گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  13 شهریور - 96
پسر سارق که به بهانه خواستگاری با طرح دوستی كارت عابربانک دختران جوان را سرقت می‌کرد، شناسایی و دستگیر شد. 

به گزارش شرق، سوم خردادماه خانم جوانی به کلانتری ۱۴۸ انقلاب مراجعه و عنوان كرداز سوی شخصی به‌نام «امیر» مورد سرقت كارت عابربانک و برداشت وجوه داخل حسابش قرار گرفته است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت و برداشت غیرمجاز پول از حساب» و به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای خارک، پرونده در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

دختر جوان پس از حضور در پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: اول خرداد از محل کار خود در محدوده میدان انقلاب به سمت منزل حرکت و برای برداشت پول در مقابل دستگاه خودپرداز بانک توقف کردم.

از آنجا به بعد بود که جوانی تا ایستگاه مترو من را تعقیب کرد؛ در این مدت حواسم به وی بود؛ این شخص در داخل ایستگاه مترو به من نزدیک شد و اصرار بر آشنایی با من داشت. بنده با این پیشنهاد مخالفت کردم، اما با اصرار ایشان نهایتا برای فردای آن روز قرار ملاقات گذاشتیم.

فردا در مقابل ایستگاه چهارراه ولیعصر با امیر ملاقات کرده و از آنجا به کافی‌شاپ رفتیم. در همان ملاقات اولیه امیر مدعی شد که من تمامی شرایط ایده‌آلش برای ازدواج را دارم. همین مدت کوتاه که داخل کافی‌شاپ نشسته بودیم، برای لحظه‌ای کوتاه و برای شستن دستان خود، کیف خودم را نزد امیر گذاشتم و پس از خارج‌شدن از کافی‌شاپ از یکدیگر جدا شدیم.

آن‌زمان من متوجه سرقت كارت عابربانک خود نشدم تا اینکه در منزل و با مشاهده پیامک بانکی متوجه برداشت بیش از سه‌ میلیون تومان پول داخل حساب خود شدم.  کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی با بررسی تراکنش بانکی حساب مال‌باخته موفق به شناسایی یک مغازه لباس‌فروشی در محدوده میدان ولیعصر شدند.

با مراجعه به مغازه لباس‌فروشی و بررسی تصاویر به‌دست‌آمده از دوربین‌های مداربسته، کارآگاهان موفق به شناسایی تصویر «امیر» شدند که با كارت عابربانک متعلق به مال‌باخته اقدام به خرید بیش از سه‌ میلیون تومان البسه و کت و شلوار کرده بود.

اقدامات برای شناسایی و دستگیری امیر در دستور کار کارآگاهان قرار داشت که هم‌زمان و با طرح شکایت‌های مشابه مبنی بر سرقت كارت عابربانک و برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی، کارآگاهان پایگاه سوم اطلاع پیدا کردند که به احتمال بسیار زیاد، متهم پرونده آنها به این شیوه و شگرد اقدام به سرقت از خانم‌های جوان می‌کند.

سرانجام با انجام اقدامات ویژه پلیسی، امیر در داخل یک پانسیون در محدوده خیابان ستارخان شناسایی و ٢٥ مردادماه دستگیر و در بازرسی از اموال همراهش مدارک شناسایی و اموال متعلق به تعدادی از خانم‌های جوان کشف شد.

با شناسایی تعدادی دیگر از شکات و مال‌باختگان، همگی آنها پس از حضور در پایگاه سوم آگاهی صراحتا «امیر» را به‌عنوان شخصی که به آنها پیشنهاد ازدواج داده و در واقع به این شیوه از آنها سرقت کرده، شناسایی کردند.

یکی از شکات که متهم با استفاده از کارت عابربانکش اقدام به دریافت مبلغ سه‌ میلیون تومان از یک مغازه آجیل‌فروشی در خیابان کارگر کرده بود، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در چندین نوبت امیر به بهانه خرید به مغازه محل کارم در محدوده پارک لاله آمد و پس از آن اصرار داشت که قصد ازدواج با من را دارد؛ یک روز که برای صحبت‌کردن به پارک لاله رفته بودیم، در مسیر بازگشت، داخل یک مغازه مقداری خرید کرده و در آنجا رمز عابربانک خودم را به صاحب مغازه گفتم.

