گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  14 آذر- 95
مامور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان گفت: مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان (سی تی سی) متصدی مرکز کنترل تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود است.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش بررسی حادثه قطار و تقدیم آن به معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: در ابتدا بابت این حادثه به ملت ایران، مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور تسلیت می‌گویم. آنچه در بررسی‌های ما با حضور آقای آقایی بازرس ویژه رئیس‌جمهور به دست آمد این است که سوال اول حادثه چیست؟ و سوال دوم مقصران حادثه چه کسانی هستند؟
وی افزود: در بررسی همه جوانب موضوع، علت وقوع سانحه این است که قطار را از حالت کنترل خودکار خارج کردند و روی کنترل دستی گذاشتند و چون قطار در حالت دستی قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حرکت داده می‌شود و به قطار تبریز ـ مشهد که به خاطر خرابی ترمز در 8 کیلومتر جلوتر متوقف بود، برخورد می‌کند و در واقع مأمور ایستگاه به اشتباه به این قطار اجازه حرکت می‌دهد و آن حادثه به وجود می‌آید.
ترکان در ادامه تصریح کرد: علت وقوع سانحه و حادثه این است که حرکت قطار را از حالت خودکار خارج کرده و بر روی دستی گذاشته‌اند، عمدی در کار نبوده و فقط خطای حرفه‌ای بوده است.
وی با اشاره به اینکه برای بررسی مقصران حادثه 4 گروه را بررسی کردیم،‌ گفت: یک گروه مأموران گروه قطار تبریز ـ مشهد، یک گروه مأموران قطار سمنان ـ مشهد، یک گروه مأموران کنترل ترافیک شاهرود و یک گروه مأموران CTC.
مشاور رئیس‌جمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد خاطرنشان کرد: مأموران قطار تبریز ـ مشهد به موقع اطلاع دادند به علت خرابی ترمز در تراک در کیلومتر 291 متوقف هستند، بنابراین وظیفه‌شان را انجام داده بودند و مشغول رفع اشکالات ترمز بودند تا بتواند قطار حرکت کند.
ترکان اضافه کرد: سیستم اتوماتیک ترین‌کنترل، قطار سمنان را در 8 کیلومتری قطار تبریز متوقف کرده بود، خارج از اراده لوکوموتیوران؛ چراکه سیستم اتوماتیک است.
وی در ادامه گفت: مأموران قطار از مرکز CTC استعلام می‌کنند که چه کار کنیم، طبق دستور یا اجازه‌ای که به آنها داده می‌شود که قطار را از حالت خودکار خارج کرده و حرکت کنید و آنها هم حرکت کردند.
مشاور رئیس‌جمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد در ادامه اظهار داشت: قطار با سرعت 132 کیلومتر عبور می‌کرده که در 8 ثانیه مانده به نقطه تصادف، لوکوموتیوران قطار جلویی را می‌بیند و چون قطار در قوس بوده نتوانسته زودتر قطار جلویی را ببیند.
ترکان اضافه کرد: در نتیجه قطار با سرعت 118 کیلومتر به قطار جلویی برخورد کرد، همه کشته‌شده‌ها مربوط به قطار تبریز ـ مشهد بودند چراکه آنها در مسیر خواب بودند و مسافران قطار سمنان به این خاطر که تازه به راه افتاده بود، بیدار بودند و همچنین دو واگن جلویی را نیز خالی گذاشته بودند، ضربه‌گیری برای قطار سمنان شده بود و از واگن سوم به بعد حادثه منجر به فوت نشده و آنان را از قطار به سرعت پیاده کردند، چون آن واگن‌ها هم آتش می‌گرفتند. 104 مصدوم داشته که اینها سوار قطار تبریز ـ مشهد شدند چراکه بعد از یک ساعت و نیم مأموران موفق می‌شوند قفل قطار را باز کنند، سه واگن در محل باقی می‌ماند و بقیه واگن‌ها مجروحان را سوار می‌کند و به مسیرش ادامه می‌دهد.
وی با بیان اینکه ما مأموران قطار سمنان ـ‌ مشهد را مقصر ارزیابی نکردیم، گفت: در ادامه به بررسی مأموران کنترل ایستگاه شاهرود ـ مشهد پرداختیم. آنها مقصر اصلی سانحه نیستند، اما به عنوان تقصیر مرتبه دوم قابل بررسی هستند.
