گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 6 شهریور -96
صبح امروز فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

به گزارش میزان، امیر فرزاد اسماعیلی، امیر کیومرث حیدری، امیر حبیب الله سیاری، امیر محمدحسین حبیبیان رئیس سازمان حفاظت اطلاعات ارتش و حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی، پنج مسئول ارشد در این مراسم، سرلشکر موسوی فرمانده جدیدکل ارتش را همراهی می‌کردند.

فرماندهان ارشد ارتش راس ساعت ١٠:٣٠ همزمان با اجرای رزم نوازان ارتش، از میان ستون ٤٠ نفره دژبان عبور کردند و با قرائت فاتحه و نثار دسته گل‌هایی به مرقد مطهر امام خمینی (ره)، با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

سرلشکر موسوی به همراه سایر فرماندهان عالیرتبه ارتش، پس از زیارت مرقد مطهر امام راحل، بر سر مزار حاجیه خانوم خدیجه ثقفی همسر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حاضر شدند و برای ایشان نیز فاتحه‌ای را قرائت کردند.

هنگام خروج فرماندهان ارتش از صحن اصلی حرم مطهر امام خمینی (ره)، حجت الاسلام سید حسن خمینی وارد صحن شد و ضمن عذرخواهی از سرلشکر موسوی به دلیل غیبتی که داشت، با فرماندهان ارتش مصافحه کرد؛ در زمانی که فرمانده کل ارتش به معرفی فرماندهان این نیرو برای حجت الاسلام خمینی می‌پرداخت، هنگامی که نوبت به امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش رسید، تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: بله ایشان را می‌شناسم و ارادت دارم.

فرماندهان ارتش پس از زیارت بارگاه ملکوتی امام راحل، بر سر مزار امیر سلیمی، امیر صیاد شیرازی، تیمسار فلاحی، شهید قوطاسلو، آیت‌الله طالقانی، یوسف رضا ابوالفتحی، شهدای حادثه هواپیمای سی ١٣٠، شهدای گمنام و یادبود شهید همدانی حاضر شدند.

سرلشکر موسوی در هنگام حضور بر سر قبور شهیدان صیاد شیرازی و ابوالفتحی، قبور پاک این دو شهید را با گلاب شستشو داد.

فرمانده کل ارتش بر سر مزار شهید صیاد شیرازی اظهار کرد: شهید صیاد حجت را برای همه ما تمام کرد؛ او در دوستی با مومنین و شجاعت در برابر دشمنان یک الگوی کامل بود. مردان خدا را نباید بر اساس رنگ لباس و ملیت شناخت.

سرلشکر موسوی هنگامیکه بر سر مزار شهدای حادثه هواپیمای سی ١٣٠ حاضر شد، یک شاخه گل را برای هر یک از قبور پاک شهدا نثار کرد و گفت: اصحاب رسانه امروز در صف‌های نخستین شهادت و ایثار قرار دارند و ما قدردان زحمات همه آن‌ها هستیم.

هنگامیکه فرمانده کل ارتش بر سر مزار شهید سلیمی حاضر شد، یکی از جوانان حاضر در بهشت زهرا (س) سرلشکر موسوی را برای حضور در یک مراسم یادواره شهدا دعوت کرد و امیر موسوی در پاسخ به وی گفت: از اینکه این کار و برگزاری این قبیل مراسم‌ها وظیفه ماست ولی شما بار آن را به دوش می‌کشید صمیمانه قدردانتان هستم، هم در این یادواره شرکت و هم به برگزاری آن کمک می‌کنیم.

