گزیده ها قسمت هشتم

گزیده ها قسمت  هشتم 7 خرداد -96
دیدار تیم‌های ملی ایران و پرتغال با پیروزی دو بر یک پرتغال تمام شد تا پرتغال به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی جوانان صعود کند و ایران از گردونه رقابت‌ها حذف شود.

به گزارش ایسنا، در آخرین دیدار از مرحله گروهی جام جهانی فوتبال جوانان و در گروه
C، تیم ملی ایران فوتبال جوانان از ساعت ۱۲:۳۰ در ورزشگاه شهر اینجئون به مصاف تیم ملی پرتغال رفت. بازی زیبا و پر برخورد با پیروزی دو بر یک خاتمه یافت تا ایران در رده چهارم این گروه قرار بگیرد و از مسابقات حذف شود. پرتغال هم با 4 امتیاز و به دلیل گل زده بیشتر نسبت به کاستاریکا دوم شد و به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد.

رضا شکاری (۴) برای ایران مقابل پرتغال گلزنی کرد و برای پرتغال هم دیگو گونچالوس (53) و نیما مختاری (86) موفق به گلزنی شدند.

قضاوت این دیدار را رودی زامبرانو از اکوداور به همراه دو همطنش به عهده داشتند.

در دیگر بازی این گروه نیز، کاستاریکا، تیم قعرنشین گروه توانست زامبیا صدرنشین این گروه را با یک گل شکست دهد و در رده سوم گروه قرار بگیرد. کاستاریکا به دلیل گل زده کمتر نسبت به پرتغال در این رده قرار گرفت.

جدول گروه
C در پایان دور گروهی
۱-زامبیا، سه بازی، ۶ امتیاز، تفاضل گل ۳+/ صعود به عنوان تیم اول

2-کاستاریکا، سه بازی، ۴ امتیاز، تفاضل گل صفر/ صعود به عنوان تیم دوم

3-کاستاریکا، سه بازی، 4 امتیاز، تفاضل گل صفر/ در انتظار صعود به عنوان تیم سوم

۴-ایران، سه بازی، 3 امتیاز، تفاضل گل ۲-/ حذف از مسابقات

گزارش نیمه نخست
در دقیقه یک، مهاجم پرتغال با پاسی خوب در محوطه جریمه ایران صاحب موقعیت گلزنی شد که ضربه او را شهاب عادلی از فاصله دو متری با پا دور کرد.

در دقیقه سه، رضا جعفری با عبور از دو بازیکن پرتغال از سمت راست زمین این تیم وارد محوطه جریمه شد که شوت محکم او را دروازه‌بان این تیم به کرنر فرستاد.

گل: در دقیقه چهار، ضربه کرنر ایران را علی شجاعی به روی دروازه ارسال کرد که رضا شکاری با ضربه سر دقیق گل نخست ایران را به ثمر رساند و خودش را در این مسابقات سه گل کرد.

در دقیقه شش، پاس در عرض بازیکن پرتغال از روی ضربه ایستگاهی به داخل منطقه هجده قدم ایران با ضربه بازیکن این تیم همراه شد که مدافعان ایران به موقع توپ را دور کردند.

در دقیقه ۲۱، علی شجاعی از پشت ضربه ایستگاهی شوتی را به سمت دروازه دیگو کاستا زد که این دورازه‌بان شوت فنی او را در آغوش گرفت.

در دقیقه ۳۱، روی نفوذ و فشار پرتغالی‌ها، توپ در شلوغی محوطه جریمه گره خورد و روی اشتباه بازیکن و دروازه‌بان ایران در آستانه ورود به دروازه بود که غلامی به سرعت توپ را به کرنر زد.

گزارش نیمه دوم
در دقیقه 46، سانتر بازیکنان پرتغال به روز دروازه ایران، با ضربه سر مهاجم این تیم همراه شد که با اختلاف کمی از بالای دروازه ایران به بیرون رفت.

گل: در دقیقه 53، پس از دفع توپ اشتباه شهاب عادلی توپ مقابل پای دیگو گونچالوس مهاجم پرتغال افتاد و این بازیکن هم با شوتی فنی و کات دار درواه خالی ایران را باز کرد.

در دقیقه 57، شوت از راه دور بایکن پرتغال با سرعت بسیار زیادی از روی دیرک افقی دروازه ایران عبور کرد.

در دقیقه 64، شوت محکم گونچالوس با فاصله کمی از کنار دروازه ایران به بیرون رفت.