مشاور رئیس‌جمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد تأکید کرد: مقصر اصلی متصدی CTC یا مرکز کنترل تهران ـ مشهد در ایستگاه شاهرود است. وقتی شیفت جدید سر کار می‌آید که ساعت 7 شیفت عوض شده است، قطار سمنان ـ مشهد 7 و 15 دقیقه از CTC سوال کرده که تکلیف من چیست. آن به اشتباه گفته روی حالت دستی قرار بده و حرکت کن و قطار حرکت کرده که این حادثه پیش آمد.
ترکان ادامه داد: مقصر اصلی مأمور CTC است. مأموران کنترل ترافیک شاهرود قصورهای دیگری دارند که از نظر ما مقصر اصلی نیستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مقصر اصلی تنها یک نفر است، گفت: مقصر اصلی مأمور کنترل CTC در شاهرود است.
مشاور رئیس‌جمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد در پاسخ به این سوال که چه برخوردی با مقصران صورت گرفته است، گفت: این موضوع را دستگاه ذی‌ربط بررسی می‌کنند. مأموریت ما بررسی علت سانحه و پیدا کردن مقصر است.
ترکان در پاسخ به این سوال که در گذشته 3 نفر را در این زمینه بازداشت کرده بودند پس مجموعاً یک نفر در این زمینه مقصر است؟ گفت: قاضی و دستگاه قضایی مسیر خودش را می‌رود، ارزیابی ما فنی است و مقصر اصلی در این حادثه یک نفر است.
بررسی مقایسه‌ای صادرات و واردات ۷ ماهه ایران
بررسی مقایسه‌ای میزان صادرات و واردات کالا در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت کالاهای صادراتی ایران در سال جاری کاهش یافته و در طرف مقابل کالاهای وارداتی افزایش قیمت داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی ایران بیش از ۷۲ میلیون تن و به ارزش ۲۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳۱.۴۷ درصدی در وزن و ۴.۳۴ درصدی در ارزش داشته است. این در حالی است که میزان واردات کشور در این مدت با کاهش ۷.۱۷ درصد در وزن و یک دهم درصدی در ارزش همراه بوده و در سال جاری به ۱۸ میلیون و ۷۲۸ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار رسیده است.
کالاهای صادراتی ایران ارزان شدند
تغییرات میزان صادرات در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که افزایش وزن صادرات غیرنفتی ایران به مراتب بیشتر از افزایش ارزش آن است، به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که متوسط ارزش و قیمت کالاهای صادراتی ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است؛ به عبارت دیگر کالاهای ایرانی در سال جاری ارزان‌تر از سال گذشته به فروش رفته‌اند و کاهش قیمت‌ها خود نیز ممکن است یکی از دلایل افزایش صادرات باشد.
حال آنکه در صورتی که این کاهش قیمت به دلیل کاهش هزینه‌های تولید در ایران و قیمت تمام شده محصولات باشد، امری مثبت تلقی شده و می‌تواند زمینه‌ رقابت‌پذیری بیشتر کالاهای ایرانی و جذب بازارهای صادراتی بیشتر را فراهم آورد، اما در طرف مقابل اگر به دلیل رکود داخلی و جهانی تولیدکنندگان مجبور به صادرات کالاهای خود با قیمتی پایین تر از برنامه‌ریزی خود شده باشند، این امر در بلندمدت مشکلات بیشتری را برای تولیدکنندگان به وجود خواهد آورد.
با این تفاسیر با توجه به شرایط تولید در طول یک سال گذشته و عدم تغییرات اساسی در میزان مالیات، فضای کسب ‌و کار، رکود و ... بعید به نظر می‌رسد که هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان کاهش یافته باشد و احتمال این موضوع که صادرکنندگان تنها برای فروش محصولات خود اقدام به کاهش قیمت کرده باشند، بیشتر به نظر می‌رسد.
افزایش قیمت کالاهای وارداتی به ایران
در طرف مقابل آمار مقایسه‌ای واردات هفت ماهه ایران نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که میزان واردات از نظر وزنی بیش از ارزش آن کاهش داشته است، بنابراین در این سوی ماجرا، عکس موضوع قبلی اتفاق افتاده و متوسط قیمت کالاهای وارداتی به ایران با افزایش همراه بوده است؛ در واقع هر چند که میزان واردات در این مدت از نظر وزنی حدود هفت درصد کاهش داشته است، اما این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا تغییر ارزش چندانی نداشته و این امر حاکی از گران‌تر شدن واردات کالا برای ایران است.
