گزیده ها 13 شهریور - 96

 گزیده ها 13 شهریور - 96
هفته گذشته طی ۲۴ ساعت کارآگاهان آگاهی و پلیس پیشگیری و یگان ویژه ۱۰۸ سارق حرفه‌ای را که ۶۳ درصدشان سابقه کیفری داشتند، دستگیر کردند.

به گزارش ایلنا، متاسفانه اغلب سارقان دستگیر شده جوان و برخی از آنها معتاد بودند و اغلب در مناطق حاشیه‌‌‌ای تهران سکونت داشتند.

با تعدادی از این سارقان به گفتگو نشستیم. یکی از آنها که افغانستانی بود و در پارک با همدستش آشنا شده بود، سوالات خبرنگار ایلنا را اینگونه پاسخ داد:

چند سال داری؟
 ۱۸ سال

به چه جرمی دستگیر شدی؟
سرقت

همدست داشتی؟
با دوستم برای دزدی می‌رفتم که البته او الان فرار کرده‌است.
 
کجا با هم دستت آشنا شدی؟
یک روز در پارک نشسته بودم که اومد کنارم و همان‌جا بود که به من پیشنهاد دزدی داد.

منزلت کجاست؟
شوش

چقدر تحصیلات داری؟
بی‌سوادم. از کودکی سر کار بودم و بعد هم که پدرم به دلیل سرطان فوت کرد، مجبور بودم خرج خانواده را بدهم برای همین مدرسه نرفتم.

چگونه اقدام به سرقت می‌کردید؟
ما چهار نفر بودیم که با هم سرقت می‌کردیم.

چه چیزی بیشتر می‌دزدید؟
گوشی موبایل.

در کدام مناطق بیشتر دزدی می‌کردید؟
در خیابان فداییان و شوش بیشتر سرقت می‌کردیم.

از دزدی آخرم 27 میلیون گیرم آمد 

سارق جوان دیگری که ساکن منطقه سیزده آبان در خیابان شهرری بود، سوژه‌هایش را هنگامی که برای خرید از وانتی پدرش می‌آمدند، انتخاب می‌کرد. او که روی دستش خالکوبی کرده، «اگر پدر و مادر بمیرد فلک هم جای آن‌ها را نگیرد.» در پاسخ به سوالات گفت: 

چند سال داری؟
 ۲۷ سال

به چه جرمی دستگیر شدی؟
کیف‌قاپی و گوشی‌قاپی
 
چند فقره سرقت داشتی؟ بیشتر در کجا سرقت می‌کردی؟
۶۰ فقره و در شهرری و منطقه سیزده آبان سرقت می‌کردم.

هر گوشی را چقدر می‌فروختی؟
گوشی‌های یک میلیون تومانی را ۱۵۰ هزار تومان می‌فروختم.

سابقه داری؟
سابقه دزدی نداشتم، اما سابقه درگیری دارم.

معتادی؟
روزی یک عدد قرص ترامادول ۲۰۰ می‌خورم.

ماهیانه چقدر درآمد داشتی و پول‌ها را چه کار می‌کردی؟
حدود سه میلیون در ماه درآمد داشتم و خرج می‌شد و بیشتر هم گردش می‌رفتم.

درباره سرقت آخرت بگو...
کیف خانم میانسالی را زدم که داخل آن ۳۰۰ گرم طلا بود. طلاها را ۲۷ میلیون به مال‌خر فروختم. ۸ میلیون موتور خریدم و ۵ میلیونش هم خرج شد و بقیه‌اش را موتور تعویض می‌کردم، گهگاهی هم شیشه می‌کشیدم.

با خانواده‌ات زندگی می‌کنی؟
 یک خواهر و سه بردار دارم، اما مدت‌هاست که در پارک یا خانه دوستانم هستم. از خانه فراری بودم.

با اسلحه از سوپرمارکت‌ها سرقت می‌کردم

سارق دیگری که با خرید اسلحه از لرستان اقدام به دزدی از سوپر مارکت‌ها می‌کرد، به سوالات اینگونه پاسخ داد:

به چند سوپر مارکت دستبرد زدی؟ چقدر از سرقت گیر آوردی؟
 ۴ الی ۵ سوپر مارکت زدیم. یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در کل گیر آوردیم. دخل نداشتند و مردم اکثرا کارت می‌کشیدند.

