گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها  قسمت ششم 11 مرداد - 96
اگر استراتژي رسانه‌اي اصولگرايان را در مواجهه با احمدي‌نژاد و جريانش از همان روزهاي انتخاب او به عنوان شهردار تهران، تا همين روزهاي اخير بعد از بازداشت و آزادي حميدرضا بقايي روي گراف و نمودار ببريم، آنچه پديدار مي‌شود، در نوع خود، هم شگفت‌انگيز است و هم پرسش‌برانگيز؛ از حمايت شش‌دانگ تا ناديده‌انگاري شش‌دانگ.
شرق نوشت: اگر استراتژي رسانه‌اي اصولگرايان را در مواجهه با احمدي‌نژاد و جريانش از همان روزهاي انتخاب او به عنوان شهردار تهران، تا همين روزهاي اخير بعد از بازداشت و آزادي حميدرضا بقايي روي گراف و نمودار ببريم، آنچه پديدار مي‌شود، در نوع خود، هم شگفت‌انگيز است و هم پرسش‌برانگيز؛ از حمايت شش‌دانگ تا ناديده‌انگاري شش‌دانگ.

از روزگاري كه دو روزنامه براي احمدي‌نژاد در مقام ناجي شهر تهران رپرتاژ آگهي تهيه مي‌كردند، تا روزگاري كه نه‌تنها نشست خبري او را پوشش نمي‌دهند، بلكه انذارهاي عارفانه يار غارش درباره «سرنگوني» را هم كاملا ناديده مي‌گيرند و به همان بازنشر واكنش‌هاي قضائي بسنده مي‌كنند.

رسانه‌هاي اصولگرا يا در نشست خبري پيشاانتخاباتي احمدي‌نژاد در اسفند گذشته حضور پيدا نكردند يا اگر كردند، حتي يك كلمه آن را هم منتشر نكردند؛ حتي در نقد آن هم چيزي ننوشتند؛ آن‌هم در حالي كه نشست خبري احمدي‌نژاد مملو از نمايندگان رسانه‌هاي غيراصولگرا، اصلاح‌طلب و عمدتا خارجي بود.

اگر كلمه «احمدي‌نژاد»، «بقايي» يا «مشايي» را در رسانه‌هاي اصولگرا، در يكي، دو ماه اخير جست‌وجو كنيد، تعداد اخبار مرتبط بسيار اندك خواهد بود. تاكتيك رسانه‌اي اصولگرايان در رويارويي با احمدي‌ن‍ژادي‌ها، كاملا متفاوت از استرات‍ژي آنها در برابر اصلاح‌طلبان است. آنها با ناديده‌انگاري احمدي‌نژاد، در اصل پروژه «مرگ سياسي» يا «حذف» او را تكميل مي‌كنند؛ بالاخره او همچنان رقيب سياسي بالقوه آنهاست. اشتراكات گفتماني و عملكردي ميان جريان احمدي‌نژاد و «اصولگرايي»، بالاي٧٠ درصد است.

احمدي‌نژاد از دل «اصولگرايي» برخاسته و اصولگرايان حامي قرص‌و‌محكم او بوده‌اند. خود اصولگرايان هم مي‌دانند احمدي‌نژاد درصورتي‌كه اجازه ورود به انتخابات را پيدا كند، بخش درخور توجهي از بدنه رأي «اصولگرايي»، به سبد او ريخته خواهد شد.

ناديده‌انگاري احمدي‌نژاد البته ‌‌ايده‌اي است كه ميان برخي اهالي رسانه‌ يا فعالان اصلاح‌طلب يا حتي مردم هم خريدار دارد؛ آنها هم معتقدند پرداختن به احمدي‌نژاد يعني بزرگ‌كردن او، يعني اهميت‌دادن به او. اما ماجرا براي «اصولگرايي» كمي متفاوت است؛ تفاوت هم در«مسئوليت» آنهاست. اصلاح‌طلبان مسئوليتي در قبال جريان احمدي‌نژاد به آن معنا ندارند. نوع مواجهه اصولگرايان با جريان احمدي‌نژاد، درواقع «فرار از مسئوليت» در راستاي «فراموشي» است.