با این حال دولت کماکان معتقد است که در راستای اهداف خود صادرات را افزایش و واردات را کاهش داده و از دیگر سو برخی از کارشناسان نیز معتقدند که کاهش واردات صرفا امری مثبت تلقی نمی‌شود و ممکن است مشکلاتی را برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی ایجاد کند؛ مانند نایاب شدن شکر و افزایش قیمت ناگهانی آن‌که برخی کارشناسان آن را به دلیل سیاست‌های نادرست دولت در واردات این محصول می‌دانستند.
اقلام عمده صادراتی ایران در هفت ماهه سال جاری شامل «محصولات پتروشیمی» با وزن ۱۶.۵ میلیون تن و ارزش ۷.۵ میلیارد دلار، «میعانات گازی» با وزن ۱۰.۳ میلیون تن و ارزش چهار میلیارد دلار، «گازهای طبیعی مایع‌ شده» با وزن ۸.۸ میلیون تن و ارزش ۱.۹ میلیارد دلار، «گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده» با ارزش ۸۸۸ میلیون دلار و «روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین» با ارزش ۸۲۸ میلیون دلار بوده است.
۳۰ درصد صادرات ایران در اختیار محصولات پتروشیمی است
بر اساس همین آمار، سه گروه نخست اقلام عمده صادراتی ایران بیش از ۵۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی و بخش محصولات پتروشیمی به تنهایی ۳۰ درصد از صادرات ایران در این مدت را به خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که ارزش متوسط صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۸.۲ درصدی روبه‌رو بوده است.
از سوی دیگر در همین مدت در سال گذشته بیشترین مقصد صادرات کالاهای ایرانی کشور امارات بود، اما در سال جاری ارزش صادرات به چین از این کشور پیشی گرفته و چین بزرگ‌ترین بازار صادراتی ایران از نظر ارزش تبدیل شده است، هر چند که میزان صادرات از نظر وزنی به کشور چین حدود دو برابر امارات متحده عربی است، اما از نظر ارزش تفاوت این دو کشور تنها حدود ۶۰۰ میلیون دلار به نفع چین است و به این ترتیب کشورهای چین، امارات و عراق حدود ۵۰ درصد از کالاهای صادر شده ایران را دریافت می‌کنند.
سایر مقاصد عمده کالاهای صادراتی ایران در این مدت نیز شامل کشورهای ترکیه و جمهوری کره می‌شود و متوسط قیمت کالاهای صادراتی ایران در این مدت ۳۴۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است.
چین، بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران
اما در هفت ماهه نخست سال جاری اقلام عمده وارداتی به ایران «ذرت دامی» به ارزش ۶۷۹ میلیون دلار، «لوبیا و سویا» به ارزش ۵۳۴ میلیون دلار، «برنج» به ارزش ۵۰۸ میلیون دلار، «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری» به ارزش ۴۹۸ میلیون دلار و «وسائل نقلیه» به ارزش ۴۰۷ میلیون دلار بوده است.
در بخش واردات نیز بزرگ‌ترین شریک ایران در این مدت کشور چین بوده که ۲۳.۷ درصد از کالاهای وارداتی ایران در این مدت از این کشور به ایران وارد شده است.
امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و آلمان نیز دیگر شرکای وارداتی ایران در این مدت بوده‌اند و قیمت هر تن کالای وارداتی در هفت ماهه سال جاری نیز ۱۲۸۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷.۶۳ درصد افزایش داشته است.
نشریه آمریکایی «آبزرور» در گزارشی ضمن اشاره به نظر سنجی‌های اخیر انتخاباتی در ایران و برتری حسن روحانی در این نظرسنجی‌ها نوشت: واکنش مقامات ارشد ایران و مردم این کشور، روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و بازتاب این واکنش در انتخابات ریاست‌جمهوری معلوم نیست.
به گزارش ایلنا، نشریه آمریکایی «آبزرور» در مقاله‌ای با عنوان «آیا ایران در واکنش به انتخاب ترامپ دست به انتخاب رییس‌جمهور سختگیرتری در مقابل آمریکا خواهد زد»، نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نزدیک است. این دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ایران بعد از انقلاب اسلامی است. تا امروز شانس حسن روحانی برای دو دوره‌ای شدن بیش از هر کاندیدای دیگری است. روحانی یک سیاست‌مدار میانه‌رو است. او با شعارهای اعتدال‌گرایی به پیروزی رسید و رویکردهای میانه‌ای را در پیش گرفت.
