سايه سنگين سهم خواهي مدعيان اصلاحات بر سر كابينه دوازدهم

 دروغ نامه ی کیهان 10 مرداد -96
گزارش خبري – تحليلي اوین نامه ی كيهان 
سايه سنگين سهم خواهي مدعيان اصلاحات بر سر كابينه دوازدهم

 سناریو وجوسازی های  ادامه دار  جناح بازنده نمایش انتخابات  ریاست جمهوری دوازدهم  که علیه کابینه دوازدهم بسیج شده اند تا مانع از حضورو زیر زن یا وزرای مدعی اصلاح طلب  درون کابینه  شوند . چرا نمی گویند مگر دردو دوره کابینه احمدی نژاد از جناح وباندهای رقیب درون کابینه استفاده شد؟ مگر خامنه ای همچون شرایط کنونی  که سهیمه حداقل  6 پست های کلیدی تعیین کرده است در دوران احمدی نژاد چنین اعمال نفوذی کرد؟مگر منتقدان یا باندهای دلواپسان مخالف دولت روحانی ومدعیان اصلاح طلب کلامی علیه  دولت های نهم ودهم احمدی نژاد گفتند یا انتقادی کردند که اکنون به شدت انتقاد می کنند . این سیاست یک بام و دو هوا که موجب رسوایی وبی آبرو شدن بیشترشان می شود.

کمتر از يک هفته تا مراسم تحليف رئيس جمهور و رونمايي از فهرست کابينه ، همچنان سهم خواهي و منفعت طلبي مدعيان اصلاحات در پيشنهادات و حتي تحميل وزرا به دولت، جايگزين کمک به حسن روحاني براي شکل دادن به کابينه اي کارآمد است.
    
سرويس سياسي- حدود يک هفته تا برگزاري مراسم تحليف رئيس جمهور و معرفي کابينه زمان باقي مانده است و قرار است رئيس جمهورمنتخب، شنبه هفته آينده در مراسم تحليف از فهرست کابينه خود رونمايي کند، اما در ميان مباحث مطرح شده پيرامون چينش کابينه جديد ، همچنان روند عجيب سهم خواهي و منفعت طلبي مدعيان اصلاحات در پيشنهادات و حتي تحميل وزرا به دولت، جايگزين کمک به حسن روحاني براي شکل دادن به کابينه اي کارآمد است.
    
نگاهي به تيتر هاي روزنامه هاي زنجيره اي اصلاح طلب و خبرهايي که از اين رسانه ها به عنوان شنيده يا به نقل از شخصيت ها منتشر مي شود نشان از فشار فراوان جريان مدعي اصلاح طلبي بر حسن روحاني براي افزايش سهم اصلاح طلبان در کابينه دارد.
    
اين طيف در فشار خود به حسن روحاني براي شکل دهي کابينه مطلوب آنها تا آنجا پيش رفتند که برخي منابع خبري از خروج قهرگونه اسحاق جهانگيري از دولت در اعتراض به چينش کابينه خبر دادند و محمد علي ابطحي مشاور رئيس دولت اصلاحات نيز در حساب کاربري خود در توئيتر روحاني را تهديد کرد که کابينه اگر آن طور که آنها مي خواهند نباشد پشت او را خالي مي کنند!
    
    
رويکرد رهبري به چينش کابينه 
    
در شرايطي که اختلاف نظر دولتي ها با اصلاح طلبان و نارضايتي اصلاح طلبان از اختصاص سهم اندک در چيدمان کابينه احتمالي به اوج رسيده ، برخي رسانه ها درصدد القاي اين ادعا بودند که تک تک اعضاي کابينه با نظر رهبري معظم انقلاب انتخاب مي شوند، شايعات و القائاتي که پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب را مجبور به صدور بيانيه اي کرد که در آن ضمن تکذيب شايعات مطرح شده در فضاي جامعه و رسانه ها ، به «دغدغه اصلي رهبر انقلاب درخصوص کابينه دوازدهم» بپردازد
    
