تصميم 16 بندي اگر براي اجراست چرا محرمانه؟!

اوین نامه ی کیهان 11 مرداد - 96
تصميم 16 بندي اگر براي اجراست چرا محرمانه؟!
افكار عمومي در انتظار پاسخ هيئت نظارت بر برجام

سربازجو شریعت نداری که هرموقع به نفعش نباشد پیر خرفت فراموشکارعمدی می شود .برای همین خودش را به خنگی زده است که چگونه دردوره 8 ساله احمدی نژاد که بازار شعار انرژی هسته ای حق مسلم سپاه ست  بسیارد اغ بود .آنچنان که  همه نهادهای حکومتی وتبلیغاتی ازبرنامه هسته ای دفاع وحمایت و برایش تبلیغ می کردند چون مصوبه های تحریم شورای امنیت سازمان ملل ورق پاره های بی ارزش بودند .مهمتراینکه  اطلاعات سپاه و وزارت ارشاد وقوه فاسد قضاییه ونیروی انتظامی خط قرمز ترسیم کرده بودند تا رسانه های خبری و مطبوعات کلامی در مورد برنامه هسته ای و مذاکرات با گروه 5+1 بازتاب ندهند .اما اکنون سورنا راازدر گشادش  نواخته شده است . زیرا که اوین نامه ی کیهان  به دولت روحانی  انتقاد کرده است تصميم 16 بندي اگر براي اجراست چرا محرمانه؟!
 وافزوده افكار عمومي در انتظار پاسخ هيئت نظارت بر برجام است.

هيئت نظارت بر برجام در حالي تصميمي 16 بندي در برابر تحريم هاي آمريکا اتخاذ کرده که از انتشار محتوا و ماهيت اين بندها خبري نيست.
    سرويس سياسي- آنچه از رفتار امروز دولتمردان آمريکا دريافت مي شود، گستاخي و وقاحت به دليل کوتاهي و عقب نشيني پي در پي دولتمردان و برخي ديگر از مسئولين ماست و اگر نسبت به اين ظلم آشکار آنها واکنش دقيق و محکم نشان داده نشود، قطعا در آينده با کينه ورزي هاي بيشتري مواجه مي شويم و شايد راه جبران آن سخت تر باشد. حفظ حقوق مردم، به اراده اي راسخ و اطاعت از قانون نياز دارد.

    «هيئت نظارت بر اجراي برجام» عصر دوشنبه با حضور تمامي اعضا به رياست روحاني تشکيل جلسه داد.

    در اين جلسه پس از استماع گزارش هاي وزارت امور خارجه و سازمان انرژي اتمي، آخرين وضعيت قانون تحريمي جديد آمريکا و تبعات آن مورد بحث و بررسي اعضا قرار گرفت.

    اعضاي هيئت نظارت، بر نقض تعهدات آمريکا در برجام به خصوص مفاد بندهاي 26 و 28 و 29 تاکيد داشته و بر ضرورت پاسخ مقتدرانه، متناسب و هوشمندانه جمهوري اسلامي ايران به موضع گيري هاي دولت آمريکا تاکيد کردند.

    هيئت نظارت، ضمن استقبال و حمايت از پيش نويس طرح قانون «مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمريکا در منطقه» که در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است، تصميماتي را در 16 بند براي واکنش متناسب به تحريکات آمريکا اتخاذ نمود که متعاقبا توسط رئيس جمهور به دستگاه هاي ذيربط از جمله وزارت امور خارجه و سازمان انرژي اتمي ابلاغ خواهد گرديد.

    در اين جلسه اعضاي هيئت نظارت، همچنين از بيانيه اخير کميسيون مشترک برجام که توسط مسئول سياست خارجي اروپا و رئيس کميسيون مبني بر «ضرورت پايبندي همه اعضا به همه مفاد برجام همراه با حسن نيت و در فضايي سازنده» منتشر شد، استقبال کرده و در عين حال بر ضرورت پيگيري جدي مطالبات کشورمان از اين کميسيون در جلسه بعدي آن تاکيد کردند.

