گزیده ها قسمت سوم 13 اردیبهشت - 96
نماینده صریحاللهجه ارومیه در مجلس شورای اسلامی که با جدایی از تیمِ قالیباف به ستاد رییسی پیوسته است، در گفتوگویی کوتاه با تماشاگران امروز این پیام را داد که رییسی از علاقهمندان به عرصه هنر و هنرمندان است.
بخشهایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛
شما در سال 92 يكي از اعضاي مهم ستاد قاليباف بوديد. چطور شد كه حالا براي رييسي رأي جمع ميكنيد؟
خب! من از بين خوب و خوبتر، خوبتر را انتخاب كردم. به نظر شما اين اشكالي دارد؟
نه. چطور شد كه تشخيص داديد رييسي خوبتر است و قاليباف خوب؟
آقاي رييسي برنامههاي خوبي دارد و نگاهش به مستضعفان نگاهي مشكلگشا است. باور نميكنيد كه ايشان هميشه به فكر فقيرها هست و شبانهروز به اين فكر ميكند كه هيچكس گرسنه نباشد.
يكسري ابهامهايي در خصوص نگاه رييسي به مقوله فرهنگ و هنر وجود دارد.
اين حرفها را با هدف سياهنمايي ميزنند تا چهره رييسي را خراب كنند. آقاي رييسي نهتنها مخالفتي با هنر و هنرمندان ندارد، بلكه علاقه خاصي به هنر دارد. اصلاً مگر ميشود آدم از موسيقي، تئاتر، نقاشي و... خوشش نيايد؟
يعني ايشان با برگزاري كنسرت مشكلي نخواهند داشت؟
رييسي مخالفتي با كنسرت ندارد. البته به شرطي كه خوانندهها براي كنسرتهايشان مجوز رسمي داشته باشند و اينطور نباشد كه هر كسي تصميم به خواندن هر شعري بكند.
اما در اين چند سال بارها و بارها كنسرتهاي مجوزدار لغو شدهاند. مخصوصاً در مشهد كه آقاي رييسي در آنجا مسئوليت مهمي دارند.
شما جايي خوانده يا شنيدهايد كه آقاي رييسي دستور لغو كنسرتي را داده باشد؟ كنسرتهايي كه از برگزاريشان جلوگيري شده است، هيچ ربطي به رييسي ندارند.
بخشهایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛
شما در سال 92 يكي از اعضاي مهم ستاد قاليباف بوديد. چطور شد كه حالا براي رييسي رأي جمع ميكنيد؟
خب! من از بين خوب و خوبتر، خوبتر را انتخاب كردم. به نظر شما اين اشكالي دارد؟
نه. چطور شد كه تشخيص داديد رييسي خوبتر است و قاليباف خوب؟
آقاي رييسي برنامههاي خوبي دارد و نگاهش به مستضعفان نگاهي مشكلگشا است. باور نميكنيد كه ايشان هميشه به فكر فقيرها هست و شبانهروز به اين فكر ميكند كه هيچكس گرسنه نباشد.
يكسري ابهامهايي در خصوص نگاه رييسي به مقوله فرهنگ و هنر وجود دارد.
اين حرفها را با هدف سياهنمايي ميزنند تا چهره رييسي را خراب كنند. آقاي رييسي نهتنها مخالفتي با هنر و هنرمندان ندارد، بلكه علاقه خاصي به هنر دارد. اصلاً مگر ميشود آدم از موسيقي، تئاتر، نقاشي و... خوشش نيايد؟
يعني ايشان با برگزاري كنسرت مشكلي نخواهند داشت؟
رييسي مخالفتي با كنسرت ندارد. البته به شرطي كه خوانندهها براي كنسرتهايشان مجوز رسمي داشته باشند و اينطور نباشد كه هر كسي تصميم به خواندن هر شعري بكند.
اما در اين چند سال بارها و بارها كنسرتهاي مجوزدار لغو شدهاند. مخصوصاً در مشهد كه آقاي رييسي در آنجا مسئوليت مهمي دارند.
شما جايي خوانده يا شنيدهايد كه آقاي رييسي دستور لغو كنسرتي را داده باشد؟ كنسرتهايي كه از برگزاريشان جلوگيري شده است، هيچ ربطي به رييسي ندارند.
مشترکان مخابرات ایران میتوانند به پورتال این شرکت مراجعه کرده، شماره تلفن منزل یا محل کار خود را وارد کنند و استعلام اینکه امکانات فیبر نوری برای آنها وجود دارد یا خیر را بگیرند. در صورتی که منطقه آنها تحت پوشش باشد، ثبتنام انجام و مراحل تبدیل به فیبر نوری طی میشود و در غیر این صورت میتوانند برای این سرویس به صورت رایگان درخواست دهند.