در این مقاله گفته شده که یکی از دستاوردهای مهم دوران روحانی توافق هسته‌ای سال گذشته این کشور با ۶ قدرت جهانی بوده است. توافقی که دونالد ترامپ در خلال رقابت‌های انتخاباتی‌اش بار‌ها قول نابودی‌اش را به محض ورود به کاخ سفید داده بود. برای ایران توافق هسته‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. اما مهم‌تر از آن، لغو تحریم‌هاست؛ چراکه این لغو تحریم‌ها زمینه بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل را فراهم کرده است. ایران امروز قادر است نفتش را بفروشد، اقلام ضروری‌اش را بخرد و پولش را وارد کند. این‌ها قبلا به واسطه تحریم‌ها ممکن نبود.

«
آبزرور» مدعی شد که میان تعریف واژه میانه‌رو در ایران و میانه‌رو آن گونه که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تعریف می‌کنند، تفاوت‌هایی وجود دارد. روحانی در مقایسه با افراط‌گرایان، میانه‌روست. در مقایسه با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور سابق ایران، حسن روحانی یک رییس جمهور میانه‌روست. اما نباید فراموش کنیم که ایران، ایران است.
در این مقاله به منع احمدی‌نژاد از ورود به انتخابات در ماه اخیر نیز اشاره شده و گفته شده که روحانی در مقایسه با احمدی‌نژاد یک کاندیدای مسامحه‌کار است. از نظر مقام‌های ارشد ایران روحانی شخصیتی است که قادر است میان جریان‌های متعارض کشور، پلی بزند. این درحالی است که احمدی‌نژاد به دلیل احتمال ایجاد دوقطبی در جریان‌های کشور، از ورود به انتخابات منع شده است.
نویسنده این مقاله مدعی شد که مقام‌های عالی ایران همواره بر این باور بودند که این لغو تحریم هاست که برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است؛ نه توافق هسته‌ای. در نتیجه همواره از بیان بخش‌هایی از هسته‌ای توافق سرباز زدند و تنها به بیان بخش‌های مورد علاقه‌شان یعنی لغو تحریم‌ها پرداختند.
این نشریه آمریکایی نوشت: با اینکه ممکن است انتخابات در ایران با الگوی انتخابات در آمریکا همخوانی نداشته باشد اما به هر حال انتخابات است. با اینکه ممکن است برخی قدرت‌ها در پشت پرده بر این انتخابات تاثیر مهمی داشته باشند، اما همچنان عوامل متعدد و حیاتی دیگری بر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تاثیرگذار است که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.
به گفته این نشریه آمریکایی کاندیدا‌ها در ایران باید از آزمون‌های متعدد عبور کنند. فیلتر رد صلاحیت شورای نگهبان یکی از این آزمون‌هاست. در انتخابات سال ۲۰۱۳، ۶۸۰ نفر برای انتخابات ثبت نام کردند که ‌‌نهایت تنها ۸ نفر آن‌ها برای این انتخابات تایید صلاحیت شد. کاندیدا‌ها باید به خدا و دین رسمی ایران یعنی اسلام شیعه معتقد باشند. آن‌ها باید در ایران به دنیا آمده باشند و بیش از ۲۱ سال سن داشته باشند. کاندیداهای بالای ۷۵ سال تنها در شرایطی که فرم سلامت داشته باشند، می‌توانند در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند.
در این گزارش به قواعد رای‌دهندگان در ایران نیز اشاره شده و گفته شده که تا سال ۲۰۰۷ سن ایرانی‌هایی که حق رای داشتند، ۱۵ سال بود اما بعد‌ها به ۱۸ سال افزایش یافت. جوانان نقش مهمی در انتخابات ایران بازی می‌کنند؛ چراکه بیش از ۴۰% جمعیت ایران را جوانان زیر ۲۴ سال تشکیل می‌دهند.
نویسنده این مقاله همچنین قانون تبلیغات انتخاباتی در ایران را نیز با تعجب مورد بازگویی قرار داده و گفته زمان تبلیغات انتخاباتی در ایران بسیار محدود است. در حالی که روز برگزاری انتخابات ۱۹ می‌ سال آینده است، کاندیدا‌ها در ۱۰ تا ۱۴ آپریل اقدام به ثبت نام می‌کنند و همه این تاریخ‌ها مربوط به ۲۰۱۷ است نه ۲۰۱۶! لیست نهایی کاندیدا‌ها در ۲۴ آپریل مشخص می‌شود و تبلیغات انتخاباتی از ۲۷ آپریل تا دو روز قبل از ۱۹ می‌ ادامه خواهد داشت. این یعنی مدت تبلیغات تنها ۲۰ روز است. یک روز بعد از انتخابات نیز نتایج اعلام خواهد شد.