چطور می‌رفتی دزدی؟ چی بیشتر می‌دزدی؟
صورت‌مان را با پارچه‌ای می‌پوشاندیم و بیشتر دخل می‌زدیم.

اسلحه را از کجا تهیه کرده بودی؟ چند خریدی؟
 از لرستان و ۸۰۰ هزار تومان خریدم.

چند سالته و چقدر تحصیلات داری؟
 ۲۰ سال دارم و دیپلم ردی هستم.

معتاد هستی؟
 بله، تریاک مصرف می‌کنم.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با اشاره به انتشار خبر هک اکانت تعداد زیادی از کاربران اینستاگرام گفت: به‌تازگی یک گروه هکری با ادعای سرقت اطلاعات حدود 6 میلیون نفر از کاربران سرشناس از قبیل شخصیت‌های ورزشی و بازیگران و... در اینستاگرام، اقدام به فروش آنها نموده است.

به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیان فر در ادامه افزود: بنابر گزارش کمپانی اینستاگرام علت این امر وجود یک آسیب‌پذیری مهم امنیتی در قسمت API در برنامه اینستاگرام بوده که به مهاجمان اجازه دسترسی به اطلاعات مهمی از قبیل شماره تماس،آدرس ایمیل را فراهم آورده است.

وی در تشریح این روش گفت: بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط آزمایشگاه کسپراسکای، این مسئله در Mobile API اینستاگرام، مخصوصاً در گزینه تنظیم مجدد رمز عبور بوده که منجر به لو رفتن اطلاعات تماس و آدرس ایمیل افراد سرشناس(سیاستمداران، ستارگان ورزشی و شرکت‌های رسانه‌ای) شده اما این اطلاعات شامل پسورد کاربران نیست.

سردار هادیان فر اطلاعات تماس و آدرس ایمیل قربانیان را از موارد به سرقت رفته برشمرد و گفت: کمپانی اینستاگرام قبلاً همه کاربران مورد تأییدش را از طریق ایمیل مطلع کرده و همچنین نسبت به پاسخگویی به هرگونه تماس تلفنی، پیام متنی یا ایمیل مشکوک یا نا‌شناخته هشدار داده است.

وی افزود: لازم به ذکر است هکرها با در اختیار داشتن آدرس ایمیل و شماره تلفن کاربران می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی در مرحله بعدی به اطلاعات حساب اینستاگرام دسترسی داشته باشند.

براساس گزارش سایت پلیس فتا، سردار هادیان فر در توصیه به کاربران اینستاگرام تأکید کرد: انتخاب رمزهای عبور مجزا برای هر حساب کاربری و همچنین الگوبرداری از الگوریتم‌های پیشرفته رمزنگاری یکی از گزینه‌های مهم در جلوگیری از دستیابی افراد سودجو به اطلاعات مهم کاربران می‌باشد. البته احراز هویت دومرحله‌ای یکی دیگر از راهکارهای طراحی‌شده برای افزایش امنیت و مراقبت از حساب‌های کاربری می‌باشد. بنابراین کاربران باید نسبت به فعال کردن این گزینه در حساب‌های کاربری خود توجه بیشتری داشته باشند و علاوه بر این، از کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک و پیوست‌های ضمیمه‌شده در ایمیل‌های دریافتی و همچنین ارائه اطلاعات  شخصی خود خودداری کنند.
بیش از دو سال از پایان دوره‌ی ریاست سید عزت‌الله ضرغامی در صداوسیما گذشته و حالا مدت کوتاهی است که به یک‌باره شاهد حضور پی‌ در پی او در شبکه‌های مختلف سیما هستیم.

عزت‌الله ضرغامی؛ نامی است که برای اکثر ما با سازمان صداوسیما پیوند خورده؛ او ۱۰ سال سکان‌دار بزرگ‌ترین رسانه کشور بود. ضرغامی در دهه هفتاد و در دوره وزارت ارشاد علی‌ لاریجانی، معاون امور سینمایی بود و در دوره ریاست لاریجانی در صداوسیما، معاونت امور استان‌ها، امور حقوقی و  امور مجلس در صداوسیما را بر عهده داشت.