به گزارش ایسنا، تانوما (تار نوری مخابرات ایران) به معنی «فیبر نوری تا ساختمان/خانه» است. این سرویس به تکنولوژی جدیدی اطلاق میشود که به جای استفاده از کابل مسی از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات تا ساختمان و یا محل مشتری بهره میبرد و میتوان سرویسهای گوناگونی از جمله تلفن، اینترنت، سرویسهای چندرسانهای و دیگر سرویسهای بر بستر دیتا را با سرعت و کیفیتی بسیار بالاتر از کابل مسی در اختیار مشترکان قرار داد.
درخواست فیبر نوری و تبدیل سیم مسی به فیبر برای مشترکان رایگان است و با ارائه سرویس فیبر، آنها میتوانند از هر یک از بستههای موجود در پورتال مخابرات در بخش تانومای اینترنت استفاده کنند.
مشترکان ADSL اگر محدودهشان تحت پوشش باشد، میتوانند فیبر را جایگزین کنند. بنابراین مشتریانی که در حال حاضر روی ADSL هستند میتوانند شماره تلفن خود را در پورتال وارد کنند و به آنها نشان داده میشود که تحت پوشش هستند یا خیر. در صورتیکه کاربر تحت پوشش باشد، فرآیندد راهاندازی فیبر 48 ساعت طول میکشد. در غیر این صورت میتوانند تقاضا دهند که کابل مسی برای آنها تبدیل به فیبر شود.
اگر کاربران با مراجعه به پورتال مشاهده کنند که منطقه آنها تحت پوشش فیبر نوری قرار ندارد، میتوانند در پورتال به صورت رایگان درخواست دهند و یا به مخابرات منطقه مراجعه کنند تا در نوبت قرار بگیرند. طبق اظهارات مدیرهای مخابراتی، طراحی فیبر بر اساس نیاز کاربران خواهد بود و با جمعآوری دیتابیس، همه میتوانند در اولویت توسعه میباشد.
همچنین درخواست تبدیل کابل مسی به فیبر نوری برای کابران هزینه نخواهد داشت، تنها زمان انعقاد قرارداد بر اساس طرحهایی که ارائه شده، هزینه میپردازند. بستههای اینترنتی متعددی در پورتال مخابرات موجود است و کاربران میتوانند هر کدام از این بستهها را خریداری کنند.
با فناوری جدید بانک مرکزی کارتهای بانکی شبیهسازی شده و از طریق نشانهگذاری، مشتریان بانکی میتوانند به جای استفاده از عابربانکها و سایر کارتهای بانکی از ابزارهایی مانند موبایل و یا ساعت برای پرداختها استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، با فناوری جدید بانک مرکزی کارتهای بانکی شبیهسازی شده و از طریق نشانهگذاری، مشتریان بانکی میتوانند به جای استفاده از عابربانکها و سایر کارتهای بانکی از ابزارهایی مانند موبایل و یا ساعت برای پرداختها استفاده کنند.
حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی امروز در نشستی خبری به تشریح جزئیات فناوری جدیدی که از این پس در شبکه بانکی عملیاتی خواهد شد پرداخت.
بر اساس توضیحات وی، با توجه به سیستمی که طراحی شده وقتی صاحب کارتهای بانکی برای خرید به فروشگاهها و یا خودپردازها مراجعه میکنند دیگر نیازی نیست از کارت بانکی برای انجام عملیات بانکی استفاده کند.
فرآیند به این صورت است که متقاضی برنامه و اپلیکیشن مربوطه را در گوشی موبایل خود نصب کرده و از این نرمافزار برای خرید استفاده میکند بهطوری که وقتی کارت بانکی را در این نرمافزار تعریف میکند آنگاه توسط بانک مربوطه رمزگذاری شده و شماره کارت وی شبیهسازی میشود.
بنابراین هنگامی که برای پرداخت دستگاههای پز مراجعه میکند با فعال شدن این نرمافزار گوشی موبایل را به دستگاه نزدیک کرده و از طریق نشانهگذاری که کرده پرداخت در پایانه فروش انجام خواهد شد و دیگر نیازی به استفاده از کارت نیست از سویی دیگر در مورد دستگاههای خودپرداز نیز همین اتفاق رخ میدهد.
این در حالی است که این فناوری از امنیت بسیار بالایی نسبت به کارتهای بانکی برخوردار است. بهطوری که اگر کارتهای بانکی دارای یک رمز هستند استفاده از این فناوری سه لایه امنیتی را به همراه خواهند داشت بهطوری که در جریان نشانهگذاری که براساس این نرمافزار انجام میشود اول باید طرف استفادهکننده رمز گوشی موبایل را باز کند، دوم رمز برنامه نشانهگذاری و سوم رمز کارت خواهد بود که خود امنیت آن را به شدت افزایش میدهد و حتی در هنگامی که گوشی موبایل مفقود شود نگرانی چندانی از بابت دسترسی به این نرمافزار و خالی شدن حساب بانکی وجود ندارد.
