گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم – 9 بهمن -95
حباب مسکن چین که سال گذشته میلادی، نشانه‌های اولیه و البته کاملا محسوس آن در بازار املاک این کشور مشاهده شد، به‌دلیل آنچه «گسترش ابعاد و آستانه ترکیدن حباب» عنوان می‌شود، تاکنون سه ضربه به «اقتصاد چین2017» وارد کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بازار آپارتمان و خانه‌های ویلایی در کشور چین با ثبت رکورد بیشترین افزایش قیمت در سال 2016 –تورم ملکی بی‌سابقه در 5 سال گذشته- هم‌اکنون به بازار مساله‌ساز دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است به‌طوری‌که مقامات بخش مسکن این کشور برای جلوگیری از ضربات بیشتر، یک برنامه ویژه بابت مهار و کاهش تدریجی حباب مسکن به جای تخلیه ناگهانی، در دستور کار قرار داده‌اند.

بررسی‌ها درباره شوک چینی حباب مسکن حاکی است: رشد نزدیک به 25 درصدی قیمت املاک مسکونی در شهرهای بزرگ چین در سال 2016، سبب شده نسبت «هزینه صاحب‌خانه شدن به درآمد خانوار» در مناطق شهری با شیب تند افزایش پیدا کند. در هنگ‌کنگ این شاخص -که میزان دسترسی به مسکن در شهرها و کشورهای مختلف را نشان می‌دهد و بیانگر وضعیت دشوار یا مناسب خرید ملک در هر منطقه شهری است- از 4. 11 در سال 2010 به 1. 18 رسیده است که به معنای حداقل 18 سال انتظار برای صاحبخانه شدن افراد می‌تواند باشد.

کارشناسان اقتصادی با احتساب سطح نرمال این شاخص که 1. 5 سال است، در تحلیل شکاف موجود بین قیمت مسکن و درآمد خانوارهای چینی معتقدند: بازار مسکن چین به‌خصوص در شهرهای بزرگ این کشور، با سطح فعلی دسترسی خانوارها، در ردیف مناطق به «شدت گران‌قیمت» قرار دارد. در حال حاضر طول انتظار برای خرید مسکن با احتساب پس‌انداز کامل درآمد خانوارها در هنگ‌کنگ، 5. 1 برابر 6 سال گذشته شده است.

حباب مسکن چین علاوه‌بر این ضربه درونی –آسیب به بازار ملک- دو ضربه بیرونی به سایر بخش‌های اقتصادی این کشور وارد کرده است.

سهم حداقل 15 درصدی بخش مسکن در اقتصاد چین، سبب شده مقامات اقتصادی این کشور با واقع‌نگری به تبعات حتمی دوره تخلیه حباب مسکن برای سایر بخش‌های اقتصاد، در پیش‌بینی‌های خود برای رشد اقتصادی 2017، کمترین نرخ را مبنا قرار دهند و کشور را برای رشد 5. 6 درصد آماده کنند.

سال گذشته اقتصاد چین برای دستیابی به رشد 5. 6 تا 7 درصد، برنامه‌ریزی شده بود. حجم قابل‌توجه تسهیلات پرداخت شده به خریداران مسکن طی سال‌های اخیر از سوی موسسات مالی این کشور از یکسو و احتمال بروز بحران بدهی وام‌گیرنده‌ها در سال‌جاری با ترکیدن حباب قیمتی، مهم‌ترین مولفه کاهنده رشد اقتصادی است که ترس دولت از آن، هم‌اکنون بر نحوه پیش‌بینی رشد اقتصادی، تاثیر گذاشته است.