پس از آن متوجه فقدان کارت عابربانک شدم، اما فکر نمی‌کردم که سرقت شده باشد تا اینکه با دیدن پیامک بانکی متوجه سرقت عابر بانکم شدم؛ دقیقا از زمانی که عابربانکم به سرقت رفت، دیگر از امیر نیز خبری نشد تا اینکه پس از دستگیری‌اش متوجه شدم سرقت عابربانک بنده و برداشت پول از داخل آن از سوی امیر صورت گرفته است.

با بررسی تراکنش مالی حساب‌های متعلق به مال‌باختگان، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که در چندین نوبت امیر اقدام به دریافت پول از چند مغازه در مناطق مختلف شهر تهران کرده است؛ مالک یکی از این مغازه‌ها، صاحب یک مغازه شیرینی‌فروشی در خیابان کارگر شمالی است که متهم با مراجعه به مغازه‌اش و با طرح ادعای دروغین نیاز به پول جهت دریافت نوبت عمل برای همسرش، اقدام به دریافت سه‌ میلیون تومان از صاحب مغازه کرده بود.

صاحب مغازه شیرینی‌فروشی پس از حضور در پایگاه سوم آگاهی و شناسایی دقیق امیر در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: این شخص با حالتی سراسیمه و مضطرب به مغازه من آمد و مدعی شد درحال‌حاضر همسرش در داخل مطب دکتر منتظر اوست و برای اینکه دکتر نوبت جراحی همسرش را بدهد، باید مبلغ سه‌ میلیون تومان را نقدا همین امشب پرداخت کند، اما در آن ساعت هیچ بانکی باز نبود.

به این شیوه و ترفند، راضی شدم مبلغ سه‌ میلیون تومان نقدا به این شخص پرداخت کنم و زمانی ‌که وی رمز عابربانکش را وارد دستگاه پوز کرد، بدون هیچ‌گونه مشکلی پول به حساب مغازه منتقل شد و من نیز راضی و خوشحال بودم از این موضوع که توانستم به این شخص و در واقع همسرش کمک کنم.

سرهنگ کارآگاه محمد نادربیگی، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به شناسایی تعدادی از شکات و مال‌باختگانی که به این شیوه و شگرد از سوی متهم پرونده مورد سرقت و برداشت غیرمجاز وجه از حساب‌هایشان قرار گرفته و همچنین اعتراف صریح متهم به فریب مال‌باختگان و در ادامه انجام سرقت‌های مشابه از آنها و با توجه به احتمال وقوع سرقت‌های مشابه، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی بازپرس پرونده صادر شده است؛ بنابراین از شکات و مال‌باختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند، دعوت می‌شود براي پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان خرمشهر میدان نیلوفر مراجعه کنند.
قتل دردناک نوعروس
بامداد 26 تیر 95، مردی 23 ساله به نام وحید به کلانتری قلهک مراجعه و خودش را قاتل همسرش معرفی کرد.
مردی که همسر 16 ساله‌اش را به‌خاطر عضویت در تلگرام به قتل رسانده بود در جلسه محاکمه با درخواست قصاص اولیای‌ دم روبه‌رو شد. 

به گزارش جام‌جم، بامداد 26 تیر 95، مردی 23 ساله به نام وحید به کلانتری قلهک مراجعه و خودش را قاتل همسرش معرفی کرد. ماموران به خانه او در خیابان دامپزشکی اعزام شدند و جسد پونه 16 ساله را که از ناحیه سر بشدت مجروح شده و روی تخت افتاده بود، به پزشکی قانونی منتقل کردند. وحید در بازجویی‌ها علت قتل را مشکوک شدن به همسرش به‌خاطر عضویت در شبکه‌های مجازی اعلام کرد و به زندان افتاد تا این‌که صبح دیروز در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محسن زالی پای میز محاکمه ایستاد.
 
در ابتدای جلسه دیروز، اولیای‌دم درخواست قصاص کردند سپس وحید گفت: «چهار ماه از ازدواج من و پونه گذشته بود. او را دوست داشتم تا این‌که متوجه شدم در تلگرام فعالیت دارد. یکی از آشنایانش گفته بود باید بیشتر مراقب زنم باشم تا سرم کلاه نرود. حتی گفته بود پونه به مهمانی‌های نامناسب می‌رود.