در نهایت خرداد ماه ۸۳ با حکم مقام معظم رهبری، ریاست رسانه‌ ملی را بر عهده گرفت و ۱۰ سال بعد در تاریخ  ۱۵ آبان ۹۳ این مسوولیت را به محمد سرافراز تحویل داد.

ضرغامی پس از خداحافظی با ساختمان شیشه‌ای جام‌جم، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی فضای مجازی شد و فعالیت‌های خود را بیشتر در شبکه‌های اجتماعی ادامه داد و از این طریق مواضع خود را درباره موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد؛ که از این میان کانال تلگرامی او بیشتر مورد توجه مخاطبان او قرار گرفته است.

در این مدت گاهی هم برخی از اهالی تلویزیون از دیدارهای اتفاقی یا برنامه‌ریزی شده با ضرغامی خبر می‌دادند.

او در این مدت دو سال و نیم هیچ‌گاه روی آنتن زنده تلویزیون نیامد و گرچه خبرهایی از احتمال حضور او در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‌رسید، اما گویا ترجیح می‌داد که از طریق همین رسانه‌های اجتماعی با مخاطبان خود ارتباط داشته باشد. 

شاید به همین دلیل بود که از او برای حضور در برنامه‌ای با موضوع رسانه‌های اجتماعی دعوت شد. ضرغامی برای اولین بار پس از دوران مدیریت خود شامگاه جمعه (۳ شهریور) با حضور در برنامه «گرا» در شبکه شما، از  سیاست‌های صداوسیما در پوشش اخبار، کارت‌های قرمزی که برای اعلام زود هنگام اخبار مهم و امنیتی گرفته است، تاثیرات فضای مجازی در زندگی مردم و لزوم داشتن مهارت حرف زدن با مردم سخن گفت.

تنها پس از گذشت مدت کمی از پخش این برنامه ضبط‌شده، خبر اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ضرغامی پس از اتمام مدیریتش در سازمان صداوسیما در شبکه افق منتشر شد؛ و این بار علی‌رغم مصاحبه قبلی که رنگ‌وبوی رسانه‌ای داشت، مصاحبه او در شبکه افق بیشتر سیاسی بود.
سومین حضور در تلویزیون با موضوعی فرهنگی در برنامه «سینمایک» است. از آنجا که در سری جدید برنامه «سینما یک» به تهیه‌کنندگی و سردبیری غلامعباس فاضلی، منتقد و نویسنده سینمایی، از شخصیت‌های فرهنگی مختلفی برای حضور در برنامه دعوت می‌شود، این هفته ضرغامی در «سینما یک» حضور خواهد یافت تا درباره فیلم مورد علاقه‌اش در استودیوی برنامه به گفتگو بنشیند. او یک فیلم سینمایی محصول ۱۹۹۰ را به عنوان فیلم پیشنهادی‌اش برگزیده است که دارای جنبه‌هایی هیجانی و ماورایی است. این برنامه پنجشنبه شب راهی آنتن می‌شود.


مردي كه خود در دوره‌هاي گوناگون يا قرباني مخالفان آزادي شده يا به تيغ توقيف و توقف گفت‌وگو گرفتار آمده است. حجاريان در اين گفت‌وگو همان‌طور كه او را مي‌شناسيم ابتدا به تشريح واژه‌ها مي‌پردازد.
آزادي و گفت‌وگو موضوع مصاحبه‌اي است كه روز گذشته از سوي خبرگزاري تسنيم با سعيد حجاريان منتشر شد.

مردي كه خود در دوره‌هاي گوناگون يا قرباني مخالفان آزادي شده يا به تيغ توقيف و توقف گفت‌وگو گرفتار آمده است. حجاريان در اين گفت‌وگو همان‌طور كه او را مي‌شناسيم ابتدا به تشريح واژه‌ها مي‌پردازد.