    به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني رئيس مجلس و عضو هيئت نظارت بر برجام نيز در جمع خبرنگاران در قم گفت: در جلسه هيئت نظارت بر برجام درخصوص 16 مورد تصميماتي اتخاذ شد که برخي از آنها به اقدامات ديپلماتيک مربوط مي شود و برخي اقدامات را بايد سازمان انرژي اتمي، وزارت امور خارجه و ساير دستگاه ها انجام دهند و مقرر شد رئيس جمهور تک تک اين موارد را به دستگاه هاي مربوطه ابلاغ تا انجام شود.

    لاريجاني تصريح کرد: نقض برجام توسط آمريکايي ها از نظر ما در هيئت نظارت هسته اي با توجه به استنادات، روشن است.

    
    
فلسفه اصلي اقدام متقابل تاثيرگذاري بر رفتار طرف مقابل
    خبر منتشر شده درخصوص جلسه هيئت نظارت بر برجام و اظهارات علي لاريجاني، يک فصل مشترک دارد و آن اينکه، تصميمات 16 بندي واکنش ايران به آمريکا، محرمانه مانده و هيچ جزيياتي از آن منتشر نشده است.

    اين در حالي است که فلسفه اصلي اقدام متقابل، تاثيرگذاري بر رفتار طرف مقابل و وادار کردن آن به عقب نشيني و يا حداقل منصرف کردن طرف مقابل از زياده خواهي هاي بيشتر است. بر همين اساس معمولا واکنش متقابل به صورت علني و آشکار اعلام مي شود تا از بيشترين ميزان تاثيرگذاري برخوردار باشد. اما متاسفانه اين رويکرد در اقدام اخير هيئت نظارت برجام مشاهده نشد.

    
    
وظيفه اصلي هيئت نظارت بر اجراي برجام چيست؟!
    در آخرين بند از نامه 9 ماده اي رهبر معظم انقلاب به رئيس جمهور درباره الزامات اجراي برجام آمده است: «وجود پيچيدگي ها و ابهام ها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلفات و فريبکاري در طرف مقابل به ويژه آمريکا، ايجاب مي کند که يک هيئت قوي، آگاه و هوشمند، براي رصد پيشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا (هشت بند ديگر از نامه رهبري) بدان تصريح شده است، تشکيل شود. ترکيب و وظايف اين هيئت بايد در شوراي عالي امنيت ملي تعيين و تصويب شود».

    عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه در رابطه با ويژگي هاي هيئت نظارت بر اجراي برجام که در شوراي عالي امنيت ملي پيش از اجراي برجام تشکيل شد، گفت: اعضاي هيئت نظارت بر اجراي برجام را آقايان روحاني، علي لاريجاني، محمدجواد ظريف، حسين دهقان، علي شمخاني، علي اکبر صالحي، سعيد جليلي و علي اکبر ولايتي تشکيل مي دهند. همچنين علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي، هم زمان دبير اين هيئت است و وظيفه اطلاع رساني و ارائه گزارش هاي مربوطه با ايشان و هيئت نظارت است.

    
    
واکنش هاي منفعلانه هيئت نظارت در مقابل نقض فاحش برجام
    تقريبا اکثريت اعضاي هيئت نظارت بر برجام تاکنون حداقل يک بار از نقض روح و جسم برجام و همچنين نقض فاحش برجام توسط طرف غربي سخن گفته اند اما متاسفانه واکنش هيئت نظارت برجام در اکثر موارد تنها به تذکر لساني ختم شده است. در حال حاضر بدعهدي آمريکايي ها و نقض مکرر برجام درحالي رخ مي دهد که هيئت نظارت بر برجام در اين مدت به واکنش هاي حداقلي(مانند برگزاري جلسات بدون خروجي) و حتي سکوت و متاسفانه در برخي موارد به توجيه عهدشکني طرف مقابل اقدام کرده است و در نهايت واکنش درخوري در مقابله با نقض مکرر برجام توسط آمريکا انجام نداده است. روندي که در کنار انفعال دولت موجب گستاخي طرف مقابل در ادامه دادن به رويه ناصواب خود شده است.