طی ماه‌های اخیر، چین شاهد خروج سرمایه‌گذاران خارجی به‌خصوص از فعالیت‌های ساختمانی و ملکی در این کشور بوده است. این اتفاق به‌عنوان سومین ضربه حباب قیمتی، به‌دلیل اقدام پیشگیرانه سرمایه‌گذاران خارجی برای در امان ماندن از زیان ناشی از افت شدید و ناگهانی قیمت‌ها، رخ داده است. دولت چین هم‌اکنون با اجرای برنامه «وام‌درمانی»، قصد دارد ضمن کنترل روند افزایشی قیمت مسکن در شهرهای بزرگ این کشور، به گونه‌ای محدودیت‌های سفته‌بازی اعمال کند که فرآیند تخلیه حباب به‌صورت تدریجی و نه ناگهانی، انجام شود.

در قالب این برنامه، مسیر پرداخت وام خرید مسکن در شهرهای بزرگ از جمله پایتخت چین و پایتخت اقتصادی این کشور –پکن و شانگهای_ در چند مرحله، سخت و سخت‌تر می‌شود. پیش‌تر و تا قبل از بروز نشانه‌های حباب مسکن، سپرده لازم برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن معادل 20 درصد مبلغ وام بود اما نیمه 2016، شرط پرداخت وام به «سپرده‌گذاری 25 تا 30 درصدی» تغییر کرد و هم‌اکنون به 35 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین برای خرید خانه دوم به کمک وام، باید معادل 50 درصد تسهیلات، ‏ سپرده‌گذاری صورت بگیرد.

اخیرا شرط سپرده اولیه با افزایش تا 70 درصد مبلغ وام، سخت‌تر نیز شده است. موسسات مالی پرداخت‌کننده وام خرید مسکن در چین، در قالب برنامه وام‌درمانی، نرخ سود تسهیلات را برای شهرهای بزرگ دارای بیشترین تب قیمتی، به 10 درصد رسانده‌اند. این میزان نرخ برای تسهیلات مشمول سپرده، اعمال می‌شود و حداکثر امکان دوبار استفاده از این نوع تسهیلات وجود دارد.

وجود حباب در مسکن چین موضوعی است که حالا از حالت فرضیه خارج شده و به واقعیتی غیر‌قابل انکار تبدیل شده است. تازه‏ترین رتبه‏بندی از گران‏ترین مسکن‏های جهان حکایت از آن دارد که هنگ‏کنگ چین گران‏ترین قیمت مسکن را در مقایسه با میانگین سطح درآمد خانوارها داراست و قیمت مسکن در آن 1. 18 برابر میانگین سطح درآمدها پیش از پرداخت مالیات است.

پیش از این روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی اجمالی با عنوان «پیش لرزه حباب چینی» که روز سوم آبان ماه چاپ شد، هشدار داده بود که خطر سقوط بازار مسکن چین اقتصاد جهانی را تهدید می‏کند.

حالا جدیدترین آمار نشان می‏دهد قیمت مسکن چین در سال 2016 بیشترین رکورد افزایش را طی 5 سال اخیر شکسته است. رویترز در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشته است که قیمت خانه‏های نوساز در چین طی سال گذشته با سریع‌ترین نرخ رشد از سال 2011 تاکنون افزایش یافته است.

البته این رشد در ماه دسامبر متعادل شد تا ترس از ترکیدن حباب مسکن چین با همه تبعات فاجعه باری که می‏تواند بر اقتصاد جهان وارد آورد، به زمانی دیگر موکول شود. منابع آگاه به رویترز خبر داده‏اند که حکومت چین خود را برای رشد اقتصادی متعادل‏تری معادل 5. 6 درصد آماده می‏کنند چون با کوهی از بدهی‏هایی مواجهند که طی سال‌های متمادی تجمیع شده، سال‏هایی که در آن وام‏گیری‏های سنگین و برنامه‌های محرک اقتصادی در جریان بوده است.