اساسا مراد از آزادي، گفت‌وگو و بيان چيست؟
او با اشاره به خاطره‌اي بحث گفت‌وگو را باز كرد: بارها رفقاي جناح راست از من درخواست كرده‌اند كه براي مناظره با آنها حاضر شوم و من پاسخ داده‌ام زماني مي‌توان به عنوان دو فرد آزاد به گفت‌وگو نشست كه اولا اختلالي را كه در گفتار من پديد آمده است، رفع كنيد؛ ثانيا برابرحقوقي را به‌رسميت بشناسيد و رابطه بازجو و متهم برقرار نكنيد و ثالثا تضمين دهيد كه گفتار من هرچه بود عواقبي در پي نخواهد داشت. 

صدا و سيما؛ مدافع ناتوان
نقدهاي حجاريان در اين گفت‌وگو به صدا و سيما هم رسيد: طبعا صداوسيما نمي‌تواند نقش خود را حتي در زمينه دفاع از نظام به‌خوبي ايفا كند چرا كه اكنون مشخص نيست چند درصد از مردم به صداوسيما وفادار مانده و چند درصد به رسانه‌هاي‌ جايگزين همچون ماهواره و شبكه‌هاي مجازي روي آورده‌اند.

سوال ديگري كه از حجاريان پرسيده شد درباره ميزان پايبندي اصلاح‌طلبان به نقد خود است.

آيا آنها در پاسداري از آزادي نمره خوبي مي‌گيرند؟
حجاريان در پاسخ به اين پرسش ضمن اعلام لزوم قضاوت بيطرفانه گفت: پاسخ به اين پرسش ميسر نيست؛ به‌دليل اينكه هر پاسخي مي‌تواند حمل بر جانبداري شود لذا براي پاسخ به اين پرسش بايد به‌دنبال نظرات ناظران بي‌طرف برويم. البته در اين زمينه مي‌توان شاخص‌هاي داخلي نيز ارايه داد كه شايد پذيرش از سوي مردم و اليت همچون هنرمندان، دانشگاهيان و... شاخص مهمي به شمار برود. همچنين ما شاهد بوده‌ايم كه لااقل از دوم خرداد به اين سو چندين و چند نيروي جناح راست هر يك به‌كيفيتي به اردوگاه اصلاح‌طلبان كوچ كرده‌اند يا لااقل مشي اعتدالي اتخاذ كرده‌اند، عملي كه نقطه‌ مقابل آن را به‌سختي مشاهده مي‌كنيم كه اين موضوع گواه مقبوليت اصلاح‌طلبان است؛ البته پيوستگي پيوندهاي اصلاح‌طلبي و گسيختگي پيوندهاي اصولگرايي را نيز بايد موثر دانست كه در نتيجه آن اصولگرايان نتوانستند حتي در جمع‌هاي محدود، يكديگر را تحمل كنند چنان كه در هر مقطع انشعاب و ائتلاف‌هاي جديدي را شاهد هستيم.

خطاهاي اصلاح‌طلبان و راهي كه اصولگرايان مي‌روند
در فراز پاياني اين گفت‌وگو حجاريان نقد خود به چپ‌هاي خط امامي دهه شصت را هم بر شمرد و مصاحبه‌اش را با يك سوال مهم به پايان برد: من منكر خطاهاي چپ‌هاي خط‌امامي در زمان حيات امام نيستم. اما چپ‌هاي قديم يا اصلاح‌طلبان امروز بعدها تلاش كردند خطاي خود را اصلاح‌ كنند. اما اينكه فروپاشي شوروي بر آزاديخواهي اصلاح‌طلبان اثر داشته است يا نه، مطمئن نيستم چرا كه به هر حال فروپاشي يك رژيم توتاليتر و فاسد حتمي بود و برخلاف آنكه تبليغ مي‌شود عنصر خارجي در اين ميان موثر است من معتقدم بايد ريشه را در داخل جست‌وجو كرد. حال فرض كنيد چپ‌هاي خط‌امامي در سال‌هاي فعاليت‌شان اشتباهاتي داشته‌‌اند، چرا اصولگرايان بايد همان اشتباهات را امروز تكرار كنند؟ چپ‌هاي خط امامي چه ثمري بردند كه اكنون اصولگرايان مي‌خواهند ردپاي ٣٠ سال قبل آ‌نها را دنبال كنند؟