مرزي از جمله سيستان و بلوچستان مي‌بايست اهتمام بيشتري نشان مي‌داد.  چون اين يك امر طبيعي است وقتي كه دولت تغيير مي‌كند، تمام ارگان‌ها و نهادهاي استان‌ها در انتظار تغييراتي هستند و تا تكليف استانداري كه مهم‌ترين ارگان حكومتي در هر استان است روشن نشود، اين انتظار باقي است و طبعاً عوارض منفي آن نيز دامن گير استان مي‌شود. متأسفانه دولت يازدهم، خود را به دست خود گرفتار اين مشكل كرده است . برای اینكه استانداران را با مشورت و نظر نمايندگان و ائمه جمعه استان‌ها تعيين خواهد كرد و همين قيد و بند موجب پيدايش توقعات زياد و البته نابجا از دولت و بروز اختلافات ناشي از تفاوت سلايق و تمايلات و گرايش‌ها شده و تعيين استانداران را به تعويق انداخته است. پس روشن است كه گذشت حدود سه ماه از استقرار دولت براي تعيين شخص اول هر استان زمان زيادي است كه هيچ منطق قابل قبولي به همراه ندارد. اين حساسيت درباره استان‌هاي مرزي به ويژه استان‌هائي كه از حساسيت بيشتري برخوردارند بيشتر است. بنابر اين، وزارت كشور بايد اين ضعف را جبران كند و براي استان‌هائي همچون سيستان و بلوچستان افرادي كه يا به دليل بومي بودن با مسائل منطقه آشنا باشند و يا افرادي كه اگر بومي نيستند منطقه را بشناسند و بر كار مسلط باشند و ضمناً از كارائي و نشاط و عزم قابل قبولي برخوردار باشند را در نظر بگيرد و البته تكليف مسئوليت‌هاي ساير ارگان‌ها نيز مشخص شود تا دستگاه‌هاي مختلف با انسجام و هماهنگي لازم به وظايف خود عمل كنند و مانع بروز حوادث ناگواري از قبيل واقعه خونين سيركان شوند.  یعنی اینکه مثل همیشه مردم ومطالبات قول داده وانباشت و پرداخت ناشده  شان محلی از اعراب ندارد آنچنان که ارزش اشاره کردن هم ندارد تا چه رسد که مطرح و پیگیری شود .
حادثه تروريستي سيركان در نقطه مرزي منطقه سراوان استان سيستان و بلوچستان كه در جريان آن 14 نفر از مرزبانان به شهادت رسيدند و 6 نفر نيز مجروح شدند، از جنبه‌هاي مختلف قابل بررسي و تأمل است. اگر به جوانب اين موضوع توجه دقيق شود، مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اين قبيل حوادث قابل پيش گيري هستند. "نكاتي كه بايد مورد توجه و تأمل قرار گيرند، هر چند به دولت گذشته نيز مربوط مي‌شوند، اما اكنون اين دولت يازدهم است كه بايد درصدد جبران برآيد و كاري كند كه در مناطق مرزي و استان‌هاي حادثه خيز به ويژه استان سيستان و بلوچستان اين قبيل حوادث تأسف‌بار تكرار نشود. تكيه ويژه برروي استان سيستان و بلوچستان به دو دليل است، يكي اينكه اين استان در مجاورت پاكستان قرار دارد و پاكستان كشوري قبيله‌ايست كه مناطق مرزي آن تحت كنترل دولت نيست و به همين جهت ما بايد با قدرت و قوت از مرز مشتركمان با اين كشور حفاظت كنيم. دليل دوم اينست كه استان سيستان و بلوچستان در سال‌هاي گذشته در معرض توطئه‌هاي برنامه ريزي شده خارجي قرار داشت كه به دست مزدوران داخلي از قبيل عبدالمالك ريگي معدوم به اجرا درآمد و بقاياي گروهك وابسته به او همچنان درصدد توطئه عليه امنيت كشور هستند و واقعه خونين شب شنبه در نقطه مرزي سيركان منطقه سراوان نيز توسط بقاياي همين گروهك به اجرا درآمده است. با توجه به واقعيت‌هاي مورد اشاره، توجه دولتمردان به نكات زير را لازم مي‌دانيم و معتقديم دولت يازدهم با اهتمام ويژه به اين نكات است كه مي‌تواند مانع تكرار چنين حوادث تأسف باري شود. اولين نكته اينست كه در مرزها دچار كمبود نيروها هستيم. وارد ساختن ايراد و اعتراض به نيروي انتظامي، كه مسئوليت حفاظت از مرزها را برعهده دارد، كار آساني است اما كار منصفانه‌اي نيست. نيروي انتظامي بايد ازنظر تعداد نيروي مرزي تقويت شود و سپس با توقعات و انتظارات بيشتري مواجه گردد. درحال حاضر، نيروي انتظامي در خطوط مرزي استان سيستان و بلوچستان دچار كمبود نيرو مي‌باشد و عليرغم درخواست‌هاي مكرر مسئولان