گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت چهارم 11 بهمن - 95
مدیر کل پیش بینی هوا سازمان هواشناسی از ورود یک جبهه سرد و بارشی به آسمان کشور خبر داد. وی گفت: از ساعات پایانی امروز شنبه 9 بهمن ماه شاهد ورود یک جبهه سرد جدید به آسمان کشور خواهیم بود و در پی این اتفاق برخی نقاط کشور از جمله تهران بارش برف را خواهند داشت.

به گزارش میزان، مدیر کل پیش بینی هوا سازمان هواشناسی از ورود یک جبهه سرد و بارشی به آسمان کشور خبر داد.

احد وظیفه گفت: بارش ها در نیمه غربی،‌شمال و مرکز کشور ادامه داشته و در دامنه های زاگرس و همچنین رشته کوه ها شاهد بارش برف هستیم.

وی افزود: در ارتفاعات البرز بارش ها به صورت برف بوده و سواحل کشور نیز تحت تاثیر ابرهای باران زا هستند.

مدیر کل پیش بینی هوا سازمان هواشناسی با اشاره به خروج یک سامانه بارشی از روز دوشنبه از محدوده شمال شرق کشور اظهار کرد: در شمال شرق کشور و همچنین منطقه غرب از روز دوشنبه شاهد کاهش بارش ها و خروج سامانه بارشی هستیم.

وظیفه با ارائه آماری از بیشترین بارش ها طی 24 ساعت گذشته در کشور تصریح کرد: طی 24 ساعت گذشته دماوند،‌ کردستان،‌ انزلی،‌خرم آباد و رشت بیشترین بارش ها را داشته اند.

وی از ورود جبهه سرد هوا به کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: از ساعات پایانی امروز شنبه 9 بهمن ماه شاهد ورود یک جبهه سرد جدید به آسمان کشور خواهیم بود  و در پی این اتفاق برخی نقاط کشور از جمله تهران بارش برف را خواهند داشت.

مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش دمای تهران از فردا اذعان کرد: دمای هوای شهر تهران فردا به منفی 2 درجه خواهد رسید و در این شرایط بارش برف و باران را خواهیم داشت
محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در بخشی از گفتگوی خود با ایرنا گفته است: آقای هاشمی منتقدان خود را دو دسته می دانست. دسته ای که از واقعیت زندگی او مطلعند اما خود را خواب زده اند و قصد هم ندارند بیدار شوند. ایشان می دانست به اینها هر چقدر هم پاسخ داده شود، باز تاثیری در کارشان نخواهد داشت. گروه دیگر هم افرادی بودند که از روی بی اطلاعی این تهمت ها علیه هاشمی را باور می کردند.

بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

به کثرت مخالفان هاشمی اشاره کردید. اتهام دیگری که همیشه به هاشمی زده می شد افسانه مرد ثروتمندی به نام اکبر هاشمی رفسنجانی بود که در همه جا حضور داشت و ثروت و قدرت کشور دستش بود و از پشت به همه چیز و همه کس خط می داد؟ چرا هاشمی همیشه در مقابل این اتهامات سکوت کرد؟
دو فرض می توان در نظر گرفت. یکی اینکه افرادی که گرفتار کثرت فعالیت هستند فرصتی برای پاسخگویی به این اتهامات ندارند. هر چند تکلیف را از اطرافیان شخص ساقط نمی کند و شاید خود ما هم می توانستیم مدافعین بهتری برای ایشان باشیم.

از طرفی اما آقای هاشمی منتقدان خود را دو دسته می دانست. دسته ای که از واقعیت زندگی او مطلعند اما خود را خواب زده اند و قصد هم ندارند بیدار شوند. ایشان می دانست به اینها هر چقدر هم پاسخ داده شود، باز تاثیری در کارشان نخواهد داشت. گروه دیگر هم افرادی بودند که از روی بی اطلاعی این تهمت ها علیه هاشمی را باور می کردند.

