آغاز عمليات اجرايي برجام با كدام تضمين كتبي؟!

اوین نامه ی کیهان 12 آبان - 94
 آغاز عمليات اجرايي برجام با كدام تضمين كتبي؟!
گزارش خبري تحليلي كيهان
تا علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم وارونه ی ولایت فقیه اعلام کرد که جمع آوری سانتریفیوژهای فردو ونطنز شروع شده است .بلافاصله 20 عضومجلس ارتجاع نامه به روحانی نوشتند  تا جلوی  این اقدام انجام  بگیرد .ازسوی دیگر به بهانه فرارسیدن 13 آبان  لغزخوانی های ضد آمریکایی یا مخالفت با برجام هم شروع  شده است .چون از سوی سپاه وبسیج فراخوان حضور درراهپیمایی مرگ برآمریکا برای فردا داده شده است . اکنون هم اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری گزارش تحلیلی  سئوال برانگیز از آغاز عنلیات اجرایی برحام با کدام تضمین ارائه داده است؟

مقامات دولتي کشورمان در حالي از آغاز عمليات اجرايي برجام و جمع آوري سانتريفيوژها خبر داده اند که هنوز طرف مقابل هيچ تضمين کتبي مبني بر رفع تحريم ها ارائه نداده است.
        
سرويس سياسي- روز گذشته علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در مصاحبه با خبرگزاري «کيودو» گفت: ايران اجراي برجام را با جمع آوري شماري از سانتريفيوژهاي خود در تاسيسات هسته اي نطنز آغاز کرده است.
    
همچنين سيد عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه گفت: روند اجراي برجام تقريباً شروع شده و طرفين روند اجرايي اقدامات لازم را آغاز کرده اند.
    
عراقچي افزود: ما طبق جدول زماني که پيش رو داريم، تصور مي کنيم که تا حدود 2 ماه ديگر به مرحله اي برسيم که برجام بطور کامل اجرايي شود و از طرف مقابل با توجه به اجراي تعهدات، تحريم ها برداشته شود.
    
معاون وزير امور خارجه در ادامه گفت: مهمترين اولويت طبيعتاً تکميل مراحل اجراي برجام و بعد از آن مشارکت فعال جمهوري اسلامي در حل مشکلات و مسائل منطقه است.
        
با کدام تضمين؟!
    
اقدام توام با تعجيل دولت در حالي است که هنوز هيچ تضمين کتبي از سوي رئيس جمهور آمريکا و اتحاديه اروپا مبني بر لغو کامل تحريم ها صورت نگرفته است و از سوي ديگر تضمين هاي قوي و کافي براي جلوگيري از تخلّف طرف هاي مقابل نيز از سوي دولت ايران تدارک ديده نشده است.
    
برجام همانگونه که رهبر معظم انقلاب در نامه خود به رئيس جمهور بر آن تاکيد ورزيده اند داراي «نقاط ابهام و ضعف هاي ساختاري و موارد متعددي است که در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه به لحظه مي تواند به خسارت هاي بزرگي براي حال و آينده کشور منتهي شود
    
مقام معظم رهبري در نامه مذکور، راه سوءاستفاده دشمن را با تاکيد بر چند شرط مسدود کرده و در نخستين بند اين نامه مهم و تاريخي تاکيد کردند: «از آنجا که پذيرش مذاکرات از سوي ايران اساساً با هدف لغو تحريم هاي ظالمانه اقتصادي و مالي صورت گرفته است و اجرائي شدن آن در برجام به بعد از اقدام هاي ايران موکول گرديده، لازم است تضمين هاي قوي و کافي براي جلوگيري از تخلّف طرف هاي مقابل تدارک شود، که از جمله آن اعلام کتبي رئيس جمهور آمريکا و اتّحاديه اروپا مبني بر لغو تحريم ها است. در اعلام اتّحاديه اروپا و رئيس جمهور آمريکا، بايد تصريح شود که اين تحريم ها بکلّي برداشته شده است. هرگونه اظهاري مبني بر اين که ساختار تحريم ها باقي خواهد ماند، به منزله نقض برجام است
    
گفتني است روز گذشته(دوشنبه) ۲۰ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در تذکري به رئيس جمهور خواستار توقف دستور جمع آوري سانتريفيوژهاي فردو و نطنز تا زمان اخذ تضمين هاي کتبي لازم شدند.
        