بر اين اساس در اطلاعيه با استناد به اصول قانون اساسي عنوان شد که «رويه ثابت در همه دولت ها، هماهنگي با رهبري در انتخاب وزيران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است» و ايشان « در خصوص اکثريت کابينه نيز در همه ادوار تا آنجاکه از سوابق امر بر مي آيد نظري ابراز نمي کنند» اما« همواره تاکيد دارند که وزيران، افرادي کاري و به دور از حاشيه باشند، زيرا همان طور که در نظر مردم، کارآمدي و موفقيت دولت، موفقيت نظام است، ضعف و ناکارآمدي دولت نيز به حساب نظام گذاشته مي شود»
    
بعد از اطلاعيه پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري موج جديدي از فشار رسانه اي اصلاح طلبان براي چينش دلخواه کابينه و به موازات آن گله و شکايت از بي توجهي روحاني به خواسته هاي اين جريان به راه افتاد.
    
    
شيرزاد: ما درويش نيستيم روحاني سهم ما را بدهد
    
در همين رابطه احمد شيرزاد عضو فراکسيون افراطيون اصلاح طلبان در مجلس ششم گفت که پيروزي روحاني معجزه او نبوده و ما درويشانه و کريمانه بدون گرفتن سهم کنار نمي رويم.
    
شيرزاد در مصاحبه با روزنامه زنجيره اي بهار و درباره موضوع سهم خواهي اصلاح طلبان از روحاني در کابينه جديد گفت: سهم خواهي در عرف سياسي کشور ما به عنوان يک واژه منفي مطرح شده است. آنچه منفي است اين است کساني که هيچ زحمتي نکشند و در يک حرکت اجتماعي هيچ نقشي نداشته باشند و بعد بگويند سهم ما را بدهيد، اما اگر واقعا يک حرکت جمعي صورت گرفته و نتيجه آن در انتخابات متجلي شده، طبيعي است که نفع اين حرکت جمعي بايد به همه برسد.
    
شيرزاد افزود: آنچه که در انتخابات امسال اتفاق افتاد، اينطور نبود که يک فرد به تنهايي به صحنه آمده و توانسته باشد معجزه صورت دهد. مجموعه اي از مطالبات اجتماعي و گرايشات سياسي اين موضوع را به نتيجه رساندند و طبيعي است که همه آنها بايد در استفاده از آنچه که اتفاق افتاده و مديريت بعدي کشور نقش داشته باشند شيرزاد همچنين گفت که دولت روحاني اگر بخواهد در دور دوم به نيازهاي مردم پاسخ دهد، ناچار است که به اصلاح طلبان نزديک تر شود.
    
    
عبدالله نوري: اصلاح طلبان بي رودربايستي مطالباتشان را مطرح کنند
    
همچنين عبدالله نوري وزير کشور دولت اصلاحات نيز در ديدار با اعضاي شوراي مرکزي و شوراي عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکي در اظهاراتي درباره چينش کابينه دلخواه اصلاح طلبان گفت: «همه نگراني اصلاح طلبان اين است که اگر وعده ها و شعارهاي انتخاباتي آقاي روحاني فراموش و به بايگاني سپرده شود، اعتماد مردم آسيب مي بيند و کشور ضرر مي کند. براي تحقق اين وعده ها بايد کساني که به آنها ايمان دارند، در کابينه حضور داشته باشند، چراکه در غير اين صورت، پيش از همه براي خود آقاي روحاني مشکل ايجاد مي شود». 
    
وي گفت که گاهي هم ممکن است مشکل و فشار خاصي براي ماندن يا رفتن برخي از افراد وجود نداشته باشد و مسائل ديگري در ميان باشد. مثلا با برخي از دوستان و نزديکان، رودربايستي باشد و بنابراين با طرح مسائلي مانند موافقت يا مخالفت رهبري با تک تک اعضاي دولت، فشار ها را از روي خود برداريم که اين کار صحيح نيست. عبدالله نوري در ادامه گفت: «چنانچه آقاي روحاني با اطرافيان خود رودربايستي داشته باشد، اصلاح طلبان نبايد با ايشان رودربايستي داشته باشند. بايد صريح و منطقي و البته محترمانه سخن بگويند و هر نکته اي را که لازم باشد، در راستاي مصالح کشور و خود ايشان بيان کنند».
    