در دقیقه 68، سانتر بازیکن پرتغال به روی دروازه ایران در موقعیت خطرناکی به مهاجم این تیم رسید امام ضربه سر نه چندان دقیق او با اختلاف کمی بیرون رفت.

در دقیقه 73، امید نورافکن در حرکتی انفرادی وارد محوطه جریمه پرتغال شد و شوت زد که با برخورد به بازیکنان پرتغال تو دفع شد امام داور نقطه پنالتی را نشان داد.

در ادامه بازیکنان پرتغال اعتراض و درخواست ویدئو چک کردند که دوار بررسی تصاویر تلویزیونی به اشتباه خود پی برد و پنالتی اعلام شده به سود ایران را برگشت داد تا بازی با تساوی یک بر یک ادامه داشته شود.

گل: در ادامه بازی، پرتغال به نفوذ خود اضافه کرد و در دقیقه 86 توپ با برخرود به نیما مختاری به گل دوم پرتغال تبدیل شد.

این بازی در نهایت با پیروزی دو بر یک پرتغال به پایان رسید تا ایران در رده چهارم گروه قرار بگیرد از این رقابت‌ها حذف شود.

ترکیب ایران: شهاب عادلی، علی شهسواری، مهران درخشان مهر، عارف غلامی، نیما طاهری، علی شجاعی، محمد مهدی مهدیخانی، رضا شکاری ( حسین ساکی 81 )، رضا جعفری ( محمد سلطانی مهر 65 )، سینا خادم‌پور و امید نورافکن (کاپیتان). سرمربی: امیر حسین پیراونی

ترکیب پرتغال: دیگو کاستا، فرانسیسکو فریرا ( هلدر فریرا 49 )، یوری ریبیرو، دیگو گونچالوس، پدرو دلگادو، آندره ریبیرو، خورخه فرناندس، فلورنتینو لوییز، دیوگو دالوت، میگل لوییز ( برونو خاداس 26 )و خوزه گومز ( ژانده سیلوا 73 ). سرمربی: پی ایکسه 
یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این فراکسیون روی علی مطهری معامله نخواهد کرد گفت که اگر توافق با فراکسیون مستقلین بر سرخواسته‌های حداقلی فراکسیون امید حاصل نشود این فراکسیون لیست جداگانه‌ای برای هیئت رییسه ارائه خواهد کرد.

الیاس حضرتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از دیدار جمعی از اعضای فراکسیون امید با آقای خاتمی پایداری‌ها به دنبال جمع کردن نامه‌ای علیه افراد حاضر در این دیدار بودند اما بعد از اینکه دیدند کار پیش نمی‌رود علیه اعضای هیئت رییسه مجلس که در این دیدار حاضر بودند به ویژه آقایان وکیلی و مطهری، به هیئت نظارت بر نمایندگان شکایت بردند که این امر به نتیجه نرسید، اما در آستانه انتخابات هیئت رییسه مجلس بار دیگر شاهد بودیم آن‌ها این موضوع را مطرح کردند که به این بهانه آقای مطهری از نائب رئیسی مجلس حذف شود. 

وی با بیان اینکه حضور علی مطهری در جایگاه نائب رئیسی مجلس خط قرمز فراکسیون امید است، گفت: به اعتقاد ما جریانات سیاسی داخل مجلس نمی‌توانند با هیچ بهانه‌ای اقدام به حذف آقای مطهری کنند. آقای مطهری تابلو و برند مجلس و نشانه آزادگی و حریت و سروبلند قامت مجلس است که ما حاضر نمی‌شویم روی ایشان معامله کنیم. در واقع کف مطالبه ما حفظ وضع فعلی است اما حساب ویژه‌ای برای آقای مطهری قائل هستیم.

حضرتی با اشاره به تشکیل گروه تعامل در فراکسیون امید برای مذاکره با فراکسیون‌های دیگر بر سر موضوع انتخابات هیئت رییسه مجلس گفت: در جلسه اول که با حضور آقای جلالی برگزار شد مقرر شد رییس و نواب رییس حفظ شوند و در باقی ترکیب تغییراتی رخ دهد از جمله حضور یک خانم و یک نماینده اهل سنت. از همان ابتدا هم آقای جلالی به ما اصرار می‌کرد با آقای لاریجانی دیدار کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در جلسه سوم فراکسیون امید با مستقلین مجددا مقرر شد رییس و نواب رییس مجلس ثابت بمانند، چهار نماینده از فراکسیون امید چهار نماینده از فراکسیون مستقلین و یک نفر مرزی الطرفین انتخاب شود. اما بعد متوجه شدیم همه این پیشنهادات بیهوده بوده است.

