گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 11 بهمن - 95
مسیح مهاجری در روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: پذیرفتن این اصل که انقلاب اسلامی هنوز راهی طولانی برای رسیدن به اهداف خود در پیش دارد، بر تمام انقلابیون و علاقمندان به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی لازم است.

لازمه پذیرفتن این اصل، با توجه به موانعی که در داخل و خارج از ایران بر سر راه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، این است که برای انسجام نیروهای انقلاب اقدام جدی صورت بگیرد. درحال حاضر نه تنها چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد، بلکه عده‌ای تا می‌توانند در آتش اختلاف می‌دمند و برای ایجاد کینه و فاصله و حتی فراهم ساختن زمینه‌های برخورد میان نیروهای انقلاب از هرچه در توان دارند استفاده می‌کنند. بدین ترتیب، وضعیت داخلی به هیچ وجه متناسب با شرایط پیشبرد اهداف انقلاب نیست.
در خارج از کشور، دشمنی‌هایی که با انقلاب اسلامی در سطح قدرت‌های زیاده‌خواه و در رأس آنها آمریکا وجود داشت همچنان وجود دارد. علاوه بر این، نظام سلطه توانسته منطقه غرب آسیا به ویژه جهان عرب را به کانون بحران تبدیل کند و از این طریق خطرهایی را برای کل منطقه و برای نظام جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاورد. رشد تروریسم در کشورهای پیرامونی ما، اوج گیری بحران یمن، ادامه ناامنی در افغانستان و فرصتی که از رهگذر این وقایع تلخ برای رژیم صهیونیستی پیش آمده، موضوعاتی نیستند که بتوان آنها را نادیده گرفت. به اینها باید وجود اختلاف میان کشورهای منطقه را نیز اضافه کرد که فرصت کم نظیری برای دشمنان ملت‌های مسلمان فراهم ساخته و هر روز بنیه مسلمانان را ضعیف‌تر می‌کند. آنچه در این میان موجب تاسف شدید است این است که تضعیف مسلمانان به دست خود مسلمانان و البته طبق خواست و برنامه دشمنان صورت می‌گیرد و عقلای جهان اسلام این بی‌عقلی آشکار و خطرناک را چاره نمی‌کنند!
در آمریکا نیز فردی زمام امور را به دست گرفته که نه عقل درستی دارد و نه قابل مهار کردن است. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور جدید آمریکا، هم برای خود آمریکا یک خطر است و هم برای کشورهای دیگر. به همین دلیل، ما باید به خطرهائی که اکنون منطقه ما را تهدید می‌کند خطر بی‌مهار بودن رئیس‌جمهور جدید آمریکا را نیز بیافزائیم.
با توجه به این خطرهای آشکار که از خارج و داخل، آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی را تهدید می‌کنند، این سوال بسیار مهم کاملاً مطرح کردنی است که چرا بزرگان ما با عزمی جدی درصدد جلوگیری از تشنج آفرینی‌های داخلی و تحرکات خلاف اخلاق و خلاف شرع افرادی که به بهانه حمایت از انقلاب و دفاع از نظام جمهوری اسلامی هر اقدام خلافی که بخواهند مرتکب می‌شوند و به هیچ چیز پای بندی نشان نمی‌دهند، بر نمی‌آیند؟