وزير دولت اصلاحات همچنين با طعنه و کنايه به رئيس جمهور گفت که اصلاح طلبان چون تشخيص داده اند حضور آقاي روحاني به نفع کشور و منافع ملي است از ايشان حمايت کرده اند، اما معنايش اين نيست که با همه اقدامات آقاي روحاني موافق هستند و نقدي ندارند
    
    
صوفي: مطالبات اصلاح طلبان برآورده نشد فراکسيون اميد تلافي کند 
    
علي صوفي، فعال سياسي اصلاح طلب و دبيرکل انجمن اصلاحات نيز در گفت و گو با جهان اقتصاد درباره سهم خواهي اصلاح طلبان از کابينه گفت: اگر منطقي بخواهيم به اين موضوع نگاه کنيم درخواهيم يافت، زماني جريان سياسي تمام قد از يک کانديدا حمايت مي کند، در مقابل مردمي از آن کانديدا حمايت کردند، مسئول خواهند بود. در انتخابات اخير نيز به دعوت اصلاح طلبان مردم به آقاي روحاني راي دادند. پس جريان اصلاحات در مقابل مردم مسئول است و بايد پاسخگوي عملکرد دولت برآمده از اين دعوت باشد.اصلاح طلبان به منظور پاسخگويي به مردم، برچينش کابينه نظارت کنند. در اين مورد نبايد تعارف کرد و بايد در چينش کابينه، نقش ايفا نمود. از طرف ديگر فراکسيون اميد مجلس هم بايد بر روي افرادي که رئيس جمهور به مجلس معرفي مي کند، حساس باشد.
    
    
تابش: شنيده ها درست باشد، رضايت اصلاح طلبان خيلي برآورده نمي شود
    
محمدرضا تابش نايب رئيس فراکسيون اميد نيز در اظهاراتي ضمن ابراز نارضايتي از عدم برآورده شدن خواسته هاي اصلاح طلبان در ترکيب کابينه دوازدهم گفت که اگر شنيده ها درباره ترکيب کابينه درست باشد، خيلي رضايت اصلاح طلبان برآورده نمي شود.وي در گفت وگويي با بيان اينکه اطلاعاتش از ترکيب کابينه دولت دوازدهم در حد همين شنيده هاست گفت که اگر اين شنيده ها درست باشد، خيلي رضايت اصلاح طلبان برآورده نمي شود.تابش افزود: در هر صورت کابينه بايد تجلي قول ها و وعده هاي شعارهاي رئيس جمهور باشد.
    
    
گلايه هاي شديد رئيس دولت اصلاحات از بي محلّي روحاني به اصلاح طلبان
    
از سوي ديگر ظاهرا رئيس دولت اصلاحات در جلسه شوراي هماهنگي اين جريان گلايه شديد و مفصّلي از روحاني مطرح کرده و گفته است آقاي روحاني تقريباً به هيچ کدام از آن قول و قرارها و تعهداتي که قبل از انتخابات با ما داشته عمل نکرده و الآن کار به جايي رسيده که حتي نمي توانيم او را پيدا کنيم و تلفن هاي ما را هم جواب نمي دهد و ما صرفا مجبوريم از طريق واسطه ها با روحاني صحبت کنيم! يک بار آقاي جهانگيري و بار ديگر آقاي ظريف و به هر واسطه اي هم يک حرفي مي زند.
    
رئيس دولت اصلاحات با بيان اينکه ظاهراً آقاي روحاني فقط با ما مي خواست تا انتخابات بيايد و ما او را ديگر بعد از انتخابات نديديم تصريح کرده است که اين درحالي است که قبل از انتخابات راجع به هر چيزي با ما مشورت مي کرد، روحاني حضور اصلاح طلبان نام و نشان دار و شناخته شده در کابينه را به نفع خودش نمي داند و حتي از بين اصلاح طلبان سراغ آن افرادي رفته است که با او رفاقت قديمي دارند و در واقع اصلاح طلب به معناي سازماني کلمه محسوب نمي شوند.
    
