گزیده ها قسمت دوم 13 اردیبهشت - 96

گزیده ها  قسمت دوم 13 اردیبهشت - 96
شبکه تلویزیونی فرانس24 به دنبال اعلام سند سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گزارش داد: حماس تغییر لحن داده و خود را هم راستا با رقیب سیاسی خود فتح قرار داد.

به گزارش ایرنا، فرانس 24 روز سه شنبه گزارش داد: با پذیرش مرزهای 1967 از سوی حماس، شاهد تغییر لحن این گروه و تلاشی بر تلطیف وجهه خود بوده است. حماس دراین سند همچنین خود را از گروه اخوان المسلین دور نگاه داشت، اقدامی که به نظر با هدف بهبود روابط با مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد: اما اسرائیل (رژیم صهیونیستی) که از سه جهت با حماس در غزه هم مرز است چندان با صدور این سند سیاسی متقاعد نشده و مدعی است که این گروه جهان را فریب می دهد که هرچه بیشتر میانه رو تر است.

فرانس 24 ادامه داد: با تغییر موضع حماس به پذیرش مرزهای 1967، این گروه خود را هرچه بیشتر هم راستا با رقیب سیاسی خود فتح قرار می دهد، چراکه محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) قرار است روز چهارشنبه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند.

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس شامگاه دوشنبه (شب گذشته) در مراسم اعلام سند سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در دوحه قطر گفت: سند جدید سیاسی حماس به معنای به رسمیت شناختن اسرائیل نیست.

وی تاکید کرد که حماس در سند امروز خود بر مقاومت تا تحقق آزادی و حاکمیت فلسطین بر مرزهای سال 1967 تاکید دارد.
مسئول ستاد تبلیغاتی خیزش مردمی حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در استان بوشهر از هواداران وی خواست تا برای رای آوردن نامزدشان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پویش ذکر صلوات راه اندازی کنند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیداحمد احمدی در آیین گشایش ستاد خیزش مردمی این نامزد در گناوه گفت: ستاد رئیسی متعلق به هیچ حزب و گروهی نیست بلکه ستاد اعتلای ارزش های اسلامی و گفتمان انقلاب و رهبرمعظم انقلاب به نام کار و کرامت است. 

وی افزود: رئیسی بنا به احساس تکلیف به نفع مردم و برای انقلاب پا به میدان انتخابات گذاشته است. 

احمدی گفت: محل ستاد این نامزد باید به کلاس معرفتی و ارزشی و بصیرت افزایی تبدیل شود. 

وی خطاب به اعضای ستاد این نامزد بیان کرد: در طول تبلیغات داشته های خود را بیان و منصفانه نقد کنید و از تخریب دیگر نامزدها بجد پرهیز شود. 

مسئول ستاد تبلیغاتی خیزش مردمی رئیسی در استان بوشهر گفت: اگر می خواهید در انتخابات موفق و نامزدتان رای بیاورد پویش ذکر صلوات در سطح شهرستان راه اندازی کنید. 

وی از مسئولان و حامیان ستاد انتخاباتی رئیسی در شهرستان گناوه خواست تا مردم را برای حضوری پرشور و گسترده در پای صندوق های رای تشویق و ترغیب کنند.

مسئول ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف در استان بوشهر در این آیین گفت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) دراین استان از بین 6 نامزد رئیس جمهوری،حجت الاسلام ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف را به عنوان دو نامزد انتخاب و معرفی می کند.

مسئول ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در استان بوشهر گفت: ستاد انتخاباتی قالیباف با شعار دولت مردم در این شهرستان گشایش می یابد و باید با اتحاد و همبستگی کامل نیروهای انقلابی از این نامزد حمایت کنیم. 

حسین حیدری افزود: جبهه مردمی نیروهای انقلاب دراین استان از بین 6 نامزد رئیس جمهوری، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف را به عنوان دو نامزد انتخاب و معرفی می کند و نگاه و اهداف این جبهه یکی است و هیچ اختلاف نظری در بین آنان وجود ندارد و هر آنچه که خداوند بخواهد مورد عنایت قرار خواهد گرفت. 

وی گفت: قالیباف با شعار دولت مردم آغاز بکار کرده و با مدیریت جهادی و انقلابی و با اتحاد و همبستگی کامل نیروهای انقلاب، پیروزی بزرگ دیگری رقم خواهیم زد. 

حیدری اظهارکرد: باید مراقب و هوشیار باشیم که 4 سال پیش تصمیم گیری سخت بود اما در این دوره باید بدانیم دنبال چه هدفی هستیم و به کسی رای دهیم که نگرانی های رهبری را از لحاظ اهداف امام راحل و گفتمان انقلاب محقق و برطرف کند. 

در این آیین ها حبیب بحریپما به عنوان مسئول ستاد انتخاباتی خیزش مردمی کار وکرامت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و سیدمحمد محسن موسوی دبیر شورای هماهنگی ستاد مردمی قالیباف در بندرگناوه و حسین کرمی مسئول ستاد انتخاباتی قالیباف در بندردیلم معرفی شد. 

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار می شود. 

