افزایش نیم درجه‌ای دما در تیر ماه 96 / استان‌های کم‌بارش و پربارش کشور


افزایش نیم درجه‌ای دما در تیر ماه 96 / استان‌های کم‌بارش و پربارش کشور 7مرداد-96
گرما.jpg
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از تجربه افزایش نیم درجه ای دما در ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد و گفت: استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان در تیرماه 96، بیش از سایر استان ها افزایش دما را تجربه کردند.
شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به آخرین وضعیت بارش کشور اظهار کرد: از ابتدای مهر ماه 95 تا تاریخ 2 مرداد 96، کل کشور حدود 213.1 میلی متر بارش دریافت کرده است و از آنجا که بارش بلندمدت کشور در این بازه زمانی 229.1 میلی متر است؛ نسبت به میانگین بارش بلندمدت 7 درصد کاهش بارش داشته است.
وی افزود: کل کشور در بازه زمانی مذکور در سال گذشته 233.3 میلی متر بارندگی داشته بنابراین کشور ما در 9 ماهه گذشته حدود 9 درصد کاهش بارش نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است
افزایش 15 درصدی بارش تهران در مقیاس بلندمدت
رییس مرکز ملی خشکسالی به شرایط بارشی استان تهران طی 9 ماه گذشته نیز اشاره داشت و گفت: از ابتدای سال آبی تا 2 مردادماه 96، تهران 328 میلی متر بارش داشته که نسبت به متوسط بارش بلندمدت 15 درصد و نسبت به بارش سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.
استان‌های کم‌بارش و پربارش کشور طی 9 ماه اخیر
فاتح همچنین استان های پربارش و کم بارش کشور طی 9 ماه اخیر را برشمرد و گفت: با توجه به میانگین بارش بلندمدت قم 36 درصد، هرمزگان 34 درصد و مرکزی 30 درصد فزایش بارش داشته اند ولی سه استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد به ترتیب 41، 34 و 28 درصد کاهش بارش را ثبت کرده‌اند.
تیرماه 96 نیم درجه گرمتر بوده است

وی در ادامه شرایط دمایی کشور طی ماه گذشته را تشریح و تاکید کرد: در مقیاس کشوری، دمای کشور در تیرماه 96، نیم درجه سلسیوس گرمتر از میانگین این ماه در مقیاس بلندمدتِ آن بوده است.