گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 9آبان - 95
خبر ويژه 
وزارت نفت اضطراب مي آفريند تا نشود از قراردادهاي نفتي انتقاد كرد
با توجه به تخلفات انجام گرفته در دوره قبلي وزارت آقاي زنگنه، بايد نسبت به قراردادهاي جديد نفتي (IPC) حساسيت بيشتري به خرج داد.
    
فرشاد مومني استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي به روزنامه شرق گفت: درباره قراردادهاي نفتي واقعيتي وجود دارد که وزارت نفت در دوره قبل از دولت قبلي (در دولت اصلاحات)، ذيل عنوان قراردادهاي بيع متقابل، سهل انگاري ها و خطاهاي بسيار بزرگي صورت داده بود. در همان زمان نامه اي منتشر کرديم که امضاي بيش از صد کارشناس فرارشته اي علاقه مند به توسعه را پاي خودش داشت و با کمال تاسف همه پيش بيني هايي که در بيانيه صورت گرفته بود، در دوره قبلي مسئوليت مهندس زنگنه در کادر قراردادهاي بيع متقابل صورت گرفته بود، محقق شد.
    
وي مي افزايد: بنابراين به طور طبيعي به اعتبار آن تجربه تاريخي و به اعتبار ضريب بالاي سرنوشت سازي قراردادهاي نفتي، به نظرمان بايد به قراردادهاي نفتي به مثابه يک مسئله ملي توجه شود و هرقدر حضور و نقش فعاليت هاي کارشناسي و دانشگاهي بالاتر برود راه بيشتر به روي برخوردهاي فرصت طلبانه در اين زمينه بسته مي شود.
    
مومني تصريح کرد: در زماني که قراردادهاي بيع متقابل به شکل سهل انگارانه و پي در پي امضا مي شد ادعا اين بود که تمرکز روي ميادين مشترک خواهد بود. در حالي که آنچه عملااتفاق افتاد همان طور که کارشناسان پيش بيني کرده بودند، اين بود که سهم ميادين مشترک در قراردادهاي غيرمتقابل نزديک به صفر بود. وقتي اين سابقه وجود دارد اين حساسيت بايد وجود داشته باشد چون اکنون هم دوباره براي بستن باب گفت وگو ادعا مي شود که در حال از دست دادن زمان هستيم. بحث ما اين است که همه اين هزينه ها را در 10 سال گذشته پرداخت کرده ايم بنابراين به جاي اينکه بيهوده نوعي اضطراب در جامعه راه بيندازيم، بهتر است با خرد کارشناسي و با استفاده از حداکثرذخيره دانايي جامعه قراردادها را ارزيابي کنيم.
    
اين کارشناس اقتصادي گفت: درباره ماجراي نفت هم اين نکته که در همين دوره سه ساله گذشته بدون اينکه مشارکت محسوسي از ناحيه خارجي ها باشد نظام ملي با استفاده از بضاعت کارشناسي بومي توانسته افزايش خيلي معني دار در سطح توليد نفت بدهد، به معناي اين است که در هر قراردادي توجه به ظرفيت ها و بنيه تکنيکي، علمي و فني حيطه نفت بايد در مرکز توجه باشد. خيلي اظهار شگفتي مي کنم دولت فعلي که اين قابليت بزرگ را زير سايه توانايي هاي داخلي به دست آورده و توانسته ايم بخش بزرگي از افت توليد را با تکيه بر توليد داخلي پوشش دهيم، چرا با جامعه دراين باره صحبت نمي کنند. آيا اين احتمال وجود ندارد صحبت کردن دراين باره به اين معنا خواهد بود که قراردادهاي خارجي حتما بايد حساب و کتاب هاي جدي تري داشته باشد. اين افتخاري ملي است که در مناطق نفت خيز جنوب به نمايش درآمده و ما تقريبا بدون اينکه بهره مندي خاصي از طرف هاي خارجي داشته باشيم، توانسته ايم حدود يک ميليون بشکه بر توليد نفت بيفزاييم. چرا درباره اين تحول افتخارآميز موافقان و مخالفان دولت صحبت نمي کنند؟
يك مسئول كارگري:اگر واقعا شغل در كشور ايجاد شده چرا شاهد تعطيلي كارخانه ها هستيم
يک مسئول کارگري با انتقاد از آمار دولت درباره شغل گفت: اگر واقعا شغل در کشور ايجاد شده چرا شاهد تعطيلي کارخانه ها هستيم.
    
