خيز دولت براي پاستوريزه كردن بهارستان!

اوین نامه ی کیهان 19 اردیبهشت -95
گزارش خبري تحليلي  اوین نامه ی كيهان: خيز دولت براي پاستوريزه كردن بهارستان!
سربازجوشریعت نداری چون نماینده ی ویژه ی ولی فقیه درا وین نامه ی کیهان است .بنابراین با پیشینه ی پاسداری و بازجویی تبدیل به الگوی کپی خامنه ای ولی فقیه همکاره بدون پاسخگوی دیگری شده است . برای همین حق ویژه خودش می داند درهمه زمینه نظریه پردازی های راهبردی کند . لذا  درراستای مخالفت با دولت روحانی هنوز مجلس ارتجاع دهم شروع به کارنکرده است . سربازجو شریعت نداری موضع مخالفت با چاشنی مخالفت به دولت روحانی راد ردستور کار اوین نامه اش قرار داده است .

سرويس سياسي - در حالي مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهور از دستور روحاني به هيئت دولت در باره عدم ورود به انتخاب رئيس مجلس خبر داده و اين مهم را تنها در حيطه اختيارات نمايندگان منتخب دانست که نگاهي به روند برگزاري انتخابات از يک سال گذشته تاکنون نشان از دخالت گسترده دولت در اين زمينه داشته که از آن مي توان به تلاش براي پاستوريزه کردن بهارستان ياد کرد. 
    
روز جمعه خبري در خروجي رسانه ها قرار گرفت که بر اساس آن معاون پارلماني رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه تعيين رئيس و هيئت رئيسه مجلس دهم صرفاً جزء وظايف نمايندگان منتخب مردم است، گفت: رئيس جمهور نيز در اين خصوص مصرانه از اعضاي هيئت دولت خواسته اند تا ورود نکنند.
    
نگاهي به برنامه هاي دولت در روزهاي گذشته و جاري اين ادعا را به وضوح زير سوال مي برد چرا که منتخبين ملت ديروز ميهمان رئيس جمهور بودند و طبيعي است که چنين برنامه هايي جز تلاش براي مديريت تصميمات بهارستان در آينده تعبير نمي شود. 
        
جلسه انتخاباتي معاون اول رئيس جمهور !
    
بهمن و اسفند سال گذشته در گزارش هاي متعددي به دخالت هاي گسترده دولت در روند برگزاري انتخابات پرداخته شد از آن جايي که کارگزاران سازندگي بدنه دولت يازدهم را تشکيل مي دهد ورود قاطعانه اين جريان در انتخابات را مي توان به تمايلات دولت در اين زمينه تعبير کرد به خصوص اين که جهانگيري معاون اول رئيس جمهور عضو شاخص کارگزاران نيز مي باشد. 
    
کارگزاران سازندگي فعاليت خود را از فروردين ماه سال گذشته براي رسيدن به کرسي هاي مجلس تشديد کرد و مراسمي در سعدآباد در اين راستا برگزار کرد. 
    
جهانگيري معاون اول رئيس جمهور در اين مراسم حضور يافت و با اشاره به اينکه حزب کارگزاران سازندگي کارهاي خوبي انجام داده است، به ضعف کار حزبي در ايران اشاره کرد و گفت: اين ضعف باعث شده که هميشه با يک جامعه ضعيف و يک دولت قوي روبه رو باشيم. لذا اگر در اين جامعه احزاب تقويت شوند، جامعه مي تواند به واسطه نهادهاي مدني نقش آفريني موثري داشته باشد. در اين پروسه حزب کارگزاران به جهت سابقه مي تواند نقش بيشتري را در جامعه ايفا کند.
    
رئيس شوراي مرکزي حزب کارگزاران همچنين با اشاره به اينکه کارگزاران داراي دو ويژگي مثبت است، افزوده بود: اولين ويژگي آن کار حزبي قوي است. اين حزب در اين امر تجربيات خوبي دارد. دومين ويژگي هم ارتباط و نزديکي آن به دولت است. کارگزاران تا پيش از اين تلاش مي کرد که نقش ميانجي را در معادلات سياسي ايفا کند. به نظر مي رسد کارگزاران امسال بايد اين نقش را بيش از پيش ايفا کند، زيرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبي شکل نگيرد کار دولت ناتمام خواهد بود.
    
جهانگيري معاون اول دولت همچنين با اشاره به انتخابات 92 گفته بود: بايد به يک همگرايي بين اصلاح طلبان معتدل و اصولگرايان اصيل انديشيد. بايد به دنبال يک مجلس معتدل بود. اگر هدف اين باشد براي پيدا کردن کانديداها به مشکل برنمي خوريم. به همين دليل مي گويم که نقش کارگزاران مهم و موثر است. نبايد گذاشت زاويه اي به وجود بيايد.
    
آيا سخنان معاون اول رئيس جمهور مبني بر تلاش براي تشکيل مجلس مطلوبي که کار دولت را تسهيل کند را مي توان جز به دخالت دولت و تصميم پاستور براي تشکيل مجلسي دولت ساخته تعبير کرد ؟
        
کليد دار فعاليت هاي انتخاباتي دولت 
    
شهريور ماه سال گذشته نيز محمدباقر نوبخت در رابطه با حضور اعضاي دولت در برخي احزاب رسمي به خبرنگاران گفته بود: طبيعي است که همه وزرا قبل از ورود به دولت از سال هاي گذشته در يکي از احزاب فعال بوده باشند و به طور مثال بنده از سال 78 عضو حزب اعتدال و توسعه بودم که نظر ما انتقال تجربيات به نسل آينده بود و معتقد بوديم براي توسعه کشور منابع لازم تنها در دست يک جناح نيست و همه بايد در جهت توسعه کشور فعاليت کنند. وي با اشاره به اينکه از زماني که مسئوليت اجرايي را عهده دار شده ام به جهت حجم فراوان کارها فرصت حضور در حزب و فعاليت حزبي را ندارم، گفته بود: شايد تنها تعامل من با حزب خلاصه به ديد و بازديدهاي عاطفي شود. البته تاکيد مي کنم هرگونه فعاليت حزبي از سوي مسئولين دولتي خلاف قانون نيست اما آنچه مهم است اين است که هيچ يک از اعضاي دولت که در احزاب حضور دارند نبايد از امکانات دولتي براي فعاليت هاي حزبي استفاده کنند که اين موضوع همواره مورد تاکيد رئيس جمهور است.
    