    
    
چرا آمريکا به تشديد تحريم ها معتاد شده است
    پس از امضا و اجراي برجام، دولت يازدهم در واکنش به گستاخي هاي مکرر آمريکا، به فشار ايميلي، پيام توئيتري، نامه نگاري و برگزاري جلسات نمايشي بسنده کرد، حال آنکه تنها پاسخ عملي و قاطع به گستاخي آمريکا عمل به 29 شرط اجراي برجام بوده و هست.

    درنهايت واکنش منفعلانه دولت يازدهم در قبال عمل نکردن آمريکا به تعهدات خود، اين گزاره را در ذهن دولتمردان آمريکايي تقويت کرد که مي توانند برخلاف تعهداتشان عمل کنند و مطمئن باشند که از سوي ايران، واکنش عملي مشاهده نخواهد شد. بي شک يکي از علل اصلي افزايش تحريم ها در پسابرجام، همين رويکرد منفعلانه بود.

    در حقيقت آمريکايي ها به اين نتيجه رسيده اند که هر چقدر تحريم ها شديدتر و گسترده تر شود، پاسخ متقابلي دريافت نخواهند کرد. متاسفانه بايد گفت دولت يازدهم، آمريکا را به تحريم هاي جديد و بي سابقه عليه ايران معتاد کرده زيرا با مدل برجام به آمريکا ثابت کرده که در برابر فشار و تهديد عقب نشيني مي کند، امتياز مي دهد و حتي اگر آنها برجام را پاره پاره هم کنند، اينجا رفتار آمريکايي ها توجيه مي شود!

    در اين ميان انتظار از مجلس و هيئت نظارت بر برجام دوچندان مي شود. اما متاسفانه آنچه که تاکنون مشاهده شده است، شراکت در «حفظ برجام به هر قيمت» است.

    
    
بازخواني يک ماجرا واکنش ها به تمديد قانون آيسا
    در پاييز 95 پس از تمديد قانون تحريمي آيسا، دولتمردان و همچنين برخي از اعضاي هيئت نظارت بر برجام در ابتدا در سخنراني و مصاحبه هاي تند و پرحرارت اين اقدام را محکوم و تاکيد کردند که برجام به صورت فاحش نقض شده است. اما با گذشت چند روز از اين ماجرا، کم کم برخي مسئولان دولتي، شروع به تقليل ماجرا کردند و کوشيدند با بيان اينکه «برجام يک معاهده چندجانبه است و نقض عهد يک طرف، نقض برجام نيست» از موضع نقض برجام از سوي آمريکا عقب بنشينند.(اقدامي که پس از تصويب قانون موسوم به سياه چاله تحريم نيز شاهد تکرار آن بوديم). اين موضع گيري در حالي بيان مي شد که- به تعبير مقامات ارشد دولت يازدهم- آمريکا روزگاري کدخدا معرفي شده بود و اروپايي ها آقا اجازه آمريکا