سر همین موضوع به پونه شک کردم و چند بار با هم درگیر شدیم تا این‌که قرار شد وارد شبکه‌های اجتماعی نشود. پس از مدتی فهمیدم برخلاف نظرم در تلگرام فعال است و بتازگی وارد اینستاگرام هم شده و دختر و پسرهای زیادی عکس‌هایش را لایک می‌کنند. البته تصاویر بدی نداشت، اما من راضی نبودم.»

وحید درباره قتل نیز گفت: «شب حادثه، پس از تمام شدن مراسم ختم مادربزرگ پونه به فست‌فود رفتیم و پیتزا خوردیم. همانجا پونه تلفن همراهش را درآورد و در تلگرام برای دخترعمویش پیام صوتی فرستاد. به خانه که آمدیم از او خواستم تلفن را بدهد، اما مخالفت کرد. درگیر شدیم و گفتم تو فکر کردی من از کارهایت خبر ندارم؟ چرا چند شب پیش ساعت 4 صبح به خانه آمدی؟ پونه جا خورد.

گفت تو این حرف‌ها را از آشنایمان شنیده‌ای. او چون با من مشکل دارد، این چیزها را پشت سرم گفته است. پونه روی تخت دراز کشیده بود. از شدت عصبانیت، آجری برداشتم و با آن ضربه‌ای به سرش زدم. بعد از خانه بیرون آمدم و خودم را تحویل کلانتری قلهک دادم.» متهم در آخرین دفاع خود نیز گفت: «من از کاری که کردم شرمنده‌ام. خانواده مقتول، مثل خانواده خودم هستند.»

سپس پدر مقتول بار دیگر در جایگاه ایستاد و گفت: «من فعلا قصاص می‌خواهم، اما شاید در آینده با متهم مصالحه کردیم. الان حاضرم تفاضل دیه را هم پرداخت کنم تا قصاص اجرا شود.» در پایان دادگاه قضات برای صدور رای وارد شور شدند. 

اگر با شما تماسی برای مراجعه و دریافت سیم‌کارت‌های دولتی گرفته شده مبنی بر این‌که تعرفه‌ تماس از طریق آن نصف تعرفه سایر سیم‌کارت‌هاست، بدانید که با روش جدید کلاهبرداران روبه‌رو شده‌اید.

به گزارش ایسنا، برخی مشترکان اپراتورها از تماس‌هایی می‌گویند که به آنها توصیه می‌کند ضمن مراجعه برای تعویض سیم‌کارت‌های ۳
G با سیم‌کارت‌های ۴G، سیم‌کارت‌های دولتی دریافت کنند که تعرفه‌اش نصف تعرفه‌های کنونی است.

این اتفاق در حالی است که همراه اول چند وقتی است پیامکی را با این مضمون که "اگر تاکنون سیم کارت خود را با سیم کارت نسل ۴ و ۴.۵ (یوسیم) تعویض نکرده‌اید، با ارسال کد پستی ۱۰ رقمی به سرشماره ۸۹۶۲ و یا مراجعه به دفاتر خدمات مشتریان یا فروشگاه‌های همراه اول، علاوه بر دریافت اینترنت رایگان یوسیم، از اینترنت هدیه هم بهره‌مند شوید" به مشترکان خود ارسال می‌کند.

در این راستا ماجرا را از اپراتور همراه اول جویا شدیم؛ وحید صدوقی  - مدیرعامل اپراتور اول - به ایسنا گفت: نرخ مکالمه سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری مشخص و برای سیم‌کارت‌های دولتی و خصوصی یکسان است. البته گاهی بسته‌هایی در قالب مکالمه همراه یا سرویس‌های دیگر اعلام می‌شود که برای مشترکان تفاوتی ندارد و دولتی یا خصوصی یک قیمت است.

