گزیده ها 9 بهمن – 95 قسمت -4

گزیده ها 9 بهمن – 95 قسمت -4
 
رئیس‌جمهور سابق مکزیک در واکنش به دستور رئیس‌جمهوری آمریکا برای ساخت دیوار در مرز بین دو کشور اعلام کرد که مکزیکی‌ها آماده جنگ تجاری با آمریکا هستندبه گزارش تسنیم به نقل پایگاه خبری تودی، ویسنته فاکس رئیس‌جمهوری سابق مکزیک پیشنهاد دونالد ترامپ برای اعمال 20 درصد مالیات بر واردات از مکزیک به منظور تامین هزینه ساخت دیوار بین مرز دو کشور را به چالش کشیدشان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید گفته است که اعمال تعرفه 20 درصدی برای تمام واردات از مکزیک هزینه‌های ساخت دیوار با مکزیک را پوشش می‌دهدفاکس روز جمعه و در مصاحبه‌ای گفت: ترامپ باعث بازگرداندن روحیه قوی مکزیکی شده و ما آماده جنگ تجاری هستیم. مسلما آماده هستیم تا پولی برای آن دیوار پرداخت نکنیموی ادامه داد: ترامپ سربه سر هر کسی می‌گذارد. اما اینگونه نتیجه نخواهد داد. او اکنون با اولین شکست خود مواجه شده و نمی‌تواند شکست را هضم کند. منیت وی به او اجازه چنین کاری نمی‌دهدفاکس در این مصاحبه اعلام کرد که از دید وی امکان راه‌حل سیاسی برای این موضوع وجود ندارددستور رئیس جمهور امریکا برای احداث دیوار در مرز با مکزیک  با واکنش تند رئیس جمهور مکزیک مواجه و منجر به لغو سفرش به آمریکا شد.
رییس جمهور جدید آمریکا موضعش را درباره موضوع انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس تغییر دادبه گزارش باشگاه خبرنگاران، ترامپ در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا، سخن گفتن دربارۀ انتقال سفارت آمریکا به قدس را زود هنگام دانست و تأکید کرد: «نمی خواهم درباره این موضوع سخن بگویم. هنوز زمان طرح این موضوع نرسیده است». وی درباره موضوع توقف اعطای 222 میلیون دلار که باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا قرار بود به تشکیلات فلسطین بپردازد نیز با بیان اینکه «بگذارید ببینیم چه خواهد شد»، توضیح نداد که آیا این کمک را لغو خواهد کرد با خیرترامپ با تشبیه کردن دیواری که قصد دارد در مرز با مکزیک بکشد، به دیوار حائلی که رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی کشیده است، گفت: «این دیوار لازم است. من درباره یک دیوار واقعی صحبت می‌کنم. مردم حفاظت می‌خواهند و این دیوار (از آنها) محافظت می‌کند. تمام کاری که باید بکنیم، سوال کردن از اسرائیل است». رئیس جمهور جدید آمریکا ضمن درخواست بهبود روابط واشنگتن و مسکو گفت که به نفع واشنگتن و مسکو است که روابطشان را با یکدیگر بهبود بخشیده و عملیات مشترکی را علیه تروریسم خصوصا داعش در خاورمیانه انجام دهند. وی با بیان اینکه منتظر گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است، افزود: «پوتین بعد از پیروزی من در انتخابات، با من تماس گرفت اما با او صحبت نکردم. اما سپس فهمیدم که ما می‌توانیم گفت‌وگو داشته باشیم. من پوتین را نمی‌شناسم اما اگر بتوانیم با مسکو کنار بیاییم بسیار عالیست و می‌توانیم با هم داعش را شکست دهیم». ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه اش با شبکه «فاکس نیوز»، مجددا ادعاهایش درباره برجام را مطرح کرده و گفت توافق هسته‌ای ایران، یکی از بدترین توافقاتی است که در عمرم دیده‌ام.
بارش برف و برودت هوا باعث تعطیلی مدارس لرستان شدبه گزارش ایسنا، خدانظر دریکوند مدیرکل آموزش و پرورش استان در جمع خبرنگاران در این باره اظهار کرد: با توجه به بارش شدید برف، برودت هوا، مسدود شدن برخی از راه‌های روستایی و احتمال یخبندان در معابر شهری و روستایی مدارس سری صبح و عصر کلیه دوره‌های تحصیلی شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، نورآباد، الشتر، چگنی و مناطق بیرانشهر، زاغه، سپیددشت، کاکاوند، ویسیان و اشترینان فردا شنبه ۹ بهمن‌ماه تعطیل استوی افزود: فرایند تعطیلی مدارس پس از پیشنهاد روسای آموزش و پرورش و تایید فرمانداران با هماهنگی مدیریت بحران استان از طریق روابط عمومی آموزش و پرورش اعلام خواهد شدمدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: فعالیت آموزشی مدارس مهمترین اولویت آموزش و پرورش است و تمام تلاش‌ها بر استمرار فعالیت آموزشی معطوف خواهد شد، لذا در صورتی که شرایط نامناسب باشد به عنوان آخرین گزینه تعطیلی مدارس مطرح می‌شوددریکوند در پایان افزود: در خصوص فعالیت ادارات با موافقت استاندار  لرستان مقرر شد فعالیت ادارات مناطق و شهرهای فوق الذکر با یک ساعت تاخیر شروع شود.
بر اثر واژگونی یک دستگاه وانت نیسان در جاده کشت و صنعت کارون شوشتر، یک تن جان باخت و 13 سرنشین دیگر مصدوم شدندسرپرست فوریت های پزشکی شوشتر روز جمعه در گفت وگو با ایرنا گفت: این حادثه حوالی ساعت 13:30دقیقه ظهر جمعه رخ داد و در پی آن چهار دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدندسعیدمحمدخواه افزود:13 مصدوم این حادثه به بیمارستان خاتم الانبیا شوشتر منتقل و در ادامه چهار نفر از مصدومان به دلیل وخامت وضعیت ناشی از مصدومیت به بیمارستانی در اهواز اعزام شدندوی ادامه داد: مصدومان این حادثه به جز یک نفرمرد که در دم جان باخت، بقیه زن هستندحمل مسافر در قسمت بار وانت تاکنون حوادث خونباری را در جاده های خوزستان رقم زده است.
زلزله‌ای به بزرگی ۴ ریشتر شهرستان بزنجان در استان کرمان را لرزاند.به گزارش باشگاه خبرنگاران، زلزله ای به بزرگی4.2 ریشتر در ساعت 03 و 48 دقیقه و 29 ثانیه و در عمق 27 کیلومتری زمین در بزنجان رخ داد.مرکز این زمین‌لرزه در موقعیت 29.175 شمالی و 56.685  شرقی گزارش شده است.ازخسارت احتمالی این زمین لرزه گزارش اعلام نشدهاست
به علت قطعی برق در پی وقوع گرد و غبار در روز گذشته، آب تمام مناطق اهواز قطع شده است.به گزارش ایسنا و بنابر اعلام شرکت ابفای اهواز در حال حاضر تصفیه خانه های شماره یک، دو و مرکز شهر از مدار خارج شده اند و آب قطع شده است.به محض وصل شدن و وارد مدار شدن تصفیه خانه ها و وصل شدن آب، مراتب به اطلاع شهروندان خواهد رسید.