در عین حال در هنگام مفقودی گوشی و جایگزینی موبایل جدید نرمافزار مجدد قابلیت تعریف داشته و برنامههای قبلی بر میگردد.
سقف پرداختها و زمان اجرا
طبق آنچه که حکیمی توضیح داده این برنامه در حال حاضر قابلیت اجرا داشته و از اولین روز نمایشگاه کتاب در این محل بهطور رسمی اجرایی خواهد شد و دستگاههای پزی که مورد استفاده قرار میگیرند از این قابلیت برخوردار خواهند بود.
در ابتدا سقف قابل پرداخت با نرمافزاری نشانهگذاری ۲۰۰ هزار تومان است که تا شش ماه آینده این سقف تا ۵۰ میلیون تومان یعنی میزان خریدهای روزانه کارتهای بانکی افزایش خواهد یافت.
نکته دیگر در رابطه با این فناوری این خواهد بود که در مراحل بعد سرویسهای دیگری به آن اضافه میشوند که از آن به عنوان متحول کننده صنعت پرداخت یاد میشود. مرحله اول اینکه در قالب پرداختهایی که از آن به عنوان پرداختهای "بزن و برو" در دنیا یاد میشود دیگر نیازی به حتی وارد کردن رمز نیست، یعنی کاربر گوشی موبایل خود را نزدیک دستگاه پز قرار داده و در کمتر از چند ثانیه پول برداشت میشود. فعلا قرار است سقف پرداختی برای این رقم نیز تا حدود ۲۰۰ هزار تومان تعریف شود و در آینده امکان استفاده خواهد داشت. در واقع این نوع حالتی شبیه کیف پولهای الکترونیکی دارد.
اما در فرآیند دیگر پرداخت مربوط به فضای مجازی است. این در حالی است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از فروشندگان ترجیح میدهند در قالب کانالها و یا فروشگاههای مجازی اجناس خود را عرضه کنند که البته اکنون برای پرداخت مبلغ فرآیندی که تا حدی پیچیده است انجام میشود.
اما در قالب نشانهگذاری این امکان وجود دارد که بخشی از اطلاعات مشتری که محرمانه هستند برداشت شده و مابقی در اختیار فروشندگان قرار میگیرد که در این حالت با شرایط امنیتی که برای آن پیشبینی شده پرداختها به راحتی انجام خواهد شد.
کمک دو سامانه برای اجرای فناوری نشانهگذاری
در راستای اجرای این برنامه بانکی دو سامانه سهند (سامانه هدایت نشانه دیجیتال) و همچنین مانا (مرکز ارائه نشانه الکترونیکی) فرآیندی را انجام میدهند بهطوری که مانا شماره رمز را به نشانه و نشانه را به شماره رمز تبدیل میکند و بانکها از طریق این شرکتها میتوانند به مشتریان خود خدمات دهند که البته ماناها میتوانند به صورت مستقل و یا وابسته به بانک فعالیت کنند.
از سوی دیگر سامانه سهند به گونهای عمل میکند که وقتی در پرداخت نشانهگذاری انجام شود آن را به مانا هدایت کرده و از آن شماره کارت را دریافت میکند. سهند سامانهای است که به شبکه شتاب متصل است.
اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در قالب بخشنامهای ضوابط پرداختهای دیجیتال و همراه را به شبکه بانکی ابلاغ کرده بود. در این ضوابط استفاده از ابزارهای هوشمند برای عملیات پرداخت با استفاده از فرآیند و فناوری نشانهگذاری تبیین شد.
این درحالی است که در نشانهگذاری در پرداختهایی با ابزارهایی هوشمند، دادههای حساس و شماره کارت با نشانههای عددی رمزگذاری شده جایگزین میشود.
در مجموع این فرآیند موجب میشود که از سویی امنیت استفاده از ابزارهای هوشمند تا سطح استانداردهای بینالمللی افزایش یابد و از سوی دیگر استفاده از انواع ابزارهای هوشمند مانند تلفنهای همراه و ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت برای عملیات بانکی از جمله پرداختها با سهولت انجام شود
علی مطهری در همایش حکمت مطهر که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، به صداوسیما هشدار داد توجه به فکر و اندیشه شهید مطهری در سالهای اخیر در صداوسیما کمرنگ شده است.