او همچنین درباره سرویس‌های خاصی که ممکن است برای برخی از شرکت‌ها ارائه شود، توضیح می‌دهد: ما بعضا سرویس‌ها سازمانی برای شرکت‌های خصوصی و دولتی ارائه می‌کنیم که کارکنانشان سرویس‌های خاص می‌گیرند. اما آنها هم یک گروه عام هستند و این سرویس‌ها برای یک گروه خاص نیست.

بنابراین در صورتی که تماسی با عناوینی مانند تعرفه‌های نصف برای سیم‌کارت‌های دولتی دریافت کردید، آگاه باشید که ممکن است کلاهبرداری به شیوه‌ای جدید باشد و سیم‌کارتی که تعرفه‌اش نصف تعرفه سیم‌کارت‌های دیگر باشد، وجود ندارد.

اپراتور اول چندی پیش نیز در اطلاعیه‌ای به مشترکین خود هشدار داد که سیم‌کارت را فقط از درگاه‌های معتبر فروش، خریداری کنند؛ زیرا اخیراً مشاهده شده افرادی از طریق تلفن ثابت در تماس با مشترکین این اپراتور، خرید سیم‌کارت همراه اول را با یک شماره مشابه و قیمتی بالاتر از قیمت مصوب و با شرایط بسیار ویژه، پیشنهاد می‌دهند که اغلب از خریداران کلاهبرداری شده و پس از فروش، فروشنده پاسخگو نیست.

بر این اساس اعلام شده بود که مشترکان باید آگاه باشند که اپراتور اول تنها از طریق درگاه‌های رسمی فروش خود، اقدام به واگذاری و فروش سیم‌کارت می‌کند و فروشندگان مذکور رابطه‌ای با همراه اول نداشته و مشترکین نباید به اعتبار همراه اول، به آنها اعتماد کنند.
میزان گزارش می‌دهد؛
سیاست‏ خارجی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق اصل‏ یکصد و پنجاه و دوم قانون اساسی‏ بر اساس‏ نفی‏ هرگونه‏ سلطه‏ جویی‏ و سلطه‏ پذیری‏، حفظ استقلال‏ همه‏ جانبه‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏ های‏ سلطه‏ گر و روابط صلح‏ آمیز متقابل‏ با دول‏ غیر محارب‏ استوار است‏.
سخنگو و روسای دو کمیته «سیاست خارجی» و «دفاعی» کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در قالب سلسله سفرهای این کمیسیون جهت بازدید از برخی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، به فرانسه، سوئیس و چک سفر می‌کنند.

به گزارش میزان، سیاست‏ خارجی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق اصل‏ یکصد و پنجاه و دوم قانون اساسی‏ بر اساس‏ نفی‏ هرگونه‏ سلطه‏ جویی‏ و سلطه‏ پذیری‏، حفظ استقلال‏ همه‏ جانبه‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏ های‏ سلطه‏ گر و روابط صلح‏ آمیز متقابل‏ با دول‏ غیر محارب‏ استوار است‏.

براساس بند یک اصل یکصد و هم نیز از جمله وظایف و اختیارات رهبر انقلاب «تعیین‏ سیاست‌ها کلی‏ نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام» است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بر اساس سه اصل «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» استوار کرده‌اند.
 
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره برقرای ارتباط با کشور‌های جهان براساس این سه اصل بوده و هم اکنون در اکثر کشور جهان سفارتخانه و کنسولگری دارد.

سفارتخانه‌ها در امور تنظیم روابط دو جانبه در چارچوب سیاست‌های تعیین شده فعال هستند و البته پیگیری امور شهروندان در کشور مقصد را نیز برعهده دارند. سفارتخانه‌ها در مرکز کشور‌ها مستقر هستند، اما کنسولگری‌ها در بزرگترین و یا مهمترین شهر‌های کشور مقصد به ایفای وظایف محوله می‌پردازند.

زمزمه‌های اولیه
زمزمه‌های بازدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از «سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مستقر ایران در خارج از کشور» در مجلس نهم مطرح شد، اما با پایان عمر این مجلس چنین موضوعی عملی نشد تا اینکه نمایندگان مجلس دهم مجدد به این مهم ورود کردند.

اولین خبر
سیدحسین نقوی‌حسینی ۲۶ تیر سال جاری از سسلسله سفر‌های «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس» برای بازدید از برخی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور خبر داد.