چرا تضمين کتبي مهم است؟
    
نگاهي به عملکرد آمريکايي ها در ادوار مختلف و رويکرد آنان درباره برجام نشان مي دهد، عدم وصول تضمين کتبي از بالاترين مقام سياسي اين کشور مبني بر رفع تحريم ها، مي تواند در آينده اي نزديک به دردسرهاي جدي منجر شود. مقامات آمريکايي در مقاطع مختلف و مکرر اعلام کرده اند در پي حفظ ساختار تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران هستند. بلافاصله بعد از توافق وين باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، اعلام کرد: «تحريم هايي که مربوط به حمايت ايران از تروريسم، برنامه موشک هاي بالستيک و نقض حقوق بشر مي شود را حفظ خواهيم کرد.» و جک لو، وزير خزانه داري آمريکا نيز گفت: «حفظ معماري تحريم ها در حين فراهم آوردن تخفيف از طريق معافيت هاي تحريمي، شرط دوم ما (يعني برخورداري از توانايي بازگرداندن تحريم ها در صورت عدم پايبندي ايران به تعهداتش) را تقويت مي کند
    
اينگونه موضع گيري ها از سوي مقامات رسمي و بلندپايه آمريکا نشان مي دهد آنان درپي کنار گذاشتن ابزار تحريم عليه ملت ايران نيستند و از اعلام رسمي و آشکار آن نيز ابايي ندارند و از همين رو آغاز اجراي برجام بر اساس خوش باوري و اعتماد به حريف، به هيچ عنوان کاري حساب شده به نظر نمي رسد.
    
نکته قابل توجه ديگر آنکه آمريکا به عنوان يک حاکميت، يکي از طرف قراردادهاي جمهوري اسلامي ايران در موضوع برجام است. در حالي که کمتر از دو سال ديگر اوباما از کاخ سفيد مي رود و نامزدهاي رياست جمهوري اين کشور مواضع قابل تاملي درباره برجام اتخاذ کرده و آن را توافقي ميان ايران و اوباما دانسته اند که با رفتن او، ديگران تعهدي به ادامه اجراي آن ندارند.
    
از اين منظر اخذ تضمين هاي کتبي و معتبر اهميتي مضاعف مي يابد چرا که دو سال ديگر ايران تمام امتيازات خود را واگذار کرده و دبه کردن طرف مقابل در اجراي تعهداتش و بازگشت تحريم ها، منافع ايران را به خطر مي اندازد.
    
آلن اير: تحريم هاي غيرهسته اي برجاي خود باقي مي ماند
    
در همين حال، «آلن اير» سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه آمريکا در مصاحبه با خبرگزاري «ترند» گفت: برجام روابط اقتصادي ايران-آمريکا را چندان افزايش نمي دهد.
    
به گزارش فارس، اير افزود: قرار نيست بعد از لغو تحريم ها در روز اجرا، روابط اقتصادي بين ايران و آمريکا بطور چشمگيري افزايش يابد زيرا تحريم هاي غيرهسته اي برجاي خود باقي مي ماند و لغو نمي شود. وي در ادامه گفت: آينده توافق هسته اي قابل مشاهده نيست اما مي توان آينده توافق را ساخت.
    
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا تاکيد کرد: ما هميشه موضوع شهروندان دستگير شده [جاسوسان] و ناپديد شده آمريکايي را در زمان ديدار با مقامات ايراني مطرح کرديم و همچنان در هر فرصت ممکن و تا زمانيکه اين افراد به خانه هاي خود بازگردند، اين موضوع را با مقامات ايراني مطرح مي کنيم.
         
اوباما بايد با زمان بازي کند
    «
ايگال کارمون» رئيس موسسه تحقيقات رسانه اي خاورميانه گفت: تنها اگر گزارش آژانس تاييد کند که ايران به تعهدات خود تحت برجام عمل کرده، آمريکا 15 دسامبر تحريم هاي خود را لغو مي کند.
    
کارمون افزود: تعهداتي که ايران بايد تا 15 دسامبر انجام دهد تا از لغو تحريم ها بهره مند شود، فهرست بلندي است که با کاهش تعداد سانتريفيوژها در نطنز از 16 هزار دستگاه به 5060 دستگاه و خارج کردن قلب راکتور اراک و غيرفعال کردن آن آغاز مي شود. اما ايران هنوز هيچ اقدامي انجام نداده، هر چند تنها 6 هفته فرصت باقي است.
    
وي در ادامه گفت: تمام کاري که «باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا بايد انجام دهد اين است که با زمان بازي کند تا با يک توافق در دست به پايان دوره رياست جمهوري خود برسد. او اين شرايط را به دولت بعدي منتقل خواهد کرد. 
         
آلماني ها با آرزوي صادرات به ايران مي آيند
    
روزنامه آلماني «فرانکفورترآلگماينه» در گزارشي نوشت: آلماني ها با آرزوي صادرات به ايران مي آيند.
    
در ادامه گزارش آمده است: در پي اعمال تحريم عليه ايران، صادرات آلمان به اين کشور به نصف کاهش داشته است و هم اکنون امارات، تايوان و چين مهمترين شرکاي تجاري ايران هستند.