به گزارش ایسنا، همایش حکمت مطهر به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری با حضور حجت الاسلام موسوی مقدم (قائم مقام رییس صدا و سیما)، علی مطهری (نایب رییس مجلس)، دکتر غلامعلی حداد عادل (نماینده پیشین مجلس)، دکتر عماد افروغ (نماینده پیشین مجلس)، دکتر شهاب اسفندیاری (رییس دانشگاه صداوسیما) و جمعی از استادان و صاحبنظران دانشگاه صداوسیما صبح امروز سهشنبه (۱۲ اردیبهشت ماه) برگزار شد.
در این همایش حداد عادل، علی مطهری و شهاب اسفندیاری به سخنرانی پرداختند.
غلامعلی حدادعادل در این همایش به بیان نکاتی درباره ویژگیهای شهید مطهری پرداخت و گفت: از میان همه اوصاف این بزرگوار، بر تفکر عقلانی آقای مطهری تاکید زیادی میکنم. این شهید بزرگوار نگاه عقلانی به هستی، به انسان و ... داشت و دین را با همین چشم عقل نگاه میکرد؛ چرا که زیباییهای اسلام در نظر او در درجه اول زیباییهای عقلانی بوده است و جاذبه عقلانی اسلام او را اینچنین شیفته خود کرده بود.
حدادعادل در میان ویژگیهای شهید مطهری به ویژه تفکر عقلانی گفت: استاد مطهری یک وجه پربرکت برای اسلام و جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و از دانشکده صداو سیما سپاسگزاری میکنم که سالهاست با همایش حکمت مطهر در جهت معرفی استاد مطهری هم به جامعه و همه به کارکنان صداو سیما تلاش میکنند. همه باید مطهری را بشناسند و بشناسانند. اما بیش از همه، این مسؤولیت وظیفه صداو سیما است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: اگر جسم شهید مطهری از میان ما رفته، اما فکر او در میان جامعه ما باقی است. استاد مطهری یک مسلمان موحد و مومن و قرآنی بود. همه این ویژگیها از روی شناخت بوده است و آنچه که میگویم بر آنچه که دیدهام مستند است. استاد یک عالم بود یک معلم و یک نویسنده. یک سخنور و سخنران و خطیب و واعظ به معنی واقعی کلمه بود. یک متفکر، فیلسوف و مصلح اجتماعی و انقلابی مبارز بود و بالاخره به مقام شهادت رسید که برآیند همهی آن امتیازها بود.
او در ادامه به ویژگیهای تفکر عقلانی شهید مطهری اشاره کرد و گفت: استاد مطهری نگاه عقلانی به هستی داشت. اگر میبینید امام راحل این همه ابراز علاقه به شهید مطهری داشت صرفا جنبه عاطفی ندارد، علتش این است که امام (ره) به همین نگاه عقلانی استاد مطهری توجه داشتند. کسان دیگری بودند که با امام سابقه داشتند و نزد امام درسی خواندهاند، اما تفاوت شهید مطهری با همه آنها به نگاه رژفنگر عقلانی ایشان برمیگردد. استاد مطهری دین را وحی خداوند حکیم میدانستند و این زیباست که هیچ حکمی بیحکمت نیست و این نگاه قرآنی و اسلامی است و نگاه امیرالمومنین (ع) در نهجالبلاغه همین است.
حداد عادل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان برای هر موضعی که اتخاذ میکنند استدلال دارند و دلیل میآورند و اینگونه نیست که با هیجان حرف بزنند و درونمایه حرفهای ایشان عقلانیت است و همین عقلانیت بود که استاد مطهری را به حوزه فلسفه جذب کرد. اگر آثار او را مشاهده کنید میبینید این عقلانیت در نوشتهها حضور دارد، حتی در بحث تاریخی ورود و خروجش به این مبحث عقلانی است.
وی با بیان اینکه بزرگترین میراث شیعه برای آینده، شیوه نگاه مطهری به دین است، گفت: ممکن است موضوعاتی ۵۰ یا ۶۰ سال قبل برای جامعه ما اهمیت داشته که امروز ندارد. شهید مطهری هم در زمان خودش تشخیص داد در مورد موضوعی بحث کند که همین درک عقلانی دین است و امروز ما بیش از هر زمانی دیگر باید از وجه عقلانی دین دفاع کنیم؛ چرا که اگر از این گوهر عقلانی دین غفلت کنیم سرنوشتی جز فرو غلتیدن در سکولاریسم نداریم.
