گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 9 بهمن - 95
دور زدن برجام و تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران
نشريه شوراي سياست خارجي آمريکا مي گويد پيشنهاد دوم ترامپ درباره بازگرداندن ايران پاي ميز مذاکره و گرفتن امتيازهاي جديد، قابل تامل و توجه است.
    
فارن افرز با بررسي گزينه هاي پيش روي ترامپ در طول کارزار انتخاباتي خود به اشکال متنوع قول داد که «اين توافق فاجعه آميز را تکه تکه کند» و «ايرانيان را مجبور کند به ميز چانه زني برگردند، تا يک معامله بسيار بهتري انجام شود.» البته پيشنهاد اول فاجعه به بار خواهد آورد، اما پيشنهاد دوم ارزش فکر کردن را دارد.
    
توجه به اين نکته مهم است که برجام، که به طور مشترک از سوي ايران و آمريکا و نيز پنج کشور ديگر امضا شد، به مقصود اوليه خود رسيده و تهران نخواهد توانست به دور از نظارت سلاح هسته اي توليد کند. در واقع، اين همان دليلي است که به خاطر آن نهادهاي نظامي و امنيتي اسرائيل خواهان حفظ اين توافق هستند.
    
بسياري از مقامات امنيتي و ديپلمات هاي اسرائيلي که پارسال در اورشليم (بيت المقدس) با آنها مصاحبه شده بود، به برجام به عنوان معامله اي که انجام و تمام شده بود، مي نگريستند که بايد با قدرت تمام به آن عمل مي شد. ديگراني هم بودند که ديدگاه مشابهي داشتند. مشکلات جدي تري در زمينه تحريم ها که در مقابل همکاري به ايران وعده داده شده بود وجود دارد؛ ايران هنوز هم فاقد روابط بانکي عادي با بقيه جهان است، چرا که نهادهاي مالي عمده جهان هنوز در مورد همکاري با ايران اين پا و آن پا مي کنند.
    
در همين حال دو عضو انديشکده «موسسه واشنگتن» تصريح کردند: محدود کردن ايران با حفظ برجام، بايد سياست دولت جديد آمريکا باشد.
    
جيمز جفري و دنيس راس ضمن تحليلي که در سايت اين انديشکده منتشر شده نوشتند: محدودسازي و کنترل ايران يکي از اولويت هاي اصلي سياست خارجي دولت جديد آمريکاست و واشنگتن به جاي خروج از توافقنامه هسته اي بايد همچنان به محدود کردن تهران بپردازد.
    
ايران در تلاش است تا با هدف قرار دادن کشورهاي مختلف قدرت خود را گسترش دهد. درگيري سوريه نشان دهنده تاثير سياست ايران بر منطقه و وراي آن است.
    
تا زماني که ايران به طور موفقيت آميز تحديد و مهار نشود، خطر وجود دارد. 
    
جفري و راس مي افزايند: در رابطه با حوزه هسته اي بايد گفت، هم در داخل و هم در بيرون از چارچوب توافقنامه هسته اي، گزينه هايي براي اعمال فشار بر ايران وجود دارد. صرف نظر کردن از اين توافقنامه، دو مسئله را به دنبال دارد. نخست، چيزي که بايد جايگزين آن کرد و ديگر آنکه، خروج از اين توافقنامه، کنترل توسعه طلبي ايران را دشوار مي سازد.
    
يکي از نتايج حتمي خروج از توافقنامه هسته اي ايران اين است که به جاي آنکه توجهات را به رفتار مضر و مخرب ايران جلب کند، به اقدامات آمريکا معطوف مي کند.
    
راهبرد هوشمند بايد همچنان به مطرح کردن سياست هاي ايران به عنوان تهديد ادامه دهد و به خروج از اين توافقنامه فکر نکند. منظور کردن پاسخي موثر و قابل باور به اقدامات تحريک آميز ايران، از اقدامات تروريستي تا بازداشت کردن اتباع آمريکايي براي مقابله با رزمناوها و ناوهاي هواپيمابر آمريکا، چالش فوري و بلافاصل دولت جديد آمريکاست.
    
در همين زمينه 3 سناتور آمريکايي (تاد يانگ، مارکو روبيو و جان کورنين) طرح تحريم هاي يک جانبه غيرهسته اي عليه ايران را تقديم کنگره کردند. اين طرح تحريم هاي جديدي عليه سپاه پاسداران، شرکت هواپيمايي ماهان و اشخاص و نهادهاي دخيل در فعاليت هاي موشکي ايران از جمله سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح و گروه هاي صنعتي شهيد همت و شهيد باکري وضع مي کند.
    