نوبخت در حالي حضور خود و ساير دولتي ها را عاطفي مي خواند که زمستان سال گذشته حسين مرعشي عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگي از کليد خوردن فعاليت هاي انتخاباتي دولت خبر داده بود و از قضا اين کليد به آقاي سخنگو سپرده شده بود! وي در مورد فعاليت دولت براي انتخابات مجلس نيز گفته بود : قاعدتاً آقاي نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود مي کنند.
    
مرعشي همچنين گفته بود : آقاي نوبخت علايقي دارند و قاعدتاً با اصلاح طلبان کار خواهند کرد، چون آنها انتخاب ديگري جز اصلاح طلبان ندارند!
    
سخناني که با واکنش و تکذيب نوبخت مواجه شد اما اقدامات بعدي دولتي ها نشان داد واقعيت ها چيز ديگري است.
        
آرزوي رئيس جمهور براي تشکيل مجلس مطلوب دولت 
    
تلاش دولتمردان براي تشکيل مجلس مطلوب در سخنان رئيس جمهور خود را به خوبي در اين برهه نشان مي دهد، روحاني سال گذشته در جمع استانداران و فرمانداران کشور که مسئول برگزاري انتخابات بودند ضمن حمله شديد به شوراي نگهبان گفته بود « به عنوان دولت اعتدال دل مان مي خواهد معتدلان بروند مجلس و اين آرزوي ماست»
    
طبيعي است که دولت براي برآورده کردن آرزوي رئيس جمهور هر آن چه در توان دارد را عملي سازد و موفقيت اين تلاش ها در انتخاب رئيس مجلس مي تواند خود را نشان دهد، از اين رو ادعاي مجيد انصاري مبني بر دستور رئيس جمهور براي عدم دخالت دولتي ها در انتخاب رئيس مجلس را بايستي با ديده شک و ترديد نگريست.
        
دو قطبي سازي با نيت دخالت در روند انتخابات
    
از سوي ديگر در سال گذشته تلاش گسترده اي از سوي دولت صورت گرفت که يک فضاي دو قطبي در کشور ايجاد شود؛ موافقان و مخالفان برجام!
    
در اين مسير رسانه هاي زنجيره اي تلاش کردند تا نشان دهند در انتخابات اسفند 94 دو گروه در مقابل هم قرار گرفته اند؛ موافقان و مخالفان برجام و طبيعي است که وقتي دولت تلاش دارد که با کليد واژه هايي چون برجاميان و نابرجاميان کشور را وارد شور انتخاباتي کند قصد دخالت در روند انتخابات را دارد. 
    
سعيد حجاريان اصلاح طلب شاخص نزديک به دولت اخيرا بر اين مسئله صحه گذاشته و گفته بود که انتخابات رقابت برجاميان و نابرجاميان بوده است، اگر برجام را نماد خواسته هاي دولت بدانيم مي توانيم از گفته حجاريان به اين نتيجه برسيم که اصلاح طلبان اين انتخابات را رقابت حاميان دولت و منتقدان آن مي دانسته اند و طبيعي است که وقتي روحاني آرزو مي کند که مجلسي معتدل و به گفته حجاريان برجامي تشکيل شود بدنه دولت براي برآورده ساختن چنين آرزويي حرکت کند و دو قطبي سازي جامعه در اين قالب صورت گرفت و صد البته با توجه به نتيجه انتخابات در سراسر کشور که نشان از پيروزي اصولگرايان دارد شکست خورد. 
       
ادامه تحرکات دولت براي مديريت مجلس
    
در هفته هاي گذشته بحث رئيس مجلس دهم بحث داغ رسانه ها بوده است، برخي بر رياست لاريجاني تاکيد مي کنند و عده اي عارف را مطرح مي سازند و گزينه هاي سومي نيز در اين ميان از سوي برخي شخصيت هاي سياسي و نيز رسانه ها مطرح مي شود. برگزاري نشست بي سابقه دولت با منتخبان ملت آن هم پيش از برگزاري اولين جلسه بهارستان در راستاي تلاش دولت براي تاثيرگذاري در تصميم حساس مجلس ارزيابي مي شود. از سوي ديگر در حالي که شوراي نگهبان آراي يکي از منتخبين متخلف را باطل اعلام کرده است رئيس جمهور و دولت با حمايت از وي تقابل معناداري را با نهادهاي قانوني مديريت مي کنند که نشان از ادامه برنامه پيشين در رابطه با دخالت در روند شکل گيري مجلس دهم دارد. 
    
اين روند که از يک سال گذشته آغاز، تشديد و به وضع کنوني رسيده مغاير با وظيفه ذاتي مجلس است، مجلس در ضمن همکاري با دولت بايستي ناظر بر آن باشد و وظيفه نظارتي با شکل گيري مجلس دولت ساخته در تضادي آشکار است.