او با اشاره به نگاه عقلانی شهید مطهری به دین اظهار کرد: نگاه شهید مطهری اینگونه بود که به عقل معتقد بود، منتها میگفت خداوند حکیم اگر گفته است ربا حرام است و یا حجاب واجب است، دلیلش این است که خداوند حکیم با عقل (حکمت) خیر کثیر داشته که همه عمر مطهری را جذب کرده است. شهید مطهری در مقام مصلح، به فکر میرفت که چه کاری را برای جامعه بکند. او اصلاح نظام و حکومت را اساسیترین کار میدانست و این که نظام اسلامی و دینی در جامعه برقرار شود. در ۱۵ خرداد هم در تایید نهضت امام (ره) به زندان افتاد. وقتی هم که در سال ۵۷ ، نهضت امام (ره) بالا گرفت شهید مطهری درسهای فلسفه خود را تعطیل کرد. او اگر هنوز مانده بود، ما را به سمت تفکر، تعقل و نگاه عقلانی سوق میداند.
حداد عادل با اشاره به وظایف صداوسیما در زمینهی پیاده کردن اندیشههای شهید مطهری، مطرح کرد: کسانی که برنامهسازی میکنند باید بتوانند از سرچشمه زلال اندیشه این شهید بزرگوار در همه وظایفی که دارند استفاده کنند.
در بخشی از این همایش با حضور عماد افروغ، دکتر اسفندیاری و دکتر علی مطهری، از پدر و مادر شهید نظامدوست تجلیل به عمل آمد و لوح تندیس و یادبود حکمت مطهر به آنان تقدیم شد.
علی مطهری در بخشی از سخنان خود در همایش حمت مطهر با این سوال مواجه شد که چرا در مقابل حقوقهای نجومی سکوت پیشه کرده است.
او پاسخ داد: ما سکوت نکردهایم. حقوقهای نجومی توجیه قانونی داشتند و دولت قبل مصوبهای داشت که دست هیاتهای عامل بانکها را باز گذاشته بودند که تا آنجا که میتوانستند حقوقشان را افزایش بدهند. قانونا ایرادی به این مساله وارد نبود ولی وجدانا ایراد داشت و غیرعادلانه بود. البته دولت فعلی هم زودتر از اینها میبایست آن مصوبه را اصلاح میکرد که دیر اصلاح کرد.
نائب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مساله حقوقهای نجومی افراد زیادی وارد شدند. بنده جاییهایی وارد میشوم که دیگران وارد نمیشوند و یا جرأت آن را ندارند.
مطهری همچنین در ادامه از مسؤولان سازمان صداوسیما تقدیر و تشکر کرد که همایش حکمت مطهر را پس از توقف برگزاری، دوباره احیا کردهاند.
او ابراز امیدواری که در سالهای آینده این همایش ادامه داشته باشد.
دکتر علی مطهری، نائب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در همایش حکمت مطهر که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: در بزرگداشتها باید استفادهای برای خودمان داشته باشیم. اگر بخواهیم ببینیم آرمانها و آرزوهای استاد مطهری برای آینده انقلاب اسلامی چه بوده است، باید ببینیم ایشان در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و دو ماه بعد از پیروزی که در قید حیات بودند بر روی چه مسائلی، چه هدفها و آرمانیهایی تاکید داشتند.
او ادامه داد: وقتی به گفتههای شهید مطهری مراجعه میکنیم در این بازه زمانی بر چند نکته تاکید فراوان داشتند که از جمله آن عدالت است. صریحا بازگو می کند که اگر در آینده به رعایت عدالت اهمیت ندهیم انقلاب ما با شکست مواجه خواهد بود. و پرچم عدالت به دست گروههای دیگر خواهد افتاد.
علی مطهری با اشاره به تاکیدات شهید مطهری بر مساله آزادی بیان و تفکر یادآور شد: در مساله آزادی بیان و تفکر میبینیم که هشدار میدهند مبادا جوانان ما خیال کنند برای دفاع از اسلام و انقلاب باید جلوی اظهار نظر منتقدان را بگیرند. آزادی بیان در تاریخ اسلام اهمیت بسیاری داشته است و ائمه هم بر این مساله تاکیدات زیادی داشتهاند.
مطهری در ادامه با اشاره به اندیشههای شهید مطهری در زمینهی استقلال فکری نیز توضیح داد: شهید مطهری به مساله استقلال اعم از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید داشتند و تاکید بیشتر او بر استقلال فرهنگی بوده است که بالاتر از آن استقلال مکتبی است. این که ما به مکتب جامعه خودمان اعتقاد داشته باشیم، تنها اسلام کافی نیست. بعضی ملتها نسبت به فرهنگ دیگران حالت استصباع پیدا میکنند. شهید مطهری میگویند زمانی که در برخی از ملتها حالت استصباع ایجاد میشود، ملتها خودباخته میشوند. بنابراین مساله استقلال فرهنگی بسیار مهم است و مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید داشتهاند. اما گاهی نشانههایی از خودباختگی فرهنگی در جامعه میبینیم که باید علاج شود.
نائب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در همایش حکمت مطهر درباره مساله عدالت هم اظهار کرد: استاد مطهری در اهمیت دادن به عقل و تعقل در اندیشه اسلام واینکه اسلام چه مقدار برای عقل ارزش قائل است، تاکید بسیاری دارد.