واقعیت این است که اقتصاد چین در سال 2016 برای توسعه به شدت بر بازار املاک و محرک‌های اقتصادی متکی بوده است. حالا رهبران چین برای بازار املاک سال 2017 به شدت بر محدودسازی اعتباراتی تاکید دارند که منجر به خریدهای جمعی می‏شد و امید دارند که با این روش از تب رشد انفجاری بدهی شرکت‌ها بکاهند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند میانگین رشد قیمت مسکن چین در سال 2017 معادل 1. 4 درصد خواهد بود و رشد سرمایه‏گذاری در بخش املاک به 4. 5 درصد خواهد رسید. با توجه به سهم 15 تا 20 درصدی بخش مسکن در اقتصاد هرگونه نوسان در قیمت‌های مسکن یا تغییر در عوامل تعیین‌کننده، می‌تواند تبعات اقتصادی زیادی برای این دومین اقتصاد بزرگ جهان به بار آورد.

سهم بخش مسکن چین از کل اقتصاد این کشور در سال 2006 تنها 9. 8 درصد بوده است. این در شرایطی است که آمارهای سال 2016 نشان می‌دهند سرمایه‌های خارجی نیز راه فرار از بخش املاک چین را در پیش گرفتند. علت این تصمیم سرمایه‌گذاران خارجی این بود که آنها انتظار داشتند سیاست‌های انقباضی دولت برای کاهش تب بازار املاک به ثمر بنشیند و به همین دلیل آنها به سرعت سرمایه‏ های خود را از این بازار خارج کردند.

آمار نشان می‏دهد کل بودجه شرکت‌ها و بنگاه‌های توسعه بخش املاک چین در سال 2016 به رقم 14421 میلیارد یوآن تقریبا معادل 2104 میلیارد دلار رسید که افزایش 2. 15 درصدی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد اما سرمایه‏های خارجی در این بخش با کاهشی 6. 52 درصدی به رقم 14 میلیارد یوآن معادل 2 میلیارد دلار رسیده است. این پیش‌بینی سرمایه‌گذاران خارجی چندان اشتباه هم نبود و طی فصل چهارم 2016 رشد بخش مسکن چین به 7. 7 درصد افت کرد. این رشد در فصل پیش از آن 8. 8 درصد بوده است. این نشان می‌دهد که بازار املاک چین به راهکارهای دولت واکنش مثبت نشان دادند.

گر چه این راهکارهای دولت چین تا حدودی از نگرانی‌های بازارهای جهان نسبت به احتمال ترکیدن حباب مسکن چین کاسته است اما هنوز رشد بخش مسکن و گرانی املاک در این کشور که در برخی نقاط به بیش از 18 برابر میانگین درآمد خانوارها می‌رسد، بخش املاک این کشور را به یکی از ملتهب‌ترین بخش‌های املاک جهان تبدیل ساخته و چشم فعالان اقتصادی جهان به آن دوخته شده است
استعفای جمعی تعدادی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا نخستین شوک را به دولت ترامپ وارد کرد. آنها اعلام کردند به‌دلیل تعارض دیدگاه، حاضر به همکاری با دولت جدید نیستند.

به گزارش دنیای اقتصاد، این وضعیت در حالی است که هنوز انتصاب وزیر خارجه جدید آمریکا، رکس تیلرسون، قطعی نشده است. منتقدان دونالد ترامپ می‌گویند این افراد ترجیح دادند به جای خدمت در دولت جدید، از مسوولیت‌های اداری کناره‌گیری کنند.

منتقدان می‌گویند دولت ترامپ انسجام منطقی ندارد و تحمل این وضعیت برای تکنوکرات‌های باتجربه قابل پذیرش نیست. با این حال، منابع دولتی می‌گویند از تعدادی از این افراد «خواسته شد» از مقام خود استعفا بدهند.

هنوز چند روزی از استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید نگذشته که سیل ریزش نیروهای تکنوکرات در وزارت خارجه شروع شد. به نوشته ایندیپندنت، تعداد زیادی از نیروهای ارشد وزارت خارجه که در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات مشغول خدمت بودند اعلام کردند که از سمت‌های خود استعفا داده و حاضر به همراهی و همکاری با دولت جدید نیستند.