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد. 
روزنامه شرق در یادداشتی به قلم علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه نوشت:
امسال مراسم روز کارگر از سوی تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و خانه  کارگر برگزار شد. با توجه به اینکه مراسم امسال مصادف بود با سال انتخابات، همه هزینه‌های مراسم از طریق تشکل‌های کارگری تأمین شد. مراسم بسیار ساده، کم‌هزینه و پر از شادی، شعف و معنویت برگزار شد. جمعیت بیش از ٢٠ هزار نفر امسال و آزادی بیان، بی‌اختیار من را به یاد مراسم روز جهانی کارگر که در سال ١٣٨٤ در خیابان طالقانی برگزار شد و من سخنران تشکل کارگری بودم، انداخت؛ آن مراسم با درگیری نیروهای امنیتی و کارگران ناتمام ماند. پس از آن در تمام دولت قبل به هیچ مراسم و راهپیمایی کارگری مجوز داده نشد. همایش‌های کارگری در نهاد ریاست‌جمهوری و با جمعیتی محدود شاید در حدود صد نفر برگزار می‌شد.

یک سال در سالن وزنه‌برداری برگزار شد که جمعیتی ٤٠٠نفره جمع شد و مراسم با موسیقی و برنامه‌های جانبی برگزار شد که البته نیمی از کارگران نیز با شروع سخنرانی مراسم را ترک کردند. وقتی آنچه را که در سالیان گذشته اتفاق افتاد، با مراسم‌های سال‌های اخیر مقایسه می‌کنم، خدا را شکر مي‌كنم که به برکت اعتماد کارگران به رئیس‌جمهور و دولتی که آن را حامی حقوق کارگران و محرومان می‌دانند، کارگران می‌توانند آزادانه مراسم برگزار کنند. خوشحالم کارگران می‌دانند چه کسانی صادقانه رفتار و عمل می‌کنند.

با خودم مرور می‌کنم و می‌بینم مراسم‌های صدنفره سال‌های قبل به تجمع‌های چند ١٠‌هزار‌نفره سال‌های اخیر تبدیل شده است. در ایام دولت تدبیر هیچ مراسمی با کمتر از جمعیت ١٠ هزار نفر برگزار نشد و امسال هم که جمعیتی بالغ بر ٢٠ هزار نفر در مراسم حاضر بودند. در سال ٩٣ نیز با دستور و پیگیری مستقیم رئیس‌جمهور، کارگران مجوز راهپیمایی گرفتند، به خیابان‌ها آمدند و اعتراض کردند. وقتی این مقایسه‌ها را انجام می‌دهم، بی‌اختیار به دیدگاه تنگ و کوچک عده‌ای فکر می‌کنم که تصور می‌کنند یک اعتراض ٥٠ نفره بهانه‌ای برای زیرسؤال‌بردن حضور باشکوه کارگران باشد.

این سند افتخار دولت تدبیر است که نشان داد می‌توان و باید رفتار و شعارهای خاص جمعیتی حدود ٥٠ نفره را (که فرض می‌کنیم سامان و سازماندهی نداشتند و کاملا تصادفی در یک مکان جمع شده بودند و احتمالا اتفاقی جلوی برخی دوربین‌های خاص هم قرار داشتند) شنید.

اتفاقا نگران بودم مبادا کسی به آنها آسیبی برساند یا درگیری به وجود آید و چقدر غیرمسئولانه و بی‌انصافی است که برخی عادت به ندیدنشان را به ندیدن جامعه کارگری هم تسری دادند و نخواستند جمعیت ٢٠هزارنفری را ببینند. اما خستگی‌ام را یک کارگر کارخانه کیان تایر در حاشیه مراسم از تن به‌ در برد. او که کارخانه‌اش در سال‌های دولت قبل تعطیل شده بود و در این دولت کارخانه راه‌اندازی شد، به من گفت امروز بیش از پیش به حقانیت شما پی بردم و گفت دوستتان دارم.
 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه تاکید کرد که توافق هسته ای با ایران دربرگیرنده دستاوردی مهم برای راستی آزمایی هسته ای بود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس از وین، 'یوکیا آمانو' در پیامی برای شرکت کنندگان در نخستین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری کشورهای عضو پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای 2020 اعلام کرد، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید می کنند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است. 

یوکیا آمانو گفت: سال 2015 شاهد آن بودیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی توانست به دستاوردی مهم و اساسی دست یابد. این دستاورد توافق هسته ای پنج قدرت جهانی با ایران بود که به توافق نامه موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منجرشد. این توافق بعد از مدت کوتاهی در ژانویه 2016 عملیاتی شد و ما توانستیم بر اساس این توافق، برنامه های هسته ای ایران را رصد و راستی آزمایی کنیم. 

وی ادامه داد : در حقیقت می توان گفت که برجام نشان دهنده دستاوردی مهم و اساسی به منظور راستی آزمایی هسته ای است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: 'هم اکنون بازرسان ما اطلاعات بیشتری درباره برنامه های هسته ای ایران دارند و این کشور به طور موقت درحال اجرای پروتکل الحاقی است.' 

آمانو خاطرنشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی به اجرای پادمان ها در ایران ادامه خواهد داد و تلاش های ما ادامه خواهد یافت تا بتوانیم در آینده نتیجه گیری مطلوب تری از برنامه های هسته ای ایران داشته باشیم. 

خبرگزاری تاس در ادامه خبر خود افزود: چهاردهم ژوئیه سال 2015، ایران و پنج کشور قدرتمند جهانی توانستند به طرحی نهایی برای خروج از بن بست دیپلماتیک به منظور پایان دادن به مناقشه هسته ای ایران دست یابند. 

این مذاکرات در نهایت به امضای برجام منجر شد و این طرح (برجام) شانزدهم ماه ژانویه سال 2016 عملیاتی شد و آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل برخی از تحریم های مالی ایران را لغو کردند.