حضرتی اضافه کرد: اگر فراکسیون مستقلین به کف خواسته‌های ما تمکین نکند، فراکسیون امید لیست مستقلی برای همه ارکان هیئت رییسه مجلس ارائه خواهد کرد تا پیام مثبتی از مجلس جامعه صادر شود.
امیر قطر در تماس تلفنی با روحانی گفت‌وگو کرد
امیر قطر: هیچ مانعی در مسیر تقویت روابط ایران و قطر وجود ندارد حسن روحانی: حاضر به همکاری برای حل بحران‌های منطقه‌ای هستیم.
 
به گزارش شهروند، شیخ تمیم، امیر قطر، روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روابط قطر با ایران را «دیرینه، تاریخی و مستحکم» توصیف کرده و خواستار «تقویت بیش از پیش این روابط» شد. 

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در گفت‌وگویی تاکید کرد: ما معتقدیم که در مسیر تقویت بیش از پیش روابط ایران و قطر هیچ مانعی وجود ندارد». وی با اشاره به برخی مشکلات منطقه ای تاکید کرد: بی تردید مذاکره و گفت‌وگو تنها راه رفع مشکلات است و روند گفت وگوهایی که کویت به نمایندگی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز کرد، باید تداوم یابد.

امیر قطر همچنین گفت که به دستگاه های ذیربط در کشورش دستور خواهد داد با هدف گسترش همکاری‌های تهران-  دوحه بر تلاش های خود بیفزایند. حسن روحانی نیز در این گفت‌وگو با بیان این که ایران برای گسترش روابط خود با کشورهای همسایه و به ویژه کشور برادر قطر اهمیت زیادی قائل است، اظهار داشت: یکی از اصول سیاست خارجی ما تداوم همکاری با کشورهای همسایه در خلیج فارس است و معتقد هستیم با اراده مستحکم دو طرف می توانیم موانع موجود را برطرف و پیوندهای برادری را تقویت کنیم.

روحانی با تاکید بر این که ثبات و امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند خورده و از هم تاثیر می پذیرند، افزود:«ما خواستار حاکمیت فضای اعتدال، میانه روی و عقلانیت در روابط میان کشورها هستیم و معتقدیم که راهکارهای سیاسی باید در اولویت قرار داشته باشند».

رئیس جمهوری تصریح کرد: «کشورهای منطقه نیاز به همفکری و رایزنی بیشتر برای حل و فصل و مهار بحران های منطقه ای دارند و ما حاضریم در این عرصه همکاری کنیم».

این اظهارات امیر قطر و ابراز تمایلش برای تقویت روابط با ایران در حالی ایراد می‌شود که طی چندین روز گذشته، شیخ تمیم به دلیل اظهاراتی که درباره به رسمیت شناختن جایگاه منطقه‌ای ایران بر زبان آورده بود از سوی رسانه‌های سعودی و اماراتی به شدت تحت فشار قرار گرفته بود.

شیخ تمیم در اظهاراتی که چندی بعد از حضور ترامپ در عربستان بیان شد، صراحتا جایگاه منطقه‌ای ایران را مورد تاکید قرار داده و گفته بود:«پایگاه هوایی آمریکایی «العدید» از قطر در قبال طمع کشورهای همسایه حمایت کرد. اقدامات تنش‌زا علیه ایران نیز خطاست زیرا ایران نقطه ثقل منطقه است و حماس و حزب‌الله جنبش‌های مقاومت به شمار می‌آیند نه گروه‌های تروریستی. جنبش حماس نیز نماینده قانونی ملت فلسطین است.

به دلیل همین سخنان بود که شبکه‌های العربیه و اسکای‌نیوز بلافاصله به طور پیاپی به «تمیم بن حمد آل ثانی» حمله کردند و امارات و عربستان پخش شبکه‌های الجزیره را متوقف و پایگاه‌های اطلاع رسانی قطر در این دو کشور فیلتر شدند. روزنامه «الوطن» عربستان نیز دیروز با انتشار گزارشی در این‌باره نوشت: شبکه‌های اماراتی و سعودی پس از این اظهار نظر امیر قطر که بیانگر روابط مستحکم دوحه با تهران است به او حمله کردند. زیرا وی تبیین کرده که دلیلی برای دشمنی با ایران ندارد  و این امر مخالف کلیه دستاوردها و نتایج نشست‌های اخیر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض است.