مربوطه، اين كمبود برطرف نشده است. اين، از جمله مشكلاتي است كه دولت‌هاي گذشته به آن بي‌توجهي كرده‌اند. نكته دوم به امكانات نيروهاي مرزي براي انجام وظيفه حفاظتي مربوط مي‌شود. گزارش‌هائي كه دردست داريم نشان مي‌دهند نيروهاي مرزباني استان با حداقل امكانات لازم مشغول حفاظت از مرزها هستند. وضعيت امكانات در منطقه مرزي بگونه‌ايست كه حتي همين نيروي كم نيز نمي‌تواند به درستي از عهده انجام وظيفه برآيند. براي ما امكان ورود به جزئيات موضوع وجود ندارد، اما لازم مي‌دانيم به صورت كلي به مسئولين كشور يادآور شويم كه هنگامي مي‌توانيد از نيروهاي مرزباني انتظار تأمين امنيت مرزها را داشته باشيد كه امكانات لازم را در اختيار آنها قرار دهيد و مطمئن باشيد اگر اين دو كمبود برجاي مانده از دولت‌هاي گذشته را جبران كنيد، انتظارات كه از مرزبانان براي حفاظت از مرزها و تأمين امنيت مناطق مرزي و كليه مناطق داخلي كشور وجود دارد برآورده خواهد شد. سومين نكته به شرايط خاص استان سيستان و بلوچستان مربوط مي‌شود. شايد بعضي مسئولين، گذشت بي‌حادثه ماه‌ها و يكي دو سال‌ اخير در اين استان را دليل حل مشكلات امنيتي دانسته و به اين احساس رسيده باشند كه نيازي به توجه بيشتر به اين موضوع وجود ندارد. اين، يك تصور نادرست است، زيرا اولاً اطلاعات موجود نشان مي‌دهد تلاش‌هائي توسط اشرار و دست‌هاي پشت پرده داخلي و خارجي براي برهم زدن امنيت استان در همين مدت صورت گرفته و به صورتي كه بهتر است آن را لطف و عنايت الهي بناميم ناكام مانده است. ثانياً گروهك‌هائي كه بقاياي مجموعه عبدالمالك ريگي معدوم هستند، از مدتي قبل تهديد كرده بودند كه دست به اقدامات شرورانه‌اي در منطقه خواهند زد ولي متأسفانه توجه لازم به اين تهديد صورت نگرفت. اين واقعيت نشان مي‌دهد شرايط خاص استان سيستان و بلوچستان نيازمند توجهي ويژه از طرف دولت و مسئولان امنيتي كشور است. و چهارمين نكته اينكه دولت يازدهم در تعيين استانداران استان‌هاي مرزي از جمله سيستان و بلوچستان مي‌بايست اهتمام بيشتري نشان مي‌داد. اين يك امر طبيعي است كه وقتي دولت تغيير مي‌كند، تمام ارگان‌ها و نهادهاي استان‌ها در انتظار تغييراتي هستند و تا تكليف استانداري كه مهم‌ترين ارگان حكومتي در هر استان است روشن نشود، اين انتظار باقي است و طبعاً عوارض منفي آن نيز دامن گير استان مي‌شود. متأسفانه دولت يازدهم، خود را به دست خود گرفتار اين مشكل كرده است كه استانداران را با مشورت و نظر نمايندگان و ائمه جمعه استان‌ها تعيين خواهد كرد و همين قيد و بند موجب پيدايش توقعات زياد و البته نابجا از دولت و بروز اختلافات ناشي از تفاوت سلايق و تمايلات و گرايش‌ها شده و تعيين استانداران را به تعويق انداخته است. هر چند وزير كشور در توجيه اين تأخير گفته است نياز به چنين زماني با توجه به عملكرد دولت‌هاي قبلي امري طبيعي است، اما روشن است كه گذشت حدود سه ماه از استقرار دولت براي تعيين شخص اول هر استان زمان زيادي است كه هيچ منطق قابل قبولي به همراه ندارد. اين حساسيت درباره استان‌هاي مرزي به ويژه استان‌هائي كه از حساسيت بيشتري برخوردارند بيشتر است. بنابر اين، وزارت كشور بايد اين ضعف را جبران كند و براي استان‌هائي همچون سيستان و بلوچستان افرادي كه يا به دليل بومي بودن با مسائل منطقه آشنا باشند و يا افرادي كه اگر بومي نيستند منطقه را بشناسند و بر كار مسلط باشند و ضمناً از كارائي و نشاط و عزم قابل قبولي برخوردار باشند را در نظر بگيرد و البته تكليف مسئوليت‌هاي ساير ارگان‌ها نيز مشخص شود تا دستگاه‌هاي مختلف با انسجام و هماهنگي لازم به وظايف خود عمل كنند و مانع بروز حوادث ناگواري از قبيل واقعه خونين سيركان شوند"
هوشنگ بهداد 
روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی  یکشنبه 5 آبان ماه سال 1392

واقعه خونين سيركان  و نكاتي با دولت يازدهم