ابوالفضل فتح اللهي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: اگر حقيقتا شغل در کشور ايجاد شده چرا شاهد تعطيلي کارخانه ها و اخراج و تعديل کارگران آن هستيم.
    
فتح الهي تصريح کرد: طبعا در شرايطي که کشور با رکود و تحريم و بحران مواجه است حفظ اشتغال موجود اهميت بسياري دارد ولي نمي توانيم فارغ التحصيلان، زنان و جوانان بيکار را ناديده بگيريم و براي آينده شغلي آنها برنامه ريزي نکنيم.
    
اين مقام مسئول کارگري گفت: از جمله سوالاتي که در طرح سرشماري آمار در خصوص وضعيت اشتغال افراد پرسيده شده اين است که آيا فرد در يک هفته گذشته کار کرده يا جوياي کار بوده است و بر اساس نوع پاسخ او را شاغل به شمار مي آورند.
    
وي متذکر شد: اگر از نظر دولت يک ساعت کار در هفته شغل محسوب مي شود پس همه مردم شاغلند چون يک ساعت در هفته را کار مي کنند، ولي اين موجه نيست و بايد معيار دقيق شاغل بودن افراد با يک ساعت کار در هفته مشخص شود.
    
نايب رئيس کانون عالي انجمن هاي صنفي کارگران همچنين با بيان اينکه ادغام بيمه درمان تامين اجتماعي و بيمه سلامت مشکلات بسياري براي کارگران ايجاد مي کند، افزود: درست است دفترچه هاي تامين اجتماعي در مورد برخي هزينه ها کارساز نيست و کارگران ناچار به استفاده از بيمه تکميلي هستند، ولي اگر همين بيمه تامين اجتماعي را هم از دست بدهند قادر به تامين هزينه هاي سنگين درمان نخواهند بود.
عضو اتاق بازرگاني:30 هزار واحد توليدي بعد از برجام تعطيل شده است
عضو اتاق بازرگاني از تعطيلي 30 هزار واحد توليدي پس از برجام خبر داد.
    
پرويز حسابي در گفت وگو با «نسيم آنلاين» در پاسخ به اين مطلب که چرا پس از برجام واردات مواد اوليه به نسبت گذشته کاهش يافته و در مقابل واردات مواد مصرفي افزايش چشمگيري پيدا کرده است، گفت: متاسفانه کارخانجات زيادي در اين مدت تعطيل شده و همين موجب شده است تا نياز به واردات مواد اوليه خود به خود کمتر شود در واقع دليل اصلي کاهش واردات مواد اوليه و خام، تعطيلي حدود 30 هزار واحد توليدي است.
    
وي افزود: از طرف ديگر قاچاق و واردات مواد لوکس و مصرفي بالاتر رفته و اين موجب نگراني است، تبليغات براي قاچاق کالاو سود آن نيز زياد شده است و اين اوضاع را بدتر از گذشته خواهد کرد.
    
عضو اتاق بازرگاني گفت: اصولاً موادي هم از طريق قاچاق و يا واردات رسمي وارد کشور مي شود که سودآوري 60 تا 70 درصدي داشته باشد به طور مثال کورن فلکس فاميليا (صبحانه رژيمي کودکان سوئيسي) که قيمتش 10 الي 12 هزار تومان است را 35 هزار تومان عرضه مي کنند يعني چيزي در حدود 3 برابر قيمت اصلي آن.
    
وي تصريح کرد: آن قدر واردات مواد لوکس زياد شده است که کافي است تا سري به يک سوپرمارکت بزنيم و شاهد باشيم که حتي واکس کفش هايمان نيز وارداتي است. در کل مي توان گفت که نقدينگي کشور به سمت واردات رفته است.
    1500 
واحد توليد آهن آلات در آستانه تعطيلي 
    
رئيس اتحاديه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات هم در گفت وگو با «نسيم آنلاين» گفت: بازار داخلي همچنان راکد است و تنها صنايع هستند که فعاليت دارند، صنايع نيز مستقيماً مواد اوليه و آهن آلات را از بازار تهيه نمي کنند بلکه آن را از کارخانجات تهيه مي کنند.
    
