چند گزیده

چند گزیده 16 آذر -94
يك كارشناس مسائل سياسي: اصلاح طلبان در حكم آپانديس دولتند
اميني، کارشناس مسائل سياسي با بيان اينکه اصلاح طلبان در حکم آپانديس دولتند، گفت: اصلاح طلبان بعد از خرداد 92 دچار يک توهم جديد شدند که مي توانند از دولت روحاني به عنوان پلي براي حاکميت مجدد اصلاح طلبان استفاده کنند.
    به گزارش فارس، پرويز اميني، کارشناس مسائل سياسي با اشاره به ارتباط اصلاح طلبان و دولت يازدهم گفت: اصلاح طلبان در حکم آپانديس دولتند که همانند آپانديس در چند سال اول، کار ايمني بخشي براي دولت را انجام مي دهند تا مزاحمتي ايجاد نکنند، همان موقعيت را مي توانند حفظ کنند. بعد از برجام نيز بيان کردم که دولت يازدهم با استقلال بيشتري از اصلاح طلبان تحرک سياسي خواهد داشت چراکه احساس مي کند يک پايگاه مستقل از طريق برجام بدست آورده است و نياز اجتماعي اش به اصلاح طلبان تا حدود زيادي مرتفع شده است. همچنان بر همين نظرم و گفتارهاي طرفين در چند روز اخير خصوصاً بيان جناب عارف که از دولت يازدهم خواسته بود يا به نوعي خواهش کرده بود که راه خود را از اصلاح طلبان جدا نکنند، ظهور وضعيت آپانديسي اصلاح طلبان در نسبت با دولت يازدهم است.

    اين کارشناس مسائل سياسي با اشاره به تفاوت ها بين اصلاح طلبان و دولت يازدهم افزود: بين اين دوتعارض گفتماني و تفاوت در کنش سياسي وجود دارد؛ مدعاي اصلي اصلاح طلبان «آزادي» است اما مسئله دولت مستقر، «توسعه» است و آن توسعه با اقتدارگرايي هم قابل جمع است. 2 دوره اقتدارگرايي دولت هاشمي اين مسئله را نشان مي دهد و نيز الگوي چيني توسعه که خيلي مورد علاقه اين جريان است نيز يک الگوي تمام و کمال در توسعه اقتدارگرايانه است. هر دو جناب روحاني و هاشمي نيز به دلايل شخصيتي، معرفتي و نيز تجربه عملي، ذاتاً نمي توانند مدعايي درباره آزادي داشته باشند.

    اين کارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينکه دولت يازدهم در ارتباط با اصلاح طلبان به مسيري نمي رود که اصلاح طلبان تقويت شوند، گفت: هاشمي و روحاني شخصاً و خصلتاً کسي نيستند که بخواهند زير بليط اصلاح طلبان قرار بگيرند مخصوصاً الان که بعد از انتخابات خرداد 92 و پس از برجام احساس قدرت سياسي و اجتماعي نيز دارند؛ بنابراين دولت يازدهم در ارتباط با اصلاح طلبان به مسيري نمي رود که اصلاح طلبان در آن تقويت شوند. بلکه مسيري مي رود که اصلاح طلبان در خدمت دولت قرار بگيرند و در شرايط فعلي نيز اصلاح طلبان چاره اي ندارند و کار ديگري نمي توانند انجام دهند.

    اميني با بيان اينکه اصلاح طلبان درحال حاضر وضعيت تحقيرآميزي دارند، افزود: بخشي از اين تحقير در ادبيات افراد و رسانه هاي کارگزاراني که خود را محور اصلاحات مي دانند و گزينه هاي مثل ناطق و لاريجاني را براي انتخابات مجلس دهم برجسته سازي مي کنند و برعکس چهره هايي مثل عارف را که خانه پر اصلاح طلبان در انتخابات مجلس است را با طرح اين گزاره که مثل عارف فراوان وجود دارد، نمود دارد.

    وي اظهار داشت: اصلاح طلبان سندروم توهم منحصربه فردي دارند که برخي وقت ها سر از حماقت هاي منحصربه فردي در سياست درمي آورد. اين سندروم عبارت از مقابله با واقعيت ها يا جايگزين کردن آرزوها به جاي واقعيت هاست. اين که بعد از شکست سنگين در انتخابات شوراهاي شهر دوم و بعد از شکست دوقبضه در انتخابات مجلس هفتم (هم شکست تحصن و هم شکست انتخابات)، فکر کني با کاراکتري مثل معين و با شعارهاي تندتر از خاتمي به صحنه بيايي و پيروز انتخابات خواهي شد، يعني مقابله با واقعيت ها و تحليل توهمي داشتن از واقعيت هاست. نتيجه اين توهم اين شد که کروبي با شعار هر نفر 50هزار تومان فارغ از همه جريانات و گروه هاي سياسي اصلاح طلب آراء بيشتري را به دست آورد. 