او همچنین به آثار بیعدالتی در اجتماع که از تاکیدات شهید مطهری بوده است، اشاره کرد و گفت: این آثار بیعدالتی در اجتماع دو پدیده در جامعه را ایجاد میکند؛ یکی بیتعادلی و دیگری ایجاد دو طبقه متفاوت. یکی طبقه محروم و یکی طبقه پرتوقع. طبعا این دو پدیده جامعه را دچار عدم تعادل میکند. همچنین رشد بخش اندیشه و اقبال و شانس. وزمانی که جامعه احساس میکند عدالت در کار نیست، بلکه پول و پارتی در کار است، کار و فعالیت و ابتکار، ابداع دیگر ملاک پیشرفت نیست، لذا شاعرانی پیدا میشوند که راجع به بخت و اقبال حرف میزنند.
مطهری در همین زمینه بر ضمانت اجرای عدالت تاکید کرد و با اشاره به احادیثی از امیرالمومنین (ع) گفت: آن کسی میتواند احکام را اجرا کند که اهل مسامحه نباشد. خیلی از ما دچار رودربایستی و رفیقبازی میشویم، درحالی که نباید نقاط ضعف جامعه در خود کسی که احکام را اجرا میکند وجود داشته باشد چرا که هر کسی نمیتواند ادعای اصلاحات اجتماعی کند.
در همایش حکمت مطهر، همچنین دکتر شهاب اسفندیاری، رییس دانشگاه صداوسیما از دیگر سخنرانان بود.
او در سخنرانی خود سوالاتی را مطرح کرد و گفت: برای چه ما امروز برای بزرگداشت شخصیت استاد مطهری نشستهایم. وجه تمایز این شخصیت از دیگر علما و فضلا چییست؟
اسفندیاری سپس وجه تمایز شهید مطهری را در نقد دانست و افزود: نقد اساس و پایه تفکر است.
او ادامه داد: نقد شهید مطهری در حوزههای مختلف او را به یک مصلح تبدیل کرده است، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما نمیتوانیم در شهید مطهری متوقف شویم و راهشان ادامه دارد و نقد لازمهی دنبال کردن راه ایشان است.
به گزارش ایسنا، همایش حکمت مطهر به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری با حضور حجت الاسلام موسوی مقدم (قائم مقام رییس صدا و سیما)، علی مطهری (نایب رییس مجلس)، دکتر غلامعلی حداد عادل (نماینده پیشین مجلس)، دکتر عماد افروغ (نماینده پیشین مجلس)، دکتر شهاب اسفندیاری (رییس دانشگاه صداوسیما) و جمعی از استادان و صاحبنظران دانشگاه صداوسیما صبح امروز سهشنبه (۱۲ اردیبهشت ماه) برگزار شد.
در این همایش حداد عادل، علی مطهری و شهاب اسفندیاری به سخنرانی پرداختند.
غلامعلی حدادعادل در این همایش به بیان نکاتی درباره ویژگیهای شهید مطهری پرداخت و گفت: از میان همه اوصاف این بزرگوار، بر تفکر عقلانی آقای مطهری تاکید زیادی میکنم. این شهید بزرگوار نگاه عقلانی به هستی، به انسان و ... داشت و دین را با همین چشم عقل نگاه میکرد؛ چرا که زیباییهای اسلام در نظر او در درجه اول زیباییهای عقلانی بوده است و جاذبه عقلانی اسلام او را اینچنین شیفته خود کرده بود.
حدادعادل در میان ویژگیهای شهید مطهری به ویژه تفکر عقلانی گفت: استاد مطهری یک وجه پربرکت برای اسلام و جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و از دانشکده صداو سیما سپاسگزاری میکنم که سالهاست با همایش حکمت مطهر در جهت معرفی استاد مطهری هم به جامعه و همه به کارکنان صداو سیما تلاش میکنند. همه باید مطهری را بشناسند و بشناسانند. اما بیش از همه، این مسؤولیت وظیفه صداو سیما است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: اگر جسم شهید مطهری از میان ما رفته، اما فکر او در میان جامعه ما باقی است. استاد مطهری یک مسلمان موحد و مومن و قرآنی بود. همه این ویژگیها از روی شناخت بوده است و آنچه که میگویم بر آنچه که دیدهام مستند است. استاد یک عالم بود یک معلم و یک نویسنده. یک سخنور و سخنران و خطیب و واعظ به معنی واقعی کلمه بود. یک متفکر، فیلسوف و مصلح اجتماعی و انقلابی مبارز بود و بالاخره به مقام شهادت رسید که برآیند همهی آن امتیازها بود.