محمد آزاد در ادامه عنوان کرد: در بازار آهن هيچ گونه رونقي ايجاد نشده است اما تا حدي جلوي نوسانات قيمت گرفته شده است. به طوري که تقريباً سه هفته اي است که قيمت ها ثابت مانده است.
    
آزاد افزود: علت ثابت ماندن قيمت نيز اين است که هم قيمت هاي جهاني نوساني نداشته و هم در بازار داخل نيز کارخانجات علي رغم رکود در بازار تصميم گرفته اند تا توليد را ادامه دهند و در نهايت اگر در داخل به دليل رکود، توليداتشان به فروش نرود سعي مي کنند آن را صادر کنند.
    
رئيس اتحاديه آهن فروشان اظهار داشت: به دليل رکود فعلي در بازار داخلي، صادرات امسال افزايش يافته است، به طوري که صادرات 4/5 ميليون تني سال 94 در 6 ماه ابتدايي امسال به 5 ميليون تن رسيده است.
    
وي گفت: 1500 واحد زير مجموعه اتحاديه، به دليل شرايط نابسامان بازار توليد خود را به حداقل رسانده اند شايد نتوان گفت که اين 1500 واحد رسماً تعطيل شده اند اما وضعيتشان به گونه اي است که براي فعاليت مجدد ترديد دارند زيرا بازار هيچ گونه رونقي ظرف اين مدت نداشته است.
با فراموشي 14 وعده روحاني براي رفع بيكاري رخ داد: بيكاري 15 هزار كارگر اصفهاني در نيمه نخست امسال

عليرغم انبوه وعده هاي روحاني در ايام انتخابات براي رفع معضل بيکاري، تنها در يک مورد 15000 کارگر اصفهاني در 6 ماهه نخست امسال بيکار شدند.
    
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با ارائه توضيحاتي در مورد وضعيت واحدهاي توليدي اصفهان، گفت: از فروردين تا شهريور امسال حدود 15 هزار کارگر بيکار شده اند و حتي بيش از 103 کارخانه توليدي استان هم حقوق معوق بيش از 6 تا 9 ماهه در بخش کارگري داشته اند.
    
سيدعبدالوهاب سهل آبادي در گفت وگو با تسنيم اضافه کرد: نرخ رشد بيکاري در اين استان نسبت به سال گذشته 2/1 درصد افزايش پيدا کرده است اين در حالي است که در اصفهان 8 هزار واحد صنعتي و معادن مختلفي وجود دارد.
    
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با اعلام اينکه بسياري از افرادي که مي توانند اين 15 هزار نيروي بيکار را جذب کنند طلب هاي بالااز دولت دارند، تصريح کرد: در شرايط فعلي واحدهاي توليدي امکان حرکت ندارند حتي به نظر من صنعت و توليد نيازمند عفو عمومي هستند.
     
سهل آبادي در خصوص آمار تسهيلات پرداختي سيستم بانکي به واحدهاي توليدي که به صورت مستقل از طرح فرآيند رونق بيان مي شود هم گفت: عمده اين آمار تمديد وام هاي گذشته واحدهاي توليدي است. امروز سيستم بانکي به واحد گرفتار وام نمي دهد بلکه بيشتر متمايل به ارائه وام براي واحدهاي توليدي بزرگ و سودآور هستند.
    
وعده سرخرمن دولت يازدهم به جوانان بيکار
    
وضعيت موجود بيکاري در شرايطي رخ داده است که روحاني در وعده هاي انتخاباتي خود به ۱۴ مورد در زمينه بيکاري اشاره کرد، اما سه سال پس از آمدن به پاستور خبري از تحقق وعده ها نيست و تمام تلاش دولتمردان به هشدار خلاصه مي شود.
    