بر اساس مكتب روان‌كاوي، انسان براي حفاظت از خود، در مواجهه مشكلات و بحران‌ها از مكانيسم‌هاي دفاعي استفاده مي‌كند؛ انكار، فرافكني، واپس‌راني و... . شبيه اين ماجرا در عالم سياست هم رخ مي‌دهد. يك جريان سياسي به جاي پاسخ‌گويي، آسيب‌شناسي و احتمالا عذرخواهي، گاهي سراغ مكانيسم‌هاي دفاعي مي‌رود. نحوه رويارويي اصولگرايان با احمدي‌نژاد و جريانش هم همين است؛ آنها از مكانيسم انكار و فراموشي بهره مي‌برند؛ مكانيسم «انكار احمدي‌نژاد» يا «فراموشي مسئوليت اصولگرايانه».

كليد اصلي چرايي تفاوت استراتژي آنها در برابر احمدي‌نژاد در مقايسه با اصلاح‌طلبان هم دقيقا در همين است. آنها در برابر اصلاح‌طلبان دچار «فراموشي» نمي‌شوند؛ چون خودآگاه و نه ناخودآگاهشان مي‌داند كه مسئوليتي در برابر اصلاح‌طلبان ندارند. «اصلاح‌طلبي» براي اصولگرايي رقيب بالفعل تا اطلاع ثانوي است كه «انكار» و «ناديده‌گرفتن» آن به هر شكل، تضعيف يا حتي حذف «اصولگرايي» را به همراه دارد.

براي همين، اصلاح‌طلبي مدام رصد مي‌شود؛ براي همين، رسانه‌هاي اصولگرا در كمين نشسته‌اند تا از هر اتفاق يا اظهارنظري در جناح مقابل، كوهي بسازند و به دنبالش موج رسانه‌اي درست كنند تا به گمان خود «روشنگري» كرده‌ باشند. دفع خطر «اصلاح‌طلبي» براي اصولگرايان با «هياهو» ممكن است و دفع «احمدي‌نژادي‌ها» با «سكوت». 
نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول گفت: بانک مرکزی همچنان می‌خواهد، شاخص تورم را با نرخ ارز مرتبط کرده و با یک سیستم ارزی، تورم را کنترل کند.

به گزارش مهر، محمد آقاقوام، نماینده اسبق جمهوری اسلامی ایران در صندوق بین المللی پول، با اشاره به رابطه بین دلار و ریال گفت: همواره گرانی نرخ ارز را در مقابل دلار داشته ایم و در این امر باید، به معیارهای کلاسیک اقتصادی که بیشتر تفاوت تورم بین ایران و کشورهای طرف عمده تجاری ایران است، نگاه کنیم.

وی یادآور شد: در دوره هایی، سیاست گذاران ارزی کشور سعی کرده اند در هر سطحی که هست، نرخ دلار و ریال را باثبات نگه دارند که مهمتر از این است که بگوییم دلار، سه هزار تومان یا دو هزار تومان شده است و البته اوج این دوره، در زمان ریاست دکتر نوربخش بر بانک مرکزی بوده است.

نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول، عوامل موثر بر نرخ دلار در بازار ارز را دو گروه معرفی کرد و اظهار داشت: یک گروه کسانی که به عنوان سیاستگذار تلقی می‌شوند که عمدتا بانک مرکزی است و یک گروه هم کسانی که سیاست ساز هستند و صرافی‌ها و بازیگران بازار به شمار می‌روند، عوامل موثر بر نرخ دلار در بازار را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه از نظر صرافان، ثبات در بازار مهمتر از نرخ ارز است، گفت: صرافان و بازیگران عقیده دارند باید نرخ ارز در یک سطحی قرار بگیرد که افت و خیز آن محدود باشد، چون افت و خیز آن سبب معاملات ثبت بارنامه در بازار می‌شود.