فرمانده کل ارتش بر سر مزار تیمسار ولی الله فلاحی، خطاب به امیر سیاری و امیر حیدری گفت: تیمسار فلاحی از جمله شخصیت‌هایی بودند که هنوز هم ایشان را به درستی نشناخته ایم؛ ایشان به تعبیری نخستین فرمانده ارتش پس از انقلاب بودند؛ درست است که رییس ستاد مشترک بود ولی حکم جانشینی فرماندهی کل قوا را داشت؛ ما امروز به اینجا آمده ایم تا از اولین فرمانده ارتش بعد از انقلاب رخصت بگیریم و از روح بلند او طلب یاری کنیم. تیمسار فلاحی فردی بود که تمام حرکاتش از ستوان یکمی مبتنی بر عاشورا و نهج البلاغه بود؛ او در درجه ستوان یکمی، در رادیو اهواز نهج البلاغه را برای مردم شرح می‌داد و در ویتنام ده روز به میانداری خودش برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری می‌کند؛ تیمسار فلاحی ده سال قبل از پیروزی انقلاب، تمام فوق العاده عملیاتی خود را می‌دهد که مسجد روستایش ساخته شود. او حقیقتا مردی بزرگ، انقلابی و شجاع بود؛ تیمسار فلاحی تدبیر حضرت امام را برای نگه داشتن ارتش اجرایی کرد.

سرلشکر موسوی در پایان با حضور بر مزار شهید محسن قوطاسلو شهید مدافع حرم ارتش اظهار کرد: شهدای مدافع حرم حقیقتا کار بزرگی کرده اند؛ آن‌ها مشغول مبارزه با بدترین دشمنان خدا هستند؛ گاهی آدم فکر می‌کند دوران دفاع مقدس جنگ ساده تری بود چراکه دشمن روبروی ما بود.

پزشک قلابی با ادعای اینکه با یک کارگردان و بازیگر سرشناس طنز قصد تأسیس یک مرکز فیزیوتراپی دارد، زن ماساژور را فریب داد. این مرد در دادگاه به زندان و شلاق محکوم شد.

به گزارش شهروند، مریم که پس از جدایی از همسرش به تنهایی در یک آپارتمان زندگی می‌کرد حرفه ماساژوري را برای تأمین هزینه زندگی‌اش یاد گرفت تا این‌که با مرد جوانی که ادعا می‌کرد پزشک فیزیوتراپ است، آشنا شد. پزشک جوان پس از اعتمادسازی مدعی شد که به کمک یک بازیگر سرشناس و مطرح قصد راه‌اندازی یک مرکز فیزیوتراپی را دارد و به زن جوان پیشنهاد داد تا برای کار با آنها همکاری کند.

مریم که فکر می‌کرد حرف‌های پزشک فیزیوتراپ صحت دارد و با توجه به این‌که به کارش علاقه داشت، پذیرفت تا در این مرکز با آنها همکاری کند. در این مرحله میثم خواست تا مریم برای صحبت‌های بیشتر در مورد کار میهمان خانه‌اش شود.

زن جوان که به میثم اعتماد کرده بود به خانه پزشک فیزیوتراپ رفت و با توجه به این‌که بعضی‌ اوقات در پاهایش احساس درد شدید می‌کرد، پزشک جوان پس از معاینه قرصی را برای آرام‌شدن درد پا به مریم داد. زن جوان پس از خوردن این قرص بیهوش شد و پس از این‌که به هوش آمد، متوجه شد که پزشک جوان او را هدف آزار و اذیت قرار داده است.

زن جوان صبح روز بعد به وزارت بهداشت و قوه قضائیه رفت و پس از پیگیری‌های زیاد متوجه شد که میثم پزشک نبوده و هیچ رابطه دوستی با بازیگر و کارگردان سرشناس طنز ندارد و با جعل چاپ کار ویزیت جعلی دست به این فریبکاری شوم زده است. بنابراین این زن با حضور در اداره پلیس این سرنوشت تلخ را بازگو کرد.

بدین ترتیب تیمی از ماموران پلیس برای دستگیری پزشک قلابی وارد عمل شده و خیلی زود میثم دستگیر شد؛ اما پس از دستگیری ادعا کرد که اظهارات مریم دروغ است و هیچ رابطه‌ای با او نداشته است.