در اين رابطه مروري بر وعده هاي انتخاباتي روحاني براي حل معضل بيکاري نکات جالبي را آشکار مي کند.
    
روحاني در آن ايام درباره حل بيکاري گفت: برنامه اقتصادي من حل معضل اشتغال به خصوص براي تحصيل کرده هاست.
    
وي در رابطه با اصلاح محيط کسب و کار هم افزود: اولين قدم در دولت تدبير و اميد بهبود دائمي محيط کسب وکار است که در کوتاه مدت بسته هاي تشويقي ويژه اي را براي حرکت اقتصادي در جامعه در نظر گرفته شده است.
    
رئيس دولت يازدهم در جايي ديگر، بيکاري جوانان را به آزادي آنان گره زده و تصريح مي کند: من مي دانم شما از بيکاري رنج مي بريد، دولت شما رونق را به اقتصاد بازمي گرداند، دولت شما به مشکل کارگران، اصناف، کارآفرينان توجه دارد، دولت شما مي داند شما جوانان آزادي مي خواهيد.
    
در ادامه ساير وعد هاي انتخاباتي روحاني درباره بيکاري ذکر مي شود:
    - 
کشور بزرگ ايران نبايد اين همه بيکار داشته باشد.
    - 
در طول هشت سال گذشته فقط 500 هزار شغل در کشور ايجاد شده که در شان ملت ايران نيست.
    - 
کشور را مي توان از بيکاري و گراني نجات داد.
    - 
ما 3 ميليون و 200 هزار بيکار داريم و اگر تنها 10 ميليون گردشگر وارد کشور شود بيش از 13 ميليارد دلار درآمد ارزي و 4 ميليون اشتغال درست مي شود، يعني با يک حرکت صحيح در يک مسئله اقتصادي و اجتماعي مي توانيم بيکاري را حل کنيم، بيکاري که امروز تنها مشکل اقتصادي نيست بلکه مشکل اجتماعي نيز هست و معضلات فراواني به همراه دارد.
    - 
مشکل بيکاري سبب شده است از هر 5 ازدواج يکي به طلاق منجر شود، با رونق اقتصادي و ريشه کن کردن بيکاري جلوگيري از اين کار امکان پذير است.
    - 
ما در زمينه مشاغلي که سرمايه زيادي نمي خواهد بايد فعال شويم. به اعتقاد من يکي از مهم ترين وظايف دولت آينده بحث اشتغال است. من در برنامه دولت مهر و اميد برنامه جامعي را براي اين کار تدوين کرده ام و اين برنامه در اختيار مردم 
    
قرار گرفته است.
    - 
سه راهبرد در بخش اشتغال ذکر شده است و براي هر کدام راه حل هاي ريز تدوين شده است راه تا ما بتوانيم مشکل بيکاري را در همان سال اول تا حد زيادي تقليل دهيم.
    - 
به جوانان مي گويم من علاقه اي ندارم براي پيروزي در انتخابات جشن بگيرم بلکه دوست دارم زماني که غمي بر چهره کارگر نديدم جشن بگيرم.
    - 
من مي دانم شما از بيکاري رنج مي بريد، دولت شما رونق را به اقتصاد بازمي گرداند، دولت شما به مشکل کارگران، اصناف، کارآفرينان توجه دارد، دولت شما مي داند شما جوانان آزادي مي خواهيد.
    - 
ما مي توانيم بيکاري را در مرحله نخست کاهش و در محله بعد در اندازه عادي بين المللي قرار دهيم.
    - 
نخستين قدم، مهار بيکاري است و در مرحله دوم هم در اين کشور به جاي نفاق و فاصله، بايد فعاليت اقتصادي، فرهنگي و سياسي کشور بازگردد.
    
به گزارش تسنيم، در حالي وعده بيکاري هنوز محقق نشده است که به روايت مرکز آمار روند بيکاري صعودي و در بهار سال جاري ميزان بيکاري 12/2 درصد با 3ميليون و 149هزار نفر بيکار است و به اعتقاد کارشناسان اقتصادي بيکاري تنها مشکل اقتصادي نيست، بلکه مشکل اجتماعي ، خانوادگي و معضل فرهنگي است