قوام با ذکر اینکه سیستم نرخ ارز ما که تاثیرگذار بر دلار است، یک سیستم شناور مدیریت شده‌ای است، تصریح کرد: یعنی در عین حال که یک نرخ ارز ثابت را اعلام نمی‌کنیم تا حدودی نرخ ارز ما شناور است، ولی مدیریت هم می‌شود که همان ورود بانک مرکزی به صورت عرضه ارز در بازار است و سعی می‌کند قیمت آن را کنترل کند.

وی در توجیه نوسانات صعودی نرخ ارز گفت: نوسانات صعودی نرخ ارز به علت سه عامل است؛ افزایش تقاضای فصلی، انتظاراتی که نسبت به اوضاع سیاسی و به خصوص انتظاراتی که نسبت به تورم وجود دارد این عوامل هستند.

نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول با اشاره به سیاست بانک مرکزی در روند کنترل نرخ ارز و تورم، اظهار داشت: به نظر می‌آید بانک مرکزی همچنان می‌خواهد شاخص تورمی خودش را با نرخ ارز مرتبط کند و بخواهد این دو را توسط هم کنترل کند و با یک سیستم ارزی بخواهد تورم را کنترل کند.

وی افزود: اگر از این منظر نگاه کنیم، ممکن است بانک مرکزی به صورت اعلام نشده‌ای تمایل داشته باشد نرخ ۳۸۰۰ حفظ شود، ولی آنچه که مسلم است قطعا بانک مرکزی اجازه نخواهد داد، این افزایش روند صعودی به خود گیرد.