کسانی که به نام دین و به بهانه حمایت از ولایت، زشت‌ترین تهمت‌ها را به رئیس جمهوری که با تنفیذ ولایت مشغول کار است می‌زنند و هر جا که بخواهند بدون هیچ مانعی سخنرانی‌های تفرقه‌افکنانه می‌کنند، دروغ می‌گویند، تخریب می‌کنند، ناسزا می‌گویند و حتی به تهدید متوسل می‌شوند، چرا مهار نمی‌شوند؟ کسانی که مسئولین ارشد نظام را خائن می‌نامند و بدون ارائه کوچک‌ترین مدرک و سند هرچه بخواهند به آنها نسبت می‌دهند، چرا آزادانه به این تخریب‌ها ادامه می‌دهند و کسی مانع این همه تخلف نمی‌شود؟ با کسانی که حتی بعد از فقدان بزرگان انقلاب و نظام، بدترین تهمت‌ها را به آنها می‌زنند و سخیف‌ترین نسبت‌ها را به آنها می‌دهند، چرا حتی برخورد ارشادی نمی‌شود؟
به این کار و این سخنان نمی‌توان عنوان انتقاد داد و به بهانه اینکه افراد آزادند انتقاد کنند از کنار تخلفات آنها عبور کرد. در هیچ نقطه‌ای از جهان و در هیچ مکتبی دروغ و ناسزاگوئی و تخریب را تحت عنوان انتقاد توجیه نمی‌کنند. ما که مسلمانیم و حاکمیت کشورمان فقط با رعایت احکام اسلامی مشروعّیت دارد، نمی‌توانیم در برابر این همه اقدامات خلاف اخلاق و خلاف شرع و این همه سخنان ناروا بی‌تفاوت باشیم و به متخلفان اجازه بدهیم چهره اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را مخدوش کنند و مدعی باشند که این دروغ‌ها را قربة الی‌الله می‌گویند و این تهمت‌ها را با هدف حمایت از اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به هر کسی که بخواهند می‌زنند. اسلام به هیچکس اجازه سکوت در برابر این تحرکات سخیف و تفرقه افکنانه را نداده است.
خطری که بی‌تفاوتی در برابر این نارواها ایجاد می‌کند، عکس‌العمل‌هائی است که در برابر این روش خلاف اخلاق و خلاف شرع در جامعه پدید می‌آید. یک عکس‌العمل این است که عده‌ای درصدد پاسخگوئی بر می‌آیند و چه بسا آنها هم عنان اختیار از کف بدهند و مرتکب تخلفاتی شوند و آتش کینه و اختلاف را شعله ور نمایند. و خطر دیگر این است که عده‌ای با مشاهده سکوت بزرگان در برابر نارواها دچار بی‌اعتمادی به نظام و بی‌تفاوتی نسبت به انقلاب می‌شوند. این روند اگر ادامه پیدا کند، به پشتوانه نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌شود و این خسران بزرگی است.
اینکه امروز شایعه حرف اول را می‌زند، به دلیل خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به مسئولین است. هیچ کس نباید در برابر خسران بزرگ بی‌اعتمادی مردم بی‌تفاوت باشد. ما برای ادامه راه انقلاب تا رسیدن به اهداف بلند آن و برای هرچه هرچه مستحکم‌تر کردن پایه‌های نظام جمهوری اسلامی و ایستادگی در برابر دشمنان خارجی، به اعتماد مردم نیاز مبرم داریم. این اعتماد را بزرگان ما فقط از طریق حاکم کردن اخلاق و ضوابط شرعی بر رفتارها و گفتارها می‌توانند حفظ کنند.
امضای فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجرین به آمریکا
فرارو- «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) فرمان اجرایی  بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجرین به آمریکا را امضا کرد.