گفته شده آنها «تکنوکرات‌های ارشد در تشکیلات دولتی» هستند که «دارای گرایش حزبی مشخصی نیستند». این وضعیت در حالی است که هنوز انتصاب وزیر خارجه جدید آمریکا، رکس تیلرسون، قطعی نشده است. در همین زمینه دیدگاه‌هایی مطرح شده است. منتقدان دونالد ترامپ می‌گویند این افراد ترجیح دادند به جای خدمت در دولت جدید، از مسوولیت‌های اداری کناره‌گیری کنند. منتقدان دو دلیل را برای نظر خود مطرح کرده‌اند.

برخی معتقدند اهداف اعلام شده دونالد ترامپ در زمینه سیاست خارجی به شکلی نیست که کارشناسان بتوانند آنها را با رویکرد و منافع بلندمدت ایالات‌متحده در صحنه بین‌المللی منطبق بدانند یا بر قابلیت اجرایی آنها صحه بگذارند و به این ترتیب، ترجیح داده‌اند نقشی در این زمینه نداشته باشند. برخی دیگر گفته‌اند که نه تنها سیاست‌های اعلام شده دونالد ترامپ فاقد انسجام منطقی است، بلکه سازماندهی دولت به خصوص با حضور افراد غیرمتخصص با هرج و مرج و آشفتگی همراه بوده و برای تکنوکرات‌های با تجربه قابل قبول نبوده است.

برخی دیگر نیز دیدگاه‌های غیرمتعارف او را در زمینه سیاست خارجی دلیل استعفای مدیران وزارت خارجه دانسته‌اند. در مقابل، منابع نزدیک به دولت «استعفای دسته‌جمعی» تشکیلات اداری و به خصوص وزارت خارجه را رد کرده‌اند.

آنها می‌گویند از تعدادی از این افراد «خواسته شد» از مقام خود استعفا بدهند و در هر حال، تغییر و تحول اداری در آغاز به کار دولت جدید غیرعادی نیست. برخی از آنان نیز یادآور شده‌اند که رئیس‌جمهوری به‌خصوص با ادامه کار کارکنانی که در زمان هیلاری کلینتون در سمت وزیر خارجه به این وزارتخانه راه یافتند یا به مقامات ارشد منصوب شدند، موافق نیست.

تمرد فرمانداران و شهرداران 
مخالفت با ترامپ به مقام‌های وزارت خارجه محدود نشده است. برخی مقام‌های ایالتی هم اعلام کرده‌اند که به دستورات دونالد ترامپ وقعی نمی‌نهند و سیاست‌های خود را پیش می‌برند. به گزارش بی‌بی‌سی، شماری از شهرها و نواحی ایالتی در آمریکا اعلام کرده‌اند که از دستور دونالد ترامپ برای شناسایی، بازداشت و اخراج مهاجران غیرقانونی خودداری کرده و تهدید او برای مجازات مالی این شهرها را نادیده خواهند گرفت.

روز چهارشنبه، ترامپ با امضای فرمانی اعلام کرد که کمک مالی دولت فدرال را به «شهرهای پناهگاه» قطع خواهد کرد اما شهرداران و مقامات بیش از ۳۰۰ شهر بزرگ و کوچک این کشور اعلام کردند که با ماموران مهاجرتی دولت فدرال همکاری نخواهند کرد.

شهرداران شهرهای بزرگی مانند نیویورک، لس‌آنجلس، شیکاگو و شهرهای کوچکتری مانند نیو هیون، سیراکیوز، اوستن، تگزاس و همچنین ده‌ها شهرک و ناحیه گفته‌اند که آماده «مبارزه طولانی» با دولت فدرال در این زمینه هستند. عنوان شهر یا «حوزه حقوقی پناهگاه» در آمریکا و کانادا به شهرها و ناحیه‌هایی اطلاق می‌شود که از همکاری با ماموران دولت فدرال برای بازداشت و پیگرد مهاجران غیرقانونی ساکن این مناطق خودداری می‌ورزند.