اما همین شایعات رخدادهای مهمی در کشور به وجود آورد. شاید رای آوردن احمدی نژاد در انتخابات 84 هم دامن زدن به این شایعات درباره آقای هاشمی بود؟
عطریانفر: اتفاقی که در سال 84 آقای هاشمی را از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری بازداشت به خاطر این اتهامات نبود. بلکه طرحی از پیش تعریف شده توسط عده ای بود تا ایشان به قدرت نرسد وگرنه احمدی نژاد عددی نبود که بیاید و در مقابل آقای هاشمی قدعلم کند.

اما ایراد شما را به طور کلی رد نمی کنم شاید باید اطرافیان و دوستان ایشان در مقابل این اتهامات موضع گیری بهتری می کردند. توجه داشته باشید که خیلی از این مسائل از جنس گفت و گو نبود که با پاسخگویی حل شود. این همه حرف علیه مهدی هاشمی زده شد. مهدی هم به توصیه بزرگان از کشور خارج شد. وقتی اتهامات بالا گرفت حتی برخی توصیه کردند وی از بازگشت به کشور خودداری کند اما آقای هاشمی ایستاد و گفت مهدی به ایران می آید و به زندان هم می رود.

پرونده قضایی مهدی هاشمی را بخوانید. محکومیت وی عجیب و غریب است. الان پرونده وی در حال اعاده بررسی است. سه اتهام به ایشان زده شده است. یکی گرفتن رشوه در قضیه کرسنت که هیچ سند و ادله ای برای اثبات این اتهام ارائه نشده است. اتهام دوم استفاده از اموال دولت در انتخابات است. که در این مورد هم چیزی ثابت نشد.

چند نفری آمدند در دادگاه و ادعاهایی را مطرح کردند و بعدا هم گفتند که شهادتشان دروغ بوده است. اتهام سوم هم مربوط به نوار مکالمه ای است که می گویند در آن به مقامات کشور توهین شده است که از منظر داوری اسلامی، شنود تلفنی حجت نیست. ضمن اینکه اگر حرف هایی هم از سوی ایشان زده شده باشد 21 سال زندان که ندارد.

اما اینکه آقا مهدی با پای خود به ایران آمد ارزشمند بود. ایشان گفت شما دارید پدرم را به خاطر من اذیت می کنید و به همین خاطر برگشتم.

خط قرمز هاشمی چه بود؟
عطریانفر: هاشمی هم خط قرمز اعتقادی و فکری داشت ولی خط قرمزش شخصی نبود. هاشمی که حاضر بود خود، خانواده، زندگی و مالش را در راه تثبیت انقلاب و ارزش های اخلاقی بدهد، چگونه می توانست سر زندان رفتن دختر و پسرش دچار غلیان احساسات شود.

یادم هست شبی که مهدی هاشمی می خواست فردایش خود را به اوین معرفی کند به منزل ایشان رفتم. آقای مرعشی، کرباسچی، فاطمه، همسر آقای هاشمی هم بود. ولی هنوز ایشان نیامده بود. مهدی می گفت فردا به محض ورود به زندان اعتصاب غذا می کنم. چون این حکم را عادلانه نمی دانم.

دقایقی بعد آقای هاشمی از راه رسید و با مهمان ها حال و احوال کردند و روی همان مبل های درب و داغان که اگر به جنوب شهر می بردید نیم میلیون تومان هم روی آن قیمت نمی گذاشتند نشست. گفت چه خبر؟ گفتم آقا مهدی می خواهد فردا در زندان اعتصاب غذا کند. یکمرتبه به شدت ناراحت شده و چهره اش را در هم کشید و خطاب به مهدی گفت: بی خود!!! حق نداری!‌ این حرفها چیست؟ می روی زندان، سختی می کشی و بزرگ می شوی. ان شاءالله هم یک روز از آنجا بیرون می آیی. اعتصاب غذا از نظر من حرام شرعی است. برو و نترس و محکم باش.

شما نمی توانید رابطه مهدی با پدرش را تصور کنید. مهدی عزیزترین فرزند خانواده هاشمی بود. هوش بالایی دارد و بسیاری از خصوصیاتش مانند ایشان است.

شما نمی توانید جایگاهی را که آقای هاشمی در آن ایستاده بود را درک کنید. باید از نزدیک فداکاری های او برای کشور و انقلاب را می دیدید. اینکه حاضر بود همه زندگی و خانواده اش را برای کشور فدا کند. آن هم کسی که شناسنامه انقلاب بود و این همه تهمت و حرف های بی ربط از عوامل درجه چندم بشنود
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس:
شهردار تهران دفاعی از عملکرد خود در حادثه پلاسکو نداشت
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که در جلسه گذشته کمیسیون عمران شهردار تهران دفاعی از عملکرد خود در برابر ایمن سازی ساختمان پلاسکو نداشت، گفت: بنیاد مستضعفان از وجود چندین تذکر کتبی شهرداری تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد.
علیم یارمحمدی در گفتگو با ایلنا، درباره ماموریتی که ازسوی رئیس مجلس به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد سانحه پلاسکو واگذار شده، اظهار داشت: جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوط با این سانحه از جمله بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران، مدیران آتش‌نشانی، وزیر کشور و معاونان وی، وزیر کار و تعاون و معاونان وی، دادستانی و مسئولان ستاد بحران و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد اما در این جلسه 4 ساعته به نتیجه‌ای نرسیدیم.
وی افزود: روز دوشنبه هفته جاری (یازدهم بهمن) جلسه‌ای را با حضور این مسئولان پیرو ادامه بحث‌های جلسه اول برگزار می‌شود.
عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: در بررسی‌های خودمان به دنبال مقصر نیستیم و هر دستگاه و نهاد مرتبط وظایف خود را اعلام می‌کند و براساس آن مسئولیت هر دستگاه در بروز این سانحه مشخص می‌شود. در بررسی‌ها به این خواهیم رسید که هر سازمان و نهاد در انجام وظایف خود قبل و بعد این سانحه چقدر کوتاهی کرده است.
یارمحمدی ادامه داد: به طور قطع بعد از تکمیل بررسی‌ها، نتایج تحقیقات به رئیس مجلس ارائه و در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون عمران درباره تذکرات شهرداری بابت عدم رعایت موارد ایمنی در ساختمان پلاسکو گفت: مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان است اما سرقفلی این بنا به کسبه واگذار شده است و از بین کسبه این ساختمان یک هیات مدیره تشکیل شده است که گفته می‌شود تذکرات شهرداری به هیات مدیره ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: طبق قانون رسیدگی به موارد جزیی مانند ایمن سازی ساختمان در برابر تهدیدات آتش‌سوزی بر عهده هیات مدیره است. بنیاد مدعی است که این هیات مدیره نماینده بنیاد مستضعفان در ساختمان است و بنیاد از وجود این چند تذکر کتبی شهرداری اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
یار محمدی گفت: مالک ساختمان مدعی است کرایه یک واحد در این ساختمان در ماه 24 میلیون است اما از این کسبه ماهیانه 24 هزار تومان دریافت می‌کند. بنا بر این مسئولیت مالک به همین اندازه است. وظیفه ورود بنیاد مستضعفان در تصمیمات این ساختمان حد و اندازه تصمیماتی چون تخریب ساختمان است و نه این تغییرات جزیی.
این نماینده مجلس ادامه داد: البته تمام این موارد بستگی به قرارداد منعقد شده بین مالک و کسبه این ساختمان و قرارداد سرقفلی دارد. باید قرارداد اولیه که در حدود 40 سال گذشته منعقد شده مورد بررسی قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه طبق قانون شهرداری‌ها، شهردار تهران موظف بوده که تمهیدات ایمنی را در این ساختمان به اجرا دربیاورد و بعد خسارت را از مالک دریافت کند، گفت: اگر مالک تذکرات شهرداری مبنی بر رعایت مسائل فنی و ایمنی را رعایت نکرده خود شهرداری موظف به ایمن سازی بنا بوده است.
یارمحمدی تاکید کرد: این موضوع را با شهردار تهران در جلسه گذشته مطرح کردیم و شهردار تهران هم در برابر این موضوعات دفاعی از عملکرد خود نداشت. البته باز هم در جلسه روز دوشنبه این سوال از شهردار تهران پرسیده می‌شود که چرا نسبت به انجام این وظیفه خود کوتاهی کرده است؟
عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه بنیاد مستضعفان می‌گوید از وجود این چند تذکر شهرداری بی‌اطلاع بوده اظهار داشت: هیات مدیره ساختمان پلاسکو هم تلقی می‌کردند که تذکرات کتبی شهرداری به دست بنیاد مستضعفان رسیده است. درحال حاضر بنیاد مستضعفان می‌گوید من به اندازه سهم جزیی خود موضوع را می‌پذیرم و پس از ساختمان جدید سرقفلی واحدها را به کسبه ساختمان پلاسکو مجددا واگذار می‌کنم.
برف و باران در محورهای مواصلاتی 9 استان 

رئیس مرکز کنترل و ترافیک راهور ناجا از بارش برف و باران در محورهای 9 استان کشور خبر داد و گفت: محور مریوان - سقز و سقز - بانه در استان کردستان به علت بارش برف و کولاک مسدود شد.
سرهنگ "نادر رحمانی" با اشاره به تداوم بارش برف و باران در جاده‌های کشور گفت: در بیشتر محورهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، زنجان، دیلمان - آستارا در استان گیلان، ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد شاهد بارش برف هستیم.
"
رحمانی" اظهار کرد: همچنین در اغلب محورهای استان‌های ایلام، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، سبزوار، نیشابور نیز بارش باران آغاز شده است.
وی بیان کرد: تردد در اغلب محورهای استان کردستان، زنجان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، قزوین، فیروزکوه، هراز تنها با زنجیر چرخ امکانپذیر است.
رئیس مرکز کنترل و ترافیک راهور ناجا در رابطه با مه‌گرفتگی در برخی از استان‌های کشور اذعان داشت: مه‌گرفتگی را در استان کردستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قزوین، قم و ساوه شاهد هستیم.
"
رحمانی" با اشاره به بازگشایی محور کرج - چالوس گفت: محور کرج - چالوس که روز جمعه به علت خطر ریزش بهمن مسدود شده بود، با تلاش عوامل پلیس راهور بازگشایی شد.
وی در رابطه با محورهای مسدود افزود: درحال حاضر محور کوهرنگ - مسجد سلیمان در استان چهارمحال و بختیاری و برخی از محورهای جنوب این استان به علت بارش برف و کولاک مسدود است و تلاش جهت بازگشایی آن ادامه دارد.
رئیس مرکز کنترل و ترافیک راهور ناجا از انسداد محور مریوان - سقز و سقز - بانه در استان کردستان خبر داد و اظهار داشت: این محور در ساعت 9:05 دقیقه صبح به علت بارش برف مسدود شده است.
"
رحمانی" همچنین گفت: گرد و خاک شدید همراه با کاهش دید را در استان زاهدان شاهد هستیم.
وی در رابطه با آخرین وضعیت ترافیکی افزود: در بخش‌های ورودی و داخلی کلانشهرها ترافیک سنگین و نیمه‌سنگین را شاهد هستیم.
*
تهران امروز بارانی است
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به روند بارشی کشور طی روزهای آینده، از ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه خبر داد.
"
احد وظیفه" اظهار کرد: با ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، زاگرس مرکزی و جنوبی، بخش‌هایی از جنوب، مرکز، شرق، شمال شرق و بتدریج در دامنه‌های جنوبی البرز ابرناکی و بارش برف و باران، گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود که در مناطق جنوبی کشور با رعد و برق همراه خواهد بود.
وی افزود: در استان‌های ساحلی دریای خزر نیز بارش باران پیش‌بینی می‌شود که بتدریج با نفوذ زبانه جریان‌های شمالی بر مقدار بارش‌ها در سواحل غربی خزر افزوده شده و بارش برف این مناطق نیز دور از انتظار نیست.
*
استان‌های پربارش
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی افزود: شدت بارش‌ها در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام، غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بعدازظهر در استان گیلان و ارتفاعات البرز مرکزی در شمال تهران، کرج و قزوین خواهد بود.
*
ورود سامانه بارشی جدید از سه‌شنبه
این کارشناس سازمان هواشناسی کشور در ادامه با اشاره به اینکه از روز سه‌شنبه (12 بهمن)، با ورود سامانه بارشی دیگری در شمال غرب و غرب کشور بارش‌ها شروع می‌شود، گفت: در بخش‌هایی از مرکز، جنوب، شرق و جنوب شرق کشور گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در برخی نقاط جنوب شرق و شرق کشور با گرد و خاک همراه خواهد بود.
وی با بیان اینکه در بخش‌هایی از جنوب غرب و غرب کشور گرد و غبار رقیق پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: همچنین امروز نیز در برخی نقاط شرق و جنوب شرق کشور باد، گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. برای امروز و فردا بخش‌های مرکزی و شرقی خلیج فارس مواج خواهد بود، دریای خزر نیز در دو روز آینده مواج پیش‌بینی می‌شود.
"
وظیفه" افزود: با نفوذ هوای سرد، دمای هوا در نیمه غربی و نیمه شمالی کشور کاهش می‌یابد و طی امروز و فردا هوای سرد در نیمه شمالی کشور ماندگار خواهد بود.
وی در پایان در مورد وضعیت جوی استان تهران، گفت: آسمان تهران امروز (10 بهمن)، نیمه ابری، همراه با بارش پراکنده، به تدریج کاهش ابر، گاهی وزش باد شدید با بیشینه و کمینه دمای 6 و منفی 3 درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه (11 بهمن)، کمی ابری، گاهی وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 7 و منفی 2 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* 135
شهر و روستای سیستان و بلوچستان درگیر سیل و آبگرفتگی
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان با اعلام خدمات رسانی بی‌وقفه امدادگران استان در سیل و آب‌گرفتگی 135 شهر و روستا، عنوان کرد: 10 هزار و 999 تن از هموطنان متاثر از سیل و آب‌گرفتگی در استان خدمات امدادی لازم را دریافت کردند.
به گزارش ایسنا، "رسول راشکی" با ارائه گزارش عملیات سیل و آب‌گرفتگی در سیستان و بلوچستان از اول تا ساعت شش صبح نهم بهمن ماه، گفت: شش شهرستان دلگان، کنارک، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، خاش و سیب و سوران در 9 روز گذشته متاثر از سیل و آب‌گرفتگی بودند که در این زمینه 233 تیم عملیاتی خدمات لازم را به هموطنان ارائه کردند.
بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، وی با اشاره به ارائه خدمات اسکان اضطراری به 7 هزار و 958 تن از متاثران در استان سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: 65 خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده و یک هزار و 580 دستگاه چادر امدادی، 15 هزار و 800 قوطی کنسرو، 800 قرص نان، یک هزار و 300 کیلوگرم برنج، یک هزار و 460 شعله والور و 4 هزار و 570 کیلوگرم نایلون میان متاثران از سیل و آبگرفتگی توزیع شده است.
*
بارش یک متر برف در گردنه "ژالانه" کردستان
رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان سروآباد گفت: گردنه "ژالانه" که در مسیر ارتباطی 10 روستا و یک شهر منطقه اورامان قرار دارد به دلیل بارش یک متری برف و کولاک شدید بسته شد.
"
دیاری استواری" در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: بارش شدید برف که از 2 روز گذشته در سروآباد به ویژه در ارتفاعات این شهرستان آغاز شده، همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: بارش برف در گردنه "ژالانه" در منطقه اورامان که مسیر ارتباطی 10 روستا و یک شهر است، به 35 سانتی متر رسیده بود که با تلاش شبانه روزی نیروهای راهداری مسیر باز شده ولی تردد تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر بود.
رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سروآباد اضافه کرد: بارش برف از بامداد دیروز در گردنه "ژالانه" شدت گرفت و علی‌رغم تلاش بی‌وقفه نیروهای راهداری، متاسفانه این مسیر ارتباطی به دلیل بارش یک متری برف و همچنین کولاک شدید بسته شد.
وی با بیان اینکه نیروهای راهداری همچنان در این منطقه مستقر هستند، افزود: درحال حاضر به دلیل کولاک شدید امکان برف روبی وجود ندارد و به محض مساعد شدن شرایط جوی عملیات برف روبی این مسیر مهم ارتباطی با تمام توان و تلاش آغاز خواهد شد.
*
ادارات اهواز به دلیل قطع برق و آب تعطیل شد
بنا بر اعلام ستاد بحران استان خوزستان تمامی ادارات و دستگاههای دولتی شهرستان اهواز از ساعت 12 روز گذشته به دلیل قطع برق و آب تعطیل شد.
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی فرمانداری اهواز، به دلیل قطع آب و برق، ارائه خدمات در تمامی ادارات و نهادهای دولتی این شهر از این ساعت تا یکشنبه لغو شد.
به دنبال وقوع توفان با سرعت 60 کیلومتر در ساعت همراه با بارندگی در اهواز، 30 خط فشار متوسط از 390 خط موجود در اهواز در این شهر قطع شده است.
از این تعداد 14 خط مربوط به ایستگاههای زرگان و پردیس و بقیه در نقاط مختلف شهر پراکنده است.
براساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان، گرد و غبار شعاع دید را به 50 متر در اهواز کاهش داد و سرعت باد 60 کیلومتر در ساعت براورد شد.
همچنین براساس اعلام اداره کل محیط‌زیست خوزستان، میزان گرد و غبار ساعت 13 روز جمعه در اهواز به 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب یعنی به بیش از 66 برابر حد مجاز رسید.
*
برف و بهمن راه 12 روستای طالقان رابست
معاون هماهنگی امورعمرانی فرماندارطالقان گفت: بارش شدید برف و ریزش بهمن راه 12 روستای این شهرستان را بست.
"
امیرمحمدی" درگفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: در این بارش‌ها راه روستاهای خچیره، گراب، دراپی،گته ده و دهدر در بخش بالا طالقان براثر سقوط بهمن و بارش برف سنگین مسدود شده است.
وی ادامه داد: همچنین راه هفت روستای دیگر نیز در بخش مرکزی به علت بارش برف سنگین بسته شده است.
بارش برف سنگین از پنجشنبه شب در شهرستان طالقان استان البرز آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد.
* 22
استان تحت تاثیر برف و کولاک
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، گفت: 22 استان کشور تحت تاثیر برف و کولاک قرار دارند که عملیات امداد و نجات در این مناطق درحال انجام است.
"
مرتضی سلیمی" به ارائه گزارشی از عملیات برف و کولاک پرداخت و افزود: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال، خراسان شمالی و رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قم، قزوین، گلستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه، مازندران، مرکزی و همدان، شاهد برف و کولاک بوده‌اند.
وی با اعلام اینکه به 137 شهر و محور امدادرسانی شده است، ادامه داد: 15 هزار و 937 نفر در این مناطق از برف و کولاک نجات یافته‌اند. همچنین 561 نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند و 11 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل گردیده‌اند.
"
سلیمی" از ارائه خدمات سرپایی به 30 نفر از هموطنان گرفتار در برف و کولاک خبر داد و افزود: متاسفانه دو مورد فوتی در اثر سقوط بهمن در روستای قلقله شهرستان بانه داشته‌ایم که دو مرد 47 و 32 ساله بودند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: حادثه سقوط بهمن دو مصدوم نیز داشته که به بیمارستان بانه منتقل شدند.
وی از رهاسازی 4090 دستگاه خودرو از برف و کولاک خبر داد و افزود: در این مدت 1167 نفر در قالب 193 تیم امداد و نجات به امدادرسانی مشغول بوده‌اند.
"
سلیمی" از توزیع 757 تخته پتو، 232 بسته غذایی، 200 کیلو گرم خرما، 3570 قوطی کنسروجات، 5400 قرص نان، 760 بطری آب معدنی، 710 بسته بیسکویت، 25 کیلوگرم کشمش و... در بین هموطنان گرفتار در برف و کولاک خبر داد.
به گفته وی، عملیات امدادرسانی با تمامی امکانات لازم ادامه دارد.
*
بارش برف و لغزندگی جاده کرج - چالوس
رئیس مرکزفرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راه استان البرز گفت: در جاده کرج - چالوس ازمحدوده سه راه دیزین به سمت شمال شاهد بارش برف به صورت خفیف هستیم که می‌طلبد رانندگان با احتیاط رانندگی کنند.
سروان "علی بابازاده" در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: تمام راه‌های استان البرز به جز محور شمشک - دیزین باز و تردد درآن جریان دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به نمک پاشی‌های متعدد ماموران راهداری، همچنان محورلغزنده است که رانندگان باید هنگام تردد با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به بارش برف، دراین محور مسافران حدالامکان ازسفرهای غیرضروری در جاده کرج -چالوس خودداری کرده و درصورت ضرورت از محورهای جایگزین استفاده کنند.
وی گفت: همراه داشتن زنجیر چرخ بویژه درجاده کرج - چالوس ضروری بوده و درمواقع بارش چنانچه خودرویی فاقد زنجیر چرخ باشد، ازادامه حرکت آن درمسیر کوهستانی جلوگیری خواهد شد.
"
بابازاده" گفت: رانندگان قبل ازاستفاده اززنجیر چرخ حتما راهنمای استفاده از آن را آموزش ببینند چراکه آشنا نبودن به نحوه استفاده از آن علاوه بر خود راننده سبب ترافیک سنگین درجاده‌ها می‌شود.
وی افزود: علاوه بر زنجیر چرخ، سالم بودن بخاری و برف پاک کن از موارد مهمی است که رانندگان بایدمدنظر قراردهند.
وی یادآور شد: همراه داشتن تجهیزات زمستانی، لباس گرم و غذای کافی از دیگر توصیه‌های پلیس راه به رانندگان است.
وی بیان داشت: در محورهای کوهستانی استان از جمله جاده کرج - چالوس، ماموران پلیس راه برای پیشگیری از حوادث احتمالی و ترافیک مستقر شده‌اند.
*
یک هزار و 455 روستای آذربایجان شرقی در محاصره برف
رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان شرقی گفت: راه ارتباطی حدود 53 درصد از راه‌های استان معادل یک هزار و 455 روستا بر اثر بارش سنگین برف و کولاک بسته شده است.
"
علی هوشیار" در گفت‌و‌گویی افزود: عملیات بازگشایی راه‌های روستایی استان با حضور یکهزار و 30 راهدار و با استفاده از 660 دستگاه ماشین آلات راهداری درحال انجام است.
وی اظهار کرد: شهرستان‌های میانه با 270، اهر با 250 و هشترود و کلیبر هر کدام با 180 روستا بیشترین راه‌های بسته شده را به خود اختصاص داده است.
رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان شرقی یادآوری کرد: چاراویماق با 150 روستا، هریس با 100، مراغه و بستان آباد هر کدام با 80، مرند و ورزقان هر کدام با 50، سراب با 35، شبستر با 20 و جلفا با 10 روستا به ترتیب دارای بیشترین راه روستایی بسته شده هستند.
"
هوشیار" ادامه داد: بارش برف از بعد ظهر جمعه در استان شروع شده و همچنان در برخی نقاط در جریان است.
براساس گزارش اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، فعالیت سامانه بارشی در استان تا امروز ادامه خواهد داشت و همراه با بارش برف، وزش باد شدید، کولاک و یخبندان در برخی مناطق همراه خواهد بود.
براساس همین گزارش، بیشترین بارش برف به میزان 14.6 میلی متر از شهرستان مرند گزارش شده است.
مرند با 8 درجه زیر صفر، سردترین و بندر شرفخانه با 10 درجه سانتی گراد بالای صفر گرمترین شهرهای استان بوده‌اند.
*
برف راه 45 روستای زنجان را بست
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: بارش برف سنگین موجب بسته شدن 45 راه روستایی در این استان شد و راهداران در تلاش برای بازگشایی این جاده‌ها هستند.
"
محمد امینی" افزود: بارش برف از پنجشنبه هفته گذشته در مناطق مختلف استان زنجان آغاز و طی دو روز گذشته بر شدت آن افزوده شده است.
وی، راه‌های روستایی بسته شده استان زنجان را در شهرستان‌های ماهنشان، طارم، ابهر، خدابنده، خرمدره، سلطانیه، ایجرود و زنجان اعلام کرد.
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: با توجه به محدود بودن تعداد ماشین آلات راهداری این استان، اولویت ارائه خدمات راهداری اعم از نمک پاشی، تیغ زنی و بازگشایی در جاده‌های اصلی و شریانی است.
"
امینی" تاکید کرد: بعد از اتمام عملیات راهداری در جاده‌های اصلی، عملیات بازگشایی در جاده‌های روستایی استان زنجان آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: رانندگان از ترددهای غیر ضروری در مسیرهای ارتباطی فرعی و جاده‌های روستایی خودداری کنند.
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: همزمان با نخستین روز از دی و روز راهدار، 50 اکیپ راهداری با 495 نیرو با 227 دستگاه ماشین آلات عازم 28 راهدارخانه این استان شده‌اند.
به گزارش ایرنا، امینی خاطرنشان کرد: همه راهدارخانه‌های استان زنجان به منظور ارائه خدمات بهتر به رانندگان و مسافران عبوری از جاده‌ها تجهیز و همه مسائل رفاهی در 28 راهدارخانه برای استقرار مسافران و در راه ماندگان در شرایط اضطراری فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که قصد سفر دارند برای اطلاع از وضعیت جاده‌های این استان و کشور با سامانه 141، سایت www.141.ir ارتباط برقرار و سفر خود را مدیریت و برنامه‌ریزی کنند.
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، از همه رانندگانی که قصد تردد در جاده‌های این استان را دارند، خواست خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی به خصوص زنجیرچرخ، لاستیک یخ‌شکن، وسایل گرمایشی، لباس گرم و جیره غذایی خشک مجهز کنند.
"
امینی" اظهارکرد: هموطنان قبل از اقدام به سفر، در بررسی خودروهای خود از کامل و سالم بودن مخزن خودرو، برف پاک کن و بخاری آن اطمینان داشته باشند.
هموطنان می‌توانند برای اطلاع از وضعیت راه‌های این استان با سامانه 1816 در هر ساعت از شبانه روز در تماس باشند.
*
توفان شن جاده ترانزیت ریگان - چابهار را بست
فرماندار ریگان گفت: توفان شن و ریزگردها موجب تعطیلی ادارات این شهرستان و بسته‌شدن جاده ترانزیت ریگان - چابهار شد.
"
امین باقری" در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: توفان شن روز جمعه گذشته نیز محور ترانزیت ریگان - چابهار را بست که با تلاش ماموران راهداری این محور بعد از چند ساعت بازگشایی شد.
وی با بیان اینکه توفان شن که از جمعه در ریگان آغاز شده موجب قطع برق 26 روستای این شهرستان شد افزود: برق این روستاها دیروز صبح وصل و بعد از ساعتی، توفان مجدد برق 13روستای این شهرستان را قطع کرد.
"
باقری" تصریح کرد: بیش از 50 روستای ریگان همچنان در محاصره شن‌های روان قرار دارند که امدادرسانی به این روستاها تاکنون انجام نشده است.
وی اضافه کرد: توفان شن و بروز پدیده ریزگردها تاکنون 63 نفر از اهالی ریگان را راهی مرکز بهداشتی درمانی کرده است.
"
باقری" وضعیت ریگان را به دلیل بروز پدیده گرد و غبار بحرانی اعلام کرد و افزود: تدوام توفان و حرکت شن‌های روان، شرق استان کرمان را خالی از سکنه خواهد کرد.
فرماندار ریگان اظهار کرد: توفان شدید شن در ریگان بیش از 11هزار دانش‌آموز را از تحصیل باز داشت.
به گفته وی، تمام نیروهای راهداری به منظور بازگشایی جاده ترانزیت ریگان - چابهار درحال فعالیت هستند.
"
باقری" از مسافران مسیر ریگان - چابهار خواست از مسافرت غیرضروری دراین مسیر تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.
فرماندار ریگان همچنین گفت: توفان شدید شن در ریگان همچنین خسارت 2 میلیارد ریالی به شبکه برق رسانی این شهر وارد کرده است.
"
امین باقری" با بیان اینکه برق 26 روستای این شهرستان وصل شده است افزود: به دلیل خسارت زیاد توفان به شبکه برق رسانی هنوز برق پنج روستای این شهرستان وصل نشده و تلاش نیروهای برق رسانی همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به وارد آمدن خسارت سنگین توفان به مزارع گندم و جو در شهرستان ریگان اظهار کرد: کارشناسان درحال برآورد خسارت هستند."باقری" بیان کرد: توفان شن به همراه ریزگردها 2 روز است که اهالی ریگان را خانه‌نشین کرده است.