هنوز متن این فرمان منتشر نشده، اما بر اساس متن پیش‌نویس، ایران جزو کشورهای هدف بوده است. ترامپ در مراسم امضای این فرمان که در پنتاگون برگزار شد، گفت: «دارم تمهیدات جدیدی برای غربالگری ایجاد می‌کنم تا تروریست‌های اسلامی رادیکال را از ایالات متحده آمریکا بیرون نگه دارم

وی افزود: «ما نمی‌خواهیم آن‌ها اینجا باشند. می‌خواهیم اطمینان یابیم کسانی را به کشورمان نمی‌پذیریم که تهدیدی برای سربازانمان هستند که در خارج از کشور می‌جنگند. می‌خواهیم تنها کسانی را به کشورمان راه دهیم که از کشور ما حمایت کرده و عمیقا عاشق مردم ما هستند

بر اساس پیش‌نویس این فرمان که به دست رسانه‌ها رسیده، به مدت دستکم یک ماه صدور روادید برای اتباع هفت کشور مسلمان ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی به حالت تعلیق درمی‌آید و پس از آن هم کشورها باید اطلاعات اتباع خود را در اختیار آمریکا قرار دهند.

مشخص نیست که آیا این بند در متن امضا شده ترامپ باقی مانده است یا نه.

این فرمان همچنین برنامه پذیرش پناهجو را هم به مدت 120 روز تعلیق می‌کند و سقف پذیرش پناهجو را هم 50% کاهش می‌دهد.

ترامپ در این مراسم فرمان اجرایی «تقویت ارتش» را هم امضا کرد، که به گفته او مجوز خرید کشتی، هواپیما و دیگر تجهیزات نظامی را فراتر از برنامه‌ریزی‌های قبلی، به پنتاگون می‌دهد.

او گفت این فرمان نیروهای نظامی آمریکا را بازسازی کرده و توان آن‌ها برای محافظت از آمریکا را افزایش می‌دهد

جزئیات متن پیش‌نویس قانون غربالگری مهاجرین در ادامه آمده است:

رئیس‌جمهور آمریکا در این فرمان اجرایی خاطرنشان کرده که فرایند صدور روادید از اهمیت زیادی برای کشف افراد دارای پیشینه تروریستی و جلوگیری از ورود آنها به خاک آمریکا برخوردار است.

تعلیق صدور روادید و سایر امتیازهای مهاجرتی برای کشورهای متضمن نگرانی‌های خاص.

(بند a) رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر امنیت داخلی این کشور را موظف کرده با مشورت وزیر خارجه و مدیر اطلاعات ملی به تعیین این موضوع بپردازد که هر یک از کشورها  لازم است چه اطلاعاتی به واشنگتن ارائه کنند تا بر اساس آن بتوان مشخص کرد آن دسته از اتباع خارجی که تقاضای روادید یا پذیرش آنها دست بررسی است، همان افرادی هستند که اعلام کرده‌اند و یا متضمن تهدید برای آمریکا نیستند

* (بند b) وزیر امنیت داخلی بایستی با مشورت وزیر خارجه و مدیر اطلاعات ملی، ظرف 30 روز بعد از اجرایی شدن این فرمان اجرایی، گزارشی درباره موارد ذکر شده در بند a برای بررسی را تقدیم رئیس‌جمهور کنند. وزیر امنیت داخلی بایستی در این گزارش اطلاعات مورد نیاز برای بررسی روادید اتباع کشورهای مختلف و همچنین کشورهایی که از ارائه اطلاعات کافی خودداری می‌کنند را مشخص کند. اتباع خارجی که با روادیدهای دیپلماتیک، روادید ناتو و ویزای نوع c-2 برای سفر به سازمان ملل متحد سفر می‌کنند از شمول این بررسی‌ها خارج شده‌اند.

به منظور کاستن از بار مسئولیت نهادهای ذیربط در زمان انجام بررسی‌های مشخص شده در بالا و همچنین ضمانت برقراری استانداردهای لازم جهت جلوگیری از حملات تروریستی، رئیس‌جمهور آمریکا هر گونه ورود مهاجرتی و غیرمهاجرتی اتباع بیگانه از کشورهایی که به موجب مفاد قانونی، کشورهای متضمن نگرانی خوانده تشخیص داده شده‌اند را به مدت 30 روز از زمان صدور این حکم، تعلیق می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا بایستی فوراً بعد از دریافت گزارش تشریح شده در بند b که حاوی اطلاعات مربوط به بررسی روادیدها است، از تمامی دولت‌های خارجی که اطلاعات لازم را ارائه نکرده‌اند بخواهد که اطلاعات خود را ظرف 60 روز بعد از اخطار، تحویل بدهند.