بیل دو بلاسیو، شهردار نیویورک گفته است که «ما از تمامی مردم شهر خود بدون توجه به اینکه از کجا آمده‌اند یا وضعیت مهاجرتی آنها چیست دفاع خواهیم کرد» و رام امانوئل، شهردار شیکاگو نیز هشدار داده است که «چه شما اهل لهستان باشید یا پاکستان، ایرلند یا هند یا جای دیگر، چه از مکزیک آمده باشید چه از مولداوی، حال که در پی تحقق رویای آمریکایی خود به شیکاگو آمده‌اید، ما به شما خوشامد می‌گوییم

منابع آمریکایی گفته‌اند که دست‌کم ٣٩ شهر و بیش از ٣٦٠ ناحیه در آمریکا خود را «حوزه پناهگاه حقوقی» اعلام کرده‌اند اما از نظر میزان همکاری با دولت فدرال در زمینه مهاجرتی بین آنها تفاوت وجود دارد. در همین راستا، مادلین آلبرایت، وزیر خارجه سابق آمریکا در توئیتی نوشت: «من یک کاتولیک به دنیا آمده و بزرگ شدم. اما اکنون حاضرم به‌عنوان یک مسلمان و به نشانه همبستگی با آنان ثبت‌نام کنم. آمریکا باید برای همه مردم با هر دین و پیشینه‌ای باز باشد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتایج نظرسنجی پولیتیکو حاکی از آن است که ۶۲ درصد رای‌دهندگان آمریکایی معتقدند که در حال حاضر آمریکا به‌طور فاحش در مسیری اشتباه حرکت می‌کند. بیش از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز اعلام کرده‌اند که پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بیش از اندازه است. این نظرسنجی از ۲۰ تا ۲۲ ژانویه و با میزان خطای 2 درصد انجام شده است.

ترامپ با «می» دیدار کرد 
ترزا می ‌روز گذشته با ترامپ دیدار کرد. اهمیت این دیدار از آن رو است که ترامپ با روند جهانی‌گرایی مخالف است و ترزا می ‌نیز رهبری کشوری را به دست گرفته است که در آن مردمش خواسته‌اند از اتحادیه اروپا بیرون بیاید. به گزارش سی‌ان‌ان، روز جمعه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده نخستین دیدار رسمی خود را با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در دفتر بیضی شکل کاخ سفید انجام داد.

هر دو رهبر کشورهای ایالات‌متحده و بریتانیا از انگیزه‌های سیاسی قوی برای انجام این دیدار برخوردار بودند. احتمال دارد انگیزه آنها نشانه‌ای بر این بوده که با موفقیت توانسته‌اند دولت‌های جدید را تحویل بگیرند. نخست‌وزیر بریتانیا که پس از دیوید کامرون مسوولیت هدایت این کشور را بر‌عهده گرفته اعلام کرده است که کشورش پس از خروج از اتحادیه اروپا قصد دارد قراردادهای تجاری جدیدی را با سایر کشورها امضا کند.

از این‌رو امضای قرارداد تجاری با ایالات‌متحده جزو برنامه‌های ترزا می ‌در فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به حساب می‌آید. البته ترامپ نیز بسیار مایل به امضای قرارداد تجاری با بریتانیا است تا وعده خود را مبنی بر بازنگری در قراردادهای تجاری ایالات‌متحده عملی کند.

اگر باراک اوباما در دوران ریاست‌جمهوری خود میل به جهانی‌گرایی داشت و از قراردادهای چندجانبه دفاع می‌کرد، ترامپ قصد دارد این قراردادها را به سمت قراردادهای دوجانبه سوق دهد. برای ترامپ امضای قرارداد با متحد دیرین خود یک موفقیت است، زیرا اوباما به‌رغم اینکه رابطه خوبی با بریتانیا داشت اما توجه بیشتر خود را روی اتحادیه اروپا متمرکز کرده بود.