وی افزود: برنامه ریزی برای بازدید از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور، مطابق وظایف نظارتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام شده است تا همکاران در این بازدید‌ها حضور پیدا کنند و روند فعالیت سفارتخانه‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بازدید از سفارتخانه‌ها امری مهم است تصریح کرد: با این حال گزارشاتی هم از روند فعالیت سفارتخانه‌ها به این کمیسیون ارسال شده که بر اساس این گزارشات، ما مجموعه‌ای از این سفر‌های نظارتی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

نقوی حسینی با بیان اینکه فعالیت‌های تجاری سفارتخانه‌ها الخصوص بعد توافق برجام امری مهم است بیان داشت: راحتی مردم نسبت به مراوداتشان، توجه به ساختار و انسجام داخلی سفارتخانه‌ها و نحوه فعالیت دیپلماتیک ما از جمله موضوعاتی است که در این سلسله سفر‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این نماینده با بیان اینکه درگام اول از تعداد محدودی سفارتخانه بازدید خواهیم کرد، اظهارداشت: در حال حاضر یک فهرستی در این زمینه در دست داریم که مطابق آن بازدید از سفارتخانه‌ها را آغاز می‌کنیم.

وی گفت: در صورتی اینکه این سفر‌ها موثر واقع شد این کمیسیون بازدید از سایر سفارتخانه‌ها را در دستور قرار می‌دهد.

گام دوم
پیرو این خبر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بحث «بازدید از برخی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور» وارد مرحله جدید و جدی‌تر شد و پس از آن مجدد نقوی‌حسینی ۴ شهریور امسال از تنظیم و تدوین برنامه‌های بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، خبر داد.

وی با اشاره به حجم مراودات جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های خارجی، افزود: در حال حاضر سفارتخانه‌های ایران در چند کشور، در اولویت بازدید نمایندگان قرار دارد.

سخنگوی «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس تأکید کرد: همچنین پیرامون بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، فهرستی ۱۰ صفحه‌ای مشتمل بر آیتم‌های فعالیت سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های وزارت امور خارجه تهیه شده است.

نقوی‌حسینی در توضیح این فهرست ۱۰ صفحه‌ای بیان داشت: این فهرست به جهت ارزیابی از نوع فعالیت سفارتخانه‌ها تدوین شده است و وقتی نماینده‌ای برای بازدید از سفارتخانه‌ای به خارج از کشور مراجعه می‌کند آن را بر اساس اطلاعات دریافتی، تکمیل خواهد کرد.

سومین گام
سومین گام عملی کردن «بازدید از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور» با تعیین کشور‌های مقصد برداشته شد.

فرانسه و سوئیس
مرتضی صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز امروز از سفر دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به کشور‌های سوئیس و فرانسه در قالب سلسله سفر‌های این کمیسیون جهت بازدید از برخی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، خبر داد.

وی افزود: این سفر طی دو الی سه هفته تعطیلات مجلس انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنده و آقای نقوی حسینی قرار است از سفارتخانه‌های سوئیس و فرانسه بازدید کنیم.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس تصریح کرد: سفر اعضای این کمیسیون به برخی سفارتخانه‌های خارجی پیرامون وظایف نظارتی و ذاتی کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام می‌شود.

چک
همچنین اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد از برنامه‌ریزی برای سفر خود به کشور چک در قالب سلسله سفر‌های اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بازدید از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، خبر داد.

وی افزود: سفر بنده به کشور چک به بعد از تعطیلات مجلس موکول شده است و فکر می‌کنم در مهرماه انجام خواهد شد.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: در قالب این سلسله سفر‌ها نمایندگان بر فعالیت سفارتخانه‌ها نظارت و آن‌ها را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

نوریان تصریح کرد: همچنین باید گفت که بسیاری از سفارتخانه‌ها در برنامه‌ریزی بازدید کمیسیون امنیت مجلس قرار دارند که به ترتیب این سفر‌ها انجام خواهد شد.

مقاصد بعدی
حال باید منتظر ماند و دید که این سفر‌ها با چه کیفیتی انجام خواهد شد و اینکه مقصد بعدی این گونه سفر‌ها کدام کشور‌ها خواهد بود.