اجرای معیارهای یکپارچه غربالگری برای تمامی برنامه‌های مهاجرتی: وزیر امنیت داخلی، مدیر اطلاعات ملی و رئیس اف‌بی‌آی، بایستی در زمان انجام فرایند داوری برای اعطای مزیت‌های مهاجرتی، برنامه‌ای را با هدف شناسایی افرادی که قصد ورود غیرقانونی به خاک آمریکا با هدف آسیب زدن به این کشور دارند و یا افرادی که بیم آسیب‌‌رسانی بعد از پذیرششان وجود دارد، اجرا کنند. این برنامه، تدوین معیارها و رویه‌های یکپارچه غربالگری از قبیل موارد زیر را شامل خواهد شد: مصاحبه‌های فردی؛ ایجاد یک پایگاه داده متشکل از اسناد هویتی ارائه شده توسط متقاضیان با هدف جلوگیری از استفاده اسناد کپی توسط متقاضیان متعدد،؛ اصلاح فرم‌های تقاضا به قصد گنجاندن سوالاتی برای کشف پاسخ‌‌های فریبکارانه و مقاصد سوء؛ ساز و کاری برای راستی‌آزمایی اینکه فرد متقاضی فردی غیر از کسی که ادعا می‌کند نیست؛ فرایندی برای سنجش احتمال تبدیل شدن فرد متقاضی به یکی از اعضای موثر جامعه و توانایی فرد برای کمک موثر به منافع ملی و فرایندی برای ارزیابی اینکه آیا فرد متقاضی نیتی برای ارتکاب اعمال مجرمانه یا تروریستی بعد از ورود به خاک آمریکا دارد یا خیر.

سازماندهی مجدد «برنامه پذیرش پناه‌جویان» برای سال مالی 2017. (a) وزیر خارجه آمریکا بایستی «برنامه پذیرش پناه‌جویان آمریکا» را به مدت 120 روز تعلیق کند. در طول این دوره 120 روزه، وزیر خارجه آمریکا به همراه وزیر امنیت داخلی بایستی فرایندهای تقاضا و داوری در «برنامه پذیرش پناه‌جویان آمریکا» را بررسی کرده و مشخص کنند با انجام کدام اقدامات اضافی می‌توان اطمینان حاصل نمود افرادی که به عنوان پناهنده پذیرفته می‌شود، تهدیدی علیه امنیت و رفاه ایالت متحده ایجاد نمی‌کنند. 120 روز بعد از این فرمان، وزیر خارجه آمریکا بایستی پذیرش متقاضیان ذیل «برنامه پذیرش پناه‌جویان» را تنها برای آن دسته از کشورهایی از سر بگیرد که وزیر امنیت داخلی، وزیر خارجه و مدیر اطلاعات ملی به طور مشترک تشخیص دهند برای آن کشورها مکانیسم‌های حفاظتی کافی جهت تضمین امنیت و رفاه ایالات متحده وجود دارند.

پس از از سرگیری «برنامه پذیرش پناه‌جویان آمریکا»، از وزیر خارجه خواسته می‌شود طبق حدود و ثغور مشخص‌شده در قانون و با مشورت وزیر امنیت داخلی تغییراتی را با هدف در اولویت قرار دادن تقاضای پناه‌جویانی که مورد آزار و اذیت مذهبی قرار گرفته‌اند، اعمال کند، منوط بر آنکه مذهب آن فرد جز مذاهب اقلیت در کشور متبوعش باشد. وزرای خارجه و امنیت داخلی می‌تواند در مواردی که ضروری و مناسب تشخیص می‌دهند قوانینی را به رئیس‌جمهور جهت کمک به این فرایند اولویت‌دهی توصیه کنند.