روزنامه «الریاض» نیز با تیتر «شنونده عاقل‌تر از آن است که بهانه هک شدن را بپذیرد»، به اظهار نظر جنجالی امیر قطر پرداخت و نوشت:  رسانه‌ها تلاش می‌کنند که صحت اظهارات امیر قطر را تکذیب کنند و بگویند که خبرگزاری قطر هک شده است اما انتشار همزمان این خبر در چندین رسانه قطری بیانگر صحت آن است.

«جمیل الزیانی» رئیس تحریریه روزنامه سعودی «عکاظ» نیز در واکنش به اظهارات امیر قطر گفت:  قطر یک کشور بزرگ یا تاثیرگذار نیست.  در پی همه این حملات به امیر قطر از سوی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، منابع نزدیک به محافل سیاسی در دوحه فاش کردند که امیر قطر هرگونه میانجی‌گری برای متقاعد کردن وی به عذرخواهی از شورای همکاری خلیج فارس با هدف جلوگیری از شکاف میان اعضای این شورا، از جمله میانجی گری برخی کشورهای شورای همکاری و قدرت‌های بزرگ را مردود دانست.

بر اساس این گزارش، اظهارات شیخ تمیم شکاف عمیقی در روابط قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرده است. البته باید این واقعیت را نیز در نظر داشت که ایران و قطر در برخی از موارد با یکدیگر اختلاف نظر بسیار جدی دارند.

برای مثال در خصوص مسأله سوریه، ایران همواره یکی از منتقدان سیاست‌های قطر بوده و همواره حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم قطر از شورشیان مسلح در سوریه را مورد اعتراض خود قرار داده است.  با این حال سیاست‌های قطر در سوریه با سیاست‌های عربستان در تضاد است. همچنین دو کشور عربستان و قطر در خصوص رویکرد به جنبش اخوان‌المسلمین نیز با یکدیگر اختلافات عمیقی دارند.

قطر از یک سو از حامیان اخوان المسلمین است اما عربستان سعودی به دلیل گرایش‌های وهابی، از مخالفان سرسخت اخوان در منطقه به شمار می‌رود. این دو کشور حتی در سال ٢٠١٤ در خصوص قرار دادن نام اخوان در فهرست تروریستی شورای همکاری خلیج فارس، با یکدیگر اختلافات بسیار جدی داشتند. 

یکی از دیگر از موارد اختلاف میان عربستان و قطر که همواره هم مطرح بوده، رویکردی است که این دو کشور در سیاست خارجی‌شان دنبال می‌کنند. قطر همواره تلا ش‌کرده است تا سیاست خارجی مستقلی از دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و شورای همکاری خلیج فارس داشته باشد.

در واقع قطر به دنبال ابتکار عمل خود در سیاست خارجی است. قطر تلاش می‌کند تا دیدگاه‌ها و راهبردهای خود را دنبال کند. از این جهت است که از نقطه نظر ایران، قطری‌ها همواره به عنوان کشوری میانجی مطرح بوده‌اند. در مقابل عربستان سعودی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا منویات و راهبردهای منطقه‌ای خود را که عمدا در رویارویی و ستیزه‌جویی با ایران تعریف می‌شود، در پوشش شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب به کشورهای عرب منطقه تحمیل کند. در واقع عربستان بسیار تمایل دارد که قیمومیت کشورهای حاشیه خلیج فارس را بر عهده بگیرد.

این کشور در خصوص کشوری نظیر بحرین موفق به این کار شد. در خصوص امارات متحده عربی نیز به موفقیت‌هایی دست یافت و به نظر می‌رسد که کشورهایی نظیر عمان، کویت و به خصوص قطر، قصد ندارند زیر بار فشارهای عربستان سعودی کمر خم کنند.

قطر ترجیح می‌دهد که روابط خارجی خود را از دریچه فشارهای عربستان از مسیر ابتکار عمل خود به کار گیرد.

از این جهت است که امیر قطر اعلام کرده است که کشورش هم با ایران رابطه خوبی دارد و هم با آمریکا. البته در این میان نباید از اختلاف ارضی عربستان سعودی و قطر غافل بود.

اختلافی که در سال ١٩٩٢ به درگیری مرزی دو کشور و کشده شدن دو مرزبان قطری انجامید. سخنان روز گذشته امیر قطر در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی را شاید بتوان سرآغاز تغییر سیاست برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال ایران دانست.