او در ادامه به ویژگیهای تفکر عقلانی شهید مطهری اشاره کرد و گفت: استاد مطهری نگاه عقلانی به هستی داشت. اگر میبینید امام راحل این همه ابراز علاقه به شهید مطهری داشت صرفا جنبه عاطفی ندارد، علتش این است که امام (ره) به همین نگاه عقلانی استاد مطهری توجه داشتند. کسان دیگری بودند که با امام سابقه داشتند و نزد امام درسی خواندهاند، اما تفاوت شهید مطهری با همه آنها به نگاه رژفنگر عقلانی ایشان برمیگردد. استاد مطهری دین را وحی خداوند حکیم میدانستند و این زیباست که هیچ حکمی بیحکمت نیست و این نگاه قرآنی و اسلامی است و نگاه امیرالمومنین (ع) در نهجالبلاغه همین است.
حداد عادل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان برای هر موضعی که اتخاذ میکنند استدلال دارند و دلیل میآورند و اینگونه نیست که با هیجان حرف بزنند و درونمایه حرفهای ایشان عقلانیت است و همین عقلانیت بود که استاد مطهری را به حوزه فلسفه جذب کرد. اگر آثار او را مشاهده کنید میبینید این عقلانیت در نوشتهها حضور دارد، حتی در بحث تاریخی ورود و خروجش به این مبحث عقلانی است.
وی با بیان اینکه بزرگترین میراث شیعه برای آینده، شیوه نگاه مطهری به دین است، گفت: ممکن است موضوعاتی ۵۰ یا ۶۰ سال قبل برای جامعه ما اهمیت داشته که امروز ندارد. شهید مطهری هم در زمان خودش تشخیص داد در مورد موضوعی بحث کند که همین درک عقلانی دین است و امروز ما بیش از هر زمانی دیگر باید از وجه عقلانی دین دفاع کنیم؛ چرا که اگر از این گوهر عقلانی دین غفلت کنیم سرنوشتی جز فرو غلتیدن در سکولاریسم نداریم.
او با اشاره به نگاه عقلانی شهید مطهری به دین اظهار کرد: نگاه شهید مطهری اینگونه بود که به عقل معتقد بود، منتها میگفت خداوند حکیم اگر گفته است ربا حرام است و یا حجاب واجب است، دلیلش این است که خداوند حکیم با عقل (حکمت) خیر کثیر داشته که همه عمر مطهری را جذب کرده است. شهید مطهری در مقام مصلح، به فکر میرفت که چه کاری را برای جامعه بکند. او اصلاح نظام و حکومت را اساسیترین کار میدانست و این که نظام اسلامی و دینی در جامعه برقرار شود. در ۱۵ خرداد هم در تایید نهضت امام (ره) به زندان افتاد. وقتی هم که در سال ۵۷ ، نهضت امام (ره) بالا گرفت شهید مطهری درسهای فلسفه خود را تعطیل کرد. او اگر هنوز مانده بود، ما را به سمت تفکر، تعقل و نگاه عقلانی سوق میداند.
حداد عادل با اشاره به وظایف صداوسیما در زمینهی پیاده کردن اندیشههای شهید مطهری، مطرح کرد: کسانی که برنامهسازی میکنند باید بتوانند از سرچشمه زلال اندیشه این شهید بزرگوار در همه وظایفی که دارند استفاده کنند.
در بخشی از این همایش با حضور عماد افروغ، دکتر اسفندیاری و دکتر علی مطهری، از پدر و مادر شهید نظامدوست تجلیل به عمل آمد و لوح تندیس و یادبود حکمت مطهر به آنان تقدیم شد.
علی مطهری در بخشی از سخنان خود در همایش حمت مطهر با این سوال مواجه شد که چرا در مقابل حقوقهای نجومی سکوت پیشه کرده است.
او پاسخ داد: ما سکوت نکردهایم. حقوقهای نجومی توجیه قانونی داشتند و دولت قبل مصوبهای داشت که دست هیاتهای عامل بانکها را باز گذاشته بودند که تا آنجا که میتوانستند حقوقشان را افزایش بدهند. قانونا ایرادی به این مساله وارد نبود ولی وجدانا ایراد داشت و غیرعادلانه بود. البته دولت فعلی هم زودتر از اینها میبایست آن مصوبه را اصلاح میکرد که دیر اصلاح کرد.
نائب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مساله حقوقهای نجومی افراد زیادی وارد شدند. بنده جاییهایی وارد میشوم که دیگران وارد نمیشوند و یا جرأت آن را ندارند.
مطهری همچنین در ادامه از مسؤولان سازمان صداوسیما تقدیر و تشکر کرد که همایش حکمت مطهر را پس از توقف برگزاری، دوباره احیا کردهاند.