در ادامه، روز گذشته جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران به صورت غیر علنی و پشت درهای بسته برگزار شد. در این جلسه میثم ادعا کرد که مریم با رضایت خودش به خانه او رفته و با هم ارتباط داشته‌اند. در پایان نیز رئیس دادگاه همراه دو قاضی مستشار دیگر وارد شور شده و میثم را از اتهام تجاوز به عنف تبرئه و تنها به خاطر رابطه با زن جوان به ٩٩ضربه شلاق و در ماجرای غصب عنوان پزشک به یک‌سال‌ونیم زندان محکوم کردند.
داروخانه از قدیم جزو لاینفک زندگی ایرانی‌ها بوده و هست. در خانه‌های قدیمی معمولا قفسه‌ای کوچک به دیوار نصب شده بود و روی در قفسه نشان قرمز رنگ «به علاوه» به عنوان نماد درمان فوری خود نمایی می‌کرد. در قفسه را که باز می‌کردی با انواع و اقسام داروها مواجه می‌شدی.

این روزها این قفسه‌ها در خانه های جدید یافت نمی‌شود اما داروخانه ،چه در یک کیف کوچک و چه در یکی از کابینت های آشپزخانه یا هر جای دیگر وجود دارد و در آن از آنتی بیوتیک‌ها گرفته تا قرص های آرام بخش و خواب آور، قرص اعصاب، مسکن‌های قوی سیستم گوارش یا انواع دیگر قرص و آمپول به چشم می‌خورد.

قانون در ادامه نوشت: ایرانی‌ها برای هر مشکلی که به پزشک مراجعه کنند، داروهایی را که دریافت می‌کنند، به عنوان درمان قطعی آن مشکل به ذهن می‌سپارند و بار دیگر اگر با همین مشکل مواجه شوند به جای مراجعه مجدد به پزشک، همان دارو را مصرف می‌کنند. گاهی عدم مصرف دارو تا پایان، موجب انباشت انواع دارو در منزل می‌شود و گاه نیز مردم خود برای در اختیار داشتن دارو بدون نسخه اقدام می‌کنند.

انگار که تمام مردم ایران به پزشک تبدیل شده اند و ۸۰ میلیون پزشک در کنار هم زندگی می‌کنند! تمایل زیاد به مصرف خودسرانه دارو باعث شده که ایران را به عنوان کشوری که سرانه مصرف دارو در آن سه‌برابر استاندارد جهانی است بشناسند. ایران به لحاظ مصرف دارو جزو ۲۰ کشور برتر دنیاست و در آسیا بعد از چین رتبه دوم را دارد. هر ایرانی به‌طور متوسط در یک سال ۳۳۹ بار دارو می‌خورد که این رقم چهار برابر آمار جهانی است. سرانه مصرف داروهای تزریقی نیز در ایران حدود ۴/ ۱۱ درصد که تقریبا چهار برابر جوامع توسعه‌یافته است و حتی مسئولان وزارت بهداشت در سال‌های گذشته از مصرف خودسرانه دارو در کشور به‌عنوان بحران جدی نام بردند.

داروخانه‌های رفاقتی 
دریافت دارو بدون نسخه پزشک ممنوع است اما در ایران، ورود از در رفاقت راهگشای تمام مشکلات است. بخش اعظم خانواده‌ها معمولا یک داروخانه آشنا سراغ دارند که وقتی حرف از قرص و داروهای خاص می‌شود می‌گویند بیا دارو را از فلان داروخانه تهیه کن چون با من آشناست. این‌گونه است که دسترسی به انواع داروها سخت نیست. کافی است با یکی از پرسنل داروخانه آشنا شوید. «رهبر مژدهی» رییس انجمن داروسازان ایران گفته که داروهای بدون نسخه، داروهایی هستند که وزارت بهداشت به دکتر داروساز اجازه عرضه آن را داده و لیست این داروها مشخص است.

اما در خصوص داروهایی که داروخانه‌ها به طور غیرقانونی در اختیار مردم قرار می‌دهند، صحبتی نکرده است. به اعتقاد مژدهی، استفاده از داروهای بدون نسخه به این معنا است که بیمار، آگاهی لازم در مورد مصرف این داروها داشته و با توجه به اطلاعات داده شده، دارو را مصرف می‌کند!