این گزارش با بیان اینکه ایران نیز نظیر سایر کشورهای جهان زمانی که ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا انتخاب شد، به انتخابات این کشور چشم دوخته بود، نوشت: در نظرسنجی‌ها قبل از انتخابات آمریکا، روحانی بدون شک محبوب‌ترین کاندیدای ریاست‌جمهوری ایران بود. در نظرسنجی‌های نزدیک به انتخابات، احمدی‌نژاد در کنار روحانی و شش کاندیدای دیگر نیز وارد بازی شد.
در این نظرسنجی‌ها روحانی با ۲۷% بیشترین رای را داشت و بعد از او احمدی‌نژاد با ۲۱% رای دوم بود. با حذف احمدی‌نژاد از میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت روحانی و کاندیداهای میانه‌رو در میان دیگر رقبا سخت شده است. با نتیجه اخیر انتخابات آمریکا و ساکنان جدید کاخ سفید، معلوم نیست واکنش ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش چه باشد.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در واکنش به نامه علی مطهری گفت: آزادی بیان مخصوص عده خاصی نیست و هر کسی حرف حقی دارد می‌تواند نظر خود را آزادانه مطرح کند.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی، با اشاره به دوازدهم آذر، سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون کامل و جامعی است.
وی افزود: قانون اساسی ایران که در سال 58 و در اوایل انقلاب از سوی 70 نفر کارشناس دین، مجتهد، خبره و متخصص به تصویب رسید و مردم نیز با رای قاطعی به آن رای دادند، قانون جامع و کاملی است.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: سه ماه این قانون اساسی مستحکم براساس آیات قرآن برای ما و نسل های آینده تنظیم و در نهایت برای تصویب به رای عمومی گذاشته شد.
وی افزود: یکی از مواد قانون اساسی، آزادی بیان بوده و این به آن معناست که هر کس حرف حقی دارد، آزادانه بگوید، خیرخواهی کند، انتقاد و نصیحت کند، کسی مانع او نشود و او آزادانه نظر خود را مطرح کند.
خطیب نماز جمعه بجنورد اظهار داشت: انتقاد یک روزنامه به مجموعه مدیریت شهرستان یا استان برای اینکه مسؤولان از خواب غفلت بیدار شوند، اشکالی ندارد که این آزادی بیان مطبوعات، رسانه ها و تربیون است.
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: اما آزادی بیان به معنای آن نیست که یک عده خاصی دم از آزادی بیان زده و اگر در مقابل آنها افراد و جاهای دیگری حرفی بزنند، آنها سریعا اعتراض کنند که چرا فلان امام جمعه در تریبون نماز جمعه به فلانی انتقاد کرده است.
وی اظهار داشت: برخی مدعی می شوند که چرا در خطبه های نماز جمعه، مواردی درباره آنها مطرح شده است؛ که باید به این افراد گفت خود شما جلوی آزادی بیان را گرفته اید؛ این شما هستید که الان اعتراض کرده و در حقیقت قانون و حرف خودتان را زیر پا گذاشته اید.
امام جمعه بجنورد تصریح کرد: اگر امام جمعه ای در نماز جمعه از مسؤولی انتقاد می کند آزادی بیانی است که در قانون اساسی مصوب و برای همه محترم است و امام جمعه از طرف ولایت حکم دارد که مردم را آگاهی دهد، بیدار کند، بصیرت افزایی کند و مسأله جاری زمان، استان و زندگی را برای آن ها مطرح کند.
حجت الاسلام یعقوبی تصریح کرد: آزادی بیان برای همه محترم است و نباید عده ای برآشوبند که چرا فلان امام جمعه در گوشه ای از ایران اعتراض کرده و گفته است سخنرانی لغو شده است، دنیا که  تمام نشده و آسمان به زمین نیامده است.
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در واکنش به نامه نوشته شده از سوی علی مطهری به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، اظهار کرد: می خواهم در این مورد زیاد صحبت نکنم، بعضی سایت ها حرف هایی نقل کردند؛ اما با این حرف ها ما عقب نشینی نمی کنیم، چرا که ما راست قامتان جاودانه تاریخ بوده، هستیم و خواهیم بود.