او ابراز امیدواری که در سالهای آینده این همایش ادامه داشته باشد.
دکتر علی مطهری، نائب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در همایش حکمت مطهر که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: در بزرگداشتها باید استفادهای برای خودمان داشته باشیم. اگر بخواهیم ببینیم آرمانها و آرزوهای استاد مطهری برای آینده انقلاب اسلامی چه بوده است، باید ببینیم ایشان در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و دو ماه بعد از پیروزی که در قید حیات بودند بر روی چه مسائلی، چه هدفها و آرمانیهایی تاکید داشتند.
او ادامه داد: وقتی به گفتههای شهید مطهری مراجعه میکنیم در این بازه زمانی بر چند نکته تاکید فراوان داشتند که از جمله آن عدالت است. صریحا بازگو می کند که اگر در آینده به رعایت عدالت اهمیت ندهیم انقلاب ما با شکست مواجه خواهد بود. و پرچم عدالت به دست گروههای دیگر خواهد افتاد.
علی مطهری با اشاره به تاکیدات شهید مطهری بر مساله آزادی بیان و تفکر یادآور شد: در مساله آزادی بیان و تفکر میبینیم که هشدار میدهند مبادا جوانان ما خیال کنند برای دفاع از اسلام و انقلاب باید جلوی اظهار نظر منتقدان را بگیرند. آزادی بیان در تاریخ اسلام اهمیت بسیاری داشته است و ائمه هم بر این مساله تاکیدات زیادی داشتهاند.
مطهری در ادامه با اشاره به اندیشههای شهید مطهری در زمینهی استقلال فکری نیز توضیح داد: شهید مطهری به مساله استقلال اعم از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید داشتند و تاکید بیشتر او بر استقلال فرهنگی بوده است که بالاتر از آن استقلال مکتبی است. این که ما به مکتب جامعه خودمان اعتقاد داشته باشیم، تنها اسلام کافی نیست. بعضی ملتها نسبت به فرهنگ دیگران حالت استصباع پیدا میکنند. شهید مطهری میگویند زمانی که در برخی از ملتها حالت استصباع ایجاد میشود، ملتها خودباخته میشوند. بنابراین مساله استقلال فرهنگی بسیار مهم است و مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید داشتهاند. اما گاهی نشانههایی از خودباختگی فرهنگی در جامعه میبینیم که باید علاج شود.
نائب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در همایش حکمت مطهر درباره مساله عدالت هم اظهار کرد: استاد مطهری در اهمیت دادن به عقل و تعقل در اندیشه اسلام واینکه اسلام چه مقدار برای عقل ارزش قائل است، تاکید بسیاری دارد.
او همچنین به آثار بیعدالتی در اجتماع که از تاکیدات شهید مطهری بوده است، اشاره کرد و گفت: این آثار بیعدالتی در اجتماع دو پدیده در جامعه را ایجاد میکند؛ یکی بیتعادلی و دیگری ایجاد دو طبقه متفاوت. یکی طبقه محروم و یکی طبقه پرتوقع. طبعا این دو پدیده جامعه را دچار عدم تعادل میکند. همچنین رشد بخش اندیشه و اقبال و شانس. وزمانی که جامعه احساس میکند عدالت در کار نیست، بلکه پول و پارتی در کار است، کار و فعالیت و ابتکار، ابداع دیگر ملاک پیشرفت نیست، لذا شاعرانی پیدا میشوند که راجع به بخت و اقبال حرف میزنند.
مطهری در همین زمینه بر ضمانت اجرای عدالت تاکید کرد و با اشاره به احادیثی از امیرالمومنین (ع) گفت: آن کسی میتواند احکام را اجرا کند که اهل مسامحه نباشد. خیلی از ما دچار رودربایستی و رفیقبازی میشویم، درحالی که نباید نقاط ضعف جامعه در خود کسی که احکام را اجرا میکند وجود داشته باشد چرا که هر کسی نمیتواند ادعای اصلاحات اجتماعی کند.
در همایش حکمت مطهر، همچنین دکتر شهاب اسفندیاری، رییس دانشگاه صداوسیما از دیگر سخنرانان بود.
او در سخنرانی خود سوالاتی را مطرح کرد و گفت: برای چه ما امروز برای بزرگداشت شخصیت استاد مطهری نشستهایم. وجه تمایز این شخصیت از دیگر علما و فضلا چییست؟
اسفندیاری سپس وجه تمایز شهید مطهری را در نقد دانست و افزود: نقد اساس و پایه تفکر است.
او ادامه داد: نقد شهید مطهری در حوزههای مختلف او را به یک مصلح تبدیل کرده است، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما نمیتوانیم در شهید مطهری متوقف شویم و راهشان ادامه دارد و نقد لازمهی دنبال کردن راه ایشان است.