صفحه گوناگونمدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ضمن اشاره به نفوذ جریان‌های شمالی و هوای نسبتا خنک به نوار شمالی کشور، از احتمال وقوع سیل‌ و رگبار و رعد و برق در برخی مناطق خبر داد.
«
احد وظیفه» اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی بیانگر نفوذ جریان‌های شمالی و هوای نسبتا خنک به نوار شمالی کشور طی دو روز آینده است. به همین دلیل امروز در مناطقی از استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی سبب رشد ابر، رگبار، گاهی با رعد و برق و وزش باد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طی سه روز آینده در مناطق شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در ساعات بعد از ظهر وزش باد، رشد ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود تصریح کرد: این وضعیت روز پنجشنبه (12 مرداد) در ارتفاعات البرز غربی نیز رخ خواهد داد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: طی دو روز آینده در مناطقی از شرق استان هرمزگان و ارتفاعات زاگرس جنوبی در استان فارس در ساعات بعد از ظهر رشد ابر، رگبار پراکنده باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد دور از انتظار نیست.
«
وظیفه» با بیان اینکه طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود، گفت: هوا در برخی مناطق به ویژه زابل با گرد و خاک همراه خواهد بود همچنین دریای خزر، شرق دریای عمان امروز مواج پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز چهارشنبه (11 مرداد) صاف، در بعد از ظهر قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای 24 و حداکثر دمای 34 درجه سانتیگراد و روز پنجشنبه (12 مرداد) صاف در بعد از ظهر قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای 26 و حداکثر دمای 35 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
«
وظیفه» تصریح کرد: استان اردبیل امروز با حداقل دمای 13 و حداکثر دمای 29 درجه سانتیگراد خنک‌ترین شهر کشور و اهواز با حداکثر دمای 48 و حداقل دمای 34 درجه سانتیگراد گرمترین شهر کشور خواهد بود.
همچنین سازمان هواشناسی کشور طی اخطاریه‌ای نسبت به رگبار باران و رعد و برق در نواحی شرقی سواحل خزر هشدار داد.
*
کاهش بارش در 3 ماه آتی در استانهای ساحلی خزر و شمال غرب
پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی فصلی خود اعلام کرد: بارش تجمعی کشور در سه ماه آتی (مرداد، شهریور و مهر) به‌ویژه در استانهای ساحلی خزر و شمال غرب کشور، متمایل به کمتر از نرمال است.
بارش سال زراعی جاری کشور تا پایان تیرماه 96 نسبت به دوره مشابه بلندمدت و سال گذشته به ترتیب پنج، هفت و 9 درصد کاهش یافته است؛ بیشترین کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت به مقدار 41 درصد در استان خوزستان ثبت شده است.
از ابتدای سال آبی تا پایان تیرماه سال‌ جاری استانهای خوزستان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با خشکسالی بسیار شدید مواجه بوده‌اند.
در صورت لحاظ اثرات تشدید‌کننده افزایش دما، بیش از 90 درصد مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی خفیف تا بسیار شدید مواجه‌‌اند.
بارش تجمعی کشور در سه ماه آتی (مرداد، شهریور و مهر) به‌ویژه در استانهای ساحلی خزر و شمال غرب کشور، متمایل به کمتر از نرمال است؛ انتظار می‌رود نخستین سامانه‌های بارشی موثر منطقه شمال‌غرب در مهر و غرب کشور در آبان نازل شود؛ به نظر نمی‌رسد سامانه‌های بارشی آبان ماه تاثیر قابل توجهی در نیمه جنوبی کشور داشته باشد و این مناطق همچنان درگیر کم بارشی خواهند بود.
وضعیت دمای کشور به‌گونه‌ای خواهد بود که در مردادماه افزایش تا یک (در منطق محدودی بیش از یک) درجه نسبت به میانگین بلندمدت در نیمه غربی و بخش‌های جنوبی کشور متمرکز خواهد شد؛ در شهریور تقریبا تمامی نواحی کشور کمتر از یک درجه افزایش دما را تجربه خواهند کرد؛ در مهر ماه گرمای هوا در نیمه شمالی تعدیل شده اما بخش‌های جنوبی تا یک درجه با افزایش دما مواجه‌اند.
دمای آبان ماه به ویژه در نیمه جنوبی و بخش‌های شرقی در مقایسه با نرمال تا 1.5 درجه بیش از نرمال خواهد بود؛ استان‌های ساحلی خزر و شمال غرب کشور در آذر ماه دمای متعادلی را تجربه می‌کنند؛ در سایر نواحی کشور دما متمایل به بیش از نرمال خواهد بود.
*
هوای تهران" ناسالم" شد
مرکز پایش آلودگی هوا، شاخص آلودگی هوای پایتخت را 108 و در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» اعلام کرد. در 24 ساعت گذشته ازن آلاینده شاخص هوای پایتخت بوده است.
«
محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 دهم مردادماه 96 در وضعیت «ناسالم» برای گروه‌های حساس بوده است.
وی افزود: در این بازه زمانی وضعیت آلاینده منواکسیدکربن پاک (29)، ازن ناسالم برای گروه‌های حساس (108)، دی اکسید نیتروژن سالم (66)، دی اکسید گوگرد پاک (12)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون سالم (61) و ذرات معلق با قطر کمتر از 2٫5 میکرون سالم (77) بوده است.
فارين پاليسي: پاره كردن برجام بهترين رويداد ممكن براي ايران خواهد بود
يک مجله آمريکايي در گزارشي نوشت: پاره کردن توافق هسته اي ايران و گروه 1+5 (برجام) بهترين رويداد ممکن براي ايران خواهد بود.
    
مجله آمريکايي فارين پاليسي در گزارشي نوشت: پاره کردن توافق هسته اي ايران و گروه 1+5 (برجام) بهترين رويداد ممکن براي ايران خواهد بود.
    
فارين پاليسي در ادامه نوشت: توافق هسته اي ايران، بسيار معيوب است. مدت زمان آن کوتاه است و تهران را به شرايط حداقلي مورد نياز و مورد توافق در جهان براي راستي آزمايي هاي موثر ملزم نمي کند. علي رغم اين، اقدام دونالد ترامپ براي فسخ آن در حال حاضر، اشتباه است.
    
اين مجله آمريکايي تاريخ انقضاي کوتاه مدت اين توافق را يکي از مشکلات آن دانسته، اما نوشته است: پاره کردن توافق، الان اين مشکل را پيچيده تر خواهد کرد. ترامپ بايد به دنبال توافقي طولاني تر باشد، نه توافقي کوتاه مدت تر.
    
به گزارش فارس،فارين پاليسي در ادامه نوشت: در صورتي که آمريکا توافق هسته اي با ايران را لغو کند، ايجاد اجماع جهاني براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران غيرممکن خواهد بود.