یکی از مقامات آمریکا به سی‌ان‌ان گفته که امضای قرارداد با بریتانیا درست همان مدلی است که رئیس‌جمهوری جدید ایالات‌متحده به دنبال آن است. قرارداد تجاری بریتانیا و ایالات‌متحده در واقع پاسخ به کسانی است که از ترامپ به دلیل سیاست‌های حمایتی (از سرمایه‌گذاران داخلی) به شدت انتقاد کرده بودند و منتقدان می‌گفتند ترامپ مخالف هر نوع قرارداد تجاری با سایر دنیا است. او با امضای قرارداد با بریتانیا قصد دارد نشان دهد وی مخالف هر نوع قرارداد تجاری نیست و او تنها با قراردادهای چند ملیتی مشکل دارد و به صراحت نیز اعلام کرده است در دوره خود با این نوع قراردادها مخالفت خواهد کرد.

این دیدار اما در حالی صورت گرفت که ترامپ هنوز وزیر بازرگانی ندارد. او یک روز قبل از ملاقات با نخست‌وزیر بریتانیا، در دیداری که با قانون‌گذاران فیلادلفیا داشت به آنها گفته بود: «من با خانم نخست‌وزیر قرار ملاقات دارم، همانگونه که می‌دانید دیدار با نخست‌وزیر بریتانیا مهم است... من هنوز وزیر بازرگانی ندارم، به همین دلیل مجبورم که خودم اداره جلسه را بر عهده بگیرم که البته جای نگرانی نیست

سی‌ان‌ان می‌نویسد: دیدار ترامپ با نخست‌وزیر بریتانیا حاوی این پیام است که رئیس‌جمهوری جدید ایالات‌متحده از موضعی قوی، ترزا می ‌را به‌عنوان اولین میهمان خارجی خود پذیرفته است. اگرچه ترامپ روز جمعه توانست تا با رئیس دولت متحد دیرین خود دیدار داشته باشد و برخی آن را نشانه موفقیت دولت ترامپ ارزیابی کرده‌اند اما یک روز پیش از دیدار این دو رهبر، رئیس‌جمهوری مکزیک اعلام کرد که به دلیل سیاست‌های ترامپ سفر خود را به واشنگتن لغو کرده است.

در این‌باره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت اگر قرار است مکزیک پول دیوار مرزی میان دو کشور را نپردازد رئیس‌جمهوری این کشور باید سفر برنامه‌ریزی شده‌اش را به واشنگتن لغو کند. در واقع این اظهارات ترامپ واکنشی به توییت روز چهارشنبه انریکو پینا نیه‌تو، همتای مکزیکی‌اش است که گفته بود: «من بارها گفته‌ام و یکبار دیگر نیز می‌گویم که مکزیک هزینه ساخت هیچ دیواری را نمی‌پردازد

به نظر می‌رسد روابط مکزیک با آمریکا در دوران ترامپ مجددا دچار بحران‌هایی از این دست شود. رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: «ایالات‌متحده ۶۰ میلیارد دلار کسری تجاری با مکزیک دارد. از ابتدای اجرایی شدن نفتا این قراردادی یک طرفه بوده است با ارقام بسیار بالایی... چه شغل و شرکت‌هایی که از دست رفته‌اند

افزون بر این، اصرار ترامپ بر ساخت دیوار در مرز با مکزیک که طی یک فرمان اجرایی از سوی رئیس‌جمهوری در دستور کار قرار گرفته است رابطه بین این دو رئیس‌جمهور را به شدت تنش‌زا کرده است
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با بیان اینکه سالانه بیش از 100هزارایرانی به انواع سرطان مبتلا می شوند، گفت:هرچند تعداد مبتلایان به سرطان در ایران در حال افزایش است اما این میزان از متوسط جهانی کمتراست.