ضمن اینکه عوارض داروهای عرضه شده بدون نسخه، توسط کارشناسان بارها بررسی شده و ناچیز است و آن‌ها تشخیص داده‌اند که این داروها، اگر با همان اطلاعات محدود افراد عادی مصرف شود بلامانع است و ضرری را متوجه سلامتی آن‌ها نمی‌کند. بنابراین خود فرد می‌تواند بدون مراجعه به پزشک، داروی خود را تهیه کند. این در حالی است که همین باز گذاشتن دست مردم برای دریافت دارو باعث شده که ایرانیان خود را در تمام موارد پزشک دانسته و حتی داروهای اعصاب را به صورت خودسرانه مصرف کنند.

مسکن، دوای هر دردی نیست 
چندی قبل دختری دانشجو به دلیل مصرف پشت سر هم قرص کدئین که یکی از مسکن‌های در دسترس است، در آستانه مرگ قرار گرفت. در پرونده این دختر که از خوابگاه به بیمارستان منتقل شده بود، ابتدا موضوع خودکشی ذکر شد اما بعد مسئولان بیمارستان متوجه مصرف بی رویه قرص کدئین شدند و خود دختر تایید کرد که برای رهایی از سردرد شدید و به خواب رفتن این کار را انجام داده است.

مساله اینجاست که مصرف قرص‌های کم خطر برای ایرانیان حد و مرزی ندارد و فرهنگ مراجعه به پزشک در ایران از کمرنگ‌ترین فرهنگ‌هاست. به همین دلیل است که افراد معمولا زمانی پی به بیماری‌های خطرناک خود می برند که کار از کار گذشته باشد. «زینب علی مددی»

متخصص روانپزشکی در خصوص مصرف خود سرانه دارو و رواج آن در میان مردم می‌گوید: «بسیاری از افراد در کشور دچار وابستگی به داروهای خواب آور و مسکن هستند. حتی مجبور می‌شویم فرآیند درمانی را برای قطع این داروها طراحی کنیم. مردم فکر می‌کنند که یک مسکن مگر چقدر مهم است که خودشان مصرف کنند یا پزشک آن را تجویز کند اما عوامل بسیاری روی انتخاب کردن یک دارو، حتی ژلوفن و یا کدئین که در ظاهر مسکن هستند، تاثیر می‌گذارد. مردم باید بدانند که مسکن، دوای هر دردی نیست. سردردهایی که برای رفع آن به ژلوفن و کدئین پناه می بریم، ممکن است به دلیل خونریزی خفیف مغز باشد و فرد باخوردن یک ژلوفن موجب برهم خوردن انعقاد خون شده و خونریزی وسیعی را به وجود آورد.

بی اعتمادی مردم به پزشکان 
از دلایلی که ایرانیان را نسبت به مراجعه به پزشک بی اهمیت کرده است گرانی ویزیت یا بی‌اعتمادی به تخصص پزشکان است. پزشکان عمومی معمولا با یک بررسی ساده به سرعت قرص یا آمپول‌های تکراری تجویز می‌کنند و گاه حتی به خودتان نیز نمی‌گویند چه مشکلی دارید. مردم می‌گویند که باید هزینه ویزیت و دارو و تزریق را پرداخت کنند تنها به این دلیل که دکتر گلوی آن‌ها را وارسی کرده و برای مثال آنتی بیوتیک تجویز کرده است، پس ترجیح می‌دهند همان دارو را در خانه مصرف کرده و متحمل هزینه نشوند.

ویزیت پزشکان عمومی در اکثر مواقع با دستمزد یک روز کارگران برابری می‌کند. به این ترتیب بسیاری از مردم از اقدام اولیه برای شناسایی یا درمان بیماری خود چشم پوشی می‌کنند. اینکه میزان مصرف داروهای خودسرانه در کشور چقدر است، به درستی مشخص نیست ولی آنچه از گزارش‌های میدانی می‌توان برداشت کرد، مسکن‌ها بیشترین داروهایی هستند که مردم به صورت خودسرانه مصرف می‌کنند، علاوه‌بر مسکن‌ها، قطره‌های چشمی و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز بیشترین میزان مصرف خودسرانه را دارند.

عوارض مصرف خودسرانه 
وقتی دارویی به طور خودسرانه مصرف شود، مواد شیمیایی موجود در آن به جایی از بدن که حساس است، وارد شده و باعث عارضه و بیماری درازمدت در فرد می‌شود. به گفته «علی سبحانیان» داروساز و عضو هیات علمی دانشکده داروسازی، گروهی از داروهایی که خودسرانه مصرف می‌شوند، می‌تواند منجر به خونریزی معده، افت فشار یا گلبول‌های قرمز خون شود در حالی که بیمار از این موضوع بی‌خبر است.