وزرای خارجه و امنیت داخلی بایستی تا زمانی که رئیس‌جمهور مشخص نکرده که در برنامه پذیرش پناه‌جویان آمریکا تغییرات کافی در راستای هماهنگ شدن آن با منافع ملی اعمال شده بررسی پناهندگی و پذیرش اتباع سوریه به عنوان پناهنده را متوقف کنند

صرفنظر از هر حکم ریاست‌جمهوری قبلی درباره تعداد پناه‌جویان برای سال مالی 2017، وزرای خارجه امنیت داخلی می‌توانند برای سال مالی 2017 در مجموع 50 هزار پناهنده را مورد پذیرش قرار بدهند

*ایجاد مناطق امن برای محافظت از جمعیت‌های آسیب‌پذیر سوریه. متعاقب توقف پذیرش پناه‌جویان سوری به وزیر خارجه آمریکا به همراه وزیر دفاع دستور داده می‌شود ظرف نود روز پس از صدور این فرمان برنامه‌ای جهت ایجاد مناطق امن در سوریه و مناطق اطراف آن ایجاد کنند. اتباع سوری آواره شده از سرزمین‌های خود می‌توانند در این مناطق امن با اقداماتی نظیر بازگشت به کشور یا اسکان مجدد در یک کشور ثالث منتظر اسکان با ثبات باشند.

امنیت مصاحبه روادید. وزیر خارجه آمریکا بایستی فوراً «برنامه معافیت مصاحبه روادید» را در جهت تبعیت از بند 22 قانون INAA که تمامی افراد متقاضی روادید غیرمهاجرتی را به انجام مصاحبه ملزم می‌کند، معلق کند

اعتبار متقابل روادید. وزیر خارجه آمریکا بایستی تمامی توافق‌های متقابل روادید را با هدف  اطمینان از دو سویه بودن آنها مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که یک کشور، با اتباع آمریکایی خواستار روادیدهای غیرمهاجرتی به نحو دو سویه رفتار نمی‌کند، وزیر خارجه آمریکا بایستی اعتبار روادید آن کشور، برنامه کارمزد آن یا هر بخش دیگر آن را به نحوی اصلاح کند که با نحوه رفتار آن کشور خارجی با اتباع آمریکایی همتراز شود

شفافیت و گردآوری اطلاعات. وزیر امنیت داخلی آمریکا بایستی در چارچوب قانون ظرف 180 روز بعد از این حکم و از آن به بعد هر 1800 روز اقدام به گردآوری اطلاعات و قرار دادن آن در دسترس عموم در موارد ذیل بنماید

اطلاعات مربوط به تعداد افرادی در آمریکا که زادگاه آنها یک کشور خارجی است و به جرائم مرتبط با تروریسم متهم شده‌اند، در ارتباط با جرائم مرتبط با تروریسم محکوم شده‌اند و یا بر اساس فعالیت‌های مرتبط با تروریسم، وابستگی یا حمایت مادی از سازمان‌های تروریستی  از خاک آمریکا اخراج شده‌اند؛