تغییری که شاید سرآغاز شکست همه تلاش‌های عربستان برای یکپارچه‌سازی خلیج فارس ایران باشد. در این میان کاملا آشکار به نظر می‌رسد که پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر با رأیی بسیار بالا، توانسته بر ساختار سیاست‌گذاری برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس تاثیربگذارد.  
خبرگزاری فرانسه روز شنبه از طرابلس گزارش داد که نیروهای دولتی لیبی دیشب در حمله به زندان 'الحضبه' در جنوب این شهر آن را کاملا تسخیر کردند و فرزند قزافی نیز که در این زندان دوران حبس خود را می گذارند، موفق به فرار شد.

به گزارش ایرنا، این گزارش به نقل از هشام بیشر، از مقامات امنیتی دولت وفاق ملی تحت حمایت سازمان ملل اعلام کرد که نیروهای دولت وفاق ملی شب گذشته موفق شدند با حمله به گارد زندان 'الحضبه' در جنوب طرابلس که بیش از 30 مقام وفادار به قذافی در آنجا نگهداری می شدند، دو تن از آنها را کشته، بقیه را مجبور به عقب نشینی کرده و این زندان را کاملا به تسخیر خود در آورند.

وی امروز در گفت وگو با این خبرگزاری گفت: زندان الحضبه محل نگهداری بیش از 30 تن از مقامات ارشد وفادار به معمر قذافی از جمله عبدالله بغدادی المحمودی آخرین نخست وزیر لیبی و عبدالله سنوسی، رییس اطلاعات و امنیت او بود که البته هر دوی آنها در سال 2015 به مرگ محکوم شده بودند.

یک مقام امنیتی دیگر لیبی که خواست نامش فاش نشود نیز به نقل از یک بیانیه مشترک وزارت کشور و دادگستری لیبی از سلامتی زندانیان این زندان خبر داد و اعلام کرد که آنها بدون هیچ مناقشه ای تحویل نیروهای دولتی قرار شدند.
این زندان از سال 2014 در کنترل گروه ائتلافی شبه نظامی فجر قرار دارد، گروه اتلافی که از آن زمان تحت رهبری 'خلیفه غویل' یک دولت مستقل در این منطقه ویلایی تشکیل داده است.

دولت وفاق ملی لیبی دیروز با صدور بیانیه ای ضمن حمله به این ائتلاف تحت رهبری غویل و 'صلاح بعدی' دیگر رهبر این ائتلاف اقدامات خشونت بار چند ماه اخیر این گروه شورشی را به شدت محکوم کرد.
البته برخی منابع موثق نیز گزارش دادند که در حمله مسلحانه دیشب به این زندان تعدادی از عناصر برجسته رژیم قذافی از جمله پسر او از زندان فرار کرده‌اند.

پایگاه رأی‌الیوم اعلام کرد که از جمله این افراد السنوسی، الساعدی القذافی، پسر معمر قذافی، أبوزید عمر دورده و البغدادی المحمودی که بارزترین رهبران دوره قذافی هستند موفق شدند از این زندان فرار کنند.

این منابع از افشای جزئیات فرار این افراد خودداری کرده و تنها گفتند که فراریان در مکانی امن در حال استراحت هستند.
انتشار خبر فرار شماری از رهبران سابق لیبی از زندان در حالی است که از بامداد جمعه (دیروز) درگیری‌های مسلحانه در منطقه أبوسلیم، مشروع الهضبه الخضراء و منطقه هتل الریکسوس بین گروه‌های مسلح وابسته به غنیوه الککلی و هیثم التاجوری از یک سو و گروه‌های البرکی وابسته به گردان‌های مصراته از سرگرفته شد.

هدف از این درگیری‌ها نیز تسلط بر منطقه أبوسلیم و طرابلس و بازپس‌گیری مقر ریکسوس عنوان شده که گروه‌های غنیوه الککلی پیشتر آن را از گردان‌های مصراته گرفته بودند.

'صلاح بعدی' فرمانده شبه‌نظامیات مصراته نیز از آغاز عملیات نظامی تحت عنوان 'فخر لیبیا' با هدف آزادسازی پایتخت از اشغال گروه‌های غنیوه الککلی و هیثم التاجوری و سیطره بر تمامی پایگاه‌های مهم حکومتی در طرابلس و در نهایت براندازی دولت وفاق ملی خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین ساعاتی قبل گزارش داد که در درگیری هایی که از سحرگاه دیروز در جنوب طرابس آغاز شد تا صبح امروز، حداقل 52 تن کشته و 128 نفر زخمی شدند.

طرابلس که از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی در سال 2011 به کمک نیروهای تحت امر سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در معرض ناامنی مداوم است، همچنان تحت کنترل دهها گروه شبه نظامی قرار دارد.