به گزارش ایرنا، دکترایرج حریرچی روزچهارشنبه در نشست خبری کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ها با اشاره به افزایش بروز سرطان در دنیا افزود:10 میلیون بروز سرطان در سال 2000 میلادی به 14 میلیون در سال 2012 رسیده که پیش بینی می شود این تعداد در سال 2030 به 25 میلیون نفر برسد.

حریرچی ادامه داد:مرگ و میر ناشی از بیماری سرطان در دنیا در سال 2000 میلادی 6 میلیون نفر بوده که درسال 2012 به 8 میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود که در سال 2030 میلادی به 13 میلیون نفر برسد.

پیشگیری ازحدود نیمی از مرگ های ناشی از سرطان 
قائم مقام وزیر بهداشت اظهار کرد:حدود نیمی از مرگ های ناشی از سرطان با تشخیص زودهنگام ( غربالگری ) قابل پیشگیری است.

وی اظهار کرد که در سال های گذشته سونامی سرطان در ایران مطرح شده که این موضوع غلط است. هرچند تعداد مبتلایان به سرطان در ایران در حال افزایش است اما این میزان از متوسط جهانی کمتراست.

وی، به دلایل اصلی افزایش سرطان درکشور اشاره کرد وگفت:افزایش سن، عوامل محیطی و سبک زندگی عامل اصلی افزایش سرطان در ایران است.

بیش از 10 هزار مقاله در حوزه سرطان در ISI منتشر شده است 
وی بر انجام تحقیقات در زمینه درمان و تشخیص زودرس تاکید کرد و گفت:بیش از 10هزار مقاله در این زمینه در ISI منتشر شده است.

حریرچی ادامه داد:در سال گذشته در حوزه سرطان 2 هزار 436 مقاله توسط دانشمندان ایرانی منتشر شده است.
وی به انجام کوهورت در استان گلستان اشاره کرد و گفت: در این مطالعه اثبات شده که تریاک سرطان زا است و الکل و برخی از عفونت ها هم می تواند عامل سرطان باشند.

وی با اشاره به اینکه سه دسته مرکزارائه خدمات پیشگیری راه اندازی خواهد شد، گفت: در دسته اول که مراکز تشخیص زودهنگام سرطان و غربال گیری سرطان است 148 مرکز ایجاد خواهد شد.

حریرچی افزود: 74 مرکز در قالب دسته دوم در 50 شهر کشور ایجاد خواهند شد که این مراکز شامل رادیوتراپی و شیمی درمانی است و فعالیت ساخت 2 مرکز در قالب دسته سوم به زودی در تهران و کرج آغاز خواهد شد.

وی به سرطان های شایع در کشور اشاره کرد و گفت: در مردان به ترتیب معده ، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان سینه، روده بزرگ، معده و لوسمی از سرطان های شایع هستند.

حریرچی افزود که میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی به ترتیب 134 و 128 نفر درهر 100 هزار نفر است و میانگین جهانی به ترتیب 208 نفر و 165 نفر است.

وی برتغییر شیوه زندگی درکشورتاکید کرد وگفت: 10 درصد افراد بالغ در کشور سیگار می کشند؛ بیش از 50 درصد افراد جامعه کلسترول و نزدیک به 10 درصد قند خون دارند.

حریرچی هزینه مستقیم و غیر مستقیم سرطان سالانه در ایران را 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که 83 درصد این هزینه ها توسط دولت و بقیه توسط مردم تامین می شود.

وی ادامه داد که در سال 2015 میلادی هزار و 160 میلیارد دلار در دنیا در حوزه سرطان هزینه شده است.