    اين کارشناس مسائل سياسي اضافه کرد: اصلاح طلبان بعد از خرداد 92 دچار يک توهم جديد شدند که مي توانند از دولت روحاني به عنوان پلي براي حاکميت مجدد اصلاح طلبان استفاده کنند که احتمالاً نتيجه اين توهم نيز يک قدم ارتجاع بيشتر يعني قرار گرفتن پشت سر لاريجاني و ناطق در اين جريان خواهد بود که البته در صورت چنين اتفاقي اصلاح طلبي با بحران هويت عميقي روبرو خواهد شد.
رفيق دوست: فائزه و مهدي هاشمي پدرشان را از هستي ساقط مي كنند
محسن رفيق دوست با اشاره به عملکرد منفي فرزندان هاشمي رفسنجاني در برهه فتنه 88 تصريح کرد: به فائزه و مهدي هاشمي گفتم «پدرتان را از هستي ساقط مي کنيد».
    به گزارش تسنيم، محسن رفيق دوست با اشاره به مسئله برجام گفت: تا اندازه اي که بنده از دور به قضيه برجام نگاه مي کنم، تمام مراحل برجام تحت کنترل شخص رهبر معظم انقلاب بود و به نتيجه رسيد و از اين به بعد نيز خودِ آقا تمهيدات خوبي انديشيده اند، به قول خيلي از سياست مداران، يکي از بزنگاه هايي که حضرت آقا در آن نبوغ سياسي خودشان را نشان دادند و همه خواص هم مي دانستند و همه دنيا نيز متوجه شدند که با چه شخصيت عظيمي از نظر سياسي روبه رو هستند، موضوع ابلاغ و تدوين 9 بند در اجراي برجام بود که ايشان آن را تعيين تکليف کردند که به اعتقاد بنده، اکثر اين بندها موجب بستن راه نفوذ شد، به طوري که اگر مسئولين اجراي برجام به توصيه هاي رهبر معظم انقلاب توجه کنند، همه راه هاي نفوذ بسته شده است و از اين مسئله ضربه اي به ما وارد نمي شود.

    رفيق دوست با اشاره به عملکرد هاشمي رفسنجاني در فتنه 88 افزود: بنده توقع داشتم که هاشمي با فتنه 88 علني مخالفت کند، اما مخالفت علني از ايشان نديدم. من به 25 سال قبل از فتنه 88، زماني که وزير سپاه بودم، برمي گردم، يک روز خدمت آقاي هاشمي در مجلس رفتم و عرض کردم: «شما جنس تان از ماست، ما از سال 40 با هم هستيم، احساس مي کنم شما از تيپي که مقابل ماست، حمايت مي کنيد (چون در دولت دو دسته بوديم)». من ايشان را زيرک و ملامي شناسم، ايشان گفت: «شما هم در هر شرايطي با ما هستيد، من مي خواهم آن ها را نگه دارم». شايد از برخي جهات درست مي گفت. هنوز هم ما با هاشمي، مخالفتي که بسياري مي کنند، نمي کنيم. چرا که معتقديم که بايد اين سرمايه را براي انقلاب نگه داشت.

    وي در خصوص رفتار فائزه هاشمي در برهه فتنه 88 تصريح کرد: بنده همان موقع يک مصاحبه کردم و از طرف يکي از نزديکان ايشان با من صحبت شد، من با او دعوا کردم و گفتم: «اين شما ها (دخترها و پسرانش) هستيد که داريد هاشمي را از هستي ساقط مي کنيد». البته محسن و ياسر عاقلانه رفتار و فائزه و مهدي خارج از چارچوب عمل کردند.

    رفيق دوست اضافه کرد: هاشمي در برابر خانواده اش بسيار آزاد برخورد مي کند و بنده نيز معتقدم که جامعه نبايد رفتار فرزندان هاشمي را به حساب ايشان بگذارد ولي فرزندان ايشان هم اگر تخلف کنند، محاکمه و مجازات مي شوند و ايشان اعتراض نمي کنند.