    در اين ميان جلسه هيئت نظارت بر اجراي برجام، مهمترين جايي بود که از آن انتظار واکنش عملي به رفتار آمريکايي ها مي رفت. اما اعلام مصوبه آن جلسه، چنگ چنداني به دل نزد و آنچه به طور منطقي انتظار مي رفت را برآورده نکرد! با اينکه از مدت ها قبل، کاملا پيش بيني مي شد که کنگره و سناي آمريکا، اين مصوبه ضد ايراني را تصويب خواهند کرد، هيچ برنامه عملياتي و واکنش متناسبي طراحي نشده بود و پس از آنکه دشمن، چنگ و دندان خود را نشان داد و به تعبير رهبر معظم انقلاب «با تصويب تحريم هاي تازه به ريش ما خنديد» اين هيئت نشستي تشکيل و بيانيه اي منتشر کرد که مهمترين فراز آن اين بخش بود: «اعضاي جلسه با توجه به رفتار غيرقابل توجيه آمريکا در رابطه با تعهدات اين کشور در برجام، اجرايي شدن اين قانون را نقض فاحش برجام دانستند و پيشنهادهاي مطرح شده در واکنش به اقدامات آمريکا را مورد بررسي و تصويب قرار دادند و با توجه به سناريوهاي محتمل در آينده، براي هرگونه اقدام، تصميمات لازم را اتخاذ کردند. بر اساس اين تصميمات، اقدام دولت آمريکا به طور دقيق رصد خواهد شد و براساس تدابير متخذه، متناسب با اقدام طرف مقابل، واکنش لازم طبق مصوبات اجرايي خواهد شد. هيئت نظارت، براي پيگيري موضوع، هفته آينده نيز تشکيل جلسه خواهد داد»! تکرار اين لفظ که «اقدام آمريکا نقض برجام است» موضوع مورد انتظار از آن هيئت نبود. اما رصد دقيق (!) اقدامات آمريکا با وجود اقدام آشکار و عهدشکنانه دشمن هم در نوع خود جالب و قابل توجه است! يعني آمريکا چه کار ديگري ممکن است بکند و ما بايد همچنان فقط رصدگر باشيم!؟

    پس از نشست هيئت نظارت برجام، رئيس جمهور در نامه هاي جداگانه به ظريف و صالحي وزارت خارجه و سازمان انرژي اتمي را به «تهيه گزارش» و «مطالعه و طراحي توليد سوخت مصرفي پيشران هسته اي» موظف کرد.

    بسياري از کارشناسان، اين اقدام را تلاشي در جهت تاثيرگذاري بر افکار عمومي و ايجاد تنفس براي «حفظ برجام به هر قيمت» از سوي دولت عنوان کردند. اقدامي که به هيچ عنوان قابليت تاثيرگذاري بر رفتار طرف مقابل و وادار کردن آن به عقب نشيني و يا حداقل منصرف کردن طرف مقابل از زياده خواهي هاي بيشتر را نداشت.

    
    
به جاي «وقت کشي»، قانون «اقدام متناسب و متقابل برجام» مصوب مجلس را اجرا کنيد
    در خبر مربوط به جلسه اخير هيئت نظارت بر برجام آمده است که اين هيئت از طرح قانون «مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمريکا در منطقه» که در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است، استقبال مي کند.

    مي توان گفت اين قبيل اقدامات، جز وقت کشي و گستاخ تر کردن طرف مقابل، هيچ نتيجه ديگري در پي نخواهد داشت.

    نحوه اقدام متقابل عليه آمريکا در ماده 3 «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» مصوب مهر ماه سال 1394 مجلس شوراي اسلامي به روشني مشخص شده است. در اين ماده آمده است: «دولت موظف است هرگونه «عدم پايبندي» طرف مقابل در زمينه لغو موثر تحريم ها يا بازگرداندن تحريم هاي لغوشده و يا «وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر» را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام دهد و همکاري داوطلبانه را متوقف نمايد و توسعه سريع برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران را سامان دهد به طوري که ظرف مدت دو سال ظرفيت غني سازي کشور به يکصد و نود هزار سو افزايش يابد».

    اين روزها بزک کنندگان برجام به دشمن پالس مي دهند که هر چقدر تحريم ها شديدتر و گسترده تر شود، پاسخ متقابلي دريافت نخواهند کرد و دولت ايران آماده است تا خسارت محض برجام را به ديگر مولفه هاي قدرت کشور نيز با برجام هاي بعدي تعميم دهد.

    از سوي ديگر، آنچه از رفتار امروز دولتمردان آمريکا دريافت مي شود، گستاخي و وقاحت به دليل کوتاهي و عقب نشيني پي در پي دولتمردان و برخي ديگر از مسئولين ماست و اگر نسبت به اين ظلم آشکار آنها واکنش دقيق و محکم نشان داده نشود، قطعا در آينده با کينه ورزي هاي بيشتري مواجه مي شويم و شايد راه جبران آن سخت تر باشد. حفظ حقوق مردم، به اراده اي راسخ و اطاعت از قانون نياز دارد.