به گفته وی، ریشه‌یابی درد از نکات مهمی است که در ابتدای درمان باید به آن توجه شود چرا که در خیلی از مواقع تا زمانی که ریشه بیماری از بین نرود، بیمار همچنان درد را تجربه می‌کند و مصرف مسکن افزایش می‌یابد و بدن به این حجم از مسکن عادت می‌کند؛ در حالی‌که اصل بیماری هنوز مداوا نشده است و می‌تواند خطرات اجتناب‌ناپذیری برای بیمار داشته باشد.

آنچه مسلم است اما در ایران درصد بالایی از بیماران در مواقع ضروری به پزشک مراجعه نمی‌کنند. آنها هنگام بروز بیماری‌های عفونی، شکستگی‌ها و سرطان‌ها به سرعت به پزشک مراجعه می‌کنند اما در مواردی مثل سرما خوردگی، سردرد و غیره سهل‌انگاری کرده و به خوددرمانی روی می‌آورند. بی‌اعتمادی به کیفیت دارو، دسترسی راحت مردم به دارو، عدم دسترسی به پزشک در برخی موارد، گرانی درمان ، اهمیت ندادن بیمار به تجویز نسخه پزشکی و مهم‌تر از همه، نداشتن اطلاعات کافی از مهم‌ترین علل مصرف خودسرانه دارو به شمار می‌آید.
محمد توسلی گفت: گواهی فوت مرحوم یزدی توسط پزشکان صادر شده، اقدامات اداری در سفارت ایران در ترکیه برای بازگشت پیکر وی انجام شده و در اولین پرواز ، پیکرش به تهران بازخواهد گشت.

محمد توسلی از بستگان ابراهیم یزدی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، درباره جزییات درگذشت او در ترکیه افزود: وی روز گذشته وضعیت جسمانی مطلوبی داشت اما ناگهان منقلب شد و امکان بازگشت برای پزشکان وجود نداشت و درگذشت.
 
توسلی با اشاره به اینکه یزدی قصد داشت14 شهریور به ایران بازگردد، خاطر نشان کرد: گواهی فوت یزدی توسط پزشکان صادر شده و اقدامات اداری در سفارت ایران در ترکیه برای بازگشت پیکر وی انجام شده است و در اولین پرواز به تهران، پیکرش بازخواهد گشت.
 
وی درباره زمان برگزاری مراسم خاکسپاری یزدی گفت: هنوز زمانی مشخص نشده و پس از تعیین زمان در اطلاعیه ای اعلام می شود.
 
وی در دو هفته اخیر به علت وخامت حال عمومی پس از عمل جراحی بستری بوده است.
 
ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی در پی مخالفت آمریکا با صدور ویزای درمان، دی ماه سال گذشته در شهر ازمیر ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفت.
 
وی که زمستان سال گذشته قصد داشت برای انجام عمل جراحی به آمریکا برود، با مخالفت سفارت آمریکا برای صدور روادید مواجه شد و به علت شرایط جسمانی در ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفت.
 
یزدی که از کهولت سن و سرطان پروستات رنج می‌برد، در سال های اخیر تحت درمان بود.
 
ابراهیم یزدی متولد سال 1310 در قزوین، فعال سیاسی ایرانی و دبیرکل نهضت آزادی ایران بود.
 
وی پس از پیروزی انقلاب 1357 ایران به همراه امام راحل به ایران بازگشت و به فرمان امام(ره) در بهمن 57 به عضویت شورای انقلاب اسلامی ایران درآمد و با آغاز به کار دولت موقت انقلاب، به سمت معاون نخست وزیر در امور انقلاب انتخاب شد.
 
یزدی مدتی به سرپرستی مؤسسه کیهان منصوب شد و پس از استعفای کریم سنجابی از وزارت امور خارجه ایران، به عنوان وزیر امور خارجه دولت موقت انقلاب معرفی شد.