در اين طرح محدوديت هايي نيز عليه ايران براي دسترسي به نظام مالي آمريکا ذکر شده است.
    
يانگ ادعا کرد، ايران همچنان به سبب «حمايت از تروريسم» و «توسعه برنامه موشک هاي بالستيک»، «خطر جدي» براي آمريکا محسوب مي شود و اين طرح با هدف مقابله با تهران تدوين شده است.
    
دولت آمريکا بر اساس سند برجام متعهد است که از بازگرداندن يا تحميل مجدد تحريم هاي مشخص شده در پيوست 2 اين توافق که اعمال آنها را متوقف کرده است، خودداري نمايد.
جليلي: وقتي كليد قفل ها را باز نكرد بايد راه ديگري پيدا كنيم
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: وقتي کليدي که داريم قفل ها را باز نکرد بايد راه ديگري را پيدا کنيم ، اينکه آقا مي گويند مواظب برجام ۲ و ۳ باشيد يعني دوبار از يک سوراخ گزيده نشويم.
    
به گزارش مهر جمعي از دانشجويان دانشگاه آزاد پرند با نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو کردند.
    
سعيد جليلي در اين مراسم گفت : آنچه که اهميت دارد اين است که فضايتان انقلابي باشد. اگر يکي بگويد من در جنگ بودم، ديگري بگويد در زندان بودم، سومي بگويد قبل از انقلاب اين طور بودم و... هيچ کدام از اينها تضمين براي اينکه آينده ام انقلابي بماند نخواهد بود. هر کسي بايد حواس اش جمع باشد. اگر يکي بگويد در بسيج بوده ام؛ ديگري بگويد سابقه ام اين گونه است؛ سومي بگويد فلان کتاب را خوانده ام؛ همه اينها خوب است ولي تضمين کننده نيستند! 
    
وي ادامه داد : نفوذ که گفته مي شود، فقط نفوذ سياسي نيست که جاسوسي بيايد و گوشه اي از اتاق بنشيند و ببيند ما چه مي گوييم. يک وقتي نفوذ اين است که يک مرتبه دچار غرور شويم و بگوييم من که خوب هستم! همين جا لحظه سقوط است! اگر احساس کنيد چون بسيجي هستيد مي توانيد راجع به همه هر حرفي را بزنيد، يا در بعضي جمع ها مي بينيد برخي دوستان چون احساس مي کنند دارند بر مبناي خوبي حرف مي زنند، پس اگر دروغ، تهمت، غيبت و... باشد اشکال ندارد، اين همان نفوذ است!
    
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت : اگر مثلاً کسي از درون خود جريان انقلاب آمد و ترديد ايجاد کرد، اين مي شود شکستن مرزها. يعني شما باوري داريد و مي گوييد بايد از اين حق دفاع کنم. يک مرتبه کسي مي آيد و مي گويد اين کار اصلااشتباه ما بوده است! 
    
وي ادامه داد : امروز خواندم که يکي از مسئولان گفته است طرف مقابل در اجراي تعهداتش در برجام جدي نيست، آن يکي حرف ديگري زده است. اينها بحث هايي است که خود دوستان مي کنند. ولي افکار عمومي بايد به اين مهم نزديک شود که وقتي رهبري فرمودند نمي شود به آمريکا اعتماد کرد، دليل اش چيست؟
    