اطلاعات درباره تعداد افرادی در آمریکا که زاده کشورهای خارجی هستند و پس از ورود به آمریکا افراطی‌شده‌اند و اقدام به انجام اعمال مرتبط با تروریسم کرده‌اند و یا اقدام به حمایت مادی از سازمان‌های تروریستی در کشورهایی کرده‌اند که تهدید علیه آمریکا به شمار می‌روند.
رییس جمهوری با هدف اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه ساختمان پلاسکو و تقویت توان کشور در مدیریت بحران؛ در حکمی دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس را به ریاست "هیأت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو" منصوب و از وی خواست تا ظرف دو ماه «گزارش ملّی» این حادثه را جهت اطلاع مردم ایران منتشر کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن حکم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این باره به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر محمد تقی احمدی
رییس محترم دانشگاه تربیت مدرس
سلام علیکم
در پی حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز شهر تهران که صحنه ایثار و فداکاری آتش نشانان غیور شد و احساسات عمومی مردم ایران را در کمک به آسیب دیدگان و وحدت و انسجام ملی در برخورد با چالش ها نشان داد؛ از آن نظر که باید همه تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه اتخاذ شود و توان کشور در مدیریت بحران تقویت گردد؛ لازم می دانم، «هیأت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» به ریاست جناب عالی و عضویت شخصیت های علمی و خبره در تخصص‌های مختلف ذیربط به شرح ذیل تشکیل شود و ظرف مدت دو ماه «گزارش ملّی» این حادثه را با «بررسی علل و عوامل وقوع آتش ‏سوزی و فرو ریختن ساختمان»، «نحوه مدیریت محیطی حادثه»، «کیفیت هماهنگی دستگاه‌های مسئول در مدیریت بحران»، «راه‌های پیشگیری از تکرار آن» و «اصلاحات ساختاری و مدیریتی لازم» ارایه و گزارش دقیقی جهت اطلاع مردم شریف ایران منتشر نماید.
کلیه دستگاه‌ها و مسئولان ذیربط موظفند با این هیأت همکاری نموده و اطلاعات مربوط را در اختیار بگذارند.
دکتر علی اکبر آقا کوچک
دکتر سعید بختیاری
مهندس فرج اله رجبی
مهندس شاپور طاحونی
آقای نصرالله طهماسبی
دکتر محمد فاضلی
دکتر سید باقر مرتضوی
دکتر رسول میرقادری
دکتر مهدی هداوند
توفیق هیأت محترم را در انجام این وظیفه ملّی از خداوند بزرگ خواستارم.
حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران
دستور اجرایی جدید دونالد ترامپ ساعت 4:30 بعدازظهر به وقت واشنگتن به امضا رسید. طبق این قانون اتباع هفت کشور از جمله ایران امکان دریافت ویزا برای سفر به آمریکا را از دست می دهند و البته دارندگان ویزا هم از ورود به این کشور منع می شوند.

به گزارش ایسنا، در خبرهای ارسالی عنوان شده بود اجرای این دستور به محض امضای ترامپ آغاز خواهد شد ولی با این وجود مسافران ایرانی پروازهای مختلف به مقصد آمریکا امیدوار بودند تا شاید چند روزی فرصت داشته باشند و بتوانند پس از دردسرهای فراوانی که برای کسب ویزا و دیدار خانواده و یا ادامه تحصیل در آمریکا متحمل شده اند، وارد این کشور شوند.
اما خبرهای ارسالی از آمریکا چنین نیست و به نظر می رسد روند دیپورت مسافران ایرانی ساعاتی پس از امضای ترامپ عملیاتی شده است.
کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در موارد متعددی نوشته‌اند در فرودگاه های لس آنجلس، بوستون، نیویورک و آتلانتا چندین مسافر با حضور در پای باجه های چک گذرنامه، با ارائه گذرنامه ایرانی و بدون اینکه ویزای آنها چک شود، به قسمت پروازهای خروجی راهنمایی شده و از همانجا به ایران و یا کشور مبدا بازگردانده شده اند.
در یکی از موارد تمام اعضای خانواده ای که تنها یک ماه قبل ویزای مهاجرتی به آمریکا را گرفته بودند، بدون عبور حتی از باجه کنترل گذرنامه در تگزاس، ناچار به بازگشت به تهران شده‌اند.
البته در ساعات اولیه امضای فرمان عده ای با ویزای غیرمهاجرتی موفق به ورود شده اند اما با گذشت زمان و احتمالا تکمیل تشریفات اداری در فرودگاه ها برای اجرای فرمان جدید، شمار مسافران دیپورت شده رو به افزایش گذاشته است.
در یکی از موارد هم مسافری که قصد پرواز به آمریکا را داشته از فرودگاه ابوظبی بازگردانده شده که در نوع خود جالب است.
گزارش‌های تایید نشده از دیپورت برخی از دارندگان گرین کارت خبر می‌دهد، هرچند که قبلا گفته شده بود دارندگان گرین‌کارت آمریکا از قانون جدید مستثنی هستند. شاید در روزهای آتی خبرهای بیشتری در مورد سرنوشت مسافران آمریکا که حتی دارای گرین کارت هستند بشنویم.