حسن نصرالله نقش مهم ايران در كمك به امنيت منطقه

تاكيد سيدحسن نصرالله بر نقش مهم ايران در كمك به امنيت منطقه و مبارزه با تروريسم و افراط گرايي
در ديدار اميرعبداللهيان عنوان شد13 شهریور – 94

نمايندگان مجلس خبرگان رهبري در بيانيه پاياني هجدهمين اجلاس خود از شوراي نگهبان خواستند با اعمال نظارت استصوابي در بررسي صلاحيت ها نهايت دقت را به عمل آورد.
    
به گزارش فارس در بخشي از بيانيه پاياني هجدهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري آمده است: ولايت فقيه محکم ترين سدّي است که در عصر غيبت، همواره در مقابل تهاجم استکبار ايستادگي کرده است ؛ مجلس خبرگان رهبري، بيعت مجدد خود با ولايت فقيه و آرمانهاي والاي بنيانگذار انقلاب اسلامي را اعلام مي‏دارد.
    
در ادامه اين بيانيه تصريح شده است: امت فهيم ايران به حول و قوه الهي، خود را براي برگزاري پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري و دهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اسفندماه آماده مي کند تا با حضور حماسي خود برگي ديگر از دوران پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي را ورق زند. مجلس خبرگان رهبري از آحاد ملت، انتظار دارد پرشورتر از گذشته در صحنه اين دو انتخاب مهم و سرنوشت ساز حضور يابند و با حفظ انسجام، همبستگي و هوشياري و سالم نگاه داشتن فضاي جامعه و پرهيز از تفرقه، نمايندگاني متعهد به قانون اساسي و ارزش هاي اسلامي، ملتزم به ولايت فقيه، عالم و متخصص، باتقوا و شجاع و مدافع حقوق محرومان را انتخاب نمايند. ما ضمن تقدير از تلاش هاي همه دست اندرکاران امر انتخابات، از شوراي محترم نگهبان مي خواهيم که با اعمال نظارت استصوابي در راستاي صيانت از شرع مقدس و قانون اساسي، در بررسي صلاحيت ها دقت لازم را به عمل آورند.
    
خبرگان ملت در ادامه ضمن تقدير از زحمات دولت در عرصه هاي گوناگون از رئيس جمهور محترم و مسئولان نظام اسلامي خواستند نسبت به حفظ، صيانت و تعميق فرهنگ اسلامي ايراني، تقويت هويت ملي و انقلابي، پاسداري از فرهنگ ايثار، شهادت و ... تلاش کنند .
    
خبرگان رهبري همچنين با قدرداني از تلاش هاي تيم مذاکره کننده هسته‏اي، از شوراي عالي امنيت ملي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواستند تا با حفظ وفاق ملي و دقت نظر در مفاد «برجام»، رعايت اصول قانون اساسي، خط قرمزهاي نظام، رهنمودهاي مقام معظم رهبري و مصالح عاليه کشور را سرلوحه کار خود قرار دهند تا علاوه بر حفظ دستاوردهاي علمي و فناوري صلح آميز هسته‏اي، جلوي هرگونه فريبکاري، زياده خواهي و سوء استفاده احتمالي از سوي آمريکا و هم پيمانانش گرفته شود.
        
دولت توجه بيشتري به مسائل فرهنگي داشته باشد
    
آيت الله محمد يزدي رئيس مجلس خبرگان رهبري که در اختتاميه هجدهمين اجلاسيه دور چهارم مجلس خبرگان رهبري که در محل سابق مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، اظهارداشت: امروز نگراني که در جامعه و در اين اجلاسيه احساس مي شد در خصوص امور فرهنگي بود، در اين اجلاسيه برخي از دوستان به صراحت در مورد وضعيت بد فرهنگي که در جامعه وجود داشت گله کردند که درست است.
    
وي ادامه داد: درست است که همه اقشار مردم در اجتماعات نمازجمعه و راهپيمايي حاضر مي شوند و اصل نظام را دوست دارند ولي بايد بدانيم که دشمن بيکار ننشسته است و با استفاده از شبکه هاي ماهواره اي و رسانه هاي جديد به دنبال مسموم کردن فضاي کشور هستند.
    
رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه به سخنراني حضرت امام خميني (ره) در بهشت زهرا (س) اشاره کرد و يادآور شد: حضرت امام خميني (ره) در سخنراني معروف شان در بهشت زهرا که بعد از حضور در ايران صورت گرفته بود به مسئله امر به معروف و نهي از منکر بسيار تاکيد داشتند.
    
وي تاکيد کرد: در مسائل فرهنگي به دولتمردان توصيه مي شود و از آنها مي خواهيم که توجه بيشتري نسبت به آنها داشته باشند. امروز چگونه مي توان برخي تئاترها و جشن هايي که در کشور اسلامي ما برگزار مي شود را توجيه کنيم. آيا مسئولان از برگزاري اينگونه مراسمات خبر ندارند؟
    
رئيس مجلس خبرگان اظهار داشت: امروز بايد قانون امر به معروف و نهي از منکر اجرا شود و در اجراي آن نبايد تسامحي صورت بگيرد.
        
در مذاکرات با دست پُر وارد شديم
    
سيدعباس عراقچي معاون وزير امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي به عنوان ميهمان ويژه در جلسه سوم هجدهمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري سخنراني کرد. عراقچي ضمن قدرداني از تدبير هيئت رئيسه مجلس خبرگان براي دعوت به عمل آمده از سعيد جليلي رئيس سابق تيم مذاکره کننده هسته اي از پيگيري هاي مجلس خبرگان رهبري پيرامون روشن شدن مذاکرات و توافق هسته اي تقدير به عمل آورد.
    
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ادامه داد: ما در مذاکرات با دست پر در ابعاد مختلف فني، حقوقي، سياسي و پشتيباني مقام معظم رهبري و مردم مقاوم کشورمان وارد شديم و همين امر موجب تحقق اقتدار نظام ما شد.
    
عراقچي ادامه داد: مهم ترين دستاوردهاي ما در طول اين مذاکرات، پذيرش حق غني سازي کشور از سوي شوراي امنيت، تثبيت اراده هسته اي و رفع تحريم هاي اقتصادي و مالي به صورت يکجا و بقيه تحريم ها از جمله تحريم تسليحاتي در يک فاصله زماني معقول، بوده است که سه خواسته اصلي و کلان ما به شمار مي رود و به آنها رسيده ايم.
    
معاون وزير خارجه با اشاره به روند بررسي توافق در شوراي عالي امنيت ملي گفت: ما تمام مفاد توافق را بند به بند در شوراي عالي امنيت ملي و کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي مورد بحث قرار داده ايم تا اعضاي محترم شوراي عالي امنيت و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي با اشراف بر متن برجام تصميم گيري نمايند.
    
عراقچي همچنين از پذيرش برخي محدوديت ها از سوي کشور سخن گفت و خاطر نشان ساخت: هيچ يک از محدوديت هاي پذيرفته شده ابدي نيست و در قالب يک مدت زماني مشخص تعريف شده است. به علاوه، تمام تدابير لازم براي جلوگيري از سوء استفاده طرف غربي در اعمال اين گونه محدوديت ها يا نظارت ها، در نظر گرفته شده است.
    
معاون وزير امور خارجه با اشاره به بزرگ نمايي از برخي محدوديت ها گفت: پذيرش قوانين بين المللي براي استفاده از حق هسته اي، امري بديهي است و اين طور نيست که تنها ما باشيم که با توافق صورت گرفته براي خود ايجاد محدوديت کرده باشيم. عده اي پذيرش قوانين بين المللي را پذيرش محدوديت تحميلي دشمنان تفسير مي کنند که اين موضوع بدون پشتوانه حقوقي و سياسي است.
        
مخالفت با افزايش اعضاي مجلس خبرگان
    
اعضاي مجلس خبرگان رهبري در روز دوم هجدهمين اجلاسيه اين مجلس با افزايش تعداد اعضاي خبرگان مخالفت کردند. به گزارش فارس موضوع افزايش تعداد اعضاي خبرگان رهبري به 99 نفر يکي از دستور کارهاي هجدهمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري بود که با راي منفي نمايندگان اين مجلس تعداد اعضاي خبرگان 86 نفر باقي ماند. همچنين به گزارش فارس حجت الاسلام حسن نمازي نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري به دليل «عدم شرايط لازم براي انجام وظايف نمايندگي » استعفا کرد.