اولین کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان از 9 تا 11 بهمن ماه با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی در سالن همایش ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود
امام جمعه موقت بوشهر با ابراز نگرانی از افزایش خانه‌های مجردی گفت: هر چند اسلام بر مسئله صیغه برای ازدواج سفارشات خوبی دارد اما نباید شرایط به گونه‌ای پیش رود که این دستور الهی، دست‌آویزی برای سوءاستفاده عده‌ای و ابزاری برای فساد شود.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسین دشتی امروز در آیین سیاسی عبادی نماز جمعه اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با دستان خالی مردم و با مرجعیت رهبری در حکومت تا دندان مسلح رژیم ستم‌شاهی به پیروزی رسید.

وی با تبریک ایام دهه فجر انقلاب افزود: این انقلاب ماحصل تلاش‌ها و مجاهدت‌های امام راحل و همه انقلابیون بود که آرزویشان زندگی در زیر سایه اسلام داشتند.

امام جمعه موقت بوشهر تصریح کرد: وظیفه ما نسبت به انقلاب، تلاش برای شناسایی ابعاد مختلف آن به نسل کنونی و آینده کشور است.

وی ادامه داد: در صورتی که برای شناسایی ابعاد مختلف ایجاد انقلاب اسلامی به نسل کنونی و آینده کشور کاهلی به خرج دهیم و نتوانیم ماهیت این انقلاب را معرفی کنیم در مقام دفاع از انقلاب کم گذاشته‌ایم.

امام جمعه موقت بوشهر با اعلام اینکه دفاع از انقلاب اسلامی ایران اوجب واجبات است عنوان کرد: دفاع از انقلاب وظیفه همگانی است و هرکس در هر جایگاهی که قرار دارد باید مسئولیت این امر خطیر که دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است را بپذیرد و انجام دهد.

وی ادامه داد: امتیاز این انقلاب نسبت به دیگر انقلاب‌ها و نظام‌های جهان این است که انقلاب اسلامی ایران مدیون خون شهدا و ایثارگرانی است که با تمام وجود برای استقلال و آزادی کشور از جان و مال خود گذشتند.

دشتی عنوان کرد: این انقلاب دارای دو نعمت رهبری و نظام قانون‌گذاری اسلامی است که به این سبک و با داشتن مشروعیت مردمی در هیچ جای جهان یافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: در ساختار حکومت جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان به عنوان نعمتی خدایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد قوانین و مقرراتی خلاف اسلام تعیین تا این نظام ولایی اسلامی به انحراف کشیده شود.

امام جمعه موقت بوشهر با تسلیت شهادت شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در نشست‌های گوناگون، مسئله ایمنی را با جدیت پیگیری و به مسئولان سفارشات موکدی اعلام کرده است اما دیده شده که در بخش‌های عمده‌ای متاسفانه توجهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر فرد در هر جایگاهی که مسئولیت دارد نباید به هر دلیلی از مسئولیتش در مقابله با ایمنی جان و مال مردم چشم‌پوشی کند.

دشتی با اشاره به انحطاط اخلاق و فروپاشی مرز خانواده در غرب گفت: با بالا رفتن آمار طلاق در جامعه اسلامی ایران، زنگ خطری به صدا درآمده که هم مسئولین و هم بزرگان و ریش سفیدان هر قوم باید برای آن چاره‌اندیشی کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون شاهد افزایش خانه‌های مجردی هستیم که ضمن ایجاد نگرانی، مفاسدی را به همراه آورده است که در هیچ شرایط زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی و اسلام با تعالیم وحیانی نیست.

امام جمعه موقت بوشهر با اشاره به ضرورت ساماندهی امر صیغه برای ازدواج، عنوان کرد: هر چند اسلام بر مسئله صیغه برای ازدواج سفارشات خوب و مناسبی دارد اما نباید شرایط به گونه‌ای پیش رود که این دستور الهی، دست‌آویزی برای سوء استفاده عده‌ای و ابزاری برای فساد شود.

وی ادامه داد: اگر برای مسئله صیغه ازدواج، فکر اساسی و ساماندهی مناسبی نشود، این مسئله به امان خدا رها می‌شود و آن موقع از دست هیچ‌کس کاری ساخته نیست.