    وي اظهار داشت: اگر امام(ره) فرمودند: «تا شما دو تا (هاشمي و آيت الله خامنه اي) با هم هستيد، انقلاب لطمه اي نمي بيند»، به اين معني است که امروز بايد هاشمي به سراغ حضرت آقا رفته و دست در دست ايشان بگذارند. اگر اين کار را انجام دهد، به وصيت امام عمل کرده اند و بهترين کار اين است که اما بنده مثل ديگران به خودم اجازه نمي دهم به حريم ايشان نزديک تر بشوم، زيرا بسياري از امتيازات و ويژگي ها را از ايشان سراغ دارم و نمي خواهم آنها را در دلم فرو بريزم، هرچند به مشي سياسي ايشان انتقاد دارم.
    يك مسئول: نيازي به واردات ملكه زنبور عسل نيست

مديرعامل اتحاديه سراسري زنبور عسل ايران تاکيد کرد نيازي به واردات ملکه زنبور عسل نيست.
    عفت رئيسي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد آزاد شدن واردات ملکه زنبور عسل اظهار داشت: مطابق قانون نظام بهره وري کشاورزي کشور واردات هرگونه ژن گياهي و دامي که باعث تداخل در توليد داخلي شود ممنوع است.

    وي با تاکيد بر اينکه دست اندرکاران صنعت زنبورداري با واردات بي رويه و بدون برنامه ريزي ملکه زنبور عسل مخالفند افزود: واردات نيازمند شرايط قرنطينه اي است در حالي که اين شرايط فراهم نيست.

    مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورعسل ايران با تاکيد بر اينکه شرايط قرنطينه اي واردات ملکه زنبور عسل هم در کشور مبدا و هم در کشور مقصد بايد فراهم مباشد، تصريح کرد: در صورتي که مجوز واردات ملکه زنبور عسل به هر فرد متقاضي واردات که هيچگونه تخصصي در صنعت زنبورداري ندارد داده شود قطعا زيربناي ژنتيکي فراهم شده در اين صنعت دچار آسيب مي شود.

    رئيسي گفت: در سال هاي اخير بر روي نژاد داخلي زنبور عسل کار شده و به نتايجي رسيده و نتايجي را هم در آينده به دست مي آوريم که قطعا واردات غيرکارشناسي تمام زحمات چندين ساله اين صنعت را نابود مي کند.

    وي افزود: توجه به پرورش دهندگان ملکه زنبور عسل از مهم ترين خواسته دست اندرکاران اين صنعت است، چرا که با توجه به پتانسيل موجود و کارشناسان داخلي کشور در صورت حمايت از اين قشر قطعا قادر به تکثير نژاد خواهيم بود.

    رئيسي بيان داشت: نژاد داخلي جوابگوي تامين ملکه مورد نياز داخلي است اما توليد آن نيازمند اختصاص بودجه است.

    مديرعامل اتحاديه سراسري زنبور عسل ايران با اشاره به دارا بودن مجوز واردات ملکه زنبور عسل توسط اتحاديه اظهار داشت، اتحاديه عليرغم داشتن مجوز واردات به دليل اينکه در شرايط تحريم قرار داريم و امکان واردات بهترين نوع ملکه برايمان وجود نداشته اقدام به واردات نکرده ايم.

    وي در پاسخ به اين سوال که چرا شما معتقديد آزاد شدن واردات ملکه زنبور عسل منجر به صدمه به صنعت زنبورداري مي شود، گفت: تجربه نشان مي دهد که عده اي واردکننده فقط به دنبال کسب سود هستند و از هر شرايطي براي واردات استفاده مي کنند و براي اين افراد واردات قلاده سگ با ملکه زنبور عسل فرقي ندارد و فقط سود براي آنها مهم است.

    رئيسي با بيان اينکه بايد ملکه بريدر (نژاد) وارد شود و نه ملکه هيبريد، افزود: واردات توسط افراد غيرمتخصص منجر به بروز انواع بيماري ها در بين زنبورستان ها مي شود.

    مديرعامل اتحاديه سراسري زنبور عسل ايران بيان داشت: هيچ تضميني براي جلوگيري از تداخل ژنتيک زنبورهاي وارداتي با نژاد زنبورهاي ايراني وجود ندارد. رئيس گفت: زنبورها در محيط باز و طبيعت قرار دارندو اصلاح نژاد آنها کار سختي است.

    وي با بيان اينکه صنعت زنبورداري يکي از شاخصه هاي توسعه پايدار است، اظهار داشت: در برنامه هاي توسعه اي هيچ رديف بودجه اي براي اين صنعت در نظر گرفته نشده است و در برنامه ششم توسعه هم به اين صنعت توجهي نشده است.