رئيس دولت اصلاحات مي افزايد: من مي دانم کابينه که راي بگيرد و از مجلس بيرون بيايد دوباره به ما مراجعه خواهد کرد و تلاش خواهد کرد نظر ما را جلب کند اما ديگر بي فايده است و ما بايد بنشينيم و تکليف مان را با آقاي روحاني معلوم کنيم.
    
    
بازي با مطالبات زنان و فشار براي فتح وزارت کشور 
    
جريان مدعي اصلاح طلبي همچنين پس از شنيده شدن اخباري مبني بر کنار گذاشتن معاونت زنان و ابقاي رحماني فضلي، به عنوان آخرين تلاش ها براي چينش دلخواه کابينه موج جديدي از فشار را به راه انداختند.
    
در يکي از واکنش ها سخنگوي دولت اصلاحات در توئيترش خبر داد که قرار نيست مولاوردي و ابتکار، دو گزينه پست وزارت آموزش و پرورش و سازمان محيط زيست که هم اکنون هر دو معاون رئيس جمهور هستند، در دولت بعدي حضور داشته باشند.
    
فاطمه سعيدي نماينده مجلس نيز گفت: «درخواست استفاده از زنان شايسته در سطح وزرا از طرق مختلف به رئيس جمهور منتقل شد؛ اما به نظر مي رسد اميدواري ها براي حضور يک زن در سطح وزير دولت دوازدهم به شدت کاهش يافته است. آنچه اين روزها موجبات نگراني بخش عمده اي از زنان و فعالان اجتماعي را به خود اختصاص داده است، کنار رفتن خانم مولاوردي از کابينه دولت جديد است که به صورت جدي مطرح شد
    
روزنامه اعتماد نيز ، ۷ مرداد، در گزارشي در اين باره نوشت: «در حالي که خبر منتفي شدن انتخاب يکي دو وزير زن در کابينه از هفته پيش رسانه اي شد حالا خبر خداحافظي معاونين زن هم در کابينه دوازدهم جدي شده است. ظاهرا روحاني معتقد است سازمان محيط زيست نياز به تحولاتي دارد که بر مبناي آن معصومه ابتکار ديگر دولت را در اين بخش همراهي نخواهد کرد. اوضاع در معاونت هاي ديگر رئيس جمهور که خانم ها حضور دارند هم به همين منوال است. البته در معاونت زنان شرايط متفاوت است. در اين معاونت حتما يک زن منصوب خواهد شد. اما اينکه اين زن شهيندخت مولاوردي باشد هنوز قطعي نيست. البته نام او پيش از اين براي حضور در پست ديگري مطرح شده بود و به همين دليل احتمال حضورش در معاونت زنان کمرنگ شد. اما حالا با کمرنگ تر شدن احتمال قرار گرفتن مولاوردي در آن پست به احتمال زياد او در سمت معاون امور زنان باقي خواهد ماند
    
روزنامه آرمان هم در اين ارتباط نوشت: «اما شنيده ها حاکي از عدم حضور زنان در کابينه دوازدهم است. اگرچه رئيس جمهور بارها بر حضور زنان در دولت تاکيد کرده است اما آنچه اين روزها به گوش مي ر سد بيانگر آن است که نه تنها نبايد منتظر وزير زن در کابينه بود بلکه برخي زنان دولت يازدهم هم حضوري در دولت بعد ندارند، مانند شهيندخت مولاوردي معاون زنان رياست جمهوري
    
    
کابينه بازي روحاني با اصلاح طلبان
    
در شرايطي که نزديکان رئيس جمهور اصلاح طلبان را به محاصره روحاني براي تحميل خواسته هاي خود و حضور جدي تري در کابينه به دليل نقش شان در انتخابات متهم ميکنند ، جريان مدعي اصلاح طلبي نيز در کنار سهم خواهي و دست برنداشتن از فشار به روحاني براي تغييرات، از بي توجهي روحاني به مطالباتشان و نگراني از دور خوردن خود توسط حلقه نزديکان وي جيغ بنفش سر مي دهند بايد منتظر ماند و ديد سرانجام روحاني چه کساني را به مجلس براي راي اعتماد معرفي مي کند.