جليلي گفت : اين کار بايد بشود و اينجا کار من و شماست که بگوييم اگر در اين موضوع اين طور نشد، پس حلّال ما اين نبوده است. کليد اين نبوده و چيز ديگري بوده است. يک وقت مي گوييم کليدش همين است و طبعاً مردم هم مي گويند خدا پدرش را بيامرزد. يک نفر کليدي را داشته باشد و بيايد اين قفل را باز کند. حالااگر کليد را انداختيم و ديديم نشد، منطقي اش اين است که بگوييم بايد راه ديگري پيدا کنيم. اين راه حل نيست. اينکه آقا مي گويند مواظب برجام ۲ و ۳ باشيد يعني دوبار از يک سوراخ گزيده نشويم.
زیر پوست خبر
باید‌ها و نباید‌های رویداد "مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام" 
رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی، هفته گذشته با حضور 250 شخصیت فرهنگی و سیاسی از کشور‌های مختلف جهان، مسئولان کشوری و استانی در تالار قدس حرم مطهر امام رضا(ع) به صورت رسمی برگزار شد. این رویداد با نقد‌ها و حاشیه‌هایی همراه بود. معمولا دراین قبیل مراسم و برنامه‌ها از بس که تشریفات و حواشی ذهن متولیان را مشغول می‌کند، محتوا و هدف غالبا به فراموشی سپرده می‌شود که متاسفانه رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده! در افتتاحیه این رویداد هرکدام از نهاد و سازمان‌های متولی از شروع کار تا پایان، در این فکر بودند تا به گونه‌ای نام، آرم و نشان سازمان و نهادشان بیشتر جلوه کند. عکاس‌ها و فیلمبردارانِ هرنهاد و سازمان نیز حضوری چشمگیر و بدون سازمان‌دهی داشته و هرکدام به دنبال گرفتن عکس‌های ویژه از مدیران خویش بودند.باید بیش از 50 وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کردند
علاوه بر نقدهایی که به نجوه برگزاری این رویداد شده است. مسئولان داخلی نیز انتقادات دیگری را نسبت به آن داشته‌اند. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص این رویداد گفت: در مراسم روز سه شنبه هفته گذشته، افرادی مختلفی شرکت کردند ولی در این جلسه با توجه به قراری که داشتیم باید بیش از 50 وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کردند.وی افزود: به جز چند وزیر فرهنگ به ویژه از کشورهای اسلامی اصلی، وزیران فرهنگ دیگری شرکت نکردند و این مساله نشان دهنده قوت نیست. پژمانفر تاکید کرد: وظیفه ما حمایت از مشهد 2017 است و این سخنان را به عنوان یک کارشناس بیان می‌کنم. چون حداقل پنج سال در این حوزه فعالیت داشته و تلاش‌های فراوانی در مورد مشهد 2017 داشته‌ام. کسی نمی‌تواند بگوید پژمانفر از کنار گود سخن می‌گوید. این نماینده مردم مشهد همچنین گفت: انتظار دارم همراهی تمام جریان‌های تاثیرگذار، فقط ظاهری نباشد و همه جریان‌ها به ویژه دولت فعالیت کرده و در این زمینه تاثیرگذار باشد.پژمانفر افزود: حال که به صورت رسمی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، اقتضاء می‌کرد که چنین جلسه‌ای با طراز بالاتری برگزار شود و شایسته بود طراز میهمانان این مراسم نیز بالاتر از این باشد.وی گفت: مشهد 2017 زمانی موفق است که سرانه حضور انسان‌هایی که در جهان اسلام زندگی می‌کنند، پس از یک سال در مشهد افزایش پیدا کند. یعنی سرانه مسلمانانی که با مشهد آشنا می‌شوند یا به مشهد سفر می‌کنند و از ظرفیت‌های این شهر استفاده می‌کنند به طور محسوس افزایش پیدا کند.تذکری که باید به "نماینده آیسسکو" داده می‌شد اما...همچنین در این رویداد صرف نظر از برنامه موسیقی و حاشیه‌های دیگر آن، نماینده آیسسکو خانم امینه الحجری ضمن سخنانی در بیان اهمیت مشهد، جذبه معنوی این شهر مقدس را وجود مقبره امام رضا (علیه‌السلام)، هارون الرشید خلیفه عباسی، و ابوحامد غزالی معرفی کرد.
 
کاش در همان مجلس که روحانیت معظّم حضور داشتند لااقل کسی بلند می‌شد، و به این خانم تذکر می‌داد که هارون‌الرشید خلیفه عباسی دشمن اهل‌بیت علیهم‌السلام بود، و حضرت امام کاظم علیه‌السلام را به شهادت رساند، و مردم ایران، نه تنها او را باعث معنویت مشهد نمی‌دانند، بلکه بغض او را در دل دارند، و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، نباید بهانه‌ای برای تعریف و تمجید از دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار گیرد.فرصت‌های یک اتفاق بین‌المللی
درهمین باید تاکید کرد که انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و نشست آیسسکو با حضور وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی بدون‌شک یک اتفاق بین‌المللی مهم است اما چگونه می‌توان از آن بهره برد؟ در پاسخ به این پرسش جواد آرین‌منش نماینده اصولگرای دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی؛ انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را درصورتی موثر دانست که زیرساخت‌های توسعه‌ای آن مورد توجه قرار بگیرد.
 
جواد آرین‌منش اعلام کرد: گاهی برگزاری یک اتفاق بین‌المللی در شهری موجب می‌شود که زیرساخت‌های توسعه‌ای آن مورد توجه قرار گیرد در آن صورت است که القاب و اسامی اهمیت می‌یابد اما در مورد مشهد، اگر صرفا اطلاق یک‌نام باشد فایده‌ای نخواهد داشت.آرین منش تاکید کرد: مشهد به‌دلیل وجود مرقد منور حضرت امام‌رضا(ع) مرکز فرهنگی و مذهبی جهان اسلام است اما باید برای تحقق رسالت فرهنگی خود بیش از گذشته مهیا شود. امیدواریم نیازهای زائران جهان اسلام و 25 گردشگرانی که به این شهر مقدس می‌آیند، مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.زیارت، هدف نخست
درحال حاضر کشورهای ایران، عراق و عربستان مقصد زیارتی خاورمیانه هستند. این درحالی است که در سال‌های اخیر کشورهای مسلمان دیگر نیز با سرمایه‌گذاری قابل توجه برای جذب بیشتر گردشگران، تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند. از این‌رو شاهد هستیم که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای مسلمان با برنامه‌ریزی دقیق و با بسیج همه امکانات خود تلاش می‌کنند که اقتصادهای خود را با تزریق دلارهای گردشگران رونق دهند و از این طریق ضمن استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، از ظرفیت‌های فرهنگی ناشی از آن نیز بهره گیرند. درحالی که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد «زیارت»، هدف نخست سفر بسیاری از مردم کشورهای مسلمان و عربی است.
 
بنابراین می‌توان از این امکان استفاده و با تبلیغات در این‌ کشورها، زمینه ورود گردشگران مذهبی و توسعه توریسم زیارتی را فراهم کرد. البته این در شرایطی است که ابتدا زیرساخت‌های موردنیاز ورود گردشگران با اتخاذ تمهیدات لازم فراهم شود. در این راستا به‌نظر می‌رسد ظرفیت‌های انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، می‌تواند کشورمان را در جذب یک‌درصد از جمعیت شیعه کشورهای اسلامی یاری کند و به‌عنوان نماد مهمی از ایران و شهرهای مذهبی مهم جهان به‌شمار رود.همچنین اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای جذب گردشگر از کشورهای مسلمان و توسعه گردشگری مذهبی انجام پذیرد، با توجه به نقش بقاع متبرکه در نشر عقاید و فرهنگ اسلامی، این امر منشا بسیاری از پیشرفت‌های معرفتی با محور فرهنگ رضوی خواهد بود.
ادامه برف و باران در برخی استان های کشور 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، از تدوام بارش‌ها در کشور تا روز یکشنبه(فردا) خبر داد و اعلام کرد: هوای 11 استان بارانی است.
"
احد وظیفه" افزود: سامانه بارشی از 5‌شنبه شب گذشته به طور کامل مناطق غربی، شمال غرب، مرکز و مناطق شمالی کشور را فرا گرفته است.وی با اعلام اینکه استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، زنجان، البرز، تهران و قزوین، بارندگی داشته اند، ادامه داد: این بارندگی در قسمت‌های مرکزی به شکل باران و در ارتفاعات زاگرس و البرز به صورت برف بوده است.به گفته "وظیفه"، شهرستان‌های هشتگرد، نهاوند و دماوند در استان تهران بارش برف را داشتند.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به شدت بارندگی در تهران، تاکید کرد: میزان بارش به اندازه‌ای است که احتمال آب گرفتگی وجود دارد. از همین رو، اخطاریه‌ای از سه روز گذشته درباره آبگرفتگی معابر داده شده است.
«
وظیفه» با اشاره به اینکه سامانه بارشی تا یکشنبه(فردا) در کشور فعال است، افزود: این سامانه بارش برف سنگین را در چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات لرستان و در غرب کردستان و غرب آذربایجان غربی را به همراه دارد. ضمن اینکه بارش‌ها در تهران تا دوشنبه پیش‌بینی می‌شود.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش برف در ارتفاعات البرز نیز قابل توجه است به مسافران توصیه کرد: برای سفر به مناطق شمالی کشور حتما نیاز به زنجیر چرخ است. همچنین در گذرگاه‌های زاگرس مرکز و شمال غرب کشور هم بارش برف تداوم دارد، پس استفاده از زنجیر چرخ برای عبور از این مناطق ضروری است.
"
وظیفه" از تداوم این سامانه تا روز دوشنبه خبر داد و گفت: این سامانه دوشنبه از قسمت شرق کشور خارج می‌شود.وی افزود: هسته بارش در ارتفاعات زاگرس شامل استان‌های لرستان، ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود و هسته بارش در شمال کشور نیز در گیلان و ارتفاعات البرز خواهد بود.
* 6 
استان درگیر سیل و آبگرفتگی
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، آخرین اقدامات در زمینه کمک رسانی به مردم متاثر از سیل و آبگرفتگی در مناطق مختلف کشور را تشریح کرد.
"
مرتضی سلیمی" با اعلام اینکه عملیات امداد و نجات از اول بهمن در مناطقی که دچار سیل و آبگرفتگی شده بودند، آغاز شده و همچنان ادامه دارد، گفت: 6 استان هرمزگان، سیستان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی و رضوی، درگیر سیل و آبگرفتگی شده‌اند.به گفته وی، 21 شهرستان جاسک، سیریک، میناب، رودان، حاجی آباد، بشاگرد، دلگان، کنارک، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، خاش، سرباز، سیب و سوران، منوجان، قلعه گنج، کوهبنان، داراب، سربیشه، خواف و تایباد، همچنان درگیر سیل و آبگرفتگی هستند.
"
سلیمی" در ادامه با اعلام اینکه امدادرسانی به 191 شهر و روستا انجام شده است، افزود: از اول تا صبح هشتم بهمن 95، به 15 هزار و 600 نفر از هموطنان گرفتار سیل و آبگرفتگی، امدادرسانی شده است.وی از اسکان اضطراری 6400 نفر خبر داد و گفت: 73 دستگاه خودرو نیز در این مدت، از مسیر سیلاب رهاسازی شده است.وی به توزیع 1350 دستگاه چادر، 4580 تخته پتو، 1760 تخته موکت، 1350 شعله والور و فانوس، 5850 کیلوگرم نایلون، 300 ست ظروف، 23 هزار و 300 قوطی کنسروجات، 3600 قرص، 1800 کیلوگرم برنج و...اشاره کرد و گفت: امدادرسانی در استان‌های سیستان، هرمزگان و کرمان ادامه دارد.
مسدود شدن سه محور در پی بارش شدید برف و کولاک
رئیس مرکز کنترل و ترافیک راهور ناجا از مسدود شدن سه محور کرج ـ چالوس، کرمانشاه ـ اسلام آباد و روانسر ـ پاوه، به علت بارش شدید برف و کولاک خبر داد.سرهنگ "نادر رحمانی" درخصوص آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور توضیح داد و گفت: در اغلب محورهای استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، کردستان و کرمانشاه شاهد بارش برف هستیم. همچنین محورهای تفرش – سلفچگان در استان قم، محور شهمیرزاد – فولادمحله، سمنان – فیروزکوه، سمنان – دامغان، شاهرود – آزادشهر و ارتفاعات محورهای هراز – فیروزکوه نیز برفی هستند.وی افزود: با توجه به بارش شدید برف و کولاک، سه محور کرج – چالوس، کرمانشاه - اسلام آباد و روانسر – پاوه مسدود هستند.به گفته رئیس مرکز کنترل و ترافیک راهور ناجا، تردد در محورهای گردنه قلاجه در استان لرستان، زنجان – طارم و دندی به تکاب در استان زنجان و همینطور محورهای برف‌گیر استان لرستان، ایلام،کرمانشاه و زنجان با توجه به شدت بارش برف، تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.
"
رحمانی" در ادامه تصریح کرد: اغلب محورهای استان تهران، البرز، سمنان – گرمسار و شرق مازندران نیز بارانی هستند.رئیس مرکز کنترل و ترافیک راهور ناجا به رانندگان توصیه کرد که با توجه به شدت بارش‌ها از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و تا جایی که ممکن است سفر خود را به زمان مناسب‌تری موکول کنند.
ریزش 4 بهمن در محور کرج - چالوس
در چهار نقطه از جاده کرج - چالوس پیش از ظهر دیروز، ریزش بهمن رخ داد.به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سقوط بهمن در محدوده گچسر تا دهانه جنوبی تونل کندوان در جاده کرج - چالوس رخ داده و با توجه به انسداد این محور، صبح دیروز، به کسی آسیبی نرسیده است.به همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی به خصوص زنجیر چرخ، جهت تردد درمحورهای